Gå til innhold

Oppussing av garasje

Recommended Posts

FrederikOslo
Skrevet

Hei,

Jeg har omsider begynt å se på mulighetene for å pusse opp garasjen hjemme. Nedenfor er det bilder av den ene siden. Dvs dette er en dobbel garasje men desverre er den adskilt med lecamurvegg så to separate lukkede deler. Denne delen er den største på lengde 7 m, bredde  3,5 m og høyde 2.3 m.

Som dere ser er den i dag ikke så sjarmerende med nakne leca blokker vegger, murgulv(ikke avbildet her)  som har noen sprekker i bredden og det er vel gamle gipslater i taket. Lys er det dårlig med også og kun to gamle glasskupler som meget redusert  lys.

I korte trekk så ser jeg på muligheten å isolere vegger, men helst ikke lektre og isolere på vanlig måte pga mindre plass(?). Er det noen plater som ikke bygger så mye som lektring jeg kan skru fast i veggene slik de er i dag og så evt bare male dette og eller lekke evt panel / mpf plater utenpå dette igjen?

Noe som ikke koster en formue men alikevel blir pent er vel nøkkelordet her for min del.

Taket ser jeg for meg man bare maler i en lys farge og legge opp til minumum 4-6 lyskilder. Igjen må se på noen rimelige alternativer fra Jula osv

Er en del å lese her på forumet rundt lys så skal se på dette etterhvert. Når det poleres så bruker jeg ekstern lyskilde uansett. Det er elekrisk leddport så den tar noe plass i taket og det er akkuratt plass til min gamle Range Rover med skistativ uten skiboks i høyden så vil ikke bygge ned fra taket osv.

Garasjen har flatt utvendig tak og er festt til hovedhuset. Videre er det innlagt vannkran i den andre delen noe som er praktisk for tilkobling av høytrykkvasker osv.  På gulvet ser jeg for meg at vi legger epoxy. Blir vel etter at jeg har tettet sprekker og vasket ordentlig.

Men tilbake til vegger. Burde jeg lektre og isolere ordentlig eller kan det bli en noe mer isolert garasje ved bruk av isoleringsplater av ymse slag ?

Det er ellers grei plass i enden av denne delen men det meste må gå til hyller. Det er allerede noen solid hyller der i dag men skal prøve trimme dette noen ned slik at det er plass til en mindre arbeidsbenk

Videre skal det understøkes å lage en åpning fra den ene siden til den andre men skillevegg er igen i Leca og ser ikke noe separat bæringsbjelke så må evt støtte opp eventuell åpning med stålbjelker. Det beste er dersom man kan lage en åpning fra den ene til den andre delen selvsagt.

Det er skrevet mye om andre garasje prosjekter her så nok av inspirasjon å lese opp på, men i første rekker er jeg helt i starten og en del planlegging/budsjett skal på plass før noe skjer og det er tenkt å være et edrulig prosjekt. 

Regner med dere ser den stygge røde plastposen med et viss merke, den er full av skismøring . Ville selvsagt aldri kjøpt noe fra Turtle!:-)

Gode råd mottas med takk!

IMG_2977.JPG

IMG_2978.JPG

IMG_2979.JPG

IMG_2980.JPG

IMG_2981.JPG

IMG_2982.JPG

• Moderatorer
Skrevet

Hvis du kjøper rulleport får du kjørt inn bil som er like høy som åpning til porten...

Veggene er lettest å bare male med murmaling, men hvis du vil ha plater er osb plater eller kryssfiner det som tåler mest fukt av normale plater. Skal du legge litt penger i det finnes jo plater til landbruk osv som tåler vann.

Utendørsmaling på OSB plater er økonomi alternativet. Ville ikke lektet ut og isolert hvis garasjen er fuktig, men hvis den er helt tørr går det fint.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Spørsmål, er garasjen under bakken? Pussing av mur innvendig og eventuelt utvendig har en isolerende effekt. Du vil få en merkbar forskjell til upusset mur. Dette kan du så male med murmaling (diffusjons åpen maling)

Never a failure, always a lesson

kjimmern
Skrevet

Hadde gjort som deg å fjerna leca veggen , sette opp en stål bjelke så lenge, og plukket eller pigget ned.tviler på at det er noe bæring i den veggen der utifra bildene.

• DCN Poeng 1
FrederikOslo
Skrevet

Ser at dette med evt fuktighet kan være noe viktig å ta i betrakning. Jeg må undersøke og mulig få en kjenning som er tømrer til å se på dette og kommed med råd rundt isolering, men tanken om å montere plater og så male virker som en grei løsning i dette tilfellet.

Oppdater etterhvert.

Når det gjelder bæring så er det kun en Leca vegg som skiller de to  garasjedelene så tror det er en bærevegg men burde gå å støtte opp med jernbjelker slik at jeg kan åpne mellom delene osv. Dette må ses på av en håndtverker .

• DCN Poeng 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår