Jump to content
Sign in to follow this  
Cosmoopc

Første vask av ny bil

Recommended Posts

Cosmoopc

Jeg får ny bil, en Opel Astra K 5 dørs om noen uker, og vil gjerne ha noen tips om hvordan jeg skal "ta i mot" bilen og gi den en god og shiny start på livet. Er ikke, og kommer heller ikke til å bli en fullblods Detailer, men jeg liker å holde bilene mine i god stand (les håndvask og "manuell" polering/voks). Har lest og snusa rundt på nettet og ser at mange anbefaler å kjøre på med Korrosol, polish og en form for voks/Sealer før første biltur ;-) 

Har Auto Glym Super Resin Polish og vurdere å kjøpe HD voksen, da det ryktes at ikke et merke voks funker så godt sammen med andre merker sin polish. Er glad i dyp farge og glans, bilen er svart metallic (Mineral Black) og da fungere vel AG HD voks? Virker også som om den er lett å jobbe med...

Når det gjelder første møte med doningen har jeg sett for meg (lest at...) å kjøre en vask, kun med skum og HT. Så er det klart for Korrosol, la det virke en stund og spyle av.

Skal jeg nå:

- Vaske bil med Mitt/svamp og såpe for så å legge på Resin Polishen og Voks?

-  eller gå rett på med Resin Polishen og Voks?

- Og vil det bli bra resultat med den polishen og voksen jeg har, eller bør jeg skaffe noen andre? Har valgt AG da jeg mener de er OK på pris i forhold til mitt budsjett og bruk...

Håper dere eksperter "her inne" kan hjelpe meg på veien til et skinnede bilhold!

olav framvik

Ag super resin polish skal gjøre 2 ting på en gang og det er ikke lett. Litt som å lese en bok mens du snakker i telefonen. Min erfaring med hd voksen er heller ikke imponerende. Holdbarheten er god men min er veldig tung å legge. Så den bruker jeg ikke ofte. Kjøp heller lakkrensen til swissvax (cleaner fluid), og en voks som du mener har en overkommelig pris. Og kjøp også 5-6 microfiberkluter beregnet på lakk. Grunnen til forvask er å fjerne støv/sand før du vasker bilen for hånd og det blir mindre riper når du gjør det. Collonite og fusso har rimelige og gode vokser (bilnerden) Du trenger ikke maskin for å gjøre dette men vil få en glans du nok ikke har opplevd maken til hvis du renser lakken først. Jeg pleier å si til kunder at å droppe lakkrens og gå rett på voks etter vask blir litt som å droppe dusjen og gå rett på parfymen på deg selv. Det blir bare ikke bra nok...Lykke til med ny bil og en stor verden av bilpleie.... 

Ingolf

Jeg vil mene at ag srp fungerer fint som ren lakkrens hvis forhandler har gjort forarbeide med å fjerne riper, vel å merke første to gangene du skal vokse, for du får jo vaskeriper etterhvert. Trikset med HD voksen er å fukte påføringspad så det glir bedre rundt og du får lagt tynt. nogenlunde temperatur i garasjen, og buff så snart den er tørr - 10 minutt? ellers er den vrang. Jeg har sånn fifty fifty opplevelser med den.

Ellers helt enig med hva som har blitt sagt 

Cosmoopc

Takker for svar.

Tenker jeg tar første vask/klargjøring med det jeg har, så får jeg utvide "samlingen" hvis det viser seg at det bare blir styr og ekstra arbeid med AG. Håper selvsagt på det beste :thumbs:

Mikrofiber, bøtte med grid, washmitt og annet "nødvendig" utstyr vil bli brukt. Har også brukt Clay på tidligere biler, er dette noe som jeg bør bruke første gangen? Skal vel da brukes etter håndvasken?

Jeg bor i blokk i Oslo og må derfor vaske bilen i vaskeanlegg på bensinstasjon. Har heldigvis en Shellstasjon i nærheten som tillater manuell vask med bøtte o.l. der jeg bruker forvask/skum fra automaten/HT. Merker at dette virker hardt på voksen så jeg vurderer å gå til innkjøp av Surfex HD og bruke det til forvask. I tillegg har jeg vist kjøpt en pakke med Aqua Wax fra AG som jeg har tenkt å bruke etter 2-3 håndvasker for å "fornye" voksen. Er dette noe som dere kan gå god for? Vil selvsagt ta full pakke når vannfobien kommer snikende ;)

einarhelge

Syns det høres fornuftig ut å bruke det du har og heller kjøpe produkter du selv savner etterhvert.

Trenger ikke clay på ny bil, blir potensielt merker etter den og det er ikke sikkert du får de bort med SRP.

Vil tro du blir fornøyd med aqua wax også, har ikke prøvd den men tilsvarende andre produkter lykke til!

• DCN Point 2

ØHN
23 minutter siden, einarhelge skrev:

Syns det høres fornuftig ut å bruke det du har og heller kjøpe produkter du selv savner etterhvert.

Trenger ikke clay på ny bil, blir potensielt merker etter den og det er ikke sikkert du får de bort med SRP.

Vil tro du blir fornøyd med aqua wax også, har ikke prøvd den men tilsvarende andre produkter emoji4.png lykke til!

Helt enig, godt svar!