Jump to content
Sign in to follow this  
Freakshow

Arbeidslamper

Recommended Posts

Freakshow

God jul folkens! :) fikk et par gavekort på jula og biltema så tenkte og rive i arbeids lamper til poleringa sin del! :D

ser på jula at de har denne http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/arbeidsbelysning/halogenbelysning/halogenlyskaster-med-stativ-420083/

med dobbel halogen lyskaster, men den ene skulle vel vært bytta ut med en i led? eller noen tips eller linker til hva den ene kunne vært bytta ut med? ^^ send gjerne med link til hva som er brukane :) og gjerne til en rimelig penge :P trenger ikke high end stuff enda, det kan man heller ta seg råd til senere :P

takk for hjelpen på forhånd ^^

longbow

en eller to slike holder lenge, så har du en lykt  feks type Rupes swirlfinder til resten, det funker fint for meg hvertfall.

Madas

Jeg ville ha gått for metalhalogenlampen de selger. Den lyser mye bedre enn små halogenlamper. 

Freakshow
9 timer siden, Madas skrev:

Jeg ville ha gått for metalhalogenlampen de selger. Den lyser mye bedre enn små halogenlamper. 

link? :)

9 timer siden, longbow skrev:

en eller to slike holder lenge, så har du en lykt  feks type Rupes swirlfinder til resten, det funker fint for meg hvertfall.

og bare ha de to i halogeen også bare en rupes swilfinder i tillegg? :)

Nickname
2 minutter siden, Splendid skrev:

Tror ikke gavekortene fra Jula og Biltema funker der.

Han kan vel selge dem til en kompisen som kjører Hyundai da:rofl1:

• DCN Point 1

Freakshow
Tror ikke gavekortene fra Jula og Biltema funker der.

Han kan vel selge dem til en kompisen som kjører Hyundai da:rofl1:

Har ingen av de ;)

Ingolf

Forskjellen her på de halogenlampene og det du tenker på som high-end er at det ene gir deg lys, og det andre gir deg lys som gjør at du lettere ser feil i lakken. Er det mørkt i rommet så er selvsagt de første til god nytte. Jeg ser poenget med at du har gavekort og at du ikke ønsker å bruke mer enn 500 spenn, men bruk det kanskje heller på noe annet :)

De halogenlampene er uansett varme og trekker mye strøm. Jeg har pensjonert alt av halogen etter at jeg kjøpte den fra bilnerden, så på alt av oppussingsprosjekter etc så har den vært med rundt og det er en sann fryd.

Lampa fra bilnerden er veldig greit priset kontra å kjøpe metallhalogen på jula og fikse stativ og skikkelig pære, men det er nok mulig å ta det stykkevis og delt sånn sett om du ikke er helt sikker enda og ikke har noe annet å bruke gavekortene på. Det er også kjedelig å ha jobbet 2-3 dager på en bil og så oppdage et par dager etterpå at resultatet ikke var det du håpet på :P

• DCN Point 2

Nickname
6 minutter siden, Freakshow skrev:

Har ingen av de ;)

Kjedelig uten kompiser da, ja ja du får spørre Benny om han bytter gavekort mot lampen da.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56463042&searchclickthrough=true&searchQuery=arbeidslampe

Lampen må hentes ellers så hadde den stått i garasjen min for lenge siden......

• DCN Point 1

longbow
5 timer siden, Freakshow skrev:

link? :)

og bare ha de to i halogeen også bare en rupes swilfinder i tillegg? :)

ja, det funker veldig greit. Som de andre sier er en metallhalogen mye bedre, men man må begynne en plass tenker eg, kan ikkje begynne på topp på alt altid. Eg har brukt begge deler ( kun metalhalogen på kurs ), og eg ser ingen akkutt behov for å kjøpe meg det sånn i nærmeste fremtid, da eg står i en liten garasje, og eg har en swirlfinder utenom, og eg tar ikkje så mangen biler at det er problem å flytte litt rundt på lampen etter behov.

• DCN Point 1

Splendid

Nå er det jo ikke sånn at metallhalogen er løsningen på alt, så man kommer langt med vanlig halogen. Men en Swirlfinder eller tilsvarende ville jeg uansett hatt å supplere med. På enkelte biler synes jeg faktisk at metallhalogen gir et for flatt lys og at disse 2x400 watt halogenlampene gjør en vel så god jobb. Spesielt på sorte biler bruker jeg halogen mer enn metallhalogen. På hvite, og andre lyse biler, synes jeg det er omvendt. Det har vel med kontrasten som oppstår mellom lakkfargen og fargetemperaturen på lyset å gjøre?

Sikkert mange personlige preferanser og teorier ute og går, og det er lov å mene at jeg er helt på jordet, men dette er min erfaring og dette som fungerer best for meg.

jonarnes
15 timer siden, Ingolf skrev:

Jeg har pensjonert alt av halogen etter at jeg kjøpte den fra bilnerden, så på alt av oppussingsprosjekter etc så har den vært med rundt og det er en sann fryd.

+1

shiznit
6 timer siden, Splendid skrev:

Nå er det jo ikke sånn at metallhalogen er løsningen på alt, så man kommer langt med vanlig halogen. Men en Swirlfinder eller tilsvarende ville jeg uansett hatt å supplere med. På enkelte biler synes jeg faktisk at metallhalogen gir et for flatt lys og at disse 2x400 watt halogenlampene gjør en vel så god jobb. Spesielt på sorte biler bruker jeg halogen mer enn metallhalogen. På hvite, og andre lyse biler, synes jeg det er omvendt. Det har vel med kontrasten som oppstår mellom lakkfargen og fargetemperaturen på lyset å gjøre?

Sikkert mange personlige preferanser og teorier ute og går, og det er lov å mene at jeg er helt på jordet, men dette er min erfaring og dette som fungerer best for meg.

Enig i dette. En kombinasjon av halogen, metallhalogen og led er å foretrekke. Det hender ofte at halogen viser riper og deffekter bedre.

Så trådstarter kan fint starte med halogen fra jula og evt supplere med metallhalogen etterhvert. Lys får man uansett ikke nok av :) 

Freakshow

da får jeg takke for masse gode svar! :) men mtp prisen på den hos jula så trur jeg at jeg starter med den og heller kjøper den fra bilnerden senere ^^

angående swirlfinder går det ann å bruke vanlig led lommelykt eller er den fra rupes noe spessial spessial?

Freakshow
17 timer siden, Rotiform skrev:

Kjedelig uten kompiser da, ja ja du får spørre Benny om han bytter gavekort mot lampen da.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56463042&searchclickthrough=true&searchQuery=arbeidslampe

Lampen må hentes ellers så hadde den stått i garasjen min for lenge siden......

haha har da kompiser :P bare ingen som kjører hyundai :P

er det samme som blir solgt på bilnerden?

Nickname
Akkurat nå, Freakshow skrev:

haha har da kompiser :P bare ingen som kjører hyundai :P

er det samme som blir solgt på bilnerden?

Nei det er ikke samme som bilnerden selger. Men om du kjøprer en OSRAM HQI-TS 150W NDL (Natural Day Light)  pære så vil du neppe merke noe forskjell på disse, bortsett fra at Bilnerden lampen er ny og den andre er billig....