Gå til innhold
Martin.

Scholl S2 i forhold til Menzerna 400 ??

Recommended Posts

Martin.    148
Martin.

Hvordan er Scholl S2 når det gjelder kutt i forhold til menzerna 400?

Jeg har planer om å kjøpe S2 da bmw lakk er veldig hard!

Begynte å polere en cosmos svart e36 i dag og da måtte jeg bruke gul uber pad og menzerna 400.

Jeg vill kalle det en relativt grov kombo.

Jeg vill prøve Scholl da jeg har hørt at den ikke støver like mye og man kan ta flere passeringer på en runde.

Så hvordan er S2 i forhold?  Kutter den mer eller ca likt?

Hvordan funker denne sammen med grov gul rubbing pad fra scandicshine?

Er den fra scandicshine samme som gul uber?

Endret av Martin.
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
longbow    100
longbow

For min del er s2 min nye go to combo, når annet ikke funker. Den tar det meste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.    148
Martin.
44 minutter siden, longbow skrev:

For min del er s2 min nye go to combo, når annet ikke funker. Den tar det meste.

Den er grøvre en s3 gold??

Hvordan funker dette med nummer og bokstaver på scholl sine navn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polish    27
Polish

S2 er grovere og støver litt mindre. En ting som er bedre med Menzerna er at padsen er mye lettere å vaske rene.

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RNa    46
RNa

Gul uber er ikke mer enn medium hard, det er en del å tjene på å bruke hvit Menzerna pute eller tilsvarende.

Endret av RNa
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild

Prøv flexipads wool. Det er de sykeste putene jeg noen sinne har testet.. 

Kjøpte kun 2 til 15 og 2 til mini men de var bare helt rå. 

Kutta greit med angelwax ressurrection men kutta vilt med menzerna 300... skulle jo testet dem med scholl s2 eller s3 men endte opp med å kjøre hele bilen med 300 for det var såpass bra :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.    148
Martin.

hmm..  har ikke noe annet nå da..

6 minutter siden, Arild skrev:

Prøv flexipads wool. Det er de sykeste putene jeg noen sinne har testet.. 

Kjøpte kun 2 til 15 og 2 til mini men de var bare helt rå. 

Kutta greit med angelwax ressurrection men kutta vilt med menzerna 300... skulle jo testet dem med scholl s2 eller s3 men endte opp med å kjøre hele bilen med 300 for det var såpass bra :) 

400 er ikke store forskjellen fra 300 vell?

Men får man de i 150/145mm??

Noe man skal passe på når man polerer med ull kontra skum?

hvordan er denna??? Planlegger å legge inn bestilling fra scandicshine nå snart uansett...

http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_83&product_id=220

Endret av Martin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild

Du polerer med da? Da kan du ikke bruke dem.. skal du polere med da så er vel bare de flexipadsa du kan bruke som jeg vet hvertfall.

men med flexipadsa så trenger du ikke tenke på annet enn å polere som vanlig. 

De lager nesten ingen varme så jeg gikk på som jeg alltid gjør.. 

resultatet ble kanon! 

Menz 309 kutter endel mer enn 400 syns jeg, men tror nok s3 eller s2 hadde gjort jobben like bra. Liker bedre scholl en menz men nå var det en annen som sa komboen kutta så bra så var derfor jeg testa det først og bare kjørte med det

Endret av Arild
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.    148
Martin.

@Arild

Bruker das6 pro.  Funker fjell, rister bare litt på speed setting 5/6 og 6/6.   Blir også litt for varm etter 2 dører, men vet ikke hvordan det er med dyrere maskiner. ellers fin.

Syns 150mm puter er fine fordi de ikke er for store eller for små. 

Men man kan ikke bruke denna på DA? Hvorfor ikke?

http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_83&product_id=220

Åja. Kjekt å vite det med varme. Er nøye på det. 

Har en sekk som jeg fyller med sånne fryse elementer, og etter ca 2 dører så blir maskin faktisk ganske varm så da tar jeg av puta og putter maskin inn i sekken å lar den ligge der noen min for å kjøle seg. Funker bra det.   Samtidig så får jeg tid til å rense padene!

Vill ikke ødlegge børstene i motoren, puta og bakplata så er greit å ikke la det bli så alt for varmt.

Litt jalla løsning kanskje, men funker bra!

Skal prøve scholl neste da jeg syns menzerna støver litt for mye da jeg må rense paden oftere.

Men ossen er det med MF pads??  De kutter vell mer, noe man må tenke på når man bruker det eller?

Jeg liker uber putene da de former seg fint etter bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild
1 time siden, Martin. skrev:

@Arild

Bruker das6 pro.  Funker fjell, rister bare litt på speed setting 5/6 og 6/6.   Blir også litt for varm etter 2 dører, men vet ikke hvordan det er med dyrere maskiner. ellers fin.

Syns 150mm puter er fine fordi de ikke er for store eller for små. 

Men man kan ikke bruke denna på DA? Hvorfor ikke?

Åja. Kjekt å vite det med varme. Er nøye på det. 

Har en sekk som jeg fyller med sånne fryse elementer, og etter ca 2 dører så blir maskin faktisk ganske varm så da tar jeg av puta og putter maskin inn i sekken å lar den ligge der noen min for å kjøle seg. Funker bra det.   Samtidig så får jeg tid til å rense padene!

Vill ikke ødlegge børstene i motoren, puta og bakplata så er greit å ikke la det bli så alt for varmt.

Litt jalla løsning kanskje, men funker bra!

Skal prøve scholl neste da jeg syns menzerna støver litt for mye da jeg må rense paden oftere.

Men ossen er det med MF pads??  De kutter vell mer, noe man må tenke på når man bruker det eller?

Jeg liker uber putene da de former seg fint etter bilen.

Drit i mf.. prøv flexipads wool... se s&s jeg akkurat la ut på vw beetle.. 

Jeg har tonnevis med mf og det hele men etter denne bilen har jeg sett lyset... fy så bra de putene var! 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
e30 tic    602
e30 tic

Her er det jo i stor grad das 6 maskinen som er begrensningen. Man får til mye med grov pad og polish men på hard lakk tar det mye  tid. 

På Da skal man ja korthåret ull.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.    148
Martin.
13 timer siden, e30 tic skrev:

Her er det jo i stor grad das 6 maskinen som er begrensningen. Man får til mye med grov pad og polish men på hard lakk tar det mye  tid. 

Tror ikke maskin skal være noe problem.   

Skjønner ikke helt med at folk sier at mer utkast = kutter mer...

MEN folk sier også at roterende kutter mer.. = Mindre utkast kutter mer???????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    663
magne
5 minutter siden, Martin. skrev:

De aller fleste DA maskiner har ikke tvungen rotasjon. Rotasjonen gir dermed enda mer bevegelse av puten enn utkastet i en oscilerende bevegelse. Naturlig nok kutter en stor oscilerende bevegelse mer enn en liten. Derfor er større utkast = mer cut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
e30 tic    602
e30 tic

Hard lakk krever mye jobb uansett maskin, jeg har hatt flere slike mindre Da maskiner så jeg vet hvordan dem korrigerer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.    148
Martin.
3 minutter siden, magne skrev:

De aller fleste DA maskiner har ikke tvungen rotasjon. Rotasjonen gir dermed enda mer bevegelse av puten enn utkastet i en oscilerende bevegelse. Naturlig nok kutter en stor oscilerende bevegelse mer enn en liten. Derfor er større utkast = mer cut. 

Åjaaaa. Du sier at selve padden kan røre seg i en oval form.. Men ikke spinne??  

Det som er forskjell mellom dyr og billig maskin kanskje?

@e30 tic

Den gjør en ganske bra jobb, men skulle hatt bare litt mer kutt.. Så ull hadde nok ordna opp i det tror jeg.

Endret av Martin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    663
magne

Åjaaaa. Du sier at selve padden kan røre seg i en oval form.. Men ikke spinne??  

Det som er forskjell mellom dyr og billig maskin kanskje?

@e30 tic

Den gjør en ganske bra jobb, men skulle hatt bare litt mer kutt.. Så ull hadde nok ordna opp i det tror jeg.

Ja, puten beveger seg i en oval sirkel form, omtrent slik man legger på voks for hånd på korrekt måte. Men den kan også rotere noe på DA maskiner med fri rotasjon. Men med roterende spinner jo puten i noen tusen omdreinger per minutt. Derfor kutter roterende mer enn DA maskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Madas    154
Madas

Altså, hadde Das6 som første maskin for en del år siden jeg også. Det er veldig stor forskjell på vibrasjoner, støy og brukervennlighet på billige maskiner og Rupes sine. De er som en drøm. Prøv det en gang så får du se. 

Das6 er fin nybegynnermaskin og deretter montere liten bakplate etterpå som supplerende maskin når man har fått seg noe hakket bedre!

Tvungen rotasjon og fri rotasjon på DA er to helt forskjellige maskiner å bruke så og si. 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    663
magne

Det er selvfølgeig stor forskjell på DA med tvungen rotasjon og DA med fri rotasjon. Og enda større forskjell på DA og roterende maskin.

Selv om man vil oppgradere fra nybegynnermaskin må man ikke kjøpe det dyreste med en gang heller. Det finnes flere maskiner med både 15 og 21mm utkast som er fult brukbare, uten at de må koste like mye som rupes sine. Men rupes er veldig gode på maskiner med høy komfort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.    148
Martin.
29 minutter siden, magne skrev:

Det er selvfølgeig stor forskjell på DA med tvungen rotasjon og DA med fri rotasjon. Og enda større forskjell på DA og roterende maskin.

Selv om man vil oppgradere fra nybegynnermaskin må man ikke kjøpe det dyreste med en gang heller. Det finnes flere maskiner med både 15 og 21mm utkast som er fult brukbare, uten at de må koste like mye som rupes sine. Men rupes er veldig gode på maskiner med høy komfort.

Men er det tvungen rotasjon på de mellomklasse maskinene da?
De med fri rotasjon spinner selvfølgelig de også, men en en med tvungen spinner selvfølgelig mer samtidig som den går i oval bane.

I praksis så funker das 6'n bra og det er det som teller, samma om det er tvungen eller ikke.

1 time siden, Madas skrev:

Altså, hadde Das6 som første maskin for en del år siden jeg også. Det er veldig stor forskjell på vibrasjoner, støy og brukervennlighet på billige maskiner og Rupes sine. De er som en drøm. Prøv det en gang så får du se. 

Das6 er fin nybegynnermaskin og deretter montere liten bakplate etterpå som supplerende maskin når man har fått seg noe hakket bedre!

Tvungen rotasjon og fri rotasjon på DA er to helt forskjellige maskiner å bruke så og si. 

Nei jeg takler at den rister og jeg syntes ikke den bråker noe særlig. Men nå er jeg vant til å jobbe på byggeplass da.. Så støy har ikke noe å si. Evt kan man bare bruke hørselsvern

Syns den er kjekk å holde og lett å starte / stoppe samt justere hastighet.

Kjøpte spesial laget lodd av en fra italia eller no.  Men har glemt å teste den så den skal jeg teste. Den skal vist nok funke bra på å redusere vibrasjoner.

For meg, eneste forskjellen som gjør det verdt å bytte til dyrere er at det ikke blir så fort varmt og at det er tvungen rotasjon.

Endret av Martin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig