Jump to content
Sign in to follow this  
rogersolmyr

MB ML350 vender tilbake til Solmyr Autodetailing

Recommended Posts

rogersolmyr

Atter en gang var det en runde på en sort Mercedes. Og denne gangen er det en gammel kjenning som er innom hos meg for en vårshine. Dette er en bil som har vært hos meg noen ganger før. De tre første gangene hadde jeg den hvert år, men siden fjoråret ble noe (helt) amputert for meg pga helsa er det nå to år siden bilen var hos meg sist. Dette er altså en veldig flott MB ML 350CDI med masse utstyr. Bilen er i daglig bruk som familiebil, og vaskemetodene er nok ikke optimal (les børstevaskemaskin).

Jeg hadde bilen hos meg en uke, så jeg trodde jeg skulle har rikelig med tid, men det ble mer hektisk enn jeg hadde forestilt meg på forhånd. I alle fall, jeg fikk som vanlig gleden av å kjøre bilen fra Oslo til Askim og når bilen var vel hjemme i gården var det i gang med vask.

DSC01262_zpsy2aai7km.jpg

Bilen ser jo ganske bra ut før vask, men ved litt nærmere inspeksjon så ble bildet litt annerledes.

DSC01263_zpsgkhyvxtt.jpg

DSC01265_zpse3c6omdc.jpg

DSC01266_zpsy3oyq0zv.jpg

DSC01267_zpsbd1zjgmb.jpg

DSC01269_zpsfvpa66aa.jpg

DSC01270_zpst7q1qnje.jpg

DSC01271_zpsd3ftatxt.jpg

Nok inspisering, nå må det vaskes.

Espuma Revolution 1:10 på felger.
DSC01274_zpssxp4ehji.jpg

Prickbort på lakk

DSC01276_zps7clvisbe.jpg

Skumlagt med Autoglaze Power Wash.

DSC01278_zpsxpm2iwg5.jpg

DSC01279_zpsippdbrj9.jpg

Etter avspyling

DSC01281_zpsy1fr217x.jpg

En runde med Korrosol måtte til, selv om det er vanskelig å se hvordan den virker på sort lakk.

DSC01282_zps8xaoyiy9.jpg

DSC01285_zps8s2fmxls.jpg

Men fant ikke så veldig mye på felgene heller

DSC01283_zpsnyhwjccm.jpg

Til slutt berøringsvask. Detailingbrush er praktisk på emblemer og trange steder.

DSC01286_zpsarjthmxy.jpg

DSC01287_zpsorajtwci.jpg

DSC01288_zpsaewqo4qr.jpg

Ferdig vasket

DSC01290_zps15qpgta8.jpg

Var tydeligvis beskyttelse på lakken, men hva vet jeg ikke.

DSC01292_zpsizficzc1.jpg

Når bilen var ferdig vasket og tørket var det inn i garasjen for claying etterfulgt av inspeksjonsbilder med godt lys.

DSC01294_zpsojges9ls.jpg

Urovekkende... Her blir det mere jobb enn planlagt.

DSC01295_zpsaldzpqrd.jpg

DSC01301_zpsaufrhzmt.jpg

DSC01305_zps7c1f3jox.jpg

DSC01313_zpsfmjcxol5.jpg

DSC01314_zps3kujhnb8.jpg

Slik blir altså en strøken bil etter to år med maskinvask.

Men det er jo råd med dette også. Testet litt kombinasjoner og endte opp med å bruke stort sett Rupes UHS polish og puter på passende Rupes maskin. Noen steder ble det brukt Rupes Zephir på blå pute.

Her er panseret tatt med UHS.

DSC01318_zps1gf4mo2o.jpg

Og en bakdør fortsatt med UHS.

DSC01322_zpsev8oiugn.jpg

DSC01324_zpsq4b9raoi.jpg

DSC01325_zpscyct5oee.jpg

Det blir jevnt over mye, mye bedre, men ikke helt så strøkent som bilden sier. Må jo la det være igjen litt lakk også :-)

Taket haddde typiske riper i lengderetningen etter børstene som surrer i den retningen oppå bilen.

DSC01327_zpsa7sgce5e.jpg

Mer 50/50

DSC01328_zpsz7srwblx.jpg

DSC01339_zpsurbjjf3l.jpg

DSC01359_zps3ugxraa3.jpg

Rundt dørhåndtakene brukte jeg Rupes Ibrid med ullpute og Zephir polish. Utrolig effektiv kombinasjon.

DSC01363_zpsqknljscr.jpg

Også denne gang var junior med for å tjene noen kroner. Han begynner å bli ganske så dyktig på dette.

DSC01387_zpsdqsdxeb3.jpg

På bakluken måtte jeg bruke Rupes Zephir på blå pute. Prøvde også litt andre grove puter, men den blå fungerte faktisk best her.

DSC01397_zpsov1s1sgr.jpg

Junior tok seg av skinnsetene.

DSC01403_zpsdpedloki.jpg

DSC01405_zpsgbvmyhyb.jpg

Resten av interiøret ble tatt med Green Clean, diverse børster og mikrofiber.

DSC01408_zpssuq2bujp.jpg

DSC01412_zpsvnd2q2go.jpg

DSC01415_zpsezjrdrsu.jpg

De lyse teppene på gulvet var også preget av daglig bruk.

DSC01416_zpsunw9bgby.jpg

Green Clean og børste også her.

DSC01419_zps88mnsmex.jpg

Før jeg gikk over med rensemaskin.

DSC01420_zpsqrvukmjr.jpg

DSC01422_zpssayyydkr.jpg

Men tilbake til utsiden. Etter grovsteget gikk jeg over en runde til med Swissvax CF Pro Regular på gul Rupes pute for å få opp glans og bli kvitt eventuelle hologrammer. Og da ble det blankt og fint.

DSC01426_zpsawlamgai.jpg

Interiøret begynte også å se bedre ut.

DSC01430_zpscks4u7wu.jpg

Etter finpolering la jeg et lag med Swissvax Utopia som fikk ligge på lakken ca 10-15 min før avbuffing.

DSC01432_zpsvz9eiifk.jpg

DSC01438_zpsl085nsel.jpg

Det regnet og var mørkt ute så ferdigbildene ble innendørs.

Men det var fortsatt ting som gjensto innvendig.

Swissvax Wood Polish på trelister fikk frem ny glød i treverket.

DSC01443_zpsj2x674dk.jpg

DSC01444_zps6ljqezkw.jpg

Vinduer ble gått over, felger fikk Nanolex voks, dekksider Swissvax Pneu og plastikk fikk Scholl Neo. Motorrom ble også gått lett over, men fotografering av disse tingene ble helt glemt for nå hadde jeg brukt aaalt for lang tid på denne bilen.

For neste morgen måtte den kjøres tilbake til Oslo og leveres til eier som var tilbake fra reise.

Og på morgenen ble det tid til et par utendørsbilder i lett duksregn.

DSC01446_zpszjy6ruzp.jpg

DSC01449_zpsgnizsw3e.jpg

DSC01447_zpstsaprwga.jpg

Da gjenstår det bare 6 svært så komfortable mil kjøretur til Oslo for overlevering av bil til eier. Så får vi se om ikke denne bilen dukker opp igjen om et års tid :-) Men da blir det i tilfelle lagt en slags coating på denne.

Edited by rogersolmyr
  • DCN Point 50

Skydancer

Flott jobb, trist å se hva såkalt skånsom børstevask gjør med lakken... Ser som ny ut når den er ferdig

einarhelge

Må si jeg ble imponert av wood-polishen! Selvsagt var resten av jobben svært bra, skjønner godt hvorfor du har fått den tilbake år etter år
Men eieren må vell vurdere coating etterhvert hvis vaskemaskinen er eneste måte å rengjøre bilen?

Oslo-Shine

Strøken jobb som vanlig - ikke rart kunden kommer tilbake.

Ut fra hva du skriver så er dette 4 gangen bilen har fått lakkkorrigering. Ut fra bildene var det relativt mye som måtte korrigeres. 

Har du noen formening om hvor mye tykkelse av klarlakken som er blitt redusert i løpet av de 4 gangene?

Nordic BilSpa

Flott S&S og jobb! :thumbup:

rogersolmyr
13 timer siden, Skydancer skrev:

Flott jobb, trist å se hva såkalt skånsom børstevask gjør med lakken... emoji4.png Ser som ny ut når den er ferdig emoji106.png

Ja børstevask er langtfra skånsom. Ser heldigvis litt værre ut enn det er. Hard lakk på denne bilen, og ripene er ikke dype. Tusen takk.

13 timer siden, einarhelge skrev:

Må si jeg ble imponert av wood-polishen! Selvsagt var resten av jobben svært bra, skjønner godt hvorfor du har fått den tilbake år etter år emoji6.png
Men eieren må vell vurdere coating etterhvert hvis vaskemaskinen er eneste måte å rengjøre bilen?

Tre-polishen til Swissvax er fin den. På denne typen treverk så gir den ekstra flott resultat. Og når det gjelder Coating så har jeg foreslått det for eieren fler ganger, men han vil heller ha en årlig shine og voks. Men om det blir en neste gang på denne så blir det en coating av noe slag.

12 timer siden, Oslo-Shine skrev:

Strøken jobb som vanlig - ikke rart kunden kommer tilbake.

Ut fra hva du skriver så er dette 4 gangen bilen har fått lakkkorrigering. Ut fra bildene var det relativt mye som måtte korrigeres. 

Har du noen formening om hvor mye tykkelse av klarlakken som er blitt redusert i løpet av de 4 gangene?

Ja det er 4. gang. Men de to siste gangene har det ikke vært så grov korrigering. Ripene ser ille ut på bildene, men er ikke dype og lot seg forholdsvis greit korrigere bort. Har målt lakken hver gang, og kan ikke se at dyben er faretruende redusert, men det er, og har vært hele tiden lave verdier på fronten og jeg har vært ekstra forsiktig der. Mulig at min lakkdybemåler ikke er god nok på paneler av aluminium.

Bedre å la litt riper være igjen og bare satse på blankt resultat. Når det er sagt så har jeg varslet eier om at vi ikke kan fortsette på denne måten, og at coating er løsningen om jeg skal ta bilen flere ganger.

Tusen takk for tilbakemeldingen.

11 timer siden, Nordic Bilspa skrev:

Flott S&S og jobb! :thumbup:

Tusen takk.

dj john

Du/dere gjorde en kjempe jobb her atter en gang :) Cred :thumbup::thumbup:

Freakshow

lekkert resultat! uten tvil :D

hvordan type lakk klarlakk er det på denne? vanlig eller keramisk?

ØHN

Flott jobb og et herlig resultat! Dere er flinke! :thumbup:

Tommy

Flott jobb Roger, å alltid hyggelig med stamkunder.

rogersolmyr
10 timer siden, Steffenm skrev:

Fin lesning og flotte bilder som vanlig!

Takker

9 timer siden, dj john skrev:

Du/dere gjorde en kjempe jobb her atter en gang :) Cred :thumbup::thumbup:

Tusen takk

8 timer siden, Freakshow skrev:

lekkert resultat! uten tvil :D

hvordan type lakk klarlakk er det på denne? vanlig eller keramisk?

Takk for det. På denne bilen er det keramisk klarlakk

8 timer siden, ØHN skrev:

Flott jobb og et herlig resultat! Dere er flinke! :thumbup:

Tusen takk!

4 timer siden, Tommy skrev:

Flott jobb Roger, å alltid hyggelig med stamkunder.

Takk for det. Stamkunder er bra det. Begynner å kjenne denne bilen godt :-)

• DCN Point 2

alexanderst

Kjempeflott jobbet Roger. Merkelig at man på død og liv skal vaske bilen i maskin. Bedre å anbefale kunden en teleskopstang fra Jula med en chenile washmitt påmontert. :)  

rogersolmyr

Takk for det Alexander. Maskinvask er jo veldig lettvindt og særlig i Oslo er det begrensede muligheter for å vaske egen bil på egen tomt..... Men uansett eier fikk seg en tankevekker når han så bildene....

• DCN Point 2