Gå til innhold
Neguah

Hvor lang tid tar en gjennomgående lakkbehandling?

Recommended Posts

Neguah

Det koster 10.000 hos et firma her jeg bor. Da inkluderer det vask, polering og sealing. Han trenger bilen i 3 dager. 

Dersom jeg gjør det, som jeg da tenker å gjøre, så vasker jeg (1-2 timer), tørker (30-60 min), polerer (3-4 timer), og sealer med Quartz (2 timer?). Og Quartzen må herde. Dersom jeg hadde levert bilen mandag, så ville den vel vært klart til henting tirsdag?

Så spørsmålet mitt er om jeg burde beregne mer tid? 

Nå antar jeg at jeg ikke har noen større områder som trenger utvidet oppfriskning. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Froggzy

En komplett nedvask tar fort 4 timer. Polering og wipedown tar nok mye mer enn 3-4 timer. Kommer an på 1 eller 2 steg. En komplett 1 stegs med voks, som går mye fortere enn forsegling, bruker jeg ca 20-25 timer på. skal du ha enda ett steg kan du fort slenge på 10 timer+. Alt avhengig av tilstand selvsagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Jeg beregner minst 30 timer på en komplett detailing. 

Oftest så går det mer enn det også. 

Har brukt både 50,60 og 70 timer på mange biler.

10000.- er en ok pris det om firmaet gjør en grundig jobb med korrigering.

Avhengig av tilstand på lakken og type bil hadde jeg nok tatt en 12000 om du skulle hatt 3 stegs og coating. Litt mindre om det hadde holdt med 2 steg og bilen var ok lakkmessig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neguah
2 timer siden, Froggzy skrev:

En komplett nedvask tar fort 4 timer. Polering og wipedown tar nok mye mer enn 3-4 timer. Kommer an på 1 eller 2 steg. En komplett 1 stegs med voks, som går mye fortere enn forsegling, bruker jeg ca 20-25 timer på. skal du ha enda ett steg kan du fort slenge på 10 timer+. Alt avhengig av tilstand selvsagt.

Såpass, ja. Hva legger dere i dette? Slik jeg ser det for meg (og jeg er naturligvis uerfaren), så vasker og tørker bilen. Deretter en runde meg clay.

Så polerer jeg med Menzerna 2500, og buffer underveis. Når dette er gjort tar jeg en wipedown og fjerner all oljen. Deretter går jeg over med forsegling. Er dette 1 stegs eller er det to steg, siden er med polering og forsegling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90

Dette er da 1 steg siden du polerer med 2500 Menzerna

Feks. 300-2500-3500 Menzerna blir da en 3 stegs jobb

Endret av johnsen90

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neguah

Akkurat, ja. Og Menzerna 3500 tar du til slutt for å få mer glans, siden 300 og 2500 innheholder mer slipemiddel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neguah

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette tar så lang tid. 

Kan dere forklare meg hvorfor ett-stegs polering tar såpass lang tid? Og her tenker jeg altså type Menzerna 2500 med DA + buffing + wipedown. Hvor mye tid bruker dere på panser og dør?

At komplett nedvask med ikke berøring og berøringsvask + clay tar 4 timer kan jeg kanskje forstå, men selv bruker jeg aldri mer enn 2-3 timer. Kanskje jeg bruker mer når jeg får mer erfaring. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel

"Alt avhengig av tilstand" er vel stikkordet. Skal du bare feie over lakken for å få godt feste for voks, og ikke tenker på å få perfekt resultat, eller har så god tilstand på lakken at det ikke er noe mer å hente (eller erfaring, lyssetting, e.l gjør at du tror det ikke er mer å hente), så trenger du jo ikke bruke så mye tid :)

Bare vær glad for at du er effektiv du. Finner du ut at du burde bruke mer tid på noe underveis i "karrieren" så er det jo bare å tilpasse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Neguah

De gangen jeg har polert, så har lakken vært veldig fin. Det har ikke vært noe stort å jobbe med. Har rett og slett bare vært enkel polering, så det kan være at jeg har vært heldig med bilene jeg har polert. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Avfetting, håndvask, clay osv: 2 timer

Maskering: 1 time

Polering 1 steg: 5 timer

Voks: 1 time

Fjerning av maskering, vaske utstyr og lokale: 1 time

Totalt 10 timer.

Eksempelet viser at bare på 1 døgn rekker du å gjøre en bil i stand. Men skjer det uforutsette ting, så er du med en gang på etterskudd. Med den sikkerhetsmarginen på noen dager ekstra gjør at du som kunde ikke blir overrasket.

Timeberegningen min håper jeg du klarer å se som et fiktivt eksempel, kun for å vise noe av alt dill og dall man gjør underveis. Og godt håndverk tar den tiden det tar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Polakken på hjørnet som polerer får bilen blankere han for 1200.- null stress det men når du skal til med korrigering så blir det annerledes. Korrigering er altså ripefjerning (demping av dypere riper, fjerning av swirls etc) Det er korrigeringen som tar tid. Jeg hadde ALDRI lagt coating på en bil som bare er polert i 3-4 timer, for det har ingenting for seg. 

Coating er ikke noe du legger på for det er hipt å ha nå men et keramisk belegg som beskytter lakken, gjør den mer ripe og smussbestandig, altså lettere å vaske men hvis du ikke gjør en heftig bra jobb først så legger du den bare på eksisterende riper og hva skal du med ripebestandige riper da?

Som @einarhelge skriver så klarer du en polering på en dag men det er nettopp det det er.. en polering..stor stor forskjell på å høvle over bilen med en fin pute for å få opp litt glans og å kjøre en komplett detailingjobb slik vi her inne gjør

Endret av Arild
  • DCN Poeng 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig