KristianLomeland

S&S#6 2007 Mercedes Benz A160

23 innlegg i emnet

mercedes-benz_1_zpspwti1bew.jpg

S&S#6 2007 Mercedes Benz A160

Dette blir da min sjette show&shine, og uten tvil den drøyeste jobben jeg har tatt på meg. Jeg satt av en hel uke kun til denne, for her måtte jeg virkelig go to town. Jeg ble spurt av en kamerat av min far, om å shine bilen til kona mens hun var bortreist. Den var matt i lakken, full av ulumskheter, og hadde litt rust-problemer på panser. Det ble avtalt en full shine utvendig, lett vask innvendig, utbedring av småskader rundt om og utbedring av rust på panseret. 

Det jeg fort fant ut av var at det jeg trodde var litt rust, egentlig var et oppspist panser. Slipte jeg en rustflekk, fant jeg to til. Så følg gjerne med nedover, på det som til slutt ble en helvettes haug med arbeid for å si det mildt. 

Bilen ble levert på verkstedet, og slik så den ut ved ankomst

IMG_3585_zps7utixqur.jpg

IMG_3583_zpskmlhzshr.jpg

Skader på forfanger, førerside

IMG_3582_zpsopuaeko6.jpg

Motorrom

IMG_3581_zpsxjhupmpm.jpg

Et eksempel på rustflekk på panser

IMG_3586_zpsgoamvhcp.jpg

En til...

IMG_3587_zpspexzwzkr.jpg

Jeg bestemte meg for å begynne med panseret. Jeg vasket over det med sterk surfex og begynte å inspisere. Allerede etter første omgang med lykten og et nært øye fant jeg disse rustflekkene, markert med tape.

IMG_3588_zpscrfjjred.jpg

Mange av dem satt dypt, så jeg la forsiktigheten litt til side og slipte dem med lamellskive på vinkelsliper fra Hilti. Jeg måtte sparkle her uansett, så sparte inn en del tid på dette. jeg fant forøverig flere enn over mens jeg slipte. Jeg tror jeg fant omlag 45 angrep totalt. Her er bart metall grunnet med 2K epoxy-grunning.

IMG_3589_zpstryjxeqq.jpg

Ujevnhetene ble deretter sparklet med body filler etter beste evne. Dette panseret buer fælt i alle retninger, og føles som å sparkle en fotball. Fikk litt hjelp av far her, som er en rev med sparkelet. Måtte over 3 ganger totalt med sparkel før jeg var nøgd.

IMG_3592_zps2vldrrsc.jpg

Når jeg følte overflaten var så god jeg kunne makte, gikk jeg over med primerfill fra RM. Denne tilgir en del, men selvsagt ikke alt. Den har gode forseglingsegenskaper mtp fukt, den fyller bra, slipes lett og lakken hefter godt på den. 

IMG_3596_zpsbmbbz5jj.jpg

Slik så det ut etter 3 strøk med fyller, som er ferdig slipt. Grovt med 400, etterfulgt av 800, etterfulgt av 1200 vått, etterfulgt av 2000 vått. Mange sier at man ikke skal gå så fint før lakken legges, pga trøbbel med heft. Jeg har dog fulgt dette rådet før, og stoppet på 800. Ripene syntes da gjennom lakken, og livet var jævlig trist. Jeg har kun hatt gode erfaringer med denne metoden jeg beskriver her, og fortsetter derfor med det. 

IMG_3597_zps9tpqphpu.jpg

Vel, her har jeg lagt 3 strøk med lakk. Merk at dette er lakkert med boks. Jeg tar vanligvis ikke på meg så store paneler, ettersom jeg mener det er påpudt med skikkelig utstyr i disse tilfellene. Men her var det snakk om å få det bedre enn 45 rustflekker. Fargematchen var 95% kontra originalfargen.

IMG_3598_zpsuxtmr5oj.jpg

Jeg la deretter klar. bruker her en 2K klarlakk fra Spraymax, også den på boks altså. Denne er veldig solid, samtidig som den er lett å polere opp når den tid kommer. Hvis dere ser midt på panseret ovenfor IR-lampa, så er det et insekt. Jeg har ingen lakkboks eller noe fancy avtrekkssystem, så her er ikke jeg alltid sjefen. 

IMG_3600_zps6zeh4cbr.jpg

Jeg fikk opp tempen godt med min DIY IR-lampe, og lot det i tillegg få stå i fred over natten for å herde ut. Jeg så dagen etter at jeg hadde fått litt solvent pops, noe jeg også nesten regnet med. Luftfuktigheten varerer mye i lokalet, og jeg slet med å beregne riktig flash-time mellom klarlakk-strøkene. 

Her er panseret ferdig våtslipt. Jeg målte over 300my på panseret, så det var nok å slipe på. Jeg fikk bort mye pops og appelsinhud ved å gå litt hardt til verks. Først 1500 vått, etterfulgt av 2500 vått. 

IMG_3605_zpsxlhxgjva.jpg

Deretter begynte altså oppgjørets time. Nå skal vi altså se hva man kan få til med produkter på boks, arbeid utført i ustabilt lokale, ingen lakk-utdannelse eller nevneverdig lakk-kunnskaper. Jeg gikk på med Scholl S3G på lilla Scholl med roterende maskin fra Flex. 
Her ser vi altså at det sitter litt igjen av disse solvent popsene. Har altså hatt for kort tid mellom hvert klarlakk-strøk, hvor da gassene fra de første strøkene prøver å komme gjennom det siste. Noen bobler sprekker og flyter ut jevnt, mens andre sprekker ikke og blir synlige prikker.

IMG_3607_zpsopwrwp4u.jpg

Etter det grove steget nevnt over, gikk jeg over med Scholl S20 black på grønn Rupes med Rupes LHR21/15. Dette ble utfallet. Prikkene vi så på bildet over er kun synlig om man har lyskilden rett bak seg. Fra denne vinkelen i sollys er de ikke synlige.

IMG_3610_zpsx6ymppme.jpg

Vel, det konkluderer lakkarbeidet med panseret. Jeg vil gjerne ha det helt 100, men igjen så er jeg ingen fagmann på noe som helst vis. ingen har vist meg hvordan det skal gjøres, og jeg ha ingen go-to-person for å fremme spørsmål, utenom internett. Jeg sier meg derfor fornøyd, og vi forsetter med arbeidet.

Det var tid for vask!

Bilen hadde stått ute for å unngå lakkstøv, men det har vært fint vær og varmt, så ingen fare.

DCN vask med ymse bilder følger.

P21s fikk starte selve detailen ved å gå løs på felger.

IMG_3615_zpsddtshtmo.jpg

P21s sover ikke

IMG_3617_zps7uxzwbws.jpg

Prickbort ble lagt tørt på all lakk fra vinduslistene og ned til bakken inkl motorrom, og fikk gode 10min jobbetid.

IMG_3616_zpsa2sktv8i.jpg

Etter PB hadde dradt med seg det ene, fikk Surfex HD blandet 1:10 ta med seg det andre.

IMG_3618_zpsnygmuk03.jpg

Hele bilen ble deretter iført hvitt skum i form av Magifoam. Bilen er da uten panser for anledningen.

IMG_3619_zpsdxplcacx.jpg

Etter forvasken var av og på vei ned i kummen, fikk motorrom en dose med Scholl Boost.

IMG_3620_zpse8msypfx.jpg

Bøttevasken bestod av bøtte, Mr. pink og MF mitt fra Meguiars. 

IMG_3621_zpsrzm6mumn.jpg

Til slutt fikk lakk en omgang iron-X kombinert med clay. Denne fant veeeldig lite, så det var klart for tørk. 

IMG_3622_zpstp8hzeyg.jpg

Vel plassert inne i lokalet, hvor den skal stå å bli dulla med de neste dagene. Den trives allerede. 

IMG_3623_zpskfpoqhyn.jpg

LAKKINSPEKSJON. Tjohei her er det nok å gripe tak i. Men heldigvis ingen kjeramisk lakk på denne som på mitt forrige møte med Benz. Jeg ville på denne jobben klare meg med ett steg, men først måtte jeg se hva jeg var up against.

Forskjerm førerside

IMG_3626_zpsrempesck.jpg

Førerdør

IMG_3627_zpswv0dvbeq.jpg

Bakdør passasjerside

IMG_3628_zpse5jxvrcx.jpg

Skade på bakskjerm og bakfanger, førerside

IMG_3629_zpshvedevy0.jpg

Vel, bra med swirls og bra med hologrammer. Den velkjente komboen fra gamle erik himself. Jeg tok fatt i min trofaste Rupes LHR21 med 15 bakplate, smalt på en grønn pute fra samme produsent og la ut noen erter med Scholl S20 black på puten. Dette er en magisk 1-stegs kombo. Her er noen 50/50:

Forskjerm førerside

IMG_3630_zpsahvwqmgi.jpg

Førerdør

IMG_3637_zpsc95pfj3k.jpg

Førerdør under pyntelist

IMG_3643_zpsqd8kb896.jpg

Passasjerdør

IMG_3653_zpspifusahm.jpg

Eksempel FØR

IMG_3647_zpsnntqja5f.jpg

Og her etter. upåklagelig cut og finish

IMG_3648_zpsxhofcc6t.jpg

Maskin-teamet tok seg en pause etter halvveis-markeringen. (Rupes mini her utstyrt med gul Uber, fordi kanalene måtte ha litt ekstra bank for å bli fine). Blir blankt i alle fall!

IMG_3656_zpsffnoqhy6.jpg

Så hadde vi slike situasjoner som det her. Skader på plastfangere. Avtalen var å gjøre det bedre, altså ikke hvitt. Jeg bestilte opp en slik liten lakkboks med pensel fra Bertel O. Steen, og gjorde mitt beste med det.

Utgangspunktet.

IMG_3632_zpsumrhtyt6.jpg

Våtslipte først for å få litt heft.

IMG_3633_zps9nn7nsqf.jpg

Det ble lagt i lakk i to omganger, for å forsikre meg om 100% dekk. Jeg brukte IR for å speede opp herdetiden, ettersom tiden begynte å bli knapp. Mens dette gjorde seg ferdig, jobbet jeg videre med andre ting. Temperaturen ble nøye overvåket.

IMG_3635_zpsycnois9c.jpg

Motorrom ble tørket over hvor motorvasken ikke helt hadde nådd frem, her ferdig.

IMG_3650_zpss1emhp0q.jpg

Og som alle andre biler jeg får inn for tiden, så kroken ut som søppel. Det kan vi jo ikke ha noe av. 

IMG_3651_zpsnrxv1da2.jpg

Penselen har ikke tørket engang siden siste hengerfeste jeg brukte den på. Her har den vært til pers med to strøk. Bruker Ronseal. Rett på rust, sier boksen. Druser over med 100g papir først for å ta det værste, og går over med silikonfjerner før lakking. 

IMG_3652_zpsy5vikbgs.jpg

Jeg oppdaget denne under tørkingen av bilen. Rett og slett en spot hvor det ikke er lakk. Jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke var meg, ettersom maskinene fortsatt hang i stativet sitt da jeg så den. Men jeg ordnet opp etter beste evne.

IMG_3658_zps0iim1mja.jpg

Etter. Bruker tape for å unngå noe dumt.

IMG_3660_zpsozz0qj6y.jpg

I motorrom: Det advares mot å ta på viften, og mot å sende en torpedo på den. 

IMG_3661_zpsrrxg2mbt.jpg

Denne lille loppa er kanskje en konebil, men den har jaggu rør bak. 

IMG_3662_zpsquvenoya.jpg

Etter en runde med metal polish fra Swissvax

IMG_3663_zpsngnll2bs.jpg

LSP på lakk ble Shield fra Swissvax. påført i rette linjer og to lag.

IMG_3664_zpsiaxsle9l.jpg

Voksen må herde. Det betyr småjobber rundt om. Begynt med skiltene. Fjernet oblater og vasket med Green Clean fra CG. Over er ikke rørt, under er rørt. 

IMG_3665_zpspvlmg82h.jpg

Når begge var rørt, fikk de et lag med voks; Swissvax Autobahn

IMG_3666_zps3dmkbhha.jpg

Jeg så felgene og grøsset over slik kantkjøring. 

IMG_3669_zpsgvbxmb5j.jpg

Men så pirket jeg litt på dem, og ble svært glad da jeg hadde tatt feil ang kantkjøring-teorien min. For såvidt jeg vet så kan man ikke vaske bort kantkjøringsskader. 

IMG_3670_zpsuhod1nul.jpg

Resultatet ble forseglet med SV Autobahn

IMG_3667_zpsepbquyaq.jpg

...og dekksider fikk SV Pneu påført med tilhørende kost

IMG_3673_zpshyywjblp.jpg

Skiltrammane var grå. Polytrol gjorde sitt beste, men nådde ikke helt opp dessverre. Men bedre ble de.

IMG_3668_zpsqiosfbis.jpg

Rutene ble rengjort på begge sider med glassrens fra Sonax. 

IMG_3674_zpsnsjrsgn0.jpg

Hjulhus fikk CG Bare Bones

IMG_3644_zpspigoicp9.jpg

Mattene foran ble tatt ut. La da merke til dette.

IMG_3671_zpsvo0nthby.jpg

Hade. 

IMG_3672_zpsypuyonqw.jpg

Mattene ble selvsagt omhyggelig rengjort før de ble plassert tilbake i bilen. Interiøret var i god skikk, så jeg dropper bilder av prosessen. Ligger her ved ferdigbilder av interiør:

IMG_3692_zpsdho7pprs.jpg

IMG_3693_zpss2pprea6.jpg

Posen inneholder gjenstandene jeg fant i bilen

IMG_3694_zpshf0givkt.jpg

Så til det endelig utfallet av alt dette arbeidet:

IMG_3675_zpsoag9k3ap.jpg

IMG_3678_zpscpqb5yax.jpg

IMG_3681_zpsji1hshga.jpg

IMG_3677_zpswufzvyeb.jpg

IMG_3676_zpsgjy02yyn.jpg

IMG_3684_zps6trzrt7f.jpg

IMG_3687_zpsc1hlualm.jpg

IMG_3688_zpsbvin7x3d.jpg

Dett var dett. En kort oppsummering på en jobb som jeg da brukte 47 timer på. Håper resultatet faller i smak. Ris og ros mottas med glede. Takk for titten. 

KristianLomeland

46

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er greit sheriff! Rust? Føkk it jeg spraylakker panseret bedre enn mange proffe lakksjapper! meget oppegående. Godt jobba!

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

meget imponert!, har et panser til deg hvis du har lyst på mer :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unnskyld utrykket men det der var jævlig bra  :) Knallbra resultat på panseret.Cred B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er greit sheriff! Rust? Føkk it jeg spraylakker panseret bedre enn mange proffe lakksjapper! meget oppegående. Godt jobba!

Hahaha, jeg lo for meg selv her. Gøy å høre! Takk!

meget imponert!, har et panser til deg hvis du har lyst på mer :P

Takk for det! Haha, er ikke noe glad i å hellakkere uten sprøyte og skikkelig kompressor. Holder meg til lakkutbedring på skader hvor man må blande inn i original lakk. -som for eksempel midt på en dør.

Unnskyld utrykket men det der var jævlig bra  :) Knallbra resultat på panseret.Cred B)

Trenger ingen unnskyldning. Er kanskje fra bibelbeltet i sør, men er ikke fremmed for sterke gloser ;)

Takk for det!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åj dæven for en jobb! ikke alle som hiver seg rundt å lakkerer på det dær viset! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende!

Den ble meget bra etter en tur hos deg:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy søren. Snakk om faktisk å leve opp til ordet detailer!! Fantastisk bra jobb, meget imponert. Like!;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende arbeid med sprayboks!  :blink: Tror ikke det er mulig å få det bedre med de forholdene du jobbet i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:rolleyes: Meeeget oppegående! Har et panser jeg også

post-9772-0-50530900-1436127370_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rått! :D En virkelig kanonjobb :thumbs: 

A-klassen har virkelig forandret seg på noen år :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanonimponert!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe godt utført! Her har du god grunn til å være stolt av innsatsen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helrått resultat med begrensede midler! Gøy å se hva man kan få til med godt håndlag og sans for detaljer! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forferdelig utgangspunkt og glimrende resultat! Hatten av!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Creeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeed!!  :thumbs:  :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig inspirerende å lese tråder som dette, og for et vanvittig bra resultat!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åj dæven for en jobb! ikke alle som hiver seg rundt å lakkerer på det dær viset! :D

Hehe, ja! Jeg har prøvd meg litt med mindre lakkskader tidligere, og fått det til. -men dette var mye jobb.. 

Imponerende!

Den ble meget bra etter en tur hos deg:-)

Takk for det!

Fy søren. Snakk om faktisk å leve opp til ordet detailer!! Fantastisk bra jobb, meget imponert. Like! ;)

Stas å høre! Takk :)

Imponerende arbeid med sprayboks!  :blink: Tror ikke det er mulig å få det bedre med de forholdene du jobbet i.

Takk for det. nei, jeg tror kanskje du har rett. 

De har kommet et stykke på god vei, disse boksene. Problemet er lakkbildet, det er dårlig spredning. 

:rolleyes: Meeeget oppegående! Har et panser jeg også

Takk!

Hehe, no more!

Rått! :D En virkelig kanonjobb :thumbs:

A-klassen har virkelig forandret seg på noen år :)

Hyggelige ord:) Takk for det.

Ja, det er ikke så lenge siden den virkelig var heselig, mens nåtidens modeller er jo fine biler.

Strøkent!

Takk!

Kanonimponert!

Thankyou!

Kjempe godt utført! Her har du god grunn til å være stolt av innsatsen!

Grazie!

Helrått resultat med begrensede midler! Gøy å se hva man kan få til med godt håndlag og sans for detaljer! :thumbup:

Takk for det :)

Forferdelig utgangspunkt og glimrende resultat! Hatten av!

Hehe, ikke noe som er bedre enn det!

Creeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeed!!  :thumbs:  :thumbs:

Taaaaaaaaakk :)

Utrolig inspirerende å lese tråder som dette, og for et vanvittig bra resultat!

Gøy at noen finner det inspirerende også, takk for det! 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponert!!! Herlig flott jobb. Artig å se at det går an selv uten særlig erfaring annet enn å være selvlært!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive