Gå til innhold
magne

ukjent lakk kode.

Recommended Posts

magne    661
magne

Lurer på om noen her inne med peiling på lakk og lakkering kan hjelpe meg med et lite problem.

Jeg tenkte jeg skulle anskaffe en fargeprøve av lakk, for å se om jeg liker fargen i virkeligheten. Har en bil som etterhvert skal lakkeres og jeg prøver å velge farge etter å ha sett fargene i virkeligheten.

Problemet er som følger: Jeg har sett bilder av en bil, og fått tak i lakkkoden til bilen. Lakkkoden er bekreftet av bilprodusent.

Alikevel påstår lakkfabrikanter at denne fargen og fargekoden ikke eksisterer. den finnes rett og slett ikke i den internasjonale lakkdatabasen, og kan derfor ikke blandes eller lages prøve av. Dette kan da ikke stemme? Hva skal i så fall eier av bilen med denne fargen gjøre hvis han må lakkere riper eller bulk?

Noen som kan hjelpe til med dette problemet?

For ordens skyld, lakkkode er 9J1, navnet på fargen er brownstone.

Her bekreftet på fargekart fra produsent, lexus.

lfa-colors%20Brown%20Stone%209J1%20looks

Under er også et bilde av bil produsert i fargen:

brownstone_zpsiczuzbju.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Verdt et forsøk:

http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedisplay.cgi?type=paint&paint=53668&gmcode=WA105V&smodel=Chevrolet&syear=2014&smanuf=GM&sname=Brownstone

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
paalsen    14
paalsen

Lurer på om noen her inne med peiling på lakk og lakkering kan hjelpe meg med et lite problem.

Jeg tenkte jeg skulle anskaffe en fargeprøve av lakk, for å se om jeg liker fargen i virkeligheten. Har en bil som etterhvert skal lakkeres og jeg prøver å velge farge etter å ha sett fargene i virkeligheten.

Problemet er som følger: Jeg har sett bilder av en bil, og fått tak i lakkkoden til bilen. Lakkkoden er bekreftet av bilprodusent.

Alikevel påstår lakkfabrikanter at denne fargen og fargekoden ikke eksisterer. den finnes rett og slett ikke i den internasjonale lakkdatabasen, og kan derfor ikke blandes eller lages prøve av. Dette kan da ikke stemme? Hva skal i så fall eier av bilen med denne fargen gjøre hvis han må lakkere riper eller bulk?

Noen som kan hjelpe til med dette problemet?

Har ikke noe svar på dette, men kan prøve å hjelpe deg å spekulere. Det kan være slik at fargene til Lexus kommer fra Pantone, som har et eget fargerreferansesystem, PMS.Pantone er også kjent for å utvikle fargestoffer til industrien. Det har vært flere rettssaker ang bruk av farger som er utviklet av Pantone som de mener de har rettigheten til, men som er brukt av andre. Dette er avansert rettighetsjus som ikke jeg skal begi meg inn på.

Men en av grunnene til at denne fargen ikke finnes i noen åpne databaser kan jeg spekulere i i at dette har med noe sånt å gjøre, at Pantone hevder at deres lister over fargetall og pigmenter er deres intellektuelle eiendom og er ikke tillat brukt uten betaling. 

De som bruker PMS systemet må abonnere på dette, og det anbefales at abbonementet fornyes jevnlig siden linkene til systemet gradvis blir gulere. Farger og rettighetene til disse er også blitt en business :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O    774
Haakon O

Ta kontakt med en Lexus forhandler og kjøpe en lakkstift i denne fargen?

Ellers er det vel ikke sånn at alle farger kan blandes av alle med et spesifikt lakksystem. Glasurit, PPG, House of Kolor etc har jo sine egne farger som ikke de andre kan reprodusere?

Endret av Haakon O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    661
magne

Lexus fører ikke lakkstift av denne fargen.

Det var første stedet jeg sjekket ;)

Tok for gitt at når en bilprodusent tilbyr en farge på en fabrikksbil, så kan fargen reproduseres, slik at de som har en bil i fargen kan få den reparert ved evt skader. Til og med folk som får custum lakkert sine biler med feks house of color lakk, får jo en egen lakkkode slik at house of color kan reprodusere lakken ved evt skade.

Virker som cluet her er må være å finne ut hvem som har produsert lakken\fargen. Mulig det er "inhouse" hos lexus.

Fikk blandet en annen av fargene på kartet, 8v8 pearl blue. Det krevde intet mindre enn 4 sepparate spraybokser med forskjellig lakk, som skal legges i bestemt rekkefølge, for å få til korrekt farge. Når de får frem lakkkode og kan reprodusere den lakken, burde samme lakkleverandør også kunne produsere og finne frem til en annen farge fra samme fabrikant. Men akkurat den gråfargen var tydeligvis vrien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig