Jump to content
Orre

Ibrid alternativ??

Recommended Posts

Orre

Hei.

Sitter og leter etter alternativ til "Rupes Nano Ibrid", men får ikke helt Internettet til å jobbe for meg... :rolleyes::P 

Jeg er nok så grønn på dette, men etter å ha kjøpt en DA med 21mm. utkast fant jeg ganske kjapt ut at jeg trenger en mindre maskin og!...

Hadde vel først tenkt at en litt nettere maskin med 3" bakplate ville være bra, men etter å ha kikket litt på Ibriden "er det jo en sånn jeg vil ha"!!! :D

Ser jo at med en slik en liten søt-nos kan man polere MC og!! :thumbs:

Men prisen!!?? :wacko: Henger så klart ikke på greip!... -Jo jeg skjønner det med proff utstyr!... Men til MITT bruk er det helt sinnssykt!

Til tross for at jeg er veldig tilhenger av trådløst utstyr, er jeg heller ikke så sikker på at batteri (-kraft -brukstid -levetid) foreløpig er veien å gå her...

Men som sagt, finnes det virkelig ikke noen alternativer????

Jo jeg HAR funnet en! "Proxxon WP/E". En ren roterende liten sak. Ser veldig nett ut! og koster en drøy tusing med koffert og litt utstyr.

Men er det bra nok med en ren roterende som er så liten? Vil den korrigere noe i det hele tatt, eller er det bare tullete?...

Noen som har en Proxxon? -Ser at "Norwegian Modellers" her borti gaten selger den for Kr.1554,- Og her er en annen selger med litt mer nøyaktig omtale

Ville satt stor pris på synspunkter og erfaringer!

Og som sagt, VELDIG gjerne link til alternativer!!

På forhånd takk!

/Orre B)

todleif

Eg meiner at ein av dei med firma her inne, har eit kit med ei lita poleringsmaskin, bakplater og puter. 

Satser på at ein av dei andre her inne finner den fram. 

Vurderer ei lita poleringsmaskin her og. 

Eg bruker roterande med 125mm og 75mm bakplater. 

Har kjøpt ein motorsykkel med litt vinkler på kåpa, so 75mm bakplate med 100mm pads er litt for stort på eit par plasser. 

Orre

Takk for innspill! :thumbup:

Visst er det et alternativ! Men er jo på langt nær så nett som disse "nano" maskinene...

Men hva gjelder korrigering-evne blir det jo det samme. -Hva sier dere som hat testet 1" og 2"? Fungerer det med ren roterende?

Finnes det for øvrig så små oscillerende bakplater?

Ps.

I luftverktøy synes det og finnes små DA maskiner i bøtter og spann! -Men finner ikke noe på strøm?..

Exint / Pec

Shinemate Ep803 korrigerer mer enn nok, ikke vær redd for det. Roterende generelt korrigerer jo bedre enn DA
Nei er lite av små DA maskiner. Men finnes jo et hav av DA maskiner med 80mm bakplate da :) Flex og rupes har to gode, og der setter jeg min finger på flex. 

Orre

Ja det er vel ikke umulig at en vil ha en 3" maskin og! ;)

Har vel tenkt at en burde hatt en DA med tvunget rotasjon og... Men hva jeg forstår er Flex sine 3" maskiner enten roterende eller DA med fri rotasjon?

Det er vel forstås lettere å holde rotasjonen igang på en liten pad antar jeg...

Ok. Så da mener du roterende korr. evne gjelder for de bittesmå padsen og skjønner jeg. Godt å vite! :thumbup:

Er det bare tullete å prøve å finne DA i dette segmentet da?...

(Da finnes det jo som sagt "Proxxon WP/E" å få kjøpt til en rimelig peng!) ;)

/Orre

Exint / Pec

Jeg ville droppet det ja. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en 3´´ DA maskin og Shinemate Ep803.. dette kommer forsatt under en Ibrid maskin :) Da får du flere maskiner for mindre penger.
Ibrid er en fantastisk maskin, men jeg forstår godt at den kan være dyr til tider.

magne

Du får jo kjøpt autotriz nano polishing kit, som du kobler på en vanlig roterende maskin da. Den gjør jo omtrent samme jobben som nano, bare på enda trangere plasser.

Eller leste jeg om et alternativ til rupes nano, som så veldig likt ut, her på forumet for noen måneder siden. Men finner det ikke igjen og husker ikke hva det het.

https://www.ebay.co.uk/itm/AUTOTRIZ-Nano-Polisher-Kit-2-0-kit-Buffing-M14-/282516323031

Orre

Jo jeg har kikket på de der "slangene". Ser veldig brukandes ut til sitt! :thumbup:

Men hodet mitt var ikke kommet helt så langt ned i pirke-nivå enda... :lol:

Siden "Norwegian Modellers" holder till her i Tønsberg for jeg og kjøpte meg en "Proxxon WP/E" i dag... :P

Etter å ha pakket opp den nå, viste det seg å være en positiv overraskelse!

Første inntrykket er:

Gjennomgående Tysk kvalitet! -Ikke noe tull! Helt fra boksen den er pakket i, til utstyret som var med, til selve maskinen!! :thumbs:

Solid tung aluminium! Plastikk handtak med gummiert grep! Solid kvalitets-følelse! (Ikke noe Kina-lukt... :P)

50 mm. bakplate, festet med 4mm. umbraco, i et som synes passelig mykt materiale. Borrelås føles bra ut.

Mer eller mindre vibrasjons-fri! På armlengde avstand og med en Tlf.-dB-meter viser den fra behagelige ca.70dB på laveste turtall, til hørselvern-trengende ca.80dB på fullt turtall 2800 omdreininger.

Tilbehøret er en gjeng 2000 papir, en hard bomull-skive, en tube metall polish, en langhåret ull-pad, og en medium skumgummi-pad.

Boksen det er pakket i er akkurat slik du vil ha den! Passe myk plastikk med 4 gummi-føtter! Med plass til litt utstyr.

Dette var moro! :D

Og selvfølgelig er det fortsatt like interessant med innspill!

Happy Friday!

/Orre B)

Kjellrs

Har du fått testet proxxon maskinen? Lure også på å gå til innkjøp av en sånn.

Orre

Hei.

Jo jeg har testet, men kan vel ikke si at jeg har brukt den veldig mye..

Nå sist for å ta ned noe klarlakk. Var kanskje for ivrig med turtallet, for det var jækla fort gjort å lage spor/halvmåner! -Vanskelig å holde en så liten bakplate flatt!...

Klarte og å lage kjørespor når jeg prøvde å polere en eksospotte der kromen begynner å gi opp... 50mm. er smått altså!...

Jeg har og kjørt den hardt med en større (for stor) bakplate, og jeg kan si at den blir inni helvete varm!! -Alu huset blir ikke til å holde i! Men her overbelastet jeg den og grundig!...

Det solide inntrykket virker å stemme godt! Jeg trur nok den holder! Den er og overraskende sterk!

Det er dog ikke tvil om at den er bygd for 50mm. bakplate! Mindre pusse-jobber, og 50 mm. skum-pads er nok tingen. Jeg har og brukt Rupes små ull-pads, men jeg synes de slites rasende fort? Det kan vel hende at jeg har kjørt den litt vel hardt og.. Padsen blir fort varm.

Maskinen blir og varm over tid! -Dvs. den fremre halvparten i aluminium. Det går ikke å bruke den som en "vanlig" polermaskin som man kjører i timer. (Jeg spredde ut noen o-ringer over alu-huset for å slippe brenne meg)

For å slipe flatt panel for jeg og kjøpte en 75mm. luft-dreven med litt utkast. Det var Proxxon ikke egnet til. Det er aldeles for lett å vri litt på maskinen slik at en pusser med kanten. Det har så klart med utformingen å gjøre. Pistol-grep eller en "mus" man holder inne i hånden er nok tingen (og utkast) så her det nok trykkluft som gjelder!

Bra maskin til sitt bruk! Dvs. 50mm. polering. Robust og sterk! Kvalitet. Veldig nett og behagelig på lavere turtall. Høyt turtall = hørselvern! Blir da og varm over tid. Bakplate og borrelås virker bra!

/Orre

Kjellrs

Takk for en god oppsumering virker som den kan passe bra til mitt bruk, da det er snakk om 50mm og nedover for min del.

• Like 1