Jump to content
Jørn.B.

Sentreringsringer - kan trenge hjelp ..

Recommended Posts

Jørn.B.

Hei - kan trenge en håndsrekning, om mulig ..!

 

Stått lenge på farten for langtur, svidd av endel tusen på fire nye dekk, men oppdager nå fredag at mangler SENTRERINGSRINGER til framfelgene .... (Noe dekkverkstedet ikke oppdaget .., herregud så elendig fagarbeid !!).

 

Og altså nå helg .. (Jeg holder til like ved Drammen).

 

Dimensjoner/tallkoder er: 7J x 15 H2

lysåpning nav, 65 mm.

PCD 108

ET 40

R.B. 3

 

Vh Jørn.B.

 

Edited by Jørn.B.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Phinex

Du kjenner ikke noen med 3d-printer vel? Kan lastes ned tegning via f.eks thingiverse og få printa opp senterringer. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.

Jøss, nei dessverre. Holder forøvrig til like ved Drammen ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drengen

Bildeler, Skruvat, T.Hansen, og sikkert flere, har sentreringsringer. Men du må vite fra-dimensjon og til-dimensjon. Ser ut til at din fra-dim er 65mm, men hva er dim på bilens nav?

 

Bildeler har pick-up point i Lierskogen

Thansen har butikk i drammen ifølge nettsiden.

 

Begge skal være åpne i morgen, ifølge nettsidene. Hva de har på lager og ev. levering kan du sjekke på nettsidene. 

 

Lykke til.  

Edited by Drengen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.

Takk for svar !

Ser ut som Thansen egentlig er Torshov Bilrekv. ..

Sjekket nettsiden deres, og massevis med s.ringer. Blir nok da å ta av hjulet og frem med skyvelær. 

 

Imidlertid hos «Pick-up poin, fikk jeg ikke respons på søk, senterringer. 

De to andre du nevte; Bildeler og Skruvat, er de beliggende rundt Drammen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Håkon L

Hvilken bil har du? Er bare å søke opp å finne hvilken nav-dim bilen din har da. Hvis du har fått senterringer bak, så er det jo samme størrelse foran så vidt det er like felger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.

Takker ..

Er en Citr. XM 2.0L 95mod, st.vogn. 

Har du tilgang på helt nøyaktige mål, så svært takknemlig !

(Har ingen ringer bak heller, da der står de originale stålfelgene, og de går som du sikkert vet perfekt rundt navkanten, uten avvik/vandring, og setter seg da helt korrekt)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.

Jo mål på felgnavet har jeg jo, 65.1 stemmer bra.

Men derimot målet på bilnavet .. Det har jeg dog ikke.

Om ikke finner det i noen tabell, så blir det jo følgelig å ta av hjulet og måle ..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
magne

Lunds oljeservice holder nok åpent på lørdager, da de betjener mye av taxi bransjen i drammen.

Ville tatt en tur innom der, de er flinke på dekk og felg, og har masse sentreringsringer hengende, så håp for at de har noe til dine felger og bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.

Takker !,

verdifull informasjon. skal sjekke 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drengen

Ville først sjekket ut Håkon L sitt tips, da det ser ut til at du kanskje ikke trenger sentreringsringer. 

 

Dernest ville jeg sjekket de lokale sjappene, som Magne sitt tios, som jeg ikke kjenner da jeg bor vestenfor. Bruk de lokale om du kan. 

 

Thorshov bilrekvisita er visst blitt thansen ja. 

 

Pick-up point, eller hentested på norsk, er ikke en butikk. Det er en lokasjon hvor du kan hente ut varer du har bestilt på nett. Bildeler har altså en som ikke er så langt unna drammen, ifølge kartet. Om det funker å bestille en lørdag vet jeg ikke, men de er i alle fall åpne. 

 

Lykke til. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.
1 time siden, Drengen skrev:

Ville først sjekket ut Håkon L sitt tips, da det ser ut til at du kanskje ikke trenger sentreringsringer. 

 

Dernest ville jeg sjekket de lokale sjappene, som Magne sitt tios, som jeg ikke kjenner da jeg bor vestenfor. Bruk de lokale om du kan. 

 

Thorshov bilrekvisita er visst blitt thansen ja. 

 

Pick-up point, eller hentested på norsk, er ikke en butikk. Det er en lokasjon hvor du kan hente ut varer du har bestilt på nett. Bildeler har altså en som ikke er så langt unna drammen, ifølge kartet. Om det funker å bestille en lørdag vet jeg ikke, men de er i alle fall åpne. 

 

Lykke til. 

Jo, felgene foran trenger ringer, da altså er uoriginale lettmetall. Bak trenges ikke, da er originale stålfelger der som passer helt korrekt på bilens nav. Men ang. fremfelgenes navåpning, er den større en bilens navspindel/innpress. 

Nav, eller senterhullet på disse (de Uoriginale lettmetallfelgene), er ganske riktig 65.1 mm. Men kjenner altså foreløpig ikke målet på bilens navdiamer. Og for da å videre vite eksakt hvilken sentreringsring som trenges. Tabellen på siden (wheele-size), finner jeg ikke helt ut hvordan skal brukes .. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Det er ikke noe problem å sentrere felgene på boltene/mutrene for å kjøre en helgetur om du ikke får tak i ringer i dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Håkon L
9 timer siden, Jørn.B. skrev:

Jo mål på felgnavet har jeg jo, 65.1 stemmer bra.

Men derimot målet på bilnavet .. Det har jeg dog ikke.

Om ikke finner det i noen tabell, så blir det jo følgelig å ta av hjulet og måle ..

 

Da er målet på bilnavet også 65.1 mm i følge nettsiden og du skal ikke trenge senterringer. Men det beste er bare å få tatt av hjulet å måle selv, da er du sikker. Selv om det er ettermarkedsfelger, så blir de lagd i alle ulike størrelser så ikke noe magi at du faktisk ikke kommer til å trenge senterringer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.
1 time siden, trogha skrev:

Det er ikke noe problem å sentrere felgene på boltene/mutrene for å kjøre en helgetur om du ikke får tak i ringer i dag.

Sentrering med boltene er prøvd flere ganger, med konsentrasjon, men blir ikke bra nok. Blir vibrasjoner. 

Edited by Jørn.B.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.
6 timer siden, Håkon L skrev:

Da er målet på bilnavet også 65.1 mm i følge nettsiden og du skal ikke trenge senterringer. Men det beste er bare å få tatt av hjulet å måle selv, da er du sikker. Selv om det er ettermarkedsfelger, så blir de lagd i alle ulike størrelser så ikke noe magi at du faktisk ikke kommer til å trenge senterringer.

Har tatt av, inspirert - og min antagelse om ulik dia. felg vs hjulnav/ og vandring - var ikke riktig. De passer sammen, med korrekte diametermål. De du oppgir ser ut til å være ganske nøyaktig riktige.

Med kanskje ørliten mindre Ø, på hjulnav. Altså sannsynligvis rett under 65 mm, slik jeg tolket skyvelæret. Og da felgnavet: 65.1. Som du oppgir. Det fantes hvert fall absolutt ingen vanrdring. Kan da videre ikke se for meg noen alternativ ring som likevel kan avhjelpe .. (?)

Så derfor må vel feilen ligge annet steds. Drivakslinger e.l.

Forøvrig sa en erfaren Citroenmekaniker, at disse bilene med alternative lettmetallfelger, er ganske sensitive mtp montering .. Må skrus på/sentreres med største «fingerspitzgeful» .., så det kan jo også mulig være et poeng.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niebelheim

Hvis de er vibrering i rattet når du kjører. Så er de mest sannsynlig dårlig balansert.

Oppstår ristingen mellom 70 og 100 km/t?

Det er ikke farlig å kjøre med, bare fryktelig ubehagelig.

Dra tilbake dit du fikk lagt på dekkene på mandagen og få de til å se over balanseringen på nytt. Mulig det er bare 10 gram feil, og det merker du.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jørn.B.
1 time siden, Niebelheim skrev:

Hvis de er vibrering i rattet når du kjører. Så er de mest sannsynlig dårlig balansert.

Oppstår ristingen mellom 70 og 100 km/t?

Det er ikke farlig å kjøre med, bare fryktelig ubehagelig.

Dra tilbake dit du fikk lagt på dekkene på mandagen og få de til å se over balanseringen på nytt. Mulig det er bare 10 gram feil, og det merker du.

Takk for svar.
Nei ingen nevneverdig vibrering i rattet - er heller signifikant i kupeen/kaross, som kan kjennes noe. Men ikke mye vi snakker om. Visuelt kan jeg registrere det i litt vibrering i passasjersetets nakkestøtte og mobilholder. (som parameter her). Greit opp i, og rundt 70-80. Dog ikke registrert veldig nøye. 

Instruerte faktisk formannen på verkstedet om å være ekstremt nøyen med balanseringen, og han foretok/overvåket den operasjonen. Han skulle få de i null. Regner med han hadde informert hvis dét ikke hadde lykkes. Vet fra før de har kunnskapene ang. dekk, men man kan selvsagt aldri være helt sikker ...
En OT/ digresjon forøvrig; men til de graader, irriterende med at så godt som alt av dekkverksteder i sentrale Buskerud/omegn, er i sesongene personalmessig fult ut besatt av utlendinger.
Med null språkevner, i tillegg til variable kunnskaper. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niebelheim

En liten tommelfinger regel ved ubalanse i dekk er: rister det i rattet, er det foran.

Rister det i hele bilen, så er det bak.

Så da vil jeg nok tro problemet ditt ligger bak et sted.

Men ut ifra det du forklarer, så virker det til at det er noe helt annet enn dekkene som er feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...