Gå til innhold
Yngvar

Chip av Audi

Recommended Posts

Yngvar

Hei! Har en A4 B8 2.0TDI som er litt dau :P Har nettopp gjort dieselgate-oppdateringa, og er klar for chip. Har fått lovet at jeg vil få 195hk av dette. Bilen er gått 152 000 km. Burde jeg chippe? Noen som har opplevd problemer? Hvor mye forskjeller er det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Alle 2.0 tdi motorer i b8 er samme motoren. Det vil si at du får rett over 190 hk enten det er 120,143 eller 170hk motoren du har.

hvis jeg skulle ha chipet så ville jeg ikke brukt noe annet enn bsr. De optimaliserer sånn at det er innafor det dreiemomentet girkassen din tåler.

i tillegg så tilbyr de et års motor og drivverkgaranti etter chip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Kristian-

Er det ikke OCT-tuning som man kan få godkjent i vognkort? Mener det leveres med tuv-papirer..  Så da vil jeg kanskje tro at optimaliseringen de leverer er innenfor mtp dreiemoment osv.. ? Noen som har erfaringer?

Hva gjelder b8 er det vel samme i 120 og 143? 170-versjonen har vel andre turboer, dyser osv?

Endret av -Kristian-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Core2Duo
22 minutter siden, -Kristian- skrev:

Er det ikke OCT-tuning som man kan få godkjent i vognkort? Mener det leveres med tuv-papirer..  

Stemmer det. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild
10 timer siden, -Kristian- skrev:

Er det ikke OCT-tuning som man kan få godkjent i vognkort? Mener det leveres med tuv-papirer..  Så da vil jeg kanskje tro at optimaliseringen de leverer er innenfor mtp dreiemoment osv.. ? Noen som har erfaringer?

Hva gjelder b8 er det vel samme i 120 og 143? 170-versjonen har vel andre turboer, dyser osv?

Vet ikle med oct men har vært borti litt sånn bakgårdschiping som har tatt livet av mer enn en girkasse. 

Når jeg sjekka min gamle b8 på bsr så var det samme effektøkning både på 120,143 og 170 hk motoren. Alle fikk 191 hk med steg 1 fra bsr så er hvertfall nærliggende å tro at de er like.

se bildet:

IMG_0268.thumb.PNG.8194a23dc48cc9816bb3db8df1989370.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker

2Literne i B8 er alle like ja. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hc_Tk
12 timer siden, -Kristian- skrev:

Det er lik turbo på 120 og 136 hk, mens 143 og 170 hk har en annen variable geomtri turbo.

Man skal vel fortsatt klare å hente ut ca like mye effekt, og resten av drivlinjen er lik. 
A4 2.0 tdi har vel heller ikke en overdimensjonert clutch, så denne kan få kjørt seg, men kjører man fornutftig så går det fint. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Kristian-

Har splitter ny clutch og svinghjul på min, så da tenker jeg det bør være innafor med oct-tuning fra 120hk og opp til 168hk? Er det noe annet jeg bør tenke på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hc_Tk

Er vel ikke så mye å tenke på, men kan jo få konsekvenser for garanti og forsikring vis evt noe skulle skje og du ikke har omregistrert for effekten. 

Så får bilen skyld er det bare tut og kjør, men som sagt kan det være lurt å ta litt hensyn til clutch. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Hvis bilen er under 10 år så må du vel betale for effektøkning om du skal ha det i vognkortet eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Kristian-

Ja, det må jeg. I følge avgiftskalkulatoren til svv blir det ikke så mange tusen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
obimann
Ja, det må jeg. I følge avgiftskalkulatoren til svv blir det ikke så mange tusen

Bare vær obs på at avgiftskalkulatoren forutsetter at utslippene ikke øker som følge av effektøkningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Kristian-

skal selvsagt dobbeltsjekke før jeg gjør det slik at jeg ikke blir fattig ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddaa
Hvis bilen er under 10 år så må du vel betale for effektøkning om du skal ha det i vognkortet eller?

Hvilken avgift er det dere snakker om nå? Effektavgiften er vel avskaffet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
obimann
22 minutter siden, Oddaa skrev:

Hvilken avgift er det dere snakker om nå? Effektavgiften er vel avskaffet?

Riktig. Effektavgiften er avskaffet. Det man må betale avgift for er utslipp (CO2 og NOx), hvis det er mindre enn 10 år siden bilen ble registrert i Norge første gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddaa
Riktig. Effektavgiften er avskaffet. Det man må betale avgift for er utslipp (CO2 og NOx), hvis det er mindre enn 10 år siden bilen ble registrert i Norge første gang.

Nettopp. Angir aktørene, som f eks BSR, nye utslipp sånn at avgiftene kan beregnes da altså?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
obimann

Nettopp. Angir aktørene, som f eks BSR, nye utslipp sånn at avgiftene kan beregnes da altså?

Vet ikke hvordan det er med BSR, men de færreste oppgir utslipp. Mitt inntrykk er at det stort sett er lagt opp til at folk skal gi blaffen i godkjenning og avgifter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddaa

Vet ikke hvordan det er med BSR, men de færreste oppgir utslipp. Mitt inntrykk er at det stort sett er lagt opp til at folk skal gi blaffen i godkjenning og avgifter.

Det er min oppfatning også, og dermed ramler jeg av lasset når folk skriver at de skal betale avgifter og få dette "lovlig" og inn i vognkortet.

Det siste har vel også andre aspekter ved seg da 1) tuningleverandøren må levere dokumentasjon på effektøkningen (inkl utslipp sikkert) og 2) bilprodusenten må gå god for at bilen er "dimensjonert" for den økte effekten.

Vil egentlig tror at dette kun unntaksvis er mulig, og antagelig da i tilfeller der det finnes "original tuning" som f eks Polestar/ Volvo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Kristian-

OCT leverer etter det jeg har forstått tuv-papirer som gjør at det er mulig å få godkjent av svv og dermed inn i vognkortet. Disse papirene opplyser nok da også dersom det er forskjell på utslippet i tillegg til effektøkningen. Her vil det jo i så tillfelle komme en avgift for økt utslipp dersom det er tilfelle..  Jeg vil jo da anta at for å få "tuv-godkjenning" vil dette si at bilen er dimmensjonert for det?, da på lik linje med f.eks coilovers..? 

Det er vel kanskje ingen andre enn OCT som leverer med tuv-papirer slik at de leverer den eneste tuningen som kan godkjennes.. Correct me if im wrong ;)

Endret av -Kristian-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig