Gå til innhold

Våtsliping


___Franken___

Recommended Posts

___Franken___

Våren er her, sommeren kjem forhåpentligvis og i den sammanheng har eg fått ein forspurnad om å våtslipe ein RS4 B5, plan er å gå over heile bilen lett, og litt grovere tilverks der da er noken få riper som eiger vil ha vekk. Bilen er blank svart, nylakka ifjord av eiger, og litt nylakkerte deler i vinter.

 

Har nokre få spørsmål

Har Koch-Chemie serien noko produkt som er beregna til å bone opp igjen etter våtsliping før polering eller andre midler som kan anbefalast?

Har den "gamle" polishpakken frå KC fra før.

20180704_151318[1].jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim

Jeg har vært ned på 1500, men da bør du være sikker på at det er mye klarlakk der. Dette gjorde jeg oftest da jeg jobbet på lakkverksted. Hvis det var noe galt med lakken, så prøvde man å slipe og polere. Gikk ikke det var det bare å kjøre inn i lakkboksen igjen.

Som regel bruker jeg enten 2000 eller 2500, men det kommer litt an på bilen. Er det litt appelsinhud, så bruker jeg 3000 på maskin med mellomleggspute for å ikke fjerne så mye av den. Det er så dumt å ha en skikkelig glatt og blank flekk, mens resten av bilen har struktur. 

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern

Hva er målet med å våtslipe? Hva ønsker en å oppnå? 
Fjerne struktur? fjerne små defekter? Skal det slipes for hånd eller med maskin? 
Stort sett all "cutting compound" klarer å fjerne fra våtsliping..


Har du ikke gjort dette før ville jeg nok ikke startet med en RS4 for noen andre... (marginalen for feil minsker vesentlig ved våtsliping)

Jeg har slipt mange biler og avhengig av hva en ønsker å oppnå så er det helt forskjellige fremgangsmåter.
Og skal en ha helt slett lakk kan en ofte være greit å starte så lavt som 600 gritt også jobbe seg oppover..

Kan sterkt anbefale 3M trizact P3000,2000,1500 disse er "foam disc" og de holder lenger og sliper jevnere en alt annet jeg har testet. 
Den funker veldig godt på maskin og også for hånd på en slik halvmåne med borrelås.
Det har også den fordelen at den har litt store porer og det er ikke så fort å få buildup som kan lage ugang

Dette er et meget stort felt og mange veier til rom osv.. Men erfaring er det som er viktig her. Og feil er nesten nødvendig for å lære...
Bare en så enkel ting som å ha et meget støv fritt rom og lite som flyr rundt... et lite sandkorn/støv som ligger feil og du ikke oppdager det..
Så har du jobben foran deg i mange timer igjen..
 

 

I denne S&S (det ligger også flere "slipe" S&S her) har jeg beskrevet litt av noen utfordringer og fremgangsmåter... Har vel bortimot 75 timer +++ på denne. nå er det mye kurver og lite flater som tar lang tid.
Men det også med en helt klar bakgrunn og erfaring på fremgangsmåte... 
Her var målet å redusere betraktelig struktur. Siden denne bilen har mye carbon og glassfiber har det ikke noen mening å forsøke å slipe den 100% slett.
Siden det vil komme frem struktur f.eks i solen fra underliggende carbon/glassfiber når det blir varmt å "sveller"

 

 

Endret av Tyggern
  • Liker 2

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til innlegg
Del på andre sider
___Franken___
3.4.2020 - 9.35, Tyggern skrev:

Hva er målet med å våtslipe? Hva ønsker en å oppnå? 
Fjerne struktur? fjerne små defekter? Skal det slipes for hånd eller med maskin? 
Stort sett all "cutting compound" klarer å fjerne fra våtsliping..


Har du ikke gjort dette før ville jeg nok ikke startet med en RS4 for noen andre... (marginalen for feil minsker vesentlig ved våtsliping)

Jeg har slipt mange biler og avhengig av hva en ønsker å oppnå så er det helt forskjellige fremgangsmåter.
Og skal en ha helt slett lakk kan en ofte være greit å starte så lavt som 600 gritt også jobbe seg oppover..

Kan sterkt anbefale 3M trizact P3000,2000,1500 disse er "foam disc" og de holder lenger og sliper jevnere en alt annet jeg har testet. 
Den funker veldig godt på maskin og også for hånd på en slik halvmåne med borrelås.
Det har også den fordelen at den har litt store porer og det er ikke så fort å få buildup som kan lage ugang

Dette er et meget stort felt og mange veier til rom osv.. Men erfaring er det som er viktig her. Og feil er nesten nødvendig for å lære...
Bare en så enkel ting som å ha et meget støv fritt rom og lite som flyr rundt... et lite sandkorn/støv som ligger feil og du ikke oppdager det..
Så har du jobben foran deg i mange timer igjen..
 

 

I denne S&S (det ligger også flere "slipe" S&S her) har jeg beskrevet litt av noen utfordringer og fremgangsmåter... Har vel bortimot 75 timer +++ på denne. nå er det mye kurver og lite flater som tar lang tid.
Men det også med en helt klar bakgrunn og erfaring på fremgangsmåte... 
Her var målet å redusere betraktelig struktur. Siden denne bilen har mye carbon og glassfiber har det ikke noen mening å forsøke å slipe den 100% slett.
Siden det vil komme frem struktur f.eks i solen fra underliggende carbon/glassfiber når det blir varmt å "sveller"

 

 

Målet ved å våtslipe er å fjerne defekter og grove riper som ein ikkje får polert vekk, eiger vil oppnå at lakken er 110%.

Har ikkje sett problema sjølv endå, men det ska ikkje være so mykje av det.

Eiger er lakkerer så lakkerer berre opp igjen om det ikkje skulle gå men ville helst sleppe då det er litt arbeid og han lakka heile bilen ifjord og er litt lei :P
Planen var vel å våtslipe heile bilen kjapt.

 

Eiger ordner sjølv med våtslipepapir, han tenkte mirka slipepapir


Har prøvd meg på våtslipping før samt lakking så det ska gå bra, ville berre høre litt :) 

Så takker for god informasjon :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...