Jump to content
___Franken___

Våtsliping

Recommended Posts

___Franken___

Våren er her, sommeren kjem forhåpentligvis og i den sammanheng har eg fått ein forspurnad om å våtslipe ein RS4 B5, plan er å gå over heile bilen lett, og litt grovere tilverks der da er noken få riper som eiger vil ha vekk. Bilen er blank svart, nylakka ifjord av eiger, og litt nylakkerte deler i vinter.

Har nokre få spørsmål

Har Koch-Chemie serien noko produkt som er beregna til å bone opp igjen etter våtsliping før polering eller andre midler som kan anbefalast?

Har den "gamle" polishpakken frå KC fra før.

20180704_151318[1].jpg

Niebelheim

Jeg bruker blandt annet KC H8 (eller H9) etter våtsliping. Gjerne sammen med Rupes MF Pads, eller ull.

• Like 1

___Franken___
4 timer siden, Niebelheim skrev:

Jeg bruker blandt annet KC H8 (eller H9) etter våtsliping. Gjerne sammen med Rupes MF Pads, eller ull.

Kor grovt har du vert ned på å pusse med? 2000, 2500 grid?

.

Niebelheim

Jeg har vært ned på 1500, men da bør du være sikker på at det er mye klarlakk der. Dette gjorde jeg oftest da jeg jobbet på lakkverksted. Hvis det var noe galt med lakken, så prøvde man å slipe og polere. Gikk ikke det var det bare å kjøre inn i lakkboksen igjen.

Som regel bruker jeg enten 2000 eller 2500, men det kommer litt an på bilen. Er det litt appelsinhud, så bruker jeg 3000 på maskin med mellomleggspute for å ikke fjerne så mye av den. Det er så dumt å ha en skikkelig glatt og blank flekk, mens resten av bilen har struktur. 

• Like 1

Tyggern

Hva er målet med å våtslipe? Hva ønsker en å oppnå? 
Fjerne struktur? fjerne små defekter? Skal det slipes for hånd eller med maskin? 
Stort sett all "cutting compound" klarer å fjerne fra våtsliping..

Har du ikke gjort dette før ville jeg nok ikke startet med en RS4 for noen andre... (marginalen for feil minsker vesentlig ved våtsliping)

Jeg har slipt mange biler og avhengig av hva en ønsker å oppnå så er det helt forskjellige fremgangsmåter.
Og skal en ha helt slett lakk kan en ofte være greit å starte så lavt som 600 gritt også jobbe seg oppover..

Kan sterkt anbefale 3M trizact P3000,2000,1500 disse er "foam disc" og de holder lenger og sliper jevnere en alt annet jeg har testet. 
Den funker veldig godt på maskin og også for hånd på en slik halvmåne med borrelås.
Det har også den fordelen at den har litt store porer og det er ikke så fort å få buildup som kan lage ugang

Dette er et meget stort felt og mange veier til rom osv.. Men erfaring er det som er viktig her. Og feil er nesten nødvendig for å lære...
Bare en så enkel ting som å ha et meget støv fritt rom og lite som flyr rundt... et lite sandkorn/støv som ligger feil og du ikke oppdager det..
Så har du jobben foran deg i mange timer igjen..

I denne S&S (det ligger også flere "slipe" S&S her) har jeg beskrevet litt av noen utfordringer og fremgangsmåter... Har vel bortimot 75 timer +++ på denne. nå er det mye kurver og lite flater som tar lang tid.
Men det også med en helt klar bakgrunn og erfaring på fremgangsmåte... 
Her var målet å redusere betraktelig struktur. Siden denne bilen har mye carbon og glassfiber har det ikke noen mening å forsøke å slipe den 100% slett.
Siden det vil komme frem struktur f.eks i solen fra underliggende carbon/glassfiber når det blir varmt å "sveller"

Edited by Tyggern
  • Like 2

___Franken___
3.4.2020 - 9.35, Tyggern skrev:

Hva er målet med å våtslipe? Hva ønsker en å oppnå? 
Fjerne struktur? fjerne små defekter? Skal det slipes for hånd eller med maskin? 
Stort sett all "cutting compound" klarer å fjerne fra våtsliping..

Har du ikke gjort dette før ville jeg nok ikke startet med en RS4 for noen andre... (marginalen for feil minsker vesentlig ved våtsliping)

Jeg har slipt mange biler og avhengig av hva en ønsker å oppnå så er det helt forskjellige fremgangsmåter.
Og skal en ha helt slett lakk kan en ofte være greit å starte så lavt som 600 gritt også jobbe seg oppover..

Kan sterkt anbefale 3M trizact P3000,2000,1500 disse er "foam disc" og de holder lenger og sliper jevnere en alt annet jeg har testet. 
Den funker veldig godt på maskin og også for hånd på en slik halvmåne med borrelås.
Det har også den fordelen at den har litt store porer og det er ikke så fort å få buildup som kan lage ugang

Dette er et meget stort felt og mange veier til rom osv.. Men erfaring er det som er viktig her. Og feil er nesten nødvendig for å lære...
Bare en så enkel ting som å ha et meget støv fritt rom og lite som flyr rundt... et lite sandkorn/støv som ligger feil og du ikke oppdager det..
Så har du jobben foran deg i mange timer igjen..

I denne S&S (det ligger også flere "slipe" S&S her) har jeg beskrevet litt av noen utfordringer og fremgangsmåter... Har vel bortimot 75 timer +++ på denne. nå er det mye kurver og lite flater som tar lang tid.
Men det også med en helt klar bakgrunn og erfaring på fremgangsmåte... 
Her var målet å redusere betraktelig struktur. Siden denne bilen har mye carbon og glassfiber har det ikke noen mening å forsøke å slipe den 100% slett.
Siden det vil komme frem struktur f.eks i solen fra underliggende carbon/glassfiber når det blir varmt å "sveller"

Målet ved å våtslipe er å fjerne defekter og grove riper som ein ikkje får polert vekk, eiger vil oppnå at lakken er 110%.

Har ikkje sett problema sjølv endå, men det ska ikkje være so mykje av det.

Eiger er lakkerer så lakkerer berre opp igjen om det ikkje skulle gå men ville helst sleppe då det er litt arbeid og han lakka heile bilen ifjord og er litt lei :P
Planen var vel å våtslipe heile bilen kjapt.

Eiger ordner sjølv med våtslipepapir, han tenkte mirka slipepapir

Har prøvd meg på våtslipping før samt lakking så det ska gå bra, ville berre høre litt :) 

Så takker for god informasjon :)