Gå til innhold
jonia

Coating for første gang

Recommended Posts

jonia

Hei, prøvde meg på coating for første gang i dag. Carpro Cquartz UK 3.0.

Har lest litt på forhånd og sett noen YouTube videoer.

Jeg synes coatingen er ganske «tung» å legge. Liksom så mye friksjon når jeg smører coatingen utover. Har jeg lagt på et lite område en gang i en retning og så skal dra ut på tvers så føles coatingen direkte sticky. Når jeg buffer av føles coatingen tung å få av, mikrofiberen henger liksom igjen og overflaten føles veldig hengete. Det gjør den selv når jeg har buffet av alt overskytende coating. Det er også vanskelig/umulig å se hvor jeg har lagt coating.

hva kan være feil? Venter jeg for kort tid før jeg buffer? Jeg har valgt å buffe når coatingen får litt sånn regnbue farge.

hva er konsekvensen av å buffe for tidlig? Tar jeg da vekk coatingen igjen slik at det ikke blir liggende igjen noe?

selve resultatet etter buffing ser greit ut i garasjen iallfall. Men det kan jo være at det ikke ligger noe særlig coating igjen?

av forarbeid har jeg brukt Carpro Eraser og deretter polert med Carpro Essence. Lot det herde over natt før påføring av coating.

har kun lagt på panseret foreløpig, usikker på om jeg tør fortsette over resten av bilen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Spennende å våge seg ut på noe nytt!

Fulgte reload med i settet så vil nok den gjøre overflaten myk og fin frem til coatingen er ferdig herdet.
Følg instruksjonene og du skal være trygg på det går bra. Vær nøye med å få med overskytende coating, dette for å unngå skjolder. Gå gjerne over en eller to runder til med ubrukte kluter for å være helt sikker.

Mye av coatingen havner i microfiberen akkurat som med voks, det er den tynne filmen med coating på lakken som blir igjen du er ute etter

Buffe for tidlig finnes ikke i min verden, men råder deg til å gjøre slik instruksjonene sier frem til du selv skjønner hva som funker for deg og produktet

Et triks for å se hvor du har vært med coatingen er å bruke lyset ditt indirekte på lakken. Snu lampen vekk fra bilen så får gjenskinn fra veggen. Jeg tar gjerne bilen ut i overskyet vær for å enklest se områder jeg har slurvet med buffingen, ref. de skjoldene som kan oppstå.
Image1539542451.135110.jpg
Går man på trynet første gangen slik som jeg så lærer man, men mer behagelig å lære av feilene til andre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bumma

Jeg la også min første coating idag, det var Autoglym sin " Shield" for lakk. Den var som du sier sticky og litt tung når man skal mette porene i lakken, men jeg brukte mye lys og sjekket ofte etter om det var for mye coating i padden eller om det ble for lite slik at jeg fant en balanse litt uti arbeidet med hvor mye ble for mye og når det ble for lite. I instruksen så sto det at hele bilen skulle dekkes før buffing!! dette syntes jeg var i drøyeste laget og nøyde meg med å fin balansere 1 og 1 panel om gangen. Jeg prøvde meg også frem med hvor lenge en kunne vente før det ble for tørt/tung til å buffe av på et veldig lite område for å se resultatet av feilskjær og success. Det sto ingenting om ventetiden i instruksen heller. Det ble til at jeg la coatingen over panelet og når det var mettet begge veier og lagt i den retningen jeg ville ha det tilslutt så begynte jeg og buffe med en gang. Det ser ut til å ha fungert etter å ha sett over bilen natta etterpå.

Håper det hjelper littegrann i alle fall og at du prøver igjen for eneste veien er jo opp nå som du har prøvd deg frem første gangen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonia

Takk for svar. Kjørte bilen ut i dagslys i dag..... ikkje bra...🙄

Der var det «flekker» og streaks og high spots. Sikkert alle de feilene som kan gjøres ble nok gjort. Heldigvis la jeg coating bare på panseret. Forsøkte å polere opp med Essence på de områdene som så værst ut, og la et nytt lag coating her. Buffet nesten rett etterpå denne gangen og da gikk det mye bedre. Tror jeg rett og slett ventet for lenge i går når jeg la denne coatingen.

Men det var jo så mye lettere å jobbe ute i overskyet vær i forhold til inne i garasjen. Har scangrip lys, men ikke sjans til å se high spots eller streaks inne. Ute så jeg det med en gang, var også lett å se hvor jeg hadde lagt coating og hvor det ikke var lagt. 

Spørs om ikke coating blir utsatt til våren igjen for min del, tror ikke jeg har ork til å ta hele bilen nå.

har polert hele bilen opp med Carpro Essence, så den har jo en brukbar beskyttelse for vinteren. Topper nok med Reload etter vask fremover, så får jeg se hva jeg gjør til våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ALFRED

Her har vokser sine fordeler ja mye lettere å legge, greit nok at holdbarhet er dårligere men lettere å jobbe med, la PA Cosmic i sommer og den var lekende lett krever bare rett temperatur, men går nok for voks til våren, Enigma må testes. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Når du har hele bilen klar for coating slik du har så er det ingenting og nøle med! Kjør på og få bilen klar for vinteren ingenting i veien for å jobbe ute hvis du får stått i skyggen en plass det ikke blåser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonia
49 minutter siden, einarhelge skrev:

Når du har hele bilen klar for coating slik du har så er det ingenting og nøle med! Kjør på og få bilen klar for vinteren emoji123.png ingenting i veien for å jobbe ute hvis du får stått i skyggen en plass det ikke blåser.

Ja, men bilen blir brukt hver dag og rekker ikke legge coating i natt... så da må jeg gjennom en skånsom vask til før jeg kan legge coating. Kommer vel an på været hva jeg får gjort før vinteren setter inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conlogo / Terje

Det høres jo ut som du har gjort dette "etter boken". Cquartz UK skal i utgangspunktet ikke være så veldig problematisk og håndtere. Heller det motsatte. 

Hvor lang tid tok det før "regnebuefargen" kom? Hva slags klut brukte du til buffing? Det var inne i garasjen du opplevde at det var et problem? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonia

Hei.

Tid fra legging til regnbuefarge, ca. 20 sekunder fra start av legging. Dvs. regnbuefarge begynte å sees allerede under slutten av utleggingen hvilket medførte at det ble litt sticky når jeg skulle legge tverretningen etter første retning.

Brukte medfølgende buffeklut som lå i settet for å ta vekk det verste, og tilslutt en kortmasket mikrofiber fra Autoglaze (Pink Worker) til å ta siste rester.

En oppdatering i dag når jeg kjørte bilen ut viser at jeg ikke fikk fjernet streaks og highspots i går likevel. Fortsatt flere steder det er synlige skjolder. Jeg må nok bare polere opp hele panseret og starte på nytt. :huh:

Jaja, konklusjonen er iallfall den at om jeg skal legge coating igjen må dette gjøres i dagslys ute. Da ser jeg i det minste hva jeg driver med. Videre tror jeg at jeg må legge på forholdsvis kjapt på et lite område av gangen og direkte buffe av igjen, det virket som det ga minst sticky buffing iallfall. Så må jeg tydeligvis være nøye med buffinga og tørke grundig både en og to ganger. Var litt redd for å ende opp med å fjerne all coatinga igjen ved å buffe så grundig, men det ser ut som jeg faktisk bare må gjøre det sånn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonia

Må nesten legge til at det kom regn i dag på bilen, som vel heller ikke er så bra for coatingen. Men må si beadingen var noe av det råeste jeg har sett, vannet perler seg og bare rant vekk når jeg kjørte. Stor forskjell på panseret med coating kontra taket med bare Essence. Så det lover jo godt.

Men coatingen må nok vekk pga high spots og streaking. Kan ikke ha panser med slike skjolder, for det er vel ikke en annen måte å bli kvitt dette på? Tenkte litt på reload, men den legger seg vel bare oppå? Evt Essence Pluss? Kanskje ikke noe forskjell mellom Essence og Essence Plus i denne sammenheng?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge
Må nesten legge til at det kom regn i dag på bilen, som vel heller ikke er så bra for coatingen. Men må si beadingen var noe av det råeste jeg har sett, vannet perler seg og bare rant vekk når jeg kjørte. Stor forskjell på panseret med coating kontra taket med bare Essence. Så det lover jo godt.
Men coatingen må nok vekk pga high spots og streaking. Kan ikke ha panser med slike skjolder, for det er vel ikke en annen måte å bli kvitt dette på? Tenkte litt på reload, men den legger seg vel bare oppå? Evt Essence Pluss? Kanskje ikke noe forskjell mellom Essence og Essence Plus i denne sammenheng?

Er redd du må frem med det groveste du har tilgjengelig for å få det bort.
Det kan jo være det bare er ytterste partiet av coatingen som lager defektene, da vil essence plus kanskje kunne rydde opp uten å skade/fjerne coatingen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonia
4 minutter siden, einarhelge skrev:

Er redd du må frem med det groveste du har tilgjengelig for å få det bort.
Det kan jo være det bare er ytterste partiet av coatingen som lager defektene, da vil essence plus kanskje kunne rydde opp uten å skade/fjerne coatingen?

Tja, det var ganske lett å polere vekk coatingen i går med Essence, men det herder vel for hver dag som går og blir vanskeligere ettersom prosessen løper kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Så bra at det ordnet seg, nyttig erfaring for andre som måtte oppleve å havne i samme situasjon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conlogo / Terje

Ikke lett og si hva som har gitt deg den korte flashetiden. Jeg pleier og la den ligge i fort 3-4 minutter før den flasher og jeg starter med tørkingen. Nå er luftfuktigheten som regel ekstremt lav i innlandet, så klart en 70-80% luftfuktighet vil gjøre at coatingen oppfører seg veldig forskjellig fra hva jeg er vant med. Sett bort ifra det vil jeg anbefale deg å bruke en korthåret mikrofiberklut til å tørke coating. Suede kluten som følger med er også fin, men blir mettet mye fortere enn en korthåret MF klut. Dette ville nok også gjort jobben lettere for deg. Jeg bruker Sueden på kontrollrunden til slutt når jeg fjerner eventuelle rester som ligger igjen steder hvor jeg ikke har vært nøye nok. 

Essence kan fint brukes for å fjerne highspots uten at det skal ha noe særlig effekt på coatingens egenskaper. Ha litt essence på en mf klut og tørk veldig lett over. Dette løser de fleste problemer. Høres ut som problemet ditt er i ferd med og løse seg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonia
16 minutter siden, Conlogo / Terje skrev:

Ikke lett og si hva som har gitt deg den korte flashetiden. Jeg pleier og la den ligge i fort 3-4 minutter før den flasher og jeg starter med tørkingen. Nå er luftfuktigheten som regel ekstremt lav i innlandet, så klart en 70-80% luftfuktighet vil gjøre at coatingen oppfører seg veldig forskjellig fra hva jeg er vant med. Sett bort ifra det vil jeg anbefale deg å bruke en korthåret mikrofiberklut til å tørke coating. Suede kluten som følger med er også fin, men blir mettet mye fortere enn en korthåret MF klut. Dette ville nok også gjort jobben lettere for deg. Jeg bruker Sueden på kontrollrunden til slutt når jeg fjerner eventuelle rester som ligger igjen steder hvor jeg ikke har vært nøye nok. 

Essence kan fint brukes for å fjerne highspots uten at det skal ha noe særlig effekt på coatingens egenskaper. Ha litt essence på en mf klut og tørk veldig lett over. Dette løser de fleste problemer. Høres ut som problemet ditt er i ferd med og løse seg :)

Hei Terje,

takk for dine tips, det setter jeg pris på.

Var veldig høy luftfuktighet når jeg gjorde denne jobben, tåka lå tykk ute. Så det kan selvsagt ha spilt inn. Nå vet jeg jo heller ikke om coatingen faktisk flashet eller ikke da, siden jeg ikke har gjort det før. Kunne jo forsøkt å la den ligge mye lenger og så buffet av for å sett om det da gikk lettere?

Jeg opplevde å fjerne coatingen helt når jeg brukte essence for hånd på mikrofiber. Ute i dagslys så jeg tydelig der hvor coatingen lå for det var litt "mørkere", mens der jeg hadde gått over for hånd var det helt "vanlig" lakk. Regner derfor med at jeg må legge coating på nytt etter å ha brukt Essence til å fjerne high spots?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conlogo / Terje
9 minutter siden, jonia skrev:

Hei Terje,

takk for dine tips, det setter jeg pris på.

Var veldig høy luftfuktighet når jeg gjorde denne jobben, tåka lå tykk ute. Så det kan selvsagt ha spilt inn. Nå vet jeg jo heller ikke om coatingen faktisk flashet eller ikke da, siden jeg ikke har gjort det før. Kunne jo forsøkt å la den ligge mye lenger og så buffet av for å sett om det da gikk lettere?

Jeg opplevde å fjerne coatingen helt når jeg brukte essence for hånd på mikrofiber. Ute i dagslys så jeg tydelig der hvor coatingen lå for det var litt "mørkere", mens der jeg hadde gått over for hånd var det helt "vanlig" lakk. Regner derfor med at jeg må legge coating på nytt etter å ha brukt Essence til å fjerne high spots?

Ut fra forklaringen din er jeg redd du må legge på nytt ja. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig