Gå til innhold

Recommended Posts

rcmannen
Skrevet

Hei!

Før noen kommer og foreslår hørselvern og musikk osv på øra: jeg sliter med øresus og ømfintlig hørsel. Bruker alltid 3M ørepropper kombinert med Peltor X5A. 
Likevel trenger den helvetes lyden igjennom og jeg blir sliten i hodet etter bare ei lita stund med polering (særlig innendørs/i garasjen) med min Shinemate EX 610-15. 

Hvor mye stillere kan egentlig en DA maskin bli? Er jo redd jeg må kutte ut dette med maskinpolering, ettersom dette blir en påkjenning i lengden. Er såpass noob at jeg ikke tør å prøve meg på noe roterende...

Tommy
Skrevet

Det er en utfordring med DA maskiner, ettersom de har mere bevegelige deler som skaper støy. Har du prøvd med hodetelefoner med noise canselling?

• Liker 1

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

MicroMidas
Skrevet

Vanskelig situasjon du befinner deg i dessverre.. Men siden du bruker både ørepropper og hørselsvern så bør det ikke være lyden du får inn gjennom øret som er problemet. (Ikke at jeg kan si noe om hvordan du opplever det selvfølgelig, men jeg er sensitiv for enkelte lyder selv etter litt for mye skyting på jakt uten beskyttelse på øra.)
Prøvde samme kombinasjon som det du beskrev nå nettopp, og det ble ganske så stille.
Det jeg tror du sliter med er vibrasjoner fra maskinen som forplanter seg i armene dine og dermed gjør at du hører maskinen godt.
Det du kan gjøre er å få deg et par skikkelige anti-vibrasjonshansker og prøve det. Bruker alltid slike selv når jeg bruker bor-hammer, Fein osv.

Håper virkelig du finner en løsning!

• Liker 1
  • Moderatorer
Skrevet

Hadde også en shinemate som støyet noe infernalsk. Lagde en tråd om det, og inntrykket mitt er at de varierer en god del i støynivå.

Har selv rupes, flex og CG torq 22D.

Den maksinen som bråker desidert minst av disse er CG torq. Nå har jeg ikke prøvd torq 10, men vil tippe at den ikke støyer mer enn 22D.

Ellers kan du prøve å reklamere på shinematen grunnet mye støy, evt gamble på å kjøpe en ny.

Som nevnt høyere opp i tråden her, støykanselrende hodetelefoner fungerer også veldig bra.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar folkens! Prøver meg nok på hansker først, da dette et noe som vil gjøre opplevelsen bedre uansett.

Litt skeptisk til støykansellerende headset/hørselvern. Da disse ikke fjerner påkjenningen på ørene men lager en slags "motlyd"? Hørt av mange at de sliter med dotter i ørene, svimmelhet osv og tenker at dette kanskje ikke er beste løsning når det kommer til å beskytte ørene (særlig når de allerede er skadet slik som mine) selv om det sikkert oppleves mer behagelig. Nå må gjerne noen sette meg på plass ang. Dette, da jeg på ingen måte er lege eller ekspert på denne typen hodetelefoner.

Det er mulig at lyden jeg hører også kommer inn gjennom hodet/kroppen andre steder og at jeg ikke får gjort noe mer med det. I såfall får jeg vel bare vente til det lanseres en megastille maskin eller kjøpe meg en roterende og lære meg det 🤔

Skrevet
1 time siden, rcmannen skrev:

Takk for svar folkens! Prøver meg nok på hansker først, da dette et noe som vil gjøre opplevelsen bedre uansett.

Litt skeptisk til støykansellerende headset/hørselvern. Da disse ikke fjerner påkjenningen på ørene men lager en slags "motlyd"? Hørt av mange at de sliter med dotter i ørene, svimmelhet osv og tenker at dette kanskje ikke er beste løsning når det kommer til å beskytte ørene (særlig når de allerede er skadet slik som mine) selv om det sikkert oppleves mer behagelig. Nå må gjerne noen sette meg på plass ang. Dette, da jeg på ingen måte er lege eller ekspert på denne typen hodetelefoner.

Det er mulig at lyden jeg hører også kommer inn gjennom hodet/kroppen andre steder og at jeg ikke får gjort noe mer med det. I såfall får jeg vel bare vente til det lanseres en megastille maskin eller kjøpe meg en roterende og lære meg det 🤔

Eller polere for ✋. :D.

• Haha 1
  • Moderatorer
Skrevet
2 timer siden, rcmannen skrev:

Hansker er den billigste måten å prøve på.

Kanskje du har mulighet for å prøve en dyrere og stillere maskin hos noen som bor i nærheten av deg? Rupes er det jo mange som har. Jeg solgte tross alt shinematen fordi den støyet uutholdelig mye, og kjøpte en rupes som erstatning. Ikke så mange som har CG torq, men den er igjen vesentlig stillere enn rupes maskinene i mine ører.

Skrevet
6 timer siden, ALFRED skrev:

Eller polere for ✋. :D.

Kos det! 😁 men så var det det med resultat 😅

4 timer siden, magne skrev:

Hansker er den billigste måten å prøve på.

Kanskje du har mulighet for å prøve en dyrere og stillere maskin hos noen som bor i nærheten av deg? Rupes er det jo mange som har. Jeg solgte tross alt shinematen fordi den støyet uutholdelig mye, og kjøpte en rupes som erstatning. Ikke så mange som har CG torq, men den er igjen vesentlig stillere enn rupes maskinene i mine ører.

Ja kanskje jeg skulle prøve en Rupes maskin. 

Hadde først Carwise men solgte etter 5min bruk 😂 96db eller hva det er er jo helt sykt. Også den ristinga

Skrevet

Støy vil du uansett komme til å få med DA. Gå for roterende og lær deg teknikken der om støy er viktig.

Skrevet
12.4.2018 - 19.25, Madas skrev:

Støy vil du uansett komme til å få med DA. Gå for roterende og lær deg teknikken der om støy er viktig.

Blir nok å handle inn roterende og noe panel fra bilvrak å øve på. Etterhvert i alle fall

Skrevet

Vet ikke hvor mye shinemate sin bråker men jeg har en DAS 6 pro og denne støyer veldig mye, man kan klarer ikke snakke sammen i det hele tatt når den går.

Men med min rupes 15mk2 så klarer man faktisk å snakke sammen mens man polerer. Ble meget overasket når jeg prøve den første gang.

Men bruker støyreduserende hodetelefoner med musikk når jeg holder på og hører omtrent ikke maskin i bakgrunn i det hele tatt.

.

Skrevet

Jeg jobber med en som også sliter med det og store klokker mot visse frekvenser spesielt lave gjør det ille for han med klokker da det føles som at det kun blir verre. 

Jeg har aldri vert noe stor tilhenger av Da og benytter derfor det så så lite jeg kan. Poenget er at roterende går myyye roligere til dels fordi dem går på lavere turtall. Jeg benytter mye bose qc 35 men de koster jo nesten det samme som en bra flex feks. 

Vil anbefale deg å teste roterende med skikkelige bakplater og puter, mestrer du det kan du kjøre det rundt 80% av tia og avslutte med Da som er fin til slutt steg og plager seg mest støymessig. 

• Liker 2

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår