Gå til innhold

Diesels BMW E39 '00 530da M-Sport sedan

Recommended Posts

Skrevet (endret)

BMW E39 '00 530da M-Sport sedan - 354 Titansilber

BMW-E39-headline_zpsd46rdapx.jpg

Hei, tenkte jeg skulle lage en tråd for å holde styr på hva jeg gjør med bilen min, en BMW E39 '00 530da M-Sport sedan. Tenker at vi starter med noen bilder:

BMW-E39-530da-M-Sport-19_zpswd3enlc7.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-18_zpsnro06u13.jpg
BMW-E39-530da-M-Sport-17_zpsofay6vct.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-16_zpswcu6rgsx.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-15_zpsyrtgxbop.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-14_zpszsx43d84.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-13_zpsgw7817tr.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-12_zpsfaabsrdh.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-11_zpsxdpkenvr.jpg

Interiørbildene er fra påsken 2015 og eksteriørbildene er fra rett før Gatebil 2015. De er tatt med iPhone 5S og iPhone 6, så jeg må beklage for kvaliteten. Som bildene viser er jeg langt i fra et fotografyrke, så vinkler og avstand varierer mye. De er redigert og komprimert til en tålig størrelse med Photoshop CS6.

Bilen har mange lakkdefekter, og er et trist syn for de som ser på bil som mer enn ett transportmiddel fra A til B. Panseret har hundrevis med steinsprut, førerside av bilen ble skrapt opp i vinter, og det er "hobbylakkert" noen plasser. I tillegg er det plasser på panseret hvor det ser ut som lakk fraværer helt i rett lys og synsvinkel. Likevel fungerer motor og drivverk greit på dette tidspunkt, og alcantara interiøret i kombinasjon med svart taktrekk ser greit ut.

Den har tidligere gått som taxi, og har nå dratt på seg hele 322.000 km. Har hatt den siden ca. 292.000 km i mitt eie. Rundt år 2003 ble den skjøtet etter et uhell, da hadde den gått rundt 180.000 km. Etter den gikk som taxi har det vært to eiere før meg, en Bavaria mekaniker med mye kunnskap, og deretter en venn av han som arbeidet som megler. Bilen har stemplet hele serviceheftet.

I mitt eie må en telle på to hender for å få med alle gangene den har måttet blitt hentet på henger (takk til @smurf og @Jørgen Fjetland). Bor selv i Haugesund, og blant annet gav dynamo opp i Stavanger på vei til Kongeparken tidligere i år. Nå nylig trodde jeg at drivstoffpumpen hadde gitt seg, og etter bytte av denne fant jeg ut at det var så enkelt at en 30A sikring hadde gitt seg. Bilen ble likevel EU godkjent tidligere i år, og håper at det skal være mindre problemer framover mot 2018.

Noe av det jeg har byttet, fikset og lagt til i mitt eie er: Sedox tuning (225hk/490nm), svarte N-merker, understellsbehandling, venstre kanal (men ser ut til at fremre jekkfeste har fått seg en trykk etter dette), bremseklosser og skiver rundbaut, bremserør, ABS hjerne/pumpe, nye dekk på sommer og vinter (bakre sommerdekk er nå innerslitt til korder igjen, så trengs en hjulstillingskontroll eller en snillere høyrefot), EGR-delete fra TRF Performance, "piggsvin", luftfilter, pollenfilter, dynamo, speil på venstre side, olje, oljefilter, støtdemperhetter, multireim, AC-reim, diverse deler i bakstilling, høyttalere av merket MTX i alle dørene, 2x12" MTX i bagasjerommet og en Ground Zero forsterker til å drive den.

Fremover blir det i alle fall bytte av olje og oljefilter, kardang/differensial og tilhørende olje, dieselfilter, syklonveivhusfilter fra E60, diverse trykkslanger og pakninger, kjølevæske, servoolje og bremsevæske. Skal og sette i "koppholdere" i framfangeren. Alt dette ligger allerede i garasjen eventuelt så er det bestilt fra koed/billigbilpleie.

Håper også på å skifte til downpipe fra Ecotune Scotland, 2,5" rak eksos til KL Racing dieselstuss, Michelin dekk (gått lei av Nankang/Pingpong/Linglong og det som er av dritt dekk), olje på automatkassen, høyre solskjerm, framrute, framfanger og leppe til den, motordeksel, OBD-port, BMW Motorsport emblem til panser og bakluke, lovlige fjernlyspærer med samme farge som xenon nærlysene, M-Sport list til venstre framdør, hengerfeste, E6x spylerdyser, "håndtak" til midtkonsoll, "lazy mod" til bakluke, muligens toppdekselpakning, fjerne/bytte skiltholderene, og fikse alt av lakkskader. Dette blir likevel på sikt, så jeg får se hva jeg velger å gjøre som nautikkstudent. Ønsker meg også Rondell D58 18" til sommer og Rondell D58 17" til vinter, selv om felgene på bildene er innskrevet i vognkortet.

Håper at dette var en grei introduksjon til dieseldråget mitt :thumbup:

Endret av Diesel
Endret oppløsning på bilder
  • DCN Poeng 5

Carbonschwarz E60 M-Sport 525da '05 stående på Style 172 8,5" & 9,5", 245/35-19 & 275/30-19

Skrevet (endret)

I dag fikk jeg bestillingen fra Billigbilpleie. Måtte trikse og mikse en del for å få ordren til å koste mer enn 1750kr, men likevel veie under 20kg for å slippe 250kr i frakt. Endte opp med denne løsningen for best forhold på olje/pris. Alt dette ble bestilt for rett under 1800kr på mandag:

BMW-E39-530da-M-Sport-9_zpsxir2xops.jpg

• 14 liter Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40
  • 2 liter Castrol Syntrax Longlife 75W-90
  • 1 liter Castrol ATF Multivehicle
  • 1 liter Castrol React Performance DOT 4

Selv om væsker ikke ble byttet nå, fikk jeg endelig prøvd den nye vesken.

BMW-E39-530da-M-Sport-10_zpsskabsfxx.jpg

God beholder, følger med trakt til å fylle på olje og litt annet smått oppi. Det er borrelås på baksiden. Til en pris under 50kr,- for noe som er originalt fra BMW kan en ikke klage :thumbs:

Som dere ser er det et helt standard bagasjerom. Har egentlig litt lyst til å trekke det opp i sort, og trekke opp subwooferen som en kan se på høyre side av bildet over i samme finish. Alcantara på alt kanskje? Har lenge gått med tanken. Får sikkert gruble litt lenger før jeg trekker noen konklusjoner.

Endret av Diesel
Endret oppløsning på bilder
  • DCN Poeng 1

Carbonschwarz E60 M-Sport 525da '05 stående på Style 172 8,5" & 9,5", 245/35-19 & 275/30-19

Skrevet
2 minutter siden, D.Mikalsen skrev:

Fin bmw dette her, med kraftig diesel motor :)

Flytter på seg i alle fall, selv om den er tung som ei tresnekke :thumbs:

Skrevet
33 minutter siden, Freakshow skrev:

pent dieseldråg ;) fantastisk motor (Y)

De er kjekke når de funker :thumbup:

Skrevet (endret)
33 minutter siden, Johans skrev:

hvor handla du den bagasjebaggen? :) 

Hvis det er oljebaggen du tenker på handlet jeg denne på Koed, slik jeg prøver å gjøre med alt jeg kjøper til bilen. De virker til å være uslåelige på pris! Er forøvrig delenr. 83292158848 - Tasche für 1 l Nachfüllöl :thumbs:

Endret av Diesel
  • DCN Poeng 1

Skrevet (endret)

Her er forøvrig det som blir brukt for å lage "M5 innsug" i front grillen på M-fangerene:

BMW-E39-530da-M-Sport-8_zpskrvwclob.jpg

Kommer ikke til å gjøre noe med bilen denne helgen grunnet at jeg tilbringer helgen på Pers hotell på Gol :thumbs:

Her er litt flere bilder, tatt ved Kvalsvik i Haugesund på høsten 2015:

BMW-E39-530da-M-Sport-1_zpsxstyvlqw.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-3_zpsmpytckcb.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-2_zps2c74pehr.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-6_zpspcu59twn.jpg

BMW-E39-530da-M-Sport-5_zpspwhewgnm.jpg

Endret av Diesel
La til flere bilder og endret oppløsning

• 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Skulle i helgen bytte kardangen. Bilen ble lastet med varmeovner og verktøy, før en liten kjøretur på rundt 20 minutter:

BMW-E39-530da-M-Sport-20_zpspv02kffr.jpg

Bilen ble rigget opp, klar til å få delen ut:

BMW-E39-530da-M-Sport-22_zpshbdeipcx.jpg

På dette bildet er det dagslys. Differensialen ble dratt ut etter noen timer med skruing, banning, pilsing og tilpasning av verktøy. Til min forbannelse viste det seg at jeg hadde fått levert feil kardang. Dette var av en mye spinklere type, men fremdeles til E39. Karen som solgte den til meg ønsker ikke å svare på verken meldinger eller telefonsamtaler, så la inn bestilling på differensial fra Koed..

Her er forøvrig forskjellen på differensialene:

BMW-E39-530da-M-Sport-24_zpsoxt3noj1.jpg

Og bilen står enda slik som dette, med kanskje det verste panseret som noen gang har stått på en E39:

BMW-E39-530da-M-Sport-23_zpsrucarutn.jpg

Forøvrig takk til @Jørgen Fjetland, @vefoss og @smurf for jobb og superb verksted :thumbs:

Endret av Diesel

• 2 weeks later...
Skrevet

Bestilte rett differensial fra Koed her om dagen, og etter litt fram og tilbake etter feilleveranse av Bring/TNT fikk jeg den på torsdag som var, og byttet den deretter på fredagen (takk til @vefoss). Hadde videre en skrapelyd som ingen av oss fant ut av. Etter litt fram og tilbake, og henting av verktøy og diverse ble den jekket opp, hvor en kompis sparket borti hjulet. Viste seg at alle mutterene på venstre bak hadde blitt løsnet opp før vi begynte med skifte av differensialen :rolleyes:

Så nå fungerer bilen topp, og har både håndtak til midtarmlene og høyre solskjerm klart. Videre er også downpipe bestilt, etter at en kompis handlet seg en kvass 118d med diverse justeringer og bl.a. byttet til downpipe uten kat. Ble frelst, så da måtte dette selvsagt handles inn, og forhåpentligvis blir det montert denne gangen før jeg selger det :thumbup:

• DCN Poeng 2

Skrevet

Har nå byttet midtarmlene og satt i høyre solskjerm. Solskjerm var rett fram, mens midtarmlenet måtte trikses litt med. I alle fall, stor forbedring.

BMW-E39-530da-M-Sport-25_zpsd0uelzou.jpg

Tok også et bilde her om dagen, jentebilen med blurret skilt er til salgs dersom noen skulle være interessert.. :rolleyes:

BMW-E39-530da-M-Sport-27_zpscvxaihz5.jpg

Skrevet (endret)

Byttet til downpipe uten kat i helgen, ganske rett fram etter en tur til legevakten (takk til @vefoss og @smurf:thumbup:

Det var fine hull i flexirørene på den gamle, så nå har den et merkbart bedre og jevnere drag. Oppsto dermed et problem, virket ikke som kassen likte det. Kommer derfor til å bytte olje på den i håp om at det skal hjelpe. Motorfester står nå også for tur, og senere toppdekselpakning.

Til info har forbruket gått merkbart ned, fra rett over literen på mila til gjerne helt nede på 0,7l.

Endret av Diesel

• 1 month later...
Skrevet

Prøvde å polere opp framrute i dag, greit resultat. Skuffet over Carpro sin rutepad gikk litt i oppløsning når jeg skulle dra den av. Gikk videre over med Carpro FlyByForte på framrute og Biltema sin Rain off på resten. Et kvarter etter begynte det å yre mens bilen sto ute, men satser på at det tåler det likevel :thumbup:

Kan også legge til at viskere ble også byttet, i tillegg til å bli smurt med FlyByForte ihht. instruksjonen.

Skrevet

var det ceriglass polish du brukte? isåfall, opplevde du den som tørr i forhold til vanlig polish? Grunnen til at jeg spør er at jeg har gTechnic sin rutepolish, oppfatter denne som veldig tørr så usikker om den kan brukes med roterende og glassdisc. 

Min bilpleielogg

- Bmw F11 520d M-sport

-(X)Bmw e92 325d Hartge 2009. 

Skrevet

Ceriglass ja, aldri prøvd slikt før, men den kan nok karakteriseres som tørr denne og :) Jeg brukte Duetto.

• 1 year later...
Skrevet (endret)

Kjøpte meg en ny bil tidlig i år, etter jeg ødela girkassen på 530en. Solgte den til en kar som byttet girkasse, deretter ble bilen solgt en gang til en som fikset a til å på bilen. Ble deretter solgt en gang til, og uka etter rullet bilen på taket i ei grøft.

Endte opp med en Carbonschwarz E60 ‘05 M-Sport 525d. Sort skinninteriør. Ganske sliten bil gitt km. stand, 173.000 når jeg kjøpte den.

Har nå endelig fått gått over den, byttet/oppgraderte:

frontrute

staggered style 172 felger

nøkkel

motorolje

oljefilter

veivhusventilasjon

girkasseolje

girkassefilter

mechatronic pakning

glødeplugger

gløderele

vannpumpe

kjølevæske

hovedtermostat

multireim

ac reim

løpehjulene

reimstrammer

luftfilter

kupefilter

dieselfilter

luftmengdemåler

swirlflaps blokkeringssett

egr erstatter fra bimmertune

kat erstatter fra rm motors

dpf erstatter fra rm motors

støpejerns eksosmanifold

tuning fra vestfold chiptuning

har og lekt fra takluke og inn i interiør grunnet tette dreneringer bak. var først vått på førerside, fjernet plugg og trodde jeg hadde fikset det. Tok ikke mange dagene før det rant inn i interiøret på passasjerside, så nå er det og tatt hånd om. På sikt må jeg få fikset lykteglassene foran.

Endret av Diesel

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår