Gå til innhold
magpal

God bilvask for middels interesserte

Recommended Posts

magpal

Hei,

Jeg har gått til innkjøp av en relativt ny sølvgrå Passat som jeg ønsker å sørge for at holder seg fin i lakken fremover. Jeg har ikke detailing som hobby og er dermed interessert i å bruke en fornuftig mengde tid på dette. Det vil også si at vasking sikkert begrenser seg til 1 eller maks 2 ganger i måneden, alt etter hvor god rutine jeg får på vaskingen. Polering vil nok typisk være en gang i året. Jeg har allerede trålet forumet for info (mye god lesning!) og gjort meg opp en ide om hva som kan være lurt å gjøre, men ønsker gjerne tilbakemelding på om dette er en fornuftig måte å gjøre det på. De fleste guidene er rettet mot nybegynnere som ønsker å starte med dette som hobby, så jeg kunne godt tenke meg noen tips for de som sikter litt lavere. 

Når det gjelder vanlig vask så virker prewash med skum til å være en god og tidseffektiv metode. Foreløpig har jeg ikke høytrykkspyler, så jeg får dessverre ikke gjort noen skumming. Regner med jeg kjøper en høytrykkspyler etter hvert, slik at jeg kan gjøre en god prewash med HT og skum. Foreløpig lurer jeg da på om Surfex HD med 1:30 eller 1:40 blandingsforhold kan være en god ide? Ellers er tanken å bruke kaldavfetting/prickbort nederst på dørene ved behov, men etter hva jeg har forstått tærer denne også på voks slik at man da er avhengig av hyppigere voksing. Siden voksing blir gjort litt mer sjeldent så ser jeg for meg at det er viktig å bruke avfetting med omhu slik at beskyttelsen ikke forsvinner helt, eller bør man uansett kjøre avfetting ofte selv om beskyttelsen begynner å bli liten? 

Jeg har også forstått at voksingen er viktig for å hindre at skitt fester seg og for å bevare glansen lenger. Er det en god ide å legge på voks flere ganger i året selv om man ikke polerer? Feks. en gang om våren med polering og en gang før vinteren uten polering? Våtvoks virker også til å øke beskyttelsen mellom voksingene, så dette ønsker jeg å bruke så ofte jeg får tid. Vil våtvoksen også beskytte tilstrekkelig etter bruk av avfetting? Hvor lenge sitter vanligvis våtvoksen?

Ellers tenker jeg ønsker å prøve følgende vaskerutiner:

God tid:

Prickbort ved behov. Så god prewash jeg klarer uten HT (Surfex HD?). Meguiars NXT såpe for berøringsvask og en våtvoks for beskyttelse. Feks. Autoglym Rapid Aqua Wax, men kom gjerne med forslag til en annen som er rask å påføre og er mulig å få tak i.

Dårlig tid:

Forvask (Også Surfex HD?), evnt. bare skylling? Meguiars Ultimate Wash&Wax såpe for berøringsvask. Denne ser ut til å ha mindre renseeffekt, men jeg får i alle fall bort det verste og beholder samtidig beskyttelsen før neste vask.

Hva tror dere om denne fremgangsmåten? Kom gjerne med tips til fremgangsmåte og produkter. Fint om produktene er noenlunde ok å få tak i og ikke koster skjorta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pusene

Viktig utgangspunkt er at alt man gjør er for å beskytte bil og lakk.

Lakk ødelegges mekanisk (vaskeriper) eller kjemisk(oksydering).

LSP (voks) legges for å beskytte lakk. Det gjør den ved å hindre at skitt fester seg så lett, og som et "slitelag" for vær og kjemikalier. Det forhindrer dermed begge årsakene til skade.

Forvask har som mål å gjerne mest mulig skitt før man berører lakken med svamp eller tilsvarende. Det fordi skitt ødelegger lakk. Om forvasken også fjerner litt voks er det helt ok, da for dårlig forvask ødelegger lakk - noe som er mye verre. Forvask beskyter dermed mot mekanisk skade. Det er lettere å legge ny LSP enn det er å reparere mekanisk skade.

Det jeg anbefaler de rundt meg som vil bedre sine rutiner, men ikke ta steget opp til dette som hobby er som følger:

Mine produktanbefalinger i parentes.

En hovedvask per år. Bruk høyttrykk for denne, vaskehall om du ikke har hjemme. Pass på ha god tid, det klarer man alltid én gang i året. Asfaltfjerner(Prickbort), felgrens(Sonax Xtreme) spyling, trafikkfilmforvask(Surfex HD 1:5), spyling, flyverustfjerning(Korrosol), spyling, berøringsvask(alle såper er greie), skylling, LSP(Fusso). RainX til rutene kan også legges om man liker det.

Et vedlikeholdsvask per måned vinter i områder med salt (god tid)

Asfaltfjerner, felgrens, spyling, trafikkfilmforvask(Surfex HD 1:20), spyling, berøringsvask, skylling. LSP om nødvendig (Wetcoat).

En vedlikeholdsvask per måned sommer eller vinter der det ikke saltes (god tid)

Asfaltfjerner etter behov, felgrens eter behov, eventuelt spyling, trafikkfilmforvask(Surfex HD 1:40, spyling, berøringsvask, skylling, LSP om nødvendig(Wetcoat)

En hurtigvask hver uke

Felgrens etter behov, Trafikkfilmfjerner (Surfex HD 1:20/40), spyling, berøringsvask om man har tid, skylling

Dette er en rutine de fleste er i stand til å få til. Blandingsforhold er litt sterkere det som vanligvis anbefales her inne, men både Fusso og Wetcoat tåler dette bra. Samt at de som ikke er kjempeinteressert i detailing ofte skipper en vask eller to, og da trengs litt kraftigere blandinger.

Både Fusso og Wetcoat kan legges på våt bil.

Har du litt ekstra penger kjøper du skumlegger og skumsåpe, f,eks, Nerta Active Diamond. Gjør alt gøyere. Brukes istedet for Surfex i listen under. Surfex er dog kjekt å ha når du må fjerne noen innpåslitne innsekter i grillen, vaske interiør, eller er gjør jobben i vaskehall.

Handleliste:

Clas Ohlson/Bilpleiekongen (Kampanje for tiden)

Sonax Xtreme felgrens

Sonax Glansshampoo

Rusta (Eller Bilnerden)

Prickbort

Biltema (Eller Bilnerden)

Vaskebøtter

Smussavskiller

Bilnerden

Surfex HD 4 liter pluss en pumpekanne til å blande og legge med

Fusso Coat

Gyeon Wetcoat

Korrosol

Såpe, f.eks. Gyeon Bathe+

Vaskesvamp

Microfiber til å buffe

Eventuelt microfiber for å tørke bilen

Ebay (Eller Bilnerden)

Svamper til å legge Fusso

RainX (GTechniq G5 hos Bilnerden)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magpal

Takk for godt og fyldig svar! Det var også veldig fint å høre dine betraktninger rundt kraftig vask vs. degradering av LSP. Det du foreslår ellers av vask høres ut til å være veldig overkommelig. Mulig den ukentlige raske vasken faller bort noen uker, men ellers bør det gå bra. Ellers var det mye gode produktanbefalinger. Har allerede handlet meg bøtter og smussavskiller fra Biltema, så da gjenstår det stort sett gode kjemikalier.

Wetcoat ser jo veldig praktisk ut! I følge beskrivelsen kan man bare spraye på og skylle av - er det virkelig så enkelt? Jeg regner ikke med at det blir tid til å tørke bilen hver gang. Vil dette være et problem i så fall, eller kan den fortsatt brukes? Hvor lenge holder vanligvis en slik behandling? Kan den også brukes på plast/chrome detaljer uten å tørke ut/sette merker?

Ellers kommer nok høytrykkspyler og skumlegging høyt på lista for fremtidige investeringer ja!

I forhold til dette med Korrosol. Jeg har en del chromedetaljer rundt vinduer og generelt rundt bilen. Vil disse kunne ta skade av korrosolen eller er det erfaringsmessig ikke noe problem?

Hvordan er det med Surfex HD og prickbort i forhold til plastdetaljer og gummilister? Vil de kunne føre til uttørking og evnt. misfarging eller er det bare å kjøre på?

@alextech : Holder til i Bergen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pusene
1 time siden, magpal skrev:

Wetcoat ser jo veldig praktisk ut! I følge beskrivelsen kan man bare spraye på og skylle av - er det virkelig så enkelt? Jeg regner ikke med at det blir tid til å tørke bilen hver gang. Vil dette være et problem i så fall, eller kan den fortsatt brukes? Hvor lenge holder vanligvis en slik behandling? Kan den også brukes på plast/chrome detaljer uten å tørke ut/sette merker?

Er så enkelt, men synes selv den dekker bedre og fungerer lenger om man bruker en eBay svamp til å spre produktet utover før avspyling. Viktig å skylle skikkelig, eller kan det bli litt flekker. Min erfaringer at den kan brukes på alt utenom vinduer, men at plastdetaljer fortjener et dedikert produkt om du vil ta steget videre. Noen bruker den på vindu også, det synes jeg fungerer heller dårlig. Holdbarhet varierer med forventninger, synes den blir slapp etter en måned. For menigmann holder den nok fint i tre.

I forhold til dette med Korrosol. Jeg har en del chromedetaljer rundt vinduer og generelt rundt bilen. Vil disse kunne ta skade av korrosolen eller er det erfaringsmessig ikke noe problem?

Prøv på et lite område først! Men er få som har meldt om problemer så lenge den ikke tørker ut. Korrosol er også noe du kan vente litt med om du er usikker. Det er kraftige saker, selv bruker jeg hansker under legging og passer på å ikke puste inn sprøytetåke.

Hvordan er det med Surfex HD og prickbort i forhold til plastdetaljer og gummilister? Vil de kunne føre til uttørking og evnt. misfarging eller er det bare å kjøre på?

Skal ikke skade plast og gummi, nei. Men slikt falmer uansett, så det kan være fornuftig med et produkt som beskytter og forbedrer fargen på på plast og gummi. Selv er jeg stor fan av "Black to the Future", kjøpt fra elitecarcare.co.uk. Noen andre kan sikkert foreslå et godt produkt som er lettere å få tak på i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magpal

Ja, ok. Man kan kanskje bare bruke en mikrofiber klut til å fordele produktet også? Hvor alvorlige flekker snakker vi om hvis jeg ikke får skyldt det skikkelig av? Er dette ting som må poleres bort eller bare litt midlertidige flekker/skjolder som forsvinner etter en liten stund? 

Ellers så tror jeg at jeg venter til våren med korrosol uansett, slik at jeg får polert og lagt på litt skikkelig voks etter dette.

Takk for tipset. Tidligere erfaring med noen plastfornyere har vært litt varierende. Det har gjerne vært veldig bra i starten og så ender det opp med å nesten bli værre etterpå. Jeg får gjøre litt research på dette når våren nærmer seg og det er tid for å pusle med sånne ting. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pusene
21 minutter siden, magpal skrev:

Ja, ok. Man kan kanskje bare bruke en mikrofiber klut til å fordele produktet også? Hvor alvorlige flekker snakker vi om hvis jeg ikke får skyldt det skikkelig av? Er dette ting som må poleres bort eller bare litt midlertidige flekker/skjolder som forsvinner etter en liten stund? 

Ellers så tror jeg at jeg venter til våren med korrosol uansett, slik at jeg får polert og lagt på litt skikkelig voks etter dette.

Takk for tipset. Tidligere erfaring med noen plastfornyere har vært litt varierende. Det har gjerne vært veldig bra i starten og så ender det opp med å nesten bli værre etterpå. Jeg får gjøre litt research på dette når våren nærmer seg og det er tid for å pusle med sånne ting. 

Microfiber går sikkert like bra, bare fukt den først siden WetCoat skal spres på våt bil. Flekkene jeg har opplevd ser omtrent ut som kalkflekker. De går vekk etter hvert, men kan kreve noen vask. Fikk de etter en slurvete spylejobb, har kun opplevd det én gang. Gikk tom for mynter på selvvasken, og trodde jeg hadde gjort en god nok jobb :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sondresvan
23 timer siden, Pusene skrev:

Noen andre kan sikkert foreslå et godt produkt som er lettere å få tak på i Norge.

Til plast bruker jeg Turtlewax (JA turtlewax :P) Bumper and Tire gel. Dette er en seig hvit guffe som lukter veldig godt. Bruker en halv biltemasvamp (uten såpe) til påføring. En liten dæsj på svampen, og gnis inn i sirkelbevegelser. Lar det stå 5-10min, og buffer med MF eller en fille, alt etter hva jeg har for hånd. Denne kan brukes på både grå og svart plast, og gjør at det ser nytt ut etterpå

link til produkt

Bilde taler for seg selv

IMG_20161029_114516_zpslf03uxk8.jpg

Denne fås kjøpt hos europris og bilxtra for en billig peng

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magpal

Flott, takk for gode svar her! Fikk bestilt Surfex HD, Wetcoat og Prickbort og er klar for en vaskeseanse når været bedrer seg litt. Er spesielt spent på Wetcoat, da jeg har sett mye positivt om dette her på forumet. Håper bare jeg klarer å påføre/skylle det av uten å få flekker.

Så blir det nok litt plastfornyer når våren nærmer seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magpal

Kjapt spørsmål. Hvordan er det med Surfex HD og matting av plastdetaljer på eksteriøret? Vil det være økt behov for plastfornyere etter bruk av Surfex, eller gir denne ingen endring i utseende på plastdetaljer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mozell

Surfex til vedlikeholdvask 1:30 ish er skånsom mot min plastfornyer fra Gtechniq

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magpal

Har da fått testet ut wetcoat for første gang. Er svært imponert over beskyttelsen den virker til å gi! Og det med minimal innsats.. For øvrig merket jeg at den også la igjen en tynn film på frontruten på tross av at jeg ikke hadde wetcoat på dette området. Er det noen som har gode tips for å fjerne denne filmen? Det hemmer sikten noe ved regn og jeg kan tenke meg det er håpløst i motsol. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Tørkes av med en microfiber og sterk surfex. Glassrens vil også kunne fjerne wetcoat.

Hvis du spyler med høytrykk på panseret kan wetcoaten blåses opp på ruten og binder seg til ruten. Ved å spyle fra siden av bilen unngår du å få wetcoat opp på ruten.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magpal

Flott, takk for svar! Prøvde en glassrens fra Wurth uten hell. Mulig det hadde virket med litt flere runder. Surfex er et godt tips, så det kan jeg prøve!

Ellers er det nok en god ide å spyle tak/panser i "riktig" retning for å unngå søl på vindu. Jeg kommer til å være litt mer nøye med dette neste gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G

Prøv med nanosvamp/melamine sponge. 

Ps. Må ikke brukes på lakk.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magpal

Tok noen runder med spylervæske i dagens regnvær og det så ut til å gjøre susen. Det er for øvrig ikke det første man ønsker å gjøre med ren bil, så surfex skal testes neste gang!

Ellers så har jeg også fått testet Surfex 1:40 som forvask uten at jeg syntes dette gjorde en veldig stor forskjell. Mulig bilen har vært for ren før bruk av dette, men det var i alle fall vanskelig å se noen nevneverdig forskjell. Mulig jeg også må gå opp i styrke?

Endret av magpal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig