Gå til innhold

Valg av godværsbil i prisklassen opp mot 400000,-

Recommended Posts

CooperWorks
Skrevet

Hva synes du om forslagene mine da? Føler at dem treffer ganske bra mht kriteriene :)

erikstein
Skrevet (endret)

Har vært litt fraværende!

Er på noe hyttehelvete med dårlig dekning.

Fant et hjørne her med dekning

Har sett på denne:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=61116894&engine_effect_from=200&sort=0&model=1.744.843&make=0.744&ref=fas

ubrukelig eller verdt en titt?

bmw 1 blir smått. Er nærmere 2m på sokken. Blir jo like teit som klovner i en boble :P

Endret av erikstein
Skrevet

Har vært litt fraværende!

Er på noe hyttehelvete med dårlig dekning.

Fant et hjørne her med dekning

Har sett på denne:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=61116894&engine_effect_from=200&sort=0&model=1.744.843&make=0.744&ref=fas

ubrukelig eller verdt en titt?

bmw 1 blir smått. Er nærmere 2m på sokken. Blir jo like teit som klovner i en boble :P

Jeg har kjøpt et sett felger av han som eier S6+ og han virker som en veldig ærlig og grundig type. Men gammel audi er vel ikke akkurat billig i drift? :)

• Moderatorer
Skrevet (endret)

Skal du gammal audi må du regne med en god del påkost, sesielt i understell og drivverk. Og kjøp med rekkefemmer. Da er motor omtrent skuddsikker. V8 lukter påkost lang vei når den er laget av audi. Da er nok v70 du linket til en god del billigere i lengden.

Men trodde du egentlig ikke ville ha stasjonsvogn? Står så i første post. Alikevel er stort sett alle biler du ha linket til stasjonsvogn?

hva med en solid fem seters veteran med god underholdningsverdi som en datsun 240ź, eller en ford mustang 64 til 68 modell? Brukes da selvfølgelig bare som kosebil.

en moderne sportsbil som lotus elise, mazda mx5 eller liknende, pluss noe annet?

problemet med et kompromiss mellom sportsbil og familiebil er at den blir et kompromiss. Og det virker som om du ønsker det beste fra begge verdener, ikke noe kompromiss. 

Denne ligger til ca 400 hos forhandler og har plass til 4, og mye motor. Men ikke veldig sportslige kjøreegenskaper og ikke veldig god kvalitet. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57058715&sort=6&model=1.767.1056&make=0.767&ref=fas

Også sportslig med 4 seter hos forhandler. Men ikke god plass.http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60252240&sort=0&model=1.772.3804&make=0.772&ref=fas 

Litt mer sportsbil. Står hos forhandler, lav km og god kvalitet. Forslått av noen andre her tidligere http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=59568202&sort=0&model=1.792.7950&make=0.792&ref=fas

Skammer meg over å foreslå fransk. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60248946&sort=0&model=1.796.2000169&make=0.796&ref=fas

Eller bare slå til og kjøp skikkelig sportsbil http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=61661097&sort=0&model=1.801.2000067&make=0.801&ref=fas

Ellers får du en splitter ny polo gti fra 320k. Fem dører, fem seter, morofaktor og det meste du har beskrevet. Evt brukt golf gti hvis du må ha noe større.

men da er du også tilbake på focus st og volvo v70r evt octivia rs, da brukt. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60647677&engine_effect_from=180&sort=0&model=1.808.1355&make=0.808&ref=fas

Edit, fant denne. Den begynner å bli gammel, men dette er biler med veldig god kvalitet. Og en skikkelig godsak. Ikke det beste designet, men den har plass og den har kjøreegenskaper, og best av alt, denne har samme motor som ble levert i toyota supra. Kan bli en skikkelig sleeper med andre ord. Den går ikke dårlig orginalt heller, og motor og drivverk er kjent for å tåle juling  http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=61158131

Endret av magne
Skrivefeil
JGNotland
Skrevet

Eg har ein nabo som har ein blå Audi RS2 Porsche. Den låg på finn, men blei aldri solgt. Han har hatt den så lenge eg kan hugse og eg meiner at han imponerte den sjølv i dei dagar då ein kunne få stasjonsvogn inn på grønne skilt. Dersom det Høyres interessant ut, så kan du senda meg ein PM :-)

BMW E30 320I

BMW E91 320D

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Skrevet

Hvis du er nærmere 2 meter høy så blir Mini, BMW 1 og M3, Porsche ganske trangt. Spesielt for dem som sitter bak. Hva med en direktørbil på anabole steorider?
Feks:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61240889&searchclickthrough=true

Dæven, for en kjedelig bil til en halv mill.. Det ser jo ut som en hvilken som helst A4 til 100k http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60985050

Eneste forskjellen er motoren og noen små detaljer innvendig.

Skrevet

Aldri skjønt greia med S8. Designet er jo så kjedelig som det kan få blitt. 

Skrevet

Når du møter en a/s8 etter veien ser du godt at det ikke er noe a4,hvis ikke trenger du colabunner foran øynene. Diskre design på de ja,men med litt senk og felger blir de skikkelig fet. Og det er på ingen måte sammenlignbart med hverken a4/5/6/7 ang. komfort og detaljer/utstyr. Og ja,det flytter seg godt Men hver sin smak,jeg skjønner ikke greia med plastikraketter for eks.

NAD - Nanolex Approved Detailer

https://www.facebook.com/pages/Gimnes-Auto-Detailing/1568806893331601

• Moderatorer
Skrevet

Når du møter en a/s8 etter veien ser du godt at det ikke er noe a4,hvis ikke trenger du colabunner foran øynene. Diskre design på de ja,men med litt senk og felger blir de skikkelig fet. Og det er på ingen måte sammenlignbart med hverken a4/5/6/7 ang. komfort og detaljer/utstyr. Og ja,det flytter seg godt Men hver sin smak,jeg skjønner ikke greia med plastikraketter for eks.

Hver sin smak, men hvor mange 10-15 år gamle a8\s8 ser du langs veien? Dette er biler som virkelig koster skjorta, underbuksa, sokkene og skoa å holde i drift. I tillegg gir vel ikke akkurat en a8 fra audi noe stor underholdningsverdi på norske landeveier. Den er stor og tung. Veldig komfortabel å kjøre på motorvei og går som bare juling mellom 80 og 250. Men fra 40 til 80 på svingete landevei?

Når du sier plastikkrakett, tenker du R-sykkel eller sportsbil fra asia? Greia med begge deler er holdbare og billige kjøretøy med mye effekt og morsomme kjøreegenskaper, som du ikke må være rik for å vedlikeholde og drifte ;)

JensChristian
Skrevet

Det kommer nok litt ann på bilen. Men i utgangspunktet har en sportsbil mer avansert teknikk og flere deler, samt høyere effekt osv. Det blir litt det samme med luksusbiler også.

Jo flere ting som kan gå i stykker, desto mer feil får man.

En bil med mye krefter har som regel turbomotor, med høyt uttak av krefter, noe som sliter ekstra på motor sammenliknet med lavt effekt uttak.

Understeller er som regel fintunet med mindre toleranser og klaringer, og tåler ikke like godt norske veier, som noe som er grovere bygd.

Delepriser er også som regel dyrere til sportsbiler, da det blir solgt færre deler pga mindre antall produserte biler og deler.

Selvfølgelig er det stor forskjell mellom en ferrari 458 og en gammel ford mustang. Rett og slett fordi ford er produsert i mange millioner eksemplarer og alt av deler er overdimensjoner i forhold til bruk.

Men ja, vanlige biler er bygd mer for normal bruk enn sportsbiler. En lav sportsbil med fintunet understell er ikke laget for å kjøre over 20 fartshumper hver dag. Det kjennes hvis man prøver å forsere fartshumpen i sammen fart i en vanlig bil og i en sportsbil. ;)

Et eksempel fra min subaru STi:

Første som røyk var katalysator som gikk tett. Ny kat kostet 27000kr i Norge. Bestilte komplett racingeksos fra utlandet med racing kat. Kostet ca 13000kr. Men bestile litt andre deler til understell og bremser for pengene jeg sparte på eksosen, så da kom regningen på 20000kr alikevel.

Når ny eksos var montert måtte jeg justere ecu i forhold til ny dimmensjon på eksos. Vant ca 40hk på dette, noe som resulterte i at clutch måtte byttes noen mnd senere. Måtte kjøpe oppradert clutch for at den skulle tåle ekstra effekt. I norge ble pris rundt 25000kr, bestilte fra utlandet til 5000kr og fikk gjort jobben for ca 5000kr. Men fortsatt en utgift på 10000kr.

Måtte også bytte noen dempere underveis pga slitasje. 12000kr.

påkostet og bilen 18" felger, støydemping, stereo, noen målere osv, i min eietid. Det var ikke nødvendig, men det er strengt tatt ikke mange av oppgraderingene man gjør på egen bil (styling, felger, senk osv osv)

Uansett en påkost på ca 50000kr.

I tillegg kom et forbruk på rundt 1,5 liter per mil 98 oktan. Uansett hvor pent man kjørte.

Forsikring på 11000kr per år.

Og selv om jeg aldri fikk fartsbot, kunne det fort blitt veldig dyrt når både AMG mercer og audi S modeller skulle yppe.  Den bokhylla på bagasjelokket og blå rallyfargen tiltrakk seg stort sett det som fantes av både fartsfantomer og biler med blålys.

Så ja, en sportsbil vil være dyrere enn en vanlig bil å drifte. Rett og slett med tanke på hvordan en sportsbil er bygget.

Nå kommer jeg skliende inn på ett bananskall midt i tråden her. Jeg vurderer å kjøpe meg en Evo eller STi nå og her fikk jeg svar på omtrent alt jeg lurte på :)

• Moderatorer
Skrevet

Nå kommer jeg skliende inn på ett bananskall midt i tråden her. Jeg vurderer å kjøpe meg en Evo eller STi nå og her fikk jeg svar på omtrent alt jeg lurte på :)

er du noe annet du lurer på om STi er det bare å sende meg eller dennis en pm. Evt sjekke ut hjemmesiden til subaruklubben. www.subarudriver.com

Største forskjellen mellom evo og sti er at evo som regel ryker mer avanserte deler, som girkasse, men STi som regel spiser deler som er enklere å reparere. Hvis du skal ha et noenlunde økonomisk bilhold med en slik bil er det en ting som gjelder. Hold bilen orginal. Som den kom fra fabrikken.

Skrevet

Audi generelt glimrer sjelden til etter mitt syn, men etter å ha sett Jason Statham rævkjøre A8 i Transporter-filmene har det hatt en viss sjarm :D

Skrevet

Hver sin smak, men hvor mange 10-15 år gamle a8\s8 ser du langs veien? Dette er biler som virkelig koster skjorta, underbuksa, sokkene og skoa å holde i drift. I tillegg gir vel ikke akkurat en a8 fra audi noe stor underholdningsverdi på norske landeveier. Den er stor og tung. Veldig komfortabel å kjøre på motorvei og går som bare juling mellom 80 og 250. Men fra 40 til 80 på svingete landevei?

Når du sier plastikkrakett, tenker du R-sykkel eller sportsbil fra asia? Greia med begge deler er holdbare og billige kjøretøy med mye effekt og morsomme kjøreegenskaper, som du ikke må være rik for å vedlikeholde og drifte

Mener helst biler ja,har jo tross alt en yamaha R6 selv:) er litt lei av all plastikk/stickers alla fast & furius mange skal putte på alle skyline/supra osv,synes mye av det ser jalla ut. Men er holdbare motorer som er lett å få ut effekt av ja,men har sett råde komme ut av blokka på supra også. Skal du ha effekt i området 250-400hk,tror jeg kanskje eg ville valgt en sugemotor alla M3 e46, skikkelig respons i gasspedalen der.

NAD - Nanolex Approved Detailer

https://www.facebook.com/pages/Gimnes-Auto-Detailing/1568806893331601

Tyggern
Skrevet

Blir lett forvirret av denne tråden her..

Først tror jeg du  må finne ut for deg selv hva du vil ha. Liten sportslig bil , sedan med plass til alle og et snev av sportslighet, eller stv med 4x4 god plass og litt motor...
Hverdags bil med litt krutt eller godværs bil. Det hele kommer jo ned til hva DU ønsker og ikke hva alle vi nettnisser sitter å mener om hva vi ville valgt...

Personlig ville jeg nok vurdert en BMW 330/335 Xi / X-drive da det nok er bilen som oppfyller flest krav.
Eventuelt da om du skal ha stor bil med god plass BMW 535 eller V70R... (som da egentlig er familie bil, og ikke godværsbil)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

• Moderatorer
Skrevet

Da skjønner jeg godt hva du mener. Deler absolutt din mening når det kommer til å ødelegge biler på den måten de gjør i FF filmene. Men orginale synes jeg slike japsebiler er veldig fine, noe som også gjenspeiles litt i egene valg av biler.

For øvrig har jeg også anbefalt trådstarter sugemotor, delvis pga budsjett til vedlikehold. :)

erikstein
Skrevet

Dette har falt helt ut!

Ferie, oppgradering til windows 10 (alltid litt styring) og jobbing på huset har satt en effektiv stopper på hele prosessen.

Jeg har mistet helt oversikten over hva jeg skal ha. Som Egon Olsen; "hadde jeg en plan", men som med Egon, har det gått skeis :P

Jeg er tilbake i tenkeboksen. Det som frister mest nå (av alle ting) er å bestille en helt ny Focus ST stv i en eller annen frekk farge og være fornøyd med nybil, men glemme hele verditapet..hehe.

Solgte forresten min egen bil i dag på kommisjon via forhandler, solgt i løpet av 4 timer :) Lagt ut i 12 tida, solgt i 16 tida.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62552628&searchclickthrough=true

Anser det som forholdsvis kjapt.

• DCN Poeng 1
  • Moderatorer
Skrevet
Skrevet

Kjerringen min sier det er flere nye ting som fungerer problemfritt i 5 år før det begynner å skrante. Skjønte ikke den helt, før hun fortsatte å se i min retning. Det var visst ikke bilen hun tenkte på

du er heldig som ikke fikk kommentarer før etter 5 år.

Jeg er satt på slanke kur, og vi har bare vært sammen 5 måneder 

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår