Gå til innhold

Skal kjøpe HT spyler. Konkrete tips og erfaringer?

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Klør meg forferdelig i huet over kjøp av HT-spyler. Jeg tenkte først på en K5 Premium, men ser at disse ikke har stålarmert slange, og har rykte på seg for å fryse. Grunnen til at Karcher sin fristet i utgangspunktet er at de har skumkanon, terassevasker, underspyling osv til en grei pris, og alt kan kjøpes i butikk her hvor jeg bor.

Så slo jeg igrunn fra meg Kärcher pga. slange og fryseproblemer. Så deretter på en Nilfisk E145.3 XTRA som har 10m Stålarmert gummislange, slangetrommel og metallpumpe. Har hørt at denne ikke har noe særlig skumkanon, ergo så må man kjøpe en for eks via scandicshine til 800 kroner? 

IPC Foma sine er relativt dyre i forhold til vannmengde, dog er det et ganske godt tilbud på scandicshine sine sider på PW-C23 I1408A M Pluss til 3599,- nå, men den har bare 460l i minuttet. Er vel anbefalt med 500+?

Som dere ser, så ligger budsjettet her på rundt 3 lapper +/-. Er det noen som kan hjelpe meg ut av denne jungelen? Hva er mest bang for the buck til denne prisen? 

Og hvis du ser hele bildet: Hva er beste kjøp mtp bilvask, skumkanon, terassevask? Hjelp meg, jeg har snart ikke mer hår igjen... :blink:

Skrevet

Jeg kjøpte nylig E145.3 og er veldig fornøyd. Fin stålarmert slange som er lett og jobbe med. Spyleren står stødig og er bra med trykk.

Når det gjelder foam lance finnes det mange på ebay. 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xfoam+lance.TRS0&_nkw=foam+lance&_sacat=0

Så at det bare er 460L i timen er ikke noe problem synes du? Ser folk er veldig nøye på dette med at det minst bør være 500L i timen. Vet selv at jeg synes det er kjdelig å stå i disse selvbetjente vaskehallene å blåse på bilen med mye trykk og lite vann. Dog, aner jeg ikke hvor mye vann som kommer ut av disse... 

Så var det det å velge en foamlance fra ebay uten å ha noe peiling da.. Hva er bra og hva er dårlig? Hehe :)

Skrevet

460 eller 500l spiller nok ingen rolle, husk at dette er et omtrentlig mål.

For å enkelt få tak i tilbehør på tilbud nærmere høsten ville jeg gått for Nilfisk e145.3, den finner du ofte på tilbud til 3 lapper.

En skumkanon til rundt 700 spenn er uansett av en annen kvalitet enn hva som følger med i butikken, men om du ønsker så kan du ta et nilfisk>kärcher adapter til 150 spenn og koble med en kärcher skummer til 150 spenn. Skummet ligger ikke SÅ lenge da, men det er bedre enn ikkeno.

Nilfisk sin skumlegger som følger med kan i beste fall brukes for å spre litt terrasserens, den er 100% ubrukelig til alt annet.

Husk uansett, vann + kulde tar alt. K5 er kanskje litt mer utsatt pga plasten, og kärcher sin kundeservice, men sprengkraften i is er det ingenting som takler. Lagre innendørs, enkelt og greit.

Skrevet

Ser at Nilfisken koster i underkant av 3000 på netonnet for øyeblikket. God pris? Den vil bli lagret innendørs i isolert sportsbod, så frost vil ikke være et problem.

Kan ta kontakt med Bilnerden og høre om skumkanon da i så fall. Finnes det terassevasker til nilfisk? Eller er det bare å kjøpe kärcher utstyr og kjøpe seg en overgang til koblingene?

Ser jeg rota litt lengre opp i posten her, Nilfisk sin har jo 500l i timen. Ser ut til at det kan bli denne til 3 lapper! 

Hvis ingen andre har andre anbefalninger til rundt samme pris? 

DaTwister
Skrevet

nilfisk 150.1.10 xtra koster 3300 denne uken hos Bauhaus. Kjøpte en der nå nettopp.

stålarmert slange osv..

Øyvind G
Skrevet (endret)

Jeg er ihvertfall godt fornøyd men Nilfisk (P160.2). Mye for pengene. 

Det finnes terrassevasker til Nilfisk, men det er ikke bra for terrassen å bruke slikt utstyr da det fliser opp og vannet trenger langt inn i treverket. Det er bedre å skrubbe såpen inn med en kost for så å skylle av med hageslange eller med HT på lav styrke eller god avstand. 

PS. SurfexHD fungerer utmerket å vaske terrassen med. ;)

Endret av Øyvind G
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

Ser at Nilfisken koster i underkant av 3000 på netonnet for øyeblikket. God pris? Den vil bli lagret innendørs i isolert sportsbod, så frost vil ikke være et problem.

Kan ta kontakt med Bilnerden og høre om skumkanon da i så fall. Finnes det terassevasker til nilfisk? Eller er det bare å kjøpe kärcher utstyr og kjøpe seg en overgang til koblingene?

Ser jeg rota litt lengre opp i posten her, Nilfisk sin har jo 500l i timen. Ser ut til at det kan bli denne til 3 lapper! 

Hvis ingen andre har andre anbefalninger til rundt samme pris? 

Finnes veldig mye ekstrautstyr til NIlfisk. Søk etter "nilfisk" på clasohlson.no, så dukker det opp mye morsomt. Felleskjøpet har vel også fullsortiment av tilbehør, men prisene deres er en del høyere enn CO sine.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

nilfisk 150.1.10 xtra koster 3300 denne uken hos Bauhaus. Kjøpte en der nå nettopp.

stålarmert slange osv..

Hva er forskjellen på 150 og 145? Sammenliknet de på nilfisk sine hjemmesider, men ser bare 5 bar forskjell på trykket, og litt kraftigere motor. Er det verd prisdifferansen? 

Skrevet

Har nevnt dette i andre tråder. Jeg har Karcher K7.

Strålende fornøyd med denne. 600L og 10 meter med stålarmert slange.

Lett å få tak i tilbehør.

Funker som fjell. Strålende fornøyd.

Skrevet

Har nevnt dette i andre tråder. Jeg har Karcher K7.

Strålende fornøyd med denne. 600L og 10 meter med stålarmert slange.

Lett å få tak i tilbehør.

Funker som fjell. Strålende fornøyd.

Denne er også 1300,- dyrere da, så er nok litt utenfor mitt budsjett dessverre. 

Skrevet

Nilfisk 145 har 500 liter, ikke 460 :) har forøvrig samme spyler selv, veldig fornøyd. Liker spesielt godt at en kan justere trykket. På det laveste passer det perfekt til at 4 åringen i hus er en ivrig bruker av den :)

cheffen
Skrevet

Har også 145.3. Veldig fornøyd. Skumkanonen er ubrukelig.

Du fikk jo også spyleren billigere enn Blakk&Drekker på Europris, Aero ;):D

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet

Terrassevasker er fint det, men det må kjøres på laveste innstilling med spylestrålen høyest oppe, og kontinuerlig bevegelse.

Har ikke noe problem med at det fliser så lenge treverket ikke allerede er modent for utskiftning, og husk at det er flere modeller av terrassevaskern - du skal selvsagt ha den største.

Prøv først på et sted som ikke synes, og derifra ut er det bare å bruke huet.

Brukes ikke til daglig vask, men før man skal olje/beise på nytt.

Gull på belegningsstein også, da kan man gjerne kjøre høyere trykk.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg har den kjipeste terrassevaskeren til min, og den funket alldeles utmerket. Som nevnt må man ha den i bevegelse hele tiden, ellers begynner den å spise treverk, og hvis treverket er flisete i utgangspunktet bør man holde seg unna.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Har også 145.3. Veldig fornøyd. Skumkanonen er ubrukelig.

Du fikk jo også spyleren billigere enn Blakk&Drekker på Europris, Aero ;):D

Hahah, ja eg gjor tidenes kupp på den nilfisken :D

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Her på DCN er budsjetter til for å brytes ;)

• DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

cheffen
Skrevet

Budsjetter har jeg sluttet med for lenge siden når det gjelder bilpleie..

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

einarhelge
Skrevet

Har Foma slik som scandicshine selger, meget godt fornøyd med den.

Jeg har et Foma -verksted og forhandleren jeg kjøpte maskinen hos i nærheten. Det synes jeg er veldig greit, dersom det skulle dukke opp problemer med min HT.

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår