Gå til innhold

Plassering av sakseløfter (X- og Y-retning)

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lenge hatt planer om sakseløfter av typen Techlift S2 e.l. slik at man ikke nødvendigvis må plassere den permanent med en gang. Nå har jeg plutselig kjøpt meg en hakket større løfter som må felles ned i gulvet, men hvor?

Garasjen min måler 9x5m innvendig med innkjøring på kortsiden, der selve parkeringsdelen er 6x5m. De resterende tre meterene er en bod, men det er kun en lettvegg som skiller her, så den kan alltids fjernes om jeg "må". Takhøyden er 240 med W-takstoler (slik at det ikke er direkte enkelt å gjøre noe med dette i første omgang), og enda litt mindre under garasjeportåpneren.

Jeg har et håp/drøm om å kunne bygge om garasjen i fremtiden, men om det skjer i år, om fem år, eller i det hele tatt vet jeg ikke, så jeg er usikker på hvor mye hensyn jeg skal ta til dette.

I bredden ser jeg for meg tre forskjellige scenarier:

Midtstilt i forhold til porten (denne står ikke i midten, da det er en dør på siden)

- Mest sannsynlig det peneste, samt at om den skal stå sidestilt ved en evt. ombygging trenger den ikke å flyttes. Ulempen her er takhøyden om det skulle bli en ombygging, da denne nok vil bli maks 3-3,4m. Avstand til vegg blir ca. 90cm, men det tror jeg holder i de fleste tilfeller.

Midtstilt i forhold til garasjen

- Grei løsning om det er mulig å gjøre noe med takkonstruksjonen, men dette vil mest sannsynlig bli såpass omfattende, at det er like greit å gå for en full ombygging med en gang. Slik garasjen er i dag vil ikke dette ha andre fordeler enn at det vil bli bedre plass rundt bilen. Ser for meg denne plasseringen blir litt rar etter en evt. ombygging, og usikker på om det blir god nok plass til å parkere en bil på siden.

Midtstilt i forhold til fremtidig garasje

- Kanskje det mest fremtidsrettede, og med mulighet for å utnytte høyden helt ved en evt. ombygging, men er redd det blir litt for kronglete slik status er i dag, da man ikke kan kjøre rett på.

Brun plassering er alternativ 1 (øverste linje er senter for port), grå alternativ 2 (mellomste linje er senter i forhold til garasjen). Alternativ tre har jeg ikke tegnet inn da det ble litt rotete, men den nederste linjen vil bli senter ved en ombygging.

Skjermbilde%202016-02-27%20kl.%2022.10.4

I lengderetningen er jeg også noe usikker. Slik bukken er plassert her er det 2,5m til porten, og 2,2 meter til veggen foran. Bukken kan forlenges med 20cm mot porten om det er en bil med lang akselavstand. Jeg kan fjerne veggen til boden og trekke den lengre frem, men usikker på om dette har så mye for seg slik ting er nå (har vektøybenk og diverse her som vil måtte flyttes isåfall. Skal jeg gå klar av porten er jeg redd jeg må så langt frem at det går for mye utover resten av garasjen.

Noen som har noen tanker, idéer eller meninger?

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

• Moderatorer
Skrevet

Bruksområder?

Hvis du bare får 90 cm på ene siden blir jo det meste av arbeid, både detailing og mekking veldig kronglete. Ville ungått det alternativet..

Ville gått for midtstilt ifht til garasje. er jo en smal sak å evt bygge om så porten kommer på midten? Rulleport er et alternativ for å frigjøre mest mulig takhøyde..

Siden du ikke beskriver så nøye hva som er det siste alternativet er det jo vanskelig å vite om det er bedre...

Ville flyttet lettveggen til boden en meter innover, så du har litt å gå på, hvis den er enkel å flytte..

Skrevet (endret)

Takk for svar. :)

Bruksområder blir vel det meste (servicer, bilpleie etc.), men det er ikke snakk om å gjøre noe på andre sine biler, så kjempemye brukt blir den nok ikke. Ang. avstanden til vegg er jeg enig i at det ikke er mer enn det må (og knapt det), men jeg tror/håper likevel det skal holde. Det blir ca. lik avstand som her (regner med de fleste har vært innom og siklet :)), og det ser igrunn greit ut. Bukken er av samme type også (bare langt fra like pen...).

Det er ikke aktuelt å bygge om noe port med det første, da døren på siden må flyttes, samt at garasjen hadde sett rar ut. Det kan være aktuelt med bredere port, men det er først om planene om en ombygging skrinlegges en gang for alle.

Jeg har skrevet tre alternativer/scenarioer, men jeg var muligens litt uklar. Det tredje er å sidestille den mot venstre, altså i senter av det som kan bli en ny garasje en vakker dag. Jeg har bare ikke tegnet inn bukkplasseringen til denne, da alt kom over hverandre på tegningen.

Flytter jeg veggen blir boden for liten, men det kan være aktuelt å fjerne den om det skulle vise seg å bli for trangt. Kunne godt hatt en god meter både foran og bak bilen, men så var det den plassen...

Det kan jo naturligvis være en tanke å heller flytte bukken om jeg skulle gjøre noe med garasjen, men det gjør ingenting om en kan slippe heller.

Endret av awt

Min garasje - Mine biler

• Moderatorer
Skrevet

Ville uansett hatt god plass til jobbing på begge sider av bilen hvis du skal polere mens bilen er på bukken. Vanskelig å bevege seg på 90 cm og samtidlig få lys i riktig vinkel til å se alle swirls osv. Hvis du i tillegg skal plass til lampe på stativ blir 90cm for lite.

Hadde ikke vært i tvil om å midtstille den ifht garasje. 

• DCN Poeng 1
Skrevet

Bare til å stikke innom meg så kan du se hvordan en slik løfter tar seg ut, og hvor mye plass på sidene du syns er tilstrekkelig. :thumbup:

Gi lyd på 98692129

Gunders88
Skrevet

Jeg ville hatt den i midten, blir "knølete" med lite plass på sidene. Godt å ha plass til å  dra med seg stol, verktøytralle, lamper osv rundt bilen. Jeg ville også dratt bukken mest mulig mot porten, slik at du får best plass foran bilen.

Skrevet

Eg bygde nå med nedfelt bukk i ny garasje. Har 6meter innv bredde. 

Jeg ønsket å plassere bukken utenfor senter for å ha plass til lagring av bil samtidig som bil på bukk.

Det endte med at jeg satt den i senter for noe annerledes er ikke plass til. Husk du skal kunne ha dører vid åpne. Alt Anna blir jalla...

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Skrevet

Før jeg lagte tråden var jeg igrunn fast bestemt på å ha den i siden, men etter å ha lest de fleste argumentene her, samt målt og styrt litt, ser jeg at det mest sannsynlig ender opp med å plassere den i midten. B)

Hvorvidt det blir midten i forhold til dagens garasje, eller midten i forhold til en ombygging har jeg ikke bestemt meg for, men satser på å ta en prat med naboen som garasjen grenser mot, samt kommunen i nær fremtid for å få en avklaring på om planene mine lar seg gjennomføre.

@jonarnes Takk for tilbudet, kunne vært interessant å sett garasjen din uansett, så godt mulig jeg gir et pip. :)

Min garasje - Mine biler

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår