Gå til innhold
Rub

tips til fiksing av oppvaskmaskin

Recommended Posts

Rub

AEG /electrolux Favorit proclean 6 år gammel.

Jevlig dyrt! Noen tips?

Se sympton og svar nedenfor 

Hei
Vedrørende oppvaskemaskinen din så er det to ting som kan utløse feilkoden på apparatet, den ene er en blokering i sumpen i bunnen av apparatet eller så er det defekt trykksensor
Pris på reprasjon av maskinen vil ligge på ca 2-2500;
Vennligst gi tilbakemelding om du ønsker reprasjonen utført

Mvh Service Eksperten vest 

Feilsymptom/Avtale:
Error 30 Pumpa går på slutten a program.Den kjører hele programmet men pumpa går kontinuerlig ved tørkeprogramsyklus. Dvs den pumper ut vannet underveis i prosessen. Ingen lekasjer.

Mottatt via NELREG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polsokk

Hadde de samme symptomene på en fem år gammel Asko maskin. Reparatøren sa at problemet var lekkasje, men jeg hadde sett under maskinen og nektet for at det var noen form for lekkasje. Fikke beskjed om å ta ut maskinen fra under benken. Skru av "sparkeplaten" nede på baksiden av maskinen (4-5 skruer) og så se inni bunnpanna, altså den plata som samler opp vann ved lekkasje. Den var full av gammel vann og rust og jeg fant en bitteliten i sprekk røret som vannet blir fordelt til spylerarmene fra. Den hadde nok hatt en lekkasje der i årevis uten at det hadde slått ut fuktføleren i bunpanna. Det var bare å kaste skiten og å kjøpe ny. :blink:

Endret av Polsokk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub

Takk. Hvis det er masse oppsamla drit så går det kanskje an å rense litt? Hva menes med "sumpen"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
slerud

*slettet*

Ooops...

Var visst oppvaskemaskin, ikke vaskemaskin :P

sump.jpg

Endret av slerud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian

Jeg ville starta med å sjekke avløpet i maskinen, ta ut sila og jobb deg videre fra innsiden av maskinen og sjekk at systemet er åpent. Søk etter reservedeler på nett og skift selv.

Med sumpen menes vel bunnpanne som da sikkert er bunnen av maskinen, kammeret som sila er montert i.

Vet ikke om denne passer din maskin, men som du ser er det ikke sikkert delene koster allverden.

http://reservedeler.electrolux.no/product/1110994728/Trykkbryter+til+oppvaskmaskinet 

Endret av Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub

tusen takk for respons! Tror ikke det er noe vits å skru opp pumpa inne i maskina for å se etter fremmedlegemer.. iom at den pumper jo ut vann i hele syklusen, bortsett fra helt til slutt:rolleyes:når displayet viser tørking - Og det betyr vel også at avløpet er intakt/ok..

Endret av Rub

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub

http://howtomendit.com/answers.php?id=711    forum: Veldig mange ar en enkel løsning: My AEG dishwasher suddenly stopped working after 5 years displayed the i30 error code and would not start the cycle, it just made a constant pumping noise. I googled and found this, I tipped the dishwasher backwards on a 45 degree angle, and left it for about 10 minutes, and maybe 75ml water leaked out the back at the base. After that it worked good as new, thanks to this blog I saved the hassle of getting a service technician, much appreciated

Er jeg heldig så kanskje dette er tingen.. Noen som har prøvd å kjøre en omgang med avløpsåpner i maskinen, eller er det veldig dumt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel

Jeg har "reparert" rar og lignende oppførsel i vår minioppvaskemaskin (sånn som står løst oppå benken) ved å snu og vende litt på den, slå den av og på, sjekke flottør bryter i bunn (lekkasjesikring), og så kjøre en runde med høyeste temperatur.

For vår del ser det ut som kortprogram og/eller "eco" program ikke er bra i lengden, at de trenger en runde med "full pupp" av og til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polsokk

Det er en grunn til at den stopper når det blir vann i bunnpanna. Lekkasje. Fiksen med å helle av vannet varer sannsynligvis bare en stund før du må gjenta det. Men det er jo bare å prøve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub

Jepp jeg tror Polsokk har rett. Det er jo noe som fører til feilmeldingen. Vannvittig mange som får samme problemet etter ca 5 år.. En slik maskin skal jo vare lenger enn 6 år..Mulig jeg må skru opp hele fanskapen og se etter dritt:eek: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polsokk

Jeg hadde en "topp kvalitet" maskin som kosta 7-8 laken. Samma skiten inni som en billig maskin. Dragen ville Miele denne gang så da var det ut med nye 10 laken... Bare tiden vil vise om det er så mye bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blankbil / polishduden

Sånn til info så er Miele en av få som har ekte lodd og ikke en betongkladd i vaskemaskinene sine. Forrige Miele maskinen her i huset gikk i 20år uten et feilslag. Det inkluderer 8 Toms spiker som har holdt igjen hele greia et helt program osv. Det er ikke oppvaskmaskin men jeg er latterlig fornøyd med Miele. Får som oftest hva man betaler for. Dog har jeg og hatt flaks med bosch ting til typ 2995 på supersalg også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rub
26.10.2016 - 12.35, slerud skrev:

*slettet*

Ooops...

Var visst oppvaskemaskin, ikke vaskemaskin :P

sump.jpg

:Pjepp. Fant ikke det hullet jeg:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig