Gå til innhold
Pirken

Reparasjon av steinsprutskader

Recommended Posts

Pirken

Hei!

Jeg er ny på forumet her, men har brukt den flere ganger for å finne tips og triks til å vaske bilen min.

Håper dette innlegget ligger på riktig plass og at den kan besvares her.

Jeg har en Volkswagen Golf 2015 modell med perlemor hvit som jeg har fått en del steinsprutskader etter å ha kjørt den i ca 11 måneder (kjøpte den i oktober 2018).

Frykten for rust har kommet krypende inn på meg nå som vi nærmer oss vinteren igjen, så da kommer spørsmålet mitt:

Ville du/dere ha reparert steinsprutskadene før vinteren kommer med tilhørende salt?

Hvis ja, hadde du/dere prøvd å gjøre dette selv eller fått noen profesjonelle til å se på det?

Jeg har kjøpt inn lakkstift så jeg kan gjøre det selv, men frykter for at utfallet kanskje ikke blir like bra :P

Legger ved flere bilder som noen eksempler av skadene.

Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger!

IMG_20180902_152304.jpg

IMG_20180902_152405.jpg

IMG_20180902_152443.jpg

IMG_20180902_152521.jpg

IMG_20180902_152641.jpg

IMG_20180902_152658.jpg

Endret av Pirken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Er det metallpanel så er det bare og hive seg rundt!
Har slurvet litt selv og latt det gå noen måneder nå på sommeren og rustboblene i kanten av stengsprang har kommet etter en fin sommer

Gjør så godt du kan, bedre enn ingenting

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
roddis

Ville absolutt lagt lakk i dette så fort som mulig. Skaff deg og silikonfjerner og rengjør med på en q tips før du legger i lakken så hefter det bedre. Bland litt lakk samt en dråpe klarlakk i en kork e.l, så legg i knastene med en tannpirker. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
beemer124

Jeg er i gang med å fikse et par steinsprang på min golf som er akkurat samme farge som din, oryx weiss, og lurer på om det er noen her inne som har en god fremgangsmåte på perlemor lakk ?
Jeg har prøvd å blande litt farge i perlemoren før jeg legger i, men dette blir alt for hvitt, og jeg har prøvd å legge basefargen i først , og så perlemoren oppå, men da blir det en veldig hvit ring rundt, men fin farge midt i fyllingen. Hadde satt stor pris på litt forklaring fra noen som har gjort dette før.
Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men tenkte at dette nok kunne være til hjelp for deg også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pirken
15 timer siden, einarhelge skrev:

Er det metallpanel så er det bare og hive seg rundt!
Har slurvet litt selv og latt det gå noen måneder nå på sommeren og rustboblene i kanten av stengsprang har kommet etter en fin sommer emoji53.png

Gjør så godt du kan, bedre enn ingenting emoji106.png

13 timer siden, roddis skrev:

Ville absolutt lagt lakk i dette så fort som mulig. Skaff deg og silikonfjerner og rengjør med på en q tips før du legger i lakken så hefter det bedre. Bland litt lakk samt en dråpe klarlakk i en kork e.l, så legg i knastene med en tannpirker. 

Takk for svarene, da spørs det om det ikke blir litt shinings i helga med litt lakk i tillegg. :D

3 timer siden, beemer124 skrev:

Jeg er i gang med å fikse et par steinsprang på min golf som er akkurat samme farge som din, oryx weiss, og lurer på om det er noen her inne som har en god fremgangsmåte på perlemor lakk ?
Jeg har prøvd å blande litt farge i perlemoren før jeg legger i, men dette blir alt for hvitt, og jeg har prøvd å legge basefargen i først , og så perlemoren oppå, men da blir det en veldig hvit ring rundt, men fin farge midt i fyllingen. Hadde satt stor pris på litt forklaring fra noen som har gjort dette før.
Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men tenkte at dette nok kunne være til hjelp for deg også emoji4.png

Ikke noe problem det.

Hvor kjøpte du lakken din?

Jeg kjøpte den hos Møller Bil avd Hamar og der var alt sammen blandet i en beholder (både farge og klarlakk).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
beemer124

Hm, da er det mulig det blir en tur på Møller for å få det heller, jeg kjøpte min hos en lokal butikk som blander billakk selv, og da kom den i to bokser, en base-farge og en klarlakk med perlemor i.
Du får gi en liten rapport om hvordan fargematchen blir på bilen din når du får prøvd den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freddyr

Har samme farge selv, på en 18’ golf. Sliter også med å fylle de største steinsprangene. Kjøpte lakk hos møller, fikk to flasker slik som beskrevet ovenfor. 

Men på de mindre steinsprutskadene har jeg funnet ut at jeg må la baselakken tørke (gjerne over natten) før klarlakken med perlemor blir forsiktig dryppet på. 

Forøvrig fikk jeg høre fra møller når jeg kjøpte lakkflaskene at dette var ett herk å legge. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig