Jump to content
Sign in to follow this  
Joakim-G_R

Ny bil - SwissVax Shield eller Fusso?

Recommended Posts

Joakim-G_R

Hei

 

Jeg har kjøpt meg ny bil, en hvit Kia Soul. Denne kom med ekstremt lite beskyttelse på lakken, slik at vannet fra vask henger igjen på lakken..

 

Jeg har liggende en ny krukke Shield, og kjøpte en boks Fusso light på anbefaling.

 

Men hvilke av disse er best til hvit bil, gir best beskyttelse og holder lengst?

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polish
49 minutter siden, Andy75 skrev:

Shield er nok best. Men fusso er mye for pengene.

Hva mener du med best? Holdbarhet eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polish
14 minutter siden, Andy75 skrev:

Bedre på holdbarhet å glans.

Min erfaring er at Fusso har betydelig lenger holdbarhet, glansen derimot er Swisswax bedre. Har du testet de side om side noen gang?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Madas

Fusso for holdbarhet. Shield for oftere bruk siden den er veldig enkel og god å legge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bytterga

fusso har mye lengre holdbarhet og gir sinnsyk vannskrekk. 

jeg personlig bruker shield som "sommer" voks og fusso som "vinter" voks

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
2 timer siden, Joakim-G_R skrev:

 

Hei

 

Jeg har kjøpt meg ny bil, en hvit Kia Soul. Denne kom med ekstremt lite beskyttelse på lakken, slik at vannet fra vask henger igjen på lakken..

 

Jeg har liggende en ny krukke Shield, og kjøpte en boks Fusso light på anbefaling.

 

Men hvilke av disse er best til hvit bil, gir best beskyttelse og holder lengst?

 

Bruk Shield som sommervoks og Fusso som vintervoks, Fusso har langt bedre holdbarhet og vannskrekk. Hvis du vil mene noe om hvem som gir best glans, gir du bilen en poleringsrunde og legger Shield og fusso side om side på f.eks panseret.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
magne

Har selv en hvit kia, og lakken på den er veldig "sticky"  Vet ikke om soul har samme type lakk som min carens.

Dritten henger ekstremt godt på min kia og er utrolig vanskelig å få av. Man må virkelig ta i ved berøringsvask, og kun avfetting + avspyling gir lite resultat. Har aldri vært borti tilsvarende på noen annen bil.

Hvis du har muligheten ville jeg derfor investert litt i en coating og prøvd det, rett og slett for å unngå samme problematiken som jeg har på min.

 

Hvis valget kun står mellom shield og fusso, er det egentlig gankse enkelt. Shield er enkel å jobbe med, men har kort holdbarhet. Fusso er vanskeligere å jobbe med, men har lang holdbarhet.

Har selv brukt fusso på kiaen min. Det hjalp ikke mot den sticky lakk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polish
14 minutter siden, magne skrev:

Har selv en hvit kia, og lakken på den er veldig "sticky"  Vet ikke om soul har samme type lakk som min carens.

Dritten henger ekstremt godt på min kia og er utrolig vanskelig å få av. Man må virkelig ta i ved berøringsvask, og kun avfetting + avspyling gir lite resultat. Har aldri vært borti tilsvarende på noen annen bil.

Hvis du har muligheten ville jeg derfor investert litt i en coating og prøvd det, rett og slett for å unngå samme problematiken som jeg har på min.

 

Hvis valget kun står mellom shield og fusso, er det egentlig gankse enkelt. Shield er enkel å jobbe med, men har kort holdbarhet. Fusso er vanskeligere å jobbe med, men har lang holdbarhet.

Har selv brukt fusso på kiaen min. Det hjalp ikke mot den sticky lakk.

 

Ja, er egentlig Fusso så mye tyngre å jobbe med? Om Fusso legges på i tynt lag og tørkes av med en god microfiberklut (gjerne fuktet i vann) synes jeg den glir veldig lett av. Minus med Fusso er at den i noen tilfeller kan gi litt holos på mørke biler og mangler litt på glans i forhold til noen andre produkter. Bortsett fra det er det et utrolig bra produkt. Et par ting jeg liker med Fusso som sjeldent blir nevnt, er hvor lett møkka glir av ved vask og hvor lett det er å blåse lakken tørr uten og dermed ikke få de "ringene" når dråper tørker på lakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kjs

Hei dere...

 

Jeg har nå brukt fusso dark på en 75 kadett, en 60 corvette med 80-talls lakk og sist nå på hvit småsliten gelcoat i båten igår.. jeg synes den er ganske topp å jobbe med, dog jeg har ikke brukt sw før. Har kun menzerna sw og meg nxt å sammenligne med.

 

De fleste lakker/ materialer kan bli tørre, og voks/fett osv hjelper å 'fukte'.. når jeg brukte fusso på gelcoaten mistenker jeg at den er veldig tørr, for det forsvinner nesten selv om jeg var litt mer raus enn vanlig..

 

Kan legge til at med rupes blå på blå mf så virker ikke gelcoaten spesielt oljete heller..

 

Does any of this make sense?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Andreas lunde

Prøvde de side om side på en Forester å fikk ca lik holdbarhet. Men glansen i Shield er utrolig mye bedre

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polish
1 minutt siden, Andy75 skrev:

Prøvde de side om side på en Forester å fikk ca lik holdbarhet. Men glansen i Shield er utrolig mye bedre

Vel, da tviler jeg på at du har sjekket nøye og lenge nok hva holdbarhet angår. Vent 6mnd og se hvem som sitter best da.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Andreas lunde

Selvfølgelig testet jeg over tid! Testet over 6mnd å bilen ble vasket med turtle svamp å i vaskemaskin (cirkel k) å det var resultatet jeg fikk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
2 timer siden, Andy75 skrev:

Selvfølgelig testet jeg over tid! Testet over 6mnd å bilen ble vasket med turtle svamp å i vaskemaskin (cirkel k) å det var resultatet jeg fikk.

Hvis begge voksene ble pisket i vaskemaskin i 6 mnd kan det gi litt mening, normalt sett er Fusso overlegen når det kommer til holdbarhet. Har testet Fusso mot concorso på bil og autobahn på felg, der var Fusso knapt svekket når begge kandidatene fra swissvax var tilnærmet død, dog med "dcn-vask".

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hydrogen

Enhver syntetisk forsegling vil ha langt bedre holdbarhet sammenlignet med vokser som er basert på carnauba, som for eksempel SV Concourso. Sistnevnte er en dedikert showvoks som kun er laget til dette formålet og overlever ikke en vinter på lik linje som Fusso gjør. Hva som gir best "wetlook" blir mer eller mindre subjektivt, da dette i mange tilfeller vil være et resultat av forarbeidet før LSP påføres. En forsegling påføres for beskyttelse, men glansen er det poleringen/korrigeringen i forveien som gir.

 

For å svare på spørsmålet ditt ville jeg valgt Fusso.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
1 time siden, Hydrogen skrev:

Enhver syntetisk forsegling vil ha langt bedre holdbarhet sammenlignet med vokser som er basert på carnauba, som for eksempel SV Concourso. Sistnevnte er en dedikert showvoks som kun er laget til dette formålet og overlever ikke en vinter på lik linje som Fusso gjør. 

Som regel ja. Men f.eks Jetseal 109 som er en syntetisk forsegling, må påføres annenhver uke hvis du faktisk har tenkt å vaske bilen eller det skulle regne litt. I dag vil nok dette variere veldig fra produkt til produkt, collinite 845 inneholder også carnauba, og har bedre holdbarhet enn mange syntetiske forseglinger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polish
43 minutter siden, trogha skrev:

Som regel ja. Men f.eks Jetseal 109 som er en syntetisk forsegling, må påføres annenhver uke hvis du faktisk har tenkt å vaske bilen eller det skulle regne litt. I dag vil nok dette variere veldig fra produkt til produkt, collinite 845 inneholder også carnauba, og har bedre holdbarhet enn mange syntetiske forseglinger.

Apropos JetSeal, det må vel være det dårligste produktet jeg har prøvd noen gang. 600kr rett i dass.

Collinite 845 har jeg aldri prøvd, men det står på nettsiden deres at 476 er den som holder lengst.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
30 minutter siden, Polish skrev:

Apropos JetSeal, det må vel være det dårligste produktet jeg har prøvd noen gang. 600kr rett i dass.

Collinite 845 har jeg aldri prøvd, men det står på nettsiden deres at 476 er den som holder lengst.

Den skal være marginalt bedre, og hele collinite trioen (476, 845 og 915) har bra holdbarhet men 845 er definitivt enklest å bruke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BC160
13.4.2017 - 7.18, Joakim-G_R skrev:

 

Hei

 

Jeg har kjøpt meg ny bil, en hvit Kia Soul. Denne kom med ekstremt lite beskyttelse på lakken, slik at vannet fra vask henger igjen på lakken..

 

Jeg har liggende en ny krukke Shield, og kjøpte en boks Fusso light på anbefaling.

 

Men hvilke av disse er best til hvit bil, gir best beskyttelse og holder lengst?

 

Nå skal du høre på en gammel mann; Gå for Fusso du, den har lengre holdbarhet og gir en flott glans. Shield er en kjempegod voks den også, så hvis du har fetish på å polere ofte, så går du for shield😜Gode forslag skrevet her hvor mange bruker Shield på sommeren og Fusso på vinteren😀

  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...