Jump to content
Sign in to follow this  
magne

Dampvasker.

Recommended Posts

magne

Sitter og sikler litt på dampvaskere.

Aldri brukt noe slikt før..

Ser jo at en får både med og uten "innebygd støvsuger" Hva blir egentlig forskjellen? Slipper en unna å ha en rensemaskin alla mimo eller combivac hvis en har en slik alt i et maksin?: https://www.kaercher.com/no/home-garden/dampvasker-med-sug.html

Er det slik at en vanlig dampvasker bare løser opp dritten, så må man vaske\rense\suge opp dritten etterpå?

alextech

Jeg kjøpte nylig Karcher SC4. Den har ikke sugeevne. Men jeg har både Foma Mimo og en Nilfisk våtstøvsuger, så hvis det blir for vått kan jeg bruke de. For min del bruker jeg den til å rense kriker og kroker når jeg shiner biler. 

Det er selvsagt snedig og ha oppsuger på damvaskeren, men husk at da er som regel munnstykket mye større og, og blir mer som en vanlig støvsuger. Jeg låne en SV7 og tok teppene i bilen, det fungerte helt konge. Når jeg skulle gå løs på dørkarmen osv ble det verre. 

Damp er jo kokende vann så den vil løse opp driten. Jeg bruker den med en MF slik at jeg kan tørke etter bruk :) 

Christer

Hvis man damper stoff blir det minimum vått, og man har ca 3 sekunder på seg fra det har blitt vått til det blir søkkvått, så en våtsuger er veldig greit å ha i nærheten for å få dradd mest mulig fuktighet ut av trekket igjen. Synes jeg. :)

magne

Så i prinsippet holder det egentlig med en liten dampvasker hvis man ikke bruker den alt for ofte?

EDIT: Tanken var å ha for bruk både i bil\detailing og i hus\hjem.

Blankbil / polishduden

Jeg hadde biltema en stund men den ble stusselig. Anbefaler lett steam 7000 for da har du nok power å jobbe med i f.eks dørkarmer osv

Guest Bulk

Jeg bruker min overalt i hjemmet, også etter reiser fra syden. Er noe skumle greier som kan lure seg med i bagasjen...

Alfaduden

Har en Foma damprengjører hjemme. Samboeren er helt frelst og bruker kun denne sammen med en klut ved gulvvask. Jeg bruker den til alt fra vindusvask til bilrengjøring :)
Min suger ikke vann, ikke hatt behov for det ennå.

Kleiv

Har Kärcher SC 3 dampvasker, bruker den mye i hjemmet men også i bilen. Til setene og gulvtrekk har jeg Foma Mimo men til plastpaneler og kriker og kroker ellers så er denne fin. Et par ulemper med akkurat denne modellen er ganske kort slange og at det kommer en del vannsprut i tillegg til dampen så man må være litt forsiktig rundt elektriske komponenter/brytere.

Conkey

Ser sc3 er relativt betydelig snillere priset enn feks foma 7000. Om den duger tror hei det blir en slik. Ikke opplevd at det er for lite trykk i sc3?

RNa
14 minutter siden, Conkey skrev:

Ser sc3 er relativt betydelig snillere priset enn feks foma 7000. Om den duger tror hei det blir en slik. Ikke opplevd at det er for lite trykk i sc3?

Jeg har damp vasker men jeg er mye mer fornøyd med denne:

http://bilnerden.no/tornador-car-cleaning-gun-black-edition

Betydelig bedre enn damp vasker

Conkey

Noe av det som kan selge nok en sak i huset er om det kan brukes innendørs også, type bad, fliser etc. Kan man det med tornador Gun?

RNa
4 minutter siden, Conkey skrev:

Noe av det som kan selge nok en sak i huset er om det kan brukes innendørs også, type bad, fliser etc. Kan man det med tornador Gunnar?

Gunnar??? (ahhh).

Den kan brukes men den krever jo luft da?

Og kompressoren bør være på min 2,5kw vil jeg si

Edited by RNa

RNa

Hadde du vært i nærheten kunne du lånt min damp vasker en stund for test da jeg ikke ble imponert av bruken verken i hus eller bil, den blir lite brukt for å si det sånn

slendrian

Kjøp steamer til steaming, våtsuger til våtsuging osv. Min generelle erfaring og oppfatning er at kombiutstyr gjerne kommer med kompromisser som gjør at de ikke blir brukende til noen av delene de er tiltenkt. 

@Conkey - du sliter enda ser jeg? :P

Conkey

Slit er en del av hverdagen, litt usikker på hvilket aspekt du sikter til, men om det er rettferdiggjørelse av utstyr overfor dragen - evigvarende prosjekt! Kjøpte en mimo, fornøyd med den men ser at det hadde vært gull med steam til kriker og kroker, dørkarmen, pakninger, bak lister etc

slendrian
9 minutter siden, Conkey skrev:

Slit er en del av hverdagen, litt usikker på hvilket aspekt du sikter til, men om det er rettferdiggjørelse av utstyr overfor dragen - evigvarende prosjekt! Kjøpte en mimo, fornøyd med den men ser at det hadde vært gull med steam til kriker og kroker, dørkarmen, pakninger, bak lister etc

Pølsefingrene jeg refererte til. Men nå husker jeg at vi konkluderte med at det er en kronisk sykdom.. 

Jeg prøvde å kommunisere med messenger på iphone her om dagen. I fortvilelsen av at den henger seg opp endte jeg med en verbal utblåsing lik saltdalskasetten (se på youtube), før jeg måtte ty til god gammeldags telefonering for å bringe fram budskapet...

Conkey

Synes det er jævlig underfokusert når det kommer til dietter mot pølsefingre. Bør snart fanges opp av en eller annen rosablogger.

• DCN Point 1

hgnubel
Synes det er jævlig underfokusert når det kommer til dietter mot pølsefingre. Bør snart fanges opp av en eller annen rosablogger.

Har du prøvd å surre de inn med gladpack over natten?