Gå til innhold

Hvor viktig er en riktig wipedown?


Rossi

Recommended Posts

Mulig dette er gammelt nytt for noen, men jeg har aldri tenkt over hvor viktig det er hvilken type wipedown du bruker. Jeg hare bare kjørt på med standard IPA 50/50 og aldri tenkt noe mer over det.

 

For at lakkbeskyttelsen skal feste seg skikkelig og få lang levetid, er det best å velge et wipedown-produkt av samme merke som polishen. Med andre ord, keep it in the family. I alle fall i følge denne videoen:

 

 

Vel, vel, bare et lite tips en sen lørdagskveld. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Kenneth Nilsen
49 minutter siden, Kønig skrev:

Hm, og hva er "Gnukkehjørnet"? Kanskje det er noe jeg også må begynne å høre på. :-)

 

En Podcast. :)

 

 

 

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Anterialis

Kan jeg låne tråden å spørre et tilsvarende spørsmål: Hvor viktig er egentlig wipedown i det hele tatt? Jeg her svært uerfaren, men har hørt (usikker på hvor) at wipedown ikke er _så_ viktig??? Går det an å si noe om _hvor_ viktig dette er? 5-10% bedre heft for LSP? 50% bedre heft? Mer? Jeg har ikke gjort wipedown før jeg legger på LSP, men så har jeg da heller sammenlignet samme LSP på to biler, en med og en uten wipedown etter polering/før LSP...

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anterialis skrev:

Kan jeg låne tråden å spørre et tilsvarende spørsmål: Hvor viktig er egentlig wipedown i det hele tatt? Jeg her svært uerfaren, men har hørt (usikker på hvor) at wipedown ikke er _så_ viktig??? Går det an å si noe om _hvor_ viktig dette er? 5-10% bedre heft for LSP? 50% bedre heft? Mer? Jeg har ikke gjort wipedown før jeg legger på LSP, men så har jeg da heller sammenlignet samme LSP på to biler, en med og en uten wipedown etter polering/før LSP...

Har testet å legge voks fra swissvax med og uten wipedown etter finpolish fra scholl og 3M, og da fikk jeg (flere ganger) marginalt bedre holdbarhet uten wipedown. Når det er sagt er ikke dette noen fasit for alle vokser og finpolisher, og skal du legge coating er det veldig viktig å få fjernet alt av oljer og jeg kan tenke meg at en del sealere også vil yte best etter wipedown. Jeg synes det er en bra ting å slippe wipedown for å unngå mest mulig mekanisk berøring mellom polish og voks, ihvertfall så lenge man kjenner lakken og vet at det ikke er kjørespor/hologrammer som skjules av oljene i polishen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Takk. Jeg har aldri gjort wipedown mellom polering og LSP, så jeg vet ikke om jeg ville fått bedre varighet om jeg hadde gjort det. Når det er sagt så syns jeg Fussoen jeg har lagt har holdt relativt lenge... =)

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...