Jump to content
Sign in to follow this  
Yngvar

Chip av Audi

Recommended Posts

Yngvar

Hei! Har en A4 B8 2.0TDI som er litt dau :P Har nettopp gjort dieselgate-oppdateringa, og er klar for chip. Har fått lovet at jeg vil få 195hk av dette. Bilen er gått 152 000 km. Burde jeg chippe? Noen som har opplevd problemer? Hvor mye forskjeller er det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Alle 2.0 tdi motorer i b8 er samme motoren. Det vil si at du får rett over 190 hk enten det er 120,143 eller 170hk motoren du har.

 

hvis jeg skulle ha chipet så ville jeg ikke brukt noe annet enn bsr. De optimaliserer sånn at det er innafor det dreiemomentet girkassen din tåler.

i tillegg så tilbyr de et års motor og drivverkgaranti etter chip

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Kristian-

Er det ikke OCT-tuning som man kan få godkjent i vognkort? Mener det leveres med tuv-papirer..  Så da vil jeg kanskje tro at optimaliseringen de leverer er innenfor mtp dreiemoment osv.. ? Noen som har erfaringer?

 

Hva gjelder b8 er det vel samme i 120 og 143? 170-versjonen har vel andre turboer, dyser osv?

Edited by -Kristian-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Core2Duo
22 minutter siden, -Kristian- skrev:

Er det ikke OCT-tuning som man kan få godkjent i vognkort? Mener det leveres med tuv-papirer..  

Stemmer det. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild
10 timer siden, -Kristian- skrev:

Er det ikke OCT-tuning som man kan få godkjent i vognkort? Mener det leveres med tuv-papirer..  Så da vil jeg kanskje tro at optimaliseringen de leverer er innenfor mtp dreiemoment osv.. ? Noen som har erfaringer?

 

Hva gjelder b8 er det vel samme i 120 og 143? 170-versjonen har vel andre turboer, dyser osv?

Vet ikle med oct men har vært borti litt sånn bakgårdschiping som har tatt livet av mer enn en girkasse. 

Når jeg sjekka min gamle b8 på bsr så var det samme effektøkning både på 120,143 og 170 hk motoren. Alle fikk 191 hk med steg 1 fra bsr så er hvertfall nærliggende å tro at de er like.

 

se bildet:

IMG_0268.thumb.PNG.8194a23dc48cc9816bb3db8df1989370.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Concker / Norwash

2Literne i B8 er alle like ja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
hc_Tk
12 timer siden, -Kristian- skrev:

Hva gjelder b8 er det vel samme i 120 og 143? 170-versjonen har vel andre turboer, dyser osv?

Det er lik turbo på 120 og 136 hk, mens 143 og 170 hk har en annen variable geomtri turbo.

Man skal vel fortsatt klare å hente ut ca like mye effekt, og resten av drivlinjen er lik. 
A4 2.0 tdi har vel heller ikke en overdimensjonert clutch, så denne kan få kjørt seg, men kjører man fornutftig så går det fint. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Kristian-

Har splitter ny clutch og svinghjul på min, så da tenker jeg det bør være innafor med oct-tuning fra 120hk og opp til 168hk? Er det noe annet jeg bør tenke på?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hc_Tk

Er vel ikke så mye å tenke på, men kan jo få konsekvenser for garanti og forsikring vis evt noe skulle skje og du ikke har omregistrert for effekten. 

Så får bilen skyld er det bare tut og kjør, men som sagt kan det være lurt å ta litt hensyn til clutch. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Hvis bilen er under 10 år så må du vel betale for effektøkning om du skal ha det i vognkortet eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Kristian-

Ja, det må jeg. I følge avgiftskalkulatoren til svv blir det ikke så mange tusen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
obimann
Ja, det må jeg. I følge avgiftskalkulatoren til svv blir det ikke så mange tusen

Bare vær obs på at avgiftskalkulatoren forutsetter at utslippene ikke øker som følge av effektøkningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Kristian-

skal selvsagt dobbeltsjekke før jeg gjør det slik at jeg ikke blir fattig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oddaa
Hvis bilen er under 10 år så må du vel betale for effektøkning om du skal ha det i vognkortet eller?

Hvilken avgift er det dere snakker om nå? Effektavgiften er vel avskaffet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
obimann
22 minutter siden, Oddaa skrev:


Hvilken avgift er det dere snakker om nå? Effektavgiften er vel avskaffet?

Riktig. Effektavgiften er avskaffet. Det man må betale avgift for er utslipp (CO2 og NOx), hvis det er mindre enn 10 år siden bilen ble registrert i Norge første gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oddaa
Riktig. Effektavgiften er avskaffet. Det man må betale avgift for er utslipp (CO2 og NOx), hvis det er mindre enn 10 år siden bilen ble registrert i Norge første gang.

Nettopp. Angir aktørene, som f eks BSR, nye utslipp sånn at avgiftene kan beregnes da altså?

Share this post


Link to post
Share on other sites
obimann

Nettopp. Angir aktørene, som f eks BSR, nye utslipp sånn at avgiftene kan beregnes da altså?

Vet ikke hvordan det er med BSR, men de færreste oppgir utslipp. Mitt inntrykk er at det stort sett er lagt opp til at folk skal gi blaffen i godkjenning og avgifter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oddaa

Vet ikke hvordan det er med BSR, men de færreste oppgir utslipp. Mitt inntrykk er at det stort sett er lagt opp til at folk skal gi blaffen i godkjenning og avgifter.


Det er min oppfatning også, og dermed ramler jeg av lasset når folk skriver at de skal betale avgifter og få dette "lovlig" og inn i vognkortet.

Det siste har vel også andre aspekter ved seg da 1) tuningleverandøren må levere dokumentasjon på effektøkningen (inkl utslipp sikkert) og 2) bilprodusenten må gå god for at bilen er "dimensjonert" for den økte effekten.

Vil egentlig tror at dette kun unntaksvis er mulig, og antagelig da i tilfeller der det finnes "original tuning" som f eks Polestar/ Volvo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Kristian-

OCT leverer etter det jeg har forstått tuv-papirer som gjør at det er mulig å få godkjent av svv og dermed inn i vognkortet. Disse papirene opplyser nok da også dersom det er forskjell på utslippet i tillegg til effektøkningen. Her vil det jo i så tillfelle komme en avgift for økt utslipp dersom det er tilfelle..  Jeg vil jo da anta at for å få "tuv-godkjenning" vil dette si at bilen er dimmensjonert for det?, da på lik linje med f.eks coilovers..? 

 

Det er vel kanskje ingen andre enn OCT som leverer med tuv-papirer slik at de leverer den eneste tuningen som kan godkjennes.. Correct me if im wrong ;)

Edited by -Kristian-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...