Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Noen som har erfaring med nevnte høytrykksspylere? Den jeg har nå må byttes ut og pr. nå står det mellom Kränzle eller AVA. 

I tillegg til vask av bil vil den også bli brukt til annen rengjøring, men funksjoner som favoriserer bilvask vil nok veie tyngst.

I følge en test utført i april 2018 vant AVA, men her var ikke Kränzle med så vidt jeg husker.

• Forhandlere
Tommy R
Skrevet
25 minutter siden, Morli skrev:

Hei.

Noen som har erfaring med nevnte høytrykksspylere? Den jeg har nå må byttes ut og pr. nå står det mellom Kränzle eller AVA. 

I tillegg til vask av bil vil den også bli brukt til annen rengjøring, men funksjoner som favoriserer bilvask vil nok veie tyngst.

I følge en test utført i april 2018 vant AVA, men her var ikke Kränzle med så vidt jeg husker.

Hei!

Først og fremst, hva er budsjettet ditt?

Så er spørsmålet, vil du ha en forbrukerspyler eller vil du ha en proffspyler?

Jeg forhandler Kränzle pr dags dato, men har på sikt planer om å ta AVA inn i sortimentet for å dekke segmentet for de som vil ha en litt rimeligere spyler.

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Skrevet

Bruker selv AVA P80 Master, men kan si at den på ingen måte kan måle seg med en skikkelig proffspyler mao Kranzle. AVA føles veldig "plastikk", men har jo gode smarte løsninger.

Skrevet

I utgangspunktet har jeg ikke satt noen øvre grense i budsjettet, men ser at en K2160TST ligger rundt 10K. Dette er vel en proff spyler og kanskje litt i overkant for de behov jeg har.

Er ute etter en solid og brukervennlig maskin som nevnt i utgangspunktet skal benyttes til bilvask, men også til annen rengjøring. Avgjørende er kvalitet og mulighet for innkjøp av extra utstyr til maskin. Pris spiller også en rolle men er langt i fra avgjørende.

• Forhandlere
Tommy R
Skrevet
4 timer siden, Morli skrev:

I utgangspunktet har jeg ikke satt noen øvre grense i budsjettet, men ser at en K2160TST ligger rundt 10K. Dette er vel en proff spyler og kanskje litt i overkant for de behov jeg har.

Er ute etter en solid og brukervennlig maskin som nevnt i utgangspunktet skal benyttes til bilvask, men også til annen rengjøring. Avgjørende er kvalitet og mulighet for innkjøp av extra utstyr til maskin. Pris spiller også en rolle men er langt i fra avgjørende.

Ut ifra det du sier da så er 1152 midt i blinken for deg. Jeg har hatt en sånn maskin i flere år, og det er en maskin jeg har anbefalt lenge før jeg selv har begynt å forhandle disse. 

Motoren går på 2800 rpms, vs 2160 sine 1400 rpm, og den leverer 600 i stedet for 660 liter som 2160 gjør.

Alternativet er vel f. eks AVA P80, Nilfisk P160, Kärcher K7 eller IPC Foma PW-C23 1610.

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Skrevet
2 timer siden, Storefot / Tommy skrev:

Ut ifra det du sier da så er 1152 midt i blinken for deg. Jeg har hatt en sånn maskin i flere år, og det er en maskin jeg har anbefalt lenge før jeg selv har begynt å forhandle disse. 

Motoren går på 2800 rpms, vs 2160 sine 1400 rpm, og den leverer 600 i stedet for 660 liter som 2160 gjør.

Alternativet er vel f. eks AVA P80, Nilfisk P160, Kärcher K7 eller IPC Foma PW-C23 1610.

Etter det første svaret ditt kikket jeg på de du har, og landet selv på en 1152 som et alternativ. Takker for tilbakemedling. Skal se at du snart får en bestilling........

• Liker 1
  • 11 months later...
DieselDyret
Skrevet
27.3.2019 - 22.04, Morten. skrev:

Etter det første svaret ditt kikket jeg på de du har, og landet selv på en 1152 som et alternativ. Takker for tilbakemedling. Skal se at du snart får en bestilling........

Låner denne tråden litt :P

På papiret så er vel egentlig ikke Ava P80 (160bar og 600l/t ) så mye dårligere en Kränzle K 1152 TST (130bar (overtrykk 150bar :huh: ) og 600l/t) .

Kvalitet kan nok ikke sammenlignes.

Har selv en Ava P80 og er meget fornøyd, har byttet ut pistolen men det har jeg skjønt di fleste gjør på Kränzle`n også.

Noen her som har testet begge ?

Skrevet

Eg handlet meg ein AVA P70 V6 for ein mnds tid siden og er egentlig veldig fornøgd, den ska gji 160 bar og 500l/h, 2200watt, selvfølgelig så hadde det ikkje gjort noko meir om vannmengda va meir men då spiller jo fleire roller inn og, ka vannmengde ein har tilgang på og strømuttak.

Delte berre min erfaring med AVA :)

• Liker 1
  • 4 months later...
Abarthisti
Skrevet

Noen her som har testet både ava p80 og kranzle, hvilken er best? 

Norges råeste Abart 595 Competizione :thumbs:

Abarth 595 Competizione, Scara73 Tuning +++HP - Target ++++HP, KW V3 suspension, ECU Engine tuned, ECU Gear Tuning, DNA Components, Pogea Wheels, Seletron Pedal Booster, Oracle lights, Koshi parts ++++++++++

Tommy
Skrevet
10 minutter siden, Abarthisti skrev:

Noen her som har testet både ava p80 og kranzle, hvilken er best? 

Har bare sett på AVA utstillingsmodell i butikk, men bare ved å se på den, så ser man at Kranzle er i en helt annen liga. Hvis du ikke skal ha en budsjett maskin, å du har tilgang til 16A sikring, så hadde jeg definitivt gått for kranzle, da kjøper du spyler bare en gang, å når du ser på nettet hvor mangen som har utfordringer med disse AVA maskinene, å jeg har ikke sett noen som har noe tull med kranzle, så er det et lett valg.

• Liker 2

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Abarthisti
Skrevet
4 minutter siden, Tommy skrev:

Har bare sett på AVA utstillingsmodell i butikk, men bare ved å se på den, så ser man at Kranzle er i en helt annen liga. Hvis du ikke skal ha en budsjett maskin, å du har tilgang til 16A sikring, så hadde jeg definitivt gått for kranzle, da kjøper du spyler bare en gang, å når du ser på nettet hvor mangen som har utfordringer med disse AVA maskinene, å jeg har ikke sett noen som har noe tull med kranzle, så er det et lett valg.

Takk for svar. 

Kan noen si forskjellen på kranzle k1115 og Kränzle K2160 TST? 

Norges råeste Abart 595 Competizione :thumbs:

Abarth 595 Competizione, Scara73 Tuning +++HP - Target ++++HP, KW V3 suspension, ECU Engine tuned, ECU Gear Tuning, DNA Components, Pogea Wheels, Seletron Pedal Booster, Oracle lights, Koshi parts ++++++++++

DieselDyret
Skrevet (endret)

Ingen problemer med min AvaP80. Jeg kjøpte den i 2018 når den kom. Har oppdatert Lance å trommel.20200726_183457.thumb.jpg.b9399baf6dae7d15f30f74de582ff2ad.jpg20200726_183642.thumb.jpg.eed695adc6e928d47790454c1b01551b.jpg20200726_183619.thumb.jpg.abe2ead1fc5511b1d318bffaa907eafe.jpg

20200726_183653.thumb.jpg.a2353908bc157ffafba48884572c104d.jpg

Jeg ga bare 3500kr når jeg kjøpte den så da var ikke en Kränzle noe alternativ. Får se hvor lenge den holder, så får jeg se hva det blir neste gang. 

Endret av DieselDyret
Skrevet (endret)

Jeg har selv en Kränzle 2160 som jeg har brukt siden 2014. Denne er jeg superfornøyd med. Mine foreldre lånte denne da jeg ikke hadde lagringsplass selv, men jeg bestilte etterhvert en AVA P70 til dem. P70 fordi Kränzlen min (og P80 antakeligvis) slår ut sikringene.

Har vasket noen biler med denne for å teste, og jeg er utrolig imponert over den maskinen. Du kan bygge om spylerør opp og ned i mente, og den er utrolig praktisk og grei. Greit nok, AVA er plastic fantastic, og jeg vet ikke noe om holdbarhet i lengden, men den hadde krefter nok og var mye mer stillegående enn min. Virker godt nok skrudd sammen, men ikke på Kränzlenivå. Nå er jo prisforskjellen mellom disse to maskinene ganske betydelig.

Jeg savnet lenger slange på P70 ved bilvask. 8 meter ble for kort. Jeg har 15 meter på Kränzlen og dette var som natt og dag under bruk. P80 har vel 10 meter som standard. Slangehåndteringen på AVA var noe skikkelig vaklende greier, og slangen var litt styr å få inn, men ikke noe stort problem. Når det gjelder vannmengde på P70 kontra 2160 (540 liter/timen vs 660 liter/timen), så merket jeg ikke så veldig mye forskjell.

Du gjør nok ikke noe feil med å velge AVA, men jeg valgte å spare litt ekstra, og gikk for proffmaskin først som sist. Har ikke angret et sekund.

Dette er ihvertfall mine inntrykk av AVA vs Kränzle, selv om det ikke var nøyaktig den maskinen du spurte om. Avslutter med et sitat fra min mor: "Den nye er veldig kjekk den, men jeg merker at det ikke er det samme som den du har".

Endret av Ole M
Korrigering av slangelengder på AVA
  • Liker 2

1995 Toyota Corolla - Rød (Solgt)
2010 Skoda Superb - Titanium Grey (Solgt)

2017 Volkswagen Golf - Tungsten Silver

2005 Opel Vectra - Beige Metallic (Solgt)

Skrevet
3 timer siden, Abarthisti skrev:

Kan noen si forskjellen på kranzle k1115 og Kränzle K2160 TST? 

Jeg antar at du mener 1152 vs 2160? Forskjellen er i bunn og grunn turtall og vannmengde. 1152 kjører på 2800 rpm og gir 600 liter i timen, mens 2160 har 1400 rpm og gir 660 liter i timen. Jeg valgte 2160 utelukkende på grunn av lavere turtall.

I mitt hode så gir lavere turtall mindre støy, samt mindre fysisk slitasje på interne komponenter, selv om jeg ikke kan backe opp den siste påstanden der. Begge maskiner er svært populære her inne, og du gjør ikke feil ved å velge noen av dem. 🙂

DieselDyret
Skrevet
1 time siden, Ole M skrev:

Jeg savnet lenger slange på P70 ved bilvask. 10 meter ble for kort. Jeg har 15 meter på Kränzlen og dette var som natt og dag under bruk. P80 har vel 15 meter som standard, så det er ikke noe problem. Slangehåndteringen på AVA var noe skikkelig vaklende greier, og slangen var litt styr å få inn, men ikke noe stort problem. Når det gjelder vannmengde på P70 kontra 2160 (540 liter/timen vs 660 liter/timen), så merket jeg ikke så veldig mye forskjell.

Ava P70 har vel 8meter slange og P80 har 10meter.

Men vis man har P60X eller P80X (den røde utgaven) så har man 12meter.

Jeg har 10meter ekstra slange i tillegg til 10meter som er på P80. 

Men har nå slangetrommel montert på veggen med mellom 20-25meter 😎

Skrevet

Ojsann, her gikk det fort i svingene! Du har selvfølgelig helt rett. 🙃

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår