Gå til innhold

Recommended Posts

Boundish
Skrevet

Jeg har en gammel datsun( Bilen er i loggen min) . Den har en del chrome som jeg gjerne skulle shinet opp . Og med autosol og CG metal polish gikk jeg å testet litt i dag og trudde det skulle bare være å gi gass , men jeg får ikke vekk slitasjen i chromen . Det er ikke dype riper , men mer som swirls og det går ikke bort:wacko:  Jeg har prøvd med vanlig hånd polering og med buffepad til drill.  Neste steg må bli flex roterende med 80mm pad ,men jeg tenkte at det må jo være en måte å ta det på uten å måtte stå på flexen ?  Kan det våtslipes med f.eks 1200 papir først eller gjør det bare vondt værre?.

• Moderatorer
Skrevet

Roterende og grov polish, samt en god dose tolmodighet er stikkordet. Var noen her inne som tok en hel peterbuilt lastebil, han burde ha noen gode tips, da en slik doning har noen kvadratmeter med chrom.

Selv har jeg bare tatt mindre chrom deler, og så lenge chromen er i orden og ikke flasser er det mulig å redde den. Men har den fått korrsjon er slaget tapt uansett. Roterende er stikkordet, og chrom er såpass hardt at jeg ville kun våtslipt for hånd, ikke med maskin. Ellers tar det flere dager å rette opp i våtslipingen.

Må ikke nødvendigvis bruke autosol eller slike produkter, kan faktisk bruke vanlig polish på chrom også.

Prøv deg litt frem med roterende og harde puter.

Boundish
Skrevet
14 minutter siden, magne skrev:

Roterende og grov polish, samt en god dose tolmodighet er stikkordet. Var noen her inne som tok en hel peterbuilt lastebil, han burde ha noen gode tips, da en slik doning har noen kvadratmeter med chrom.

Selv har jeg bare tatt mindre chrom deler, og så lenge chromen er i orden og ikke flasser er det mulig å redde den. Men har den fått korrsjon er slaget tapt uansett. Roterende er stikkordet, og chrom er såpass hardt at jeg ville kun våtslipt for hånd, ikke med maskin. Ellers tar det flere dager å rette opp i våtslipingen.

Må ikke nødvendigvis bruke autosol eller slike produkter, kan faktisk bruke vanlig polish på chrom også.

Prøv deg litt frem med roterende og harde puter.

Takk! Skal prøve det , måtte bare spørre så jeg ikke gjorde det værre :-)

Øyvind G
Skrevet (endret)

Chrome er ekstemt hardt så det er vanskeligå fjerme riper. Et tips for å få chrome rent og pent er clay. Clay gjør mye med chrome selv om den er litt ripete. Gå gjerne over med en metallpolish etter du har clayet.

Se her hvordan mine lister ble: 

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
hmsilset
Skrevet

Om det er knallblank krom så bruker jeg aldri slipemidler.Det er en hard legering men jammen kan en slipe fort igjennom alikevel på enkelte ting.Kun rense uten slipemidler eller med lite slipemidler. Sikker på at det ikke er blanke alu lister? Da går det godt å peise på med grov polish :) Har en nyoppusset Suzuki ac50 fra 1975 jeg skal fikse krom på i kveld.Har aldri prøvd med clay, men når øyvind nevner det så må jeg prøve :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

Øyvind G
Skrevet

Synd jeg ikke har noen bilder av hvordan fangeren så ut før vi startet, men bakfangeren på C10 som jeg tok i sommer var veldig stygg. Mye kalkrester og annen skitt. Etter at fangeren var kappet i 2 og tilpasset slik at den passet bilen clayet vi over den. Som sagt så har jeg ikke bilde av fangeren før den ble clayet, men jeg her kan du jo se hvordan fangeren så ut etterpå. 

IMG_3638-2_1920x714.jpg

Hvis du ikke går med lupe så ser fangeren ut som ny. 

• DCN Poeng 1
longbow
Skrevet
9 minutter siden, Øyvind G skrev:

Synd jeg ikke har noen bilder av hvordan fangeren så ut før vi startet, men bakfangeren på C10 som jeg tok i sommer var veldig stygg. Mye kalkrester og annen skitt. Etter at fangeren var kappet i 2 og tilpasset slik at den passet bilen clayet vi over den. Som sagt så har jeg ikke bilde av fangeren før den ble clayet, men jeg her kan du jo se hvordan fangeren så ut etterpå.

IMG_3638-2_1920x714.jpg

Hvis du ikke går med lupe så ser fangeren ut som ny.

Er dette kun med clay, ingenting annet?

IGL Kenzo master installer

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

.

Boundish
Skrevet

Ja det er gammeldags chrome her ja . Clay skal absolutt testes ! :-)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår