Jump to content
Arild

Autotriz nano polishing system.

Recommended Posts

Arild

Denne må da være helt genial til små interiørdetaljer.. 😳 Brukes på dremel.

Prisen ligger nærmere 200 euro for systemet pluss dremelen da..

• DCN Point 1

BC160
11.6.2017 - 22.20, Arild skrev:

Denne må da være helt genial til små interiørdetaljer.. 😳 Brukes på dremel.

Prisen ligger nærmere 200 euro for systemet pluss dremelen da..

På Dremel? Den har vel en omdreining på 5000-10000 o/min på laveste hastighet, alt etter modell?

Blir ikke det en grusom hastighet på en roterende maskin for bilpleie?

Den er vel beregnet å brukes på en roterende maskin ala Flex, Rupes osv? Eller tar jeg feil?

Capone
51 minutter siden, BC160 skrev:

På Dremel? Den har vel en omdreining på 5000-10000 o/min på laveste hastighet, alt etter modell?

Blir ikke det en grusom hastighet på en roterende maskin for bilpleie?

Den er vel beregnet å brukes på en roterende maskin ala Flex, Rupes osv? Eller tar jeg feil?

Skudd i blinde, men er det ikke riktig at jo mindre putene er jo raskere må de rotere for å oppnå samme effekten som eksempelvis en 5" pute? Det må jo være en grunn til at en Flex PE 14-2-150 som er idéell til 125-150mm puter har minimum 600 omdr og maks 2100 omdr mens en Flex PE-8 spotmaskin som er idéell til 30-80mm puter har minimum 1300 omdr og maks 3900 omdr? :) Bare en av mine rare teorier..

BC160
14 minutter siden, Capone skrev:

Skudd i blinde, men er det ikke riktig at jo mindre putene er jo raskere må de rotere for å oppnå samme effekten som eksempelvis en 5" pute? Det må jo være en grunn til at en Flex PE 14-2-150 som er idéell til 125-150mm puter har minimum 600 omdr og maks 2100 omdr mens en Flex PE-8 spotmaskin som er idéell til 30-80mm puter har minimum 1300 omdr og maks 3900 omdr? :) Bare en av mine rare teorier..

Her inne er det lov å ha rare teorier Capone😀 Jeg er ikke sikker på om teorien din stemmer, håper noen kan bekrefte😀 Synes bare 5000 og oppover virker tøft😳Holder paden noe slikt? Jeg er lite giret på å ha en Rupes liggende tilkoblet Autotriz systemet, så jeg driver å setter opp en dedikert motor på trillebordet jeg bruker rundt bilen.Denne har variabel speed fra 0-10000.Denne skrus opp ned under ei hylle slik at den er ute av veien. Har også fått tak i en fleksibel forlenger med chok på 3,2 mm, da passer den utstyr fra autotriz og Dremel. Har faktisk bedre tro på dette enn å ha en roterende liggende med forlenger på. Og man må vel ha ene handa hele tiden på "gasshåndtaket". Den jeg går for, har et potmeter med mykstart og full kontroll på turtallet. Ser også på muligheten med fotpedal slik som på symaskin. Denne tror jeg blir steinbra, ikke minst at motoren vil knapt være synlig, og ikke ta plass. Prisen totalt blir vel noe det samme som autotriz, men jeg har fått en stasjonær motor med på kjøpet😀👍

magne

Autotriz er beregnet på normal roterende maskin.

Jeg har prøvd med likenende miniputer fra ebay tilkoblet maskiner med høyere hastighet, både dremel verktøy og trykkluft verktøy.

Verktøy som får rotasjon på godt over 5000 rpm i kombinasjon med slike små puter er en veldig fin oppskrfit for lakkfjerning.

Det blir rett og slett så varmt at lakken smelter. Er det i tillegg på plast som fanger, grill osv, smelter gjerne plasten også.

Ville nok ikke tilkoblet til dette til ting som roterer med hastigheter på mer enn rundt 4-5000 rpm, og ville hatt en turtallsregulering på den så man kan justere mellom 500 og 5000 rpm.

Er som regel ikke noe poeng å kjøre så fort at all lakk smelter :P

• DCN Point 1

Polish
11 timer siden, Capone skrev:

Periferi hastigheten vil vel øke jo større diameter man har (ved samme antall omdr.)

• DCN Point 1

BC160
1 time siden, magne skrev:

Autotriz er beregnet på normal roterende maskin.

Jeg har prøvd med likenende miniputer fra ebay tilkoblet maskiner med høyere hastighet, både dremel verktøy og trykkluft verktøy.

Verktøy som får rotasjon på godt over 5000 rpm i kombinasjon med slike små puter er en veldig fin oppskrfit for lakkfjerning.

Det blir rett og slett så varmt at lakken smelter. Er det i tillegg på plast som fanger, grill osv, smelter gjerne plasten også.

Ville nok ikke tilkoblet til dette til ting som roterer med hastigheter på mer enn rundt 4-5000 rpm, og ville hatt en turtallsregulering på den så man kan justere mellom 500 og 5000 rpm.

Er som regel ikke noe poeng å kjøre så fort at all lakk smelter :P

Takk for innspill, det var det jeg regnet med - at det blir litt i heftigste laget med såpass omdreininger. Da blir det ikke dremel på meg:-) Da holder jeg meg til opprinnelig plan og handler inn en maskin med trinnløs justering av hastighet fra 0-10000 o/min:-)

Nils Erik

Gammel tråd, men likevel...de er riktig at periferihastigheten blir større i ytterkant jo større diameter er på pad. Senter har kortere vei å gå enn ytterkant på en omdreining, og da blir farten større i ytterkant - og større jo større pad: v (fart) = s (strekning) / t (tid), hvor tiden for en omdreining her er konstant.

Kikket inn i denne tråden, fordi jeg har sett flere bruke dette verktøyet på Rupes RH19E, blant annet her:

Og den maskina har 450-1700 rpm, og ser ut til å fungere bra. Så hvis man har den eller tilsvarende, virker det som et rimelig alternativ - til f.eks. Nano iBrid (2000-5000 rpm)? Dvs. det blir heller i minste laget, så Flex PE 8 (1300-3900 rpm) er nok ikke dum, for de som har den. Litt mer usikker på «tannlegeinstrument» som Dremel, som begynner på 5000 rpm...som det nevnes 🙈