Jump to content
Sign in to follow this  
einarhelge

Test - Fusso coat Light/Dark

Recommended Posts

einarhelge

Jeg ønsket å teste hvilken betydning valget mellom Dark og Light har for min mørke bil.

En annen egenskap jeg ønsket å teste var Fusso over swirls og lette riper.

Har en ripe/skrapemerke som jeg ønsket å teste på.

IMG_0251_zpsuv4htpza.jpg

Før og etter påføring av Fusso

92F3BAA7-7F8D-4062-845A-6BD3BE8364F2.jpg

Det virker litt mer grått og tåkete der Light har blitt påført.

9D03840C-6B20-4990-9A2F-D55585E8DE99.jpg

IMG_0263_zpsfijkpb7z.jpg

IMG_0256_zpsbayzcijq.jpg

Så testet jeg konsekvensen av Light på en mørk bil. For å sammenligne har jeg Dark på venstre halvdel.

IMG_0265_zpshgq93hxu.jpg

Jeg klarer ikke å se noen forskjell ;) 

IMG_0276_zpsf15d5vn7.jpg

Kanskje litt blankere på siden som har fått Dark.

IMG_0279_zpsqggv45oh.jpg

Tester Dark sin evne til å skjule swirls

D3B60A98-503C-453C-A40B-EE9BFA54D80A_zps

Tester Light sin evne til å skjule swirls

B94FCF0E-CD41-4461-B737-7B0BE99BD34A.jpg

Jeg fikk ikke tatt bilde, men opplevde at flere småmerker i lakken ble kraftig dempet bare ved å få Fusso påført. Så får heller disse småmerkene vente til vår-poleringen ;)

Testen av Fusso Light på min mørke bil vil jeg si gikk fint. Jeg tror forskjellen på Dark og Light egentlig bare handler om denne grå tåken som legges igjen fra light, som skal skjule ripene.

Konklusjonen min blir at Dark er gunstig for en bil som er blank og fin i lakken, Light er fin for biler med lette riper og swirls.

Dersom du er usikker på hvor du får kjøpt Fusso i Norge, så selges det hos Bilnerden, Concours og Alien.

Takk for meg!:)

Edited by einarhelge
  • Like 1
  • DCN Point 17

mariushh

Etter å ha lagt Fusso på 20-30 biler er jeg imponert over hvor mye vaskestriper den skjuler. Et kjempeprodukt

TommyTurbo

Hvorfor i all verden skal du skjule riper /swirls? Må da være bedre å gjøre en skikkelig jobb med skikkelige produkter.... ️? Amen

• DCN Point 2

Capone
28 minutter siden, TommyTurbo skrev:

Hvorfor i all verden skal du skjule riper /swirls? Må da være bedre å gjøre en skikkelig jobb med skikkelige produkter.... emoji3.pngemoji111.png️? Amen

Tenkte jeg og.. Sminking er juks!

• DCN Point 1

Skarholm

Jeg ser for meg at skjuling av riper kan komme til nytte på biler med tynn lakk,kranglete lakk og mangel på tid før vinter osv. 

Edit: fin fin test forresten:-)

Edited by Skarholm
  • DCN Point 1

trogha

Da jukser vel alle som ikke har tid og mulighet til å korrigere bilen 100% ripefri hver gang det skal legges voks? Det er sånn typisk lite gjennomtenkt nyfrelst detailer tull...:D

Det er ingenting unikt med Fusso sin evne til å skjule riper, det er helt vanlig og logisk at voks vil skjule/dempe litt riper og defekter der den påføres, selv om den nødvendigvis ikke er laget for å gjøre det. Dog går det som regel ikke veldig mange vask før ripene synes igjen, men voksen lever fortsatt i beste velgående.

Flott at noen tester disse light og dark produktene mot hverandre, at light skjuler mest riper må være tilfeldig, det gir ikke mening at produktet ment for fargene hvor riper er vanskeligst å se skal skjule de best.

• DCN Point 4

martinsens

Fin test!

Med 3 barn, full+ jobb og flere interesser er det helt greit å bruke en voks som skuler vaskeriper :) Så blir det en skikkelig gjennomgang av bilen når tiden tillater det.

TommyTurbo
19 timer siden, trogha skrev:

Da jukser vel alle som ikke har tid og mulighet til å korrigere bilen 100% ripefri hver gang det skal legges voks? Det er sånn typisk lite gjennomtenkt nyfrelst detailer tull...:D

Det er ingenting unikt med Fusso sin evne til å skjule riper, det er helt vanlig og logisk at voks vil skjule/dempe litt riper og defekter der den påføres, selv om den nødvendigvis ikke er laget for å gjøre det. Dog går det som regel ikke veldig mange vask før ripene synes igjen, men voksen lever fortsatt i beste velgående.

Flott at noen tester disse light og dark produktene mot hverandre, at light skjuler mest riper må være tilfeldig, det gir ikke mening at produktet ment for fargene hvor riper er vanskeligst å se skal skjule de best.

Så jeg er nyfrelst Detailer? 

trogha
4 timer siden, TommyTurbo skrev:

Jeg har ingen kjennskap til hvem du er eller hva du driver med utover det du har skrevet lenger opp her, og jeg har tatt meg friheten til å tolke det akkurat slik jeg vil.

Nå la jeg også på et stort smilefjes for at du og capone kanskje skulle ta det med et smil, og tenke litt mer nyansert enn det dere skriver, men for alt jeg vet var det skrevet med humor og et glimt i øyet, men det er ofte vanskelig å få frem når men sitter og skriver på et forum. Jeg tar meg (som vanlig:D) uansett friheten til å utdype hva jeg vil frem til.

Jeg vil påstå at når man har drevet med dette i noen år og sett realitetene i øyet, fremstår slike utsagn som lite gjennomtenkt nyfrelstmentalitet. Ikke at det er noe galt i å være nøye, det er vel de fleste som har funnet veien inn hit, men det kan ikke være slik at alt annet enn 100% ripefritt fremstår som juks eller mangel på kompetanse. Jeg tror dette vil redusere aktiviteten på forumet, og spesielt blant nye medlemmer som kanskje fort blir sittende med en følelse av at de ikke strekker til eller hører hjemme her inne, vi er nødt til å beholde den gode takhøyden som alltid har gjort dette til et unikt forum. Vi er nå over 12000 medlemmer her inne, de fleste har nok en eller to bruksbiler som frakter barn og handleposer til og fra barnehage og butikk på daglig basis, og i realiteten er det vel strengt tatt en utopi og ha 100% strøkne/ripefrie bruksbiler til enhver tid. Jeg har selv vært hysterisk på å skulle holde bruksbilen i utstillingsmodus til enhver tid, noe som til slutt tok livet av gleden med å stelle med (og bruke) bilen, og når tidsklemma slo til forsvant litt av gleden med å stelle med bilen fordi den var jo uansett ikke strøken. Etter en liten realitetssjekk er kosen tilbake selv om det bare blir en runde med finere polish og voks, masse riper her og der men lakken har det fint og jeg har fortsatt blankeste bilen i gata. Selvfølgelig ønsker nok de fleste å alltid ha tid og mulighet til å gjøre en skikkelig jobb med skikkelig produkter, men når dere kommer med kommentarer som har et snev av "se-ned-på-de-som-må-legge-voks-mens-det-enda-er-riper-i-lakken-mentalitet", følte jeg for å diskutere temaet litt. Nå ble det vel produsert mange høns ut av en stakkars fjær, men sånn blir det nå innimellom:D

• DCN Point 15

TommyTurbo

Om man har tid til å teste om hva som fyller riper best, så det vel ikke snakk om tidspress? Dette forumet heter Detailer, og du er mest opptatt av at det skal være flest medlemmer, mesteparten vil lære mer om å polere etc.... 

Må få lov til å kommentere vedrørende produkter som fyller riper i lakken, uten at det blir surmuling. Har blitt altfor mye "mannen på hjørnet bilvask" her. Men for min del er det bare å kaste meg ut hvis man ikke kan være  fornuftig  når det gjelder detailing. 

Amen 

Edited by TommyTurbo
..
  • DCN Point 2

einarhelge

Det var aldri hensikten å vise hvor god Fusso er til å jukse bort swirls.
Det finnes langt bedre produkter til å skjule lakkdefekter med enn Fusso, bare så det er sagt!

Har selv opplevd å kjøpe brukt bil hos forhandler der de hadde effektivt kamuflert bort riper og swirls med gode filler-produkt. Det er kjedelig og veldig skuffende å oppdage på en bil man trodde var fin
Detailere som holder på slik får ikke fornøyde kunder uansett.

Takk for gode tilbakemeldinger på testen, beklager hvis opplevelsen av den er at kvaliteten på forumet trekkes ned. Jeg lover å dele flere erfaringer jeg selv gjør med bilpleie, skal prøve å gjøre det godt igjen med noe som ikke sminker på resultatet

• DCN Point 2

trogha
12 timer siden, TommyTurbo skrev:

Om man har tid til å teste om hva som fyller riper best, så det vel ikke snakk om tidspress? Dette forumet heter Detailer, og du er mest opptatt av at det skal være flest medlemmer, mesteparten vil lære mer om å polere etc.... 

Må få lov til å kommentere vedrørende produkter som fyller riper i lakken, uten at det blir surmuling. Har blitt altfor mye "mannen på hjørnet bilvask" her. Men for min del er det bare å kaste meg ut hvis man ikke kan være  fornuftig  når det gjelder detailing. 

Amen 

Forstår ikke hvor du vil og hvordan du har tenkt å komme dit...jeg har aldri sagt at jeg bruker tid på å teste hva som fyller riper best, og trådstarter har testet 2 vokser og har bla. vurdert evnen til å skjule defekter.

Hvordan du kommer frem til at jeg er mest opptatt av hvor mange medlemmer vi er når jeg prøver å sette ting litt i perspektiv, har jeg store problemer med å forstå.

De fleste bruker nok så mye tid på bilene sine som de har tid og mulighet til, at du oppfatter det som å ikke være fornuftig i.fht Detailing, og mener det er blitt for mye "mannen på hjørnet bilvask" her inne, er både barnslig og fryktelig arrogant ovenfor forumet og medlemmene her inne.

• DCN Point 5

TommyTurbo
7.1.2017 - 8.35, trogha skrev:

10 minutter siden, TommyTurbo skrev:

Ok

13 timer siden, trogha skrev:

Forstår ikke hvor du vil og hvordan du har tenkt å komme dit...jeg har aldri sagt at jeg bruker tid på å teste hva som fyller riper best, og trådstarter har testet 2 vokser og har bla. vurdert evnen til å skjule defekter.

Hvordan du kommer frem til at jeg er mest opptatt av hvor mange medlemmer vi er når jeg prøver å sette ting litt i perspektiv, har jeg store problemer med å forstå.

De fleste bruker nok så mye tid på bilene sine som de har tid og mulighet til, at du oppfatter det som å ikke være fornuftig i.fht Detailing, og mener det er blitt for mye "mannen på hjørnet bilvask" her inne, er både barnslig og fryktelig arrogant ovenfor forumet og medlemmene her inne.

10 minutter siden, TommyTurbo skrev:

Ok

Nei da, var bare litt morsomt at du gadd å bruke så mye tid på at du ikke likte at jeg var negativ til å fylle riper/swirls

Men er sikkert tilfredsstillende å få lagt noen i bakken, det å kalle meg arrogant for å si at da blir det for mye "mannen på hjørnet" , var en merkelig uttalelse, what ever. Gidder bare å skrive akkurat like mye meningsløs tekst som det ble kommentert med. 

Vil ingen andre steder enn at jeg fortsatt ikke synes det å fylle igjen riper /swirls har mye med detailing å gjøre 😁 

Ønsker deg en fin dag videre