Gå til innhold

Erstatningsrett - hva har man krav på

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Lang historie kort fortalt:

1. Min parkerte bil blir påkjørt og påført skader på venstre forskjerm og felg
  2. Motpart tar på seg skylden
  3. Jeg melder skade til mitt forsikringsselskap (If)
  4. Bilen repareres, men felgen som blir reparert av Møller/ØF, blir vesentlig annerledes enn de andre felgene (fargeforskjell og sort stripe rundt polerte eiker)
  5. Jeg melder fra om at jeg ikke er fornøyd med reparasjon og Møller forsøker å gjenanskaffe felgen. Den er uoriginal og eksisterer ikke til salg i annet enn sett (4 stk)
  6. Forsikringsselskapet avslår å erstatte alle 4 felgene - uansett hva. De forholder seg kun til verdien på den ene felgen (estimert til 2500 kr) og tilbyr kontantoppgjør. Det hjelper meg lite, for jeg synes ikke det er tilfredsstillende å kjøre rundt med en avvikende felg.

Jeg ønsker kun å få reparert den ødelagte felgen, og jeg mener at jeg har krav på å få den satt tilbake til samme stand som før påkjørselen. Om det medfører at 4 felger må erstattes så skal det ikke være mitt problem. Nytteverdien av å ha 4 like felger er langt høyere enn en "tenkt" verdi av 1 stk felg som ikke kan anskaffes alene. Det hjelper meg fint lite å ha 2500 kr ekstra i lomma om felgen ser ut som den gjør.

Har noen kunnskap eller lignende erfaringer fra skadeoppgjør?

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Man putter ikke en blå støtfanger på en rød bil. Jeg støtter deg i at alle 4 må erstattes! Stå på krava. Bilen skal settes tilbake til samme tilstand som før uhellet.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

• Moderatorer
Skrevet

Du har krav på å få tilbake bilen i samme stand som før kollisjon.

Lurer på om østfold felgteknikk, som sies å være ganske gode på restaurering av felg, kan få lakkert og polert opp den nye felgen, slik at den er identisk med de andre felgene?

Skrevet

Eventuelt lever inn alle felgene til Østfold felgteknikk slik at de blir identiske

Skrevet

Ser ut som det er Østfold Felgteknikk som har prøvd å reparere den først i følge TS. Da må det vel være et alternativ som overlay sier å sende resten dit og..

Skrevet

Østfold felgteknikk reparere jo egentlig bare felger i par nettopp pga fare for fargeforskjell.

Rart de har bare fiksa en her.

Skrevet

Her er responsen fra ØF fra forrige tråd:

Men ja her burde forsikringsselskapet ordne opp :)

Skjermbilde.PNG

Skrevet

Takk for innspill, har avtalt å kontakte takstmann for befaring over nyttår. ØF har gjort det de kan, men det ble ikke som før. Forsikringsselskapet har hittil nektet å reparere de 3 resterende felgene for å få de like. Merkelig, for det måtte de ha gjort dersom det var karosserideler som hadde hatt fargeforskjeller...

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Har du noe bilde så man gjøre seg opp en mening?

Det er ikke alltid mulig å få ting 100% lik det var før skaden inntraff, men så lkke 95% av befolkningen ser skaden i ettertid vil det være SVÆRT vanskelig å få aksept for sine innvendinger.
Bilen min, en Jaguar XJ ble i høst påkjørt av en lastebil og jeg har fått den utbedret på verksted, jeg har ingen problemer med å finne avvik, som annen lakkstruktur(ikke appelsinhud, men all lakk har forskjellig struktur) samt et og annet lakkstøv.
Slik er det bare, er delen skadet vil den ikke bli 100% som den var før skaden inntraff..
Store avvik derimot har man gode sjanser for å få utbedret.

Skrevet (endret)

Å kjøpe 1 stk felg til prisen av 4 nektet If å gjøre. Angående avviket så er det betydelig mer enn at 95% av befolkningen ikke ser det. Man trenger ikke å være detailer for å se det på 30 meters avstand. Gråfargen har helt feil fargetone (skulle vært blålig grå, er skikkelig sølvgrå/titan).

Av svaret til ØF (i en annen tråd) så fremgår det at det ikke er mulig å utbedre skaden helt godt, ikke engang "godt nok" slik jeg ser det. Er usikker på om jeg må akseptere "at det bare er slik", da det er skade på annen manns eiendom der det skal gis full erstatning for økonomisk tap.

Har dessverre ikke bilde av fargeforskjellen da felgene er hos Møller, men den svarte stripen (som også er uakseptabel) er avbildet.

20150909_1421749669_iOS.thumb.jpg.ee2b6b

Endret av bXmi
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet

Lever alle 4 til lakkering. Jeg kantkjørte 2 felger. Lakkering og utbedring av 4 stk var billigere enn 2 nye. Og da skiftet jeg farge også :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Skrevet

Ja, så lenge alle 4 blir like så er det greit, men det koster faktisk mer enn 4 nye.

Hittil så har If blånektet for denne løsningen, så jeg får se om jeg må dra saken langt for å få gjennomslag. Føler at mitt eget forsikringsselskap, i en sak der motparten har all skyld, tar motparten sin side.

• Moderatorer
Skrevet

Du kan klart og tydelig kreve at bilen er i samme stand som før skaden. Ikke tenk på forsikringsklagenemda engang, da det er bransjens egene folk. Er du meldem av NAF er det på tide å begynne å true med advokat derfra.
Hvis ikke kan du true med egen advokat.

IF vet godt hva de må dekke, selv om de prøver å blånekte.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår