Gå til innhold
Phinex

Phinex sin Lexus IS200

Recommended Posts

Phinex    7
Phinex
Kanskje på tide med en showcase av min Lexus IS200 etter over 1 år som medlem her inne? :)
20140423_160140_zps9ac21744.jpg

Tidlig en lørdag formiddag i januar i fjor møtte jeg opp på Toyota sammen med en kamerat for å se på bilen, en dønn original 1999 modell som da var gått 220,000 km. Daværende eier var tidligere verkstedsmester, men jobbet nå som kundebehandler. Vi ble med inn i hallen, og bilen ble kjørt inn og heisa opp slik at jeg fikk kikka under. Det ble skifta olje på diff, kasse, motor, bytte av filtre etc. samt lenkearmer foran da det var slakk i den ene.

Etter en kort prøvetur bestemte jeg meg for å overta den. Tilbake på verkstedet ble vi servert kaffe og kake, og vi ble sittende en stund å prate med denne fyren bla.a om fordums tid da han dreiv med import, salg og ombygging av eldre Toyota sportsbiler... Det skulle vise seg at han hadde gjort en del arbeid med en 1986 Toyota Celica jeg eide før! Virkelig en fin måte å gjøre handel på. Fikk med litt forskjellig snacks på kjøpet, som 3" eksos, xenon kitt, monteringssett for 2-din enhet, verkstedsmanualer, div styling etc.

Litt info om bilen og hva som til nå er gjort med den:

Original 2.0 rekkesekser
6-trinns manuell
Takluke
Delskinn interiør
Sport innstegslister og pedaler
Sportsgrill
Exedy clutch kitt
K&N innsatsfilter
Nye coiler
Iridium plugger
Mintex slissa og borra skiver + klosser
Superflex foringer foran
Pioneer 2-din appradio
Rød instrumentbelysning
Skinn midtarmlene
Räzo girkule

Videre planer:
Understellsbehandling
Slippe den ned 30 mm foran og bak
Større eksos
Tone bakvinduer (Sportsutgaven kom originalt med dette)
Trekke om dørpanel samt a/b/c stolper
Bytte til 2004 mørke baklykter
Åpne opp og lakkere projektorer foran matt sort innvendig
Koble om baklys/tåkelys
Lakkere opp kanaler og panser
Reparere skader etter steinsprang
Nye felger

Denne bilen var veldig lik sportsutgaven av IS200, mangler sperra diff og noen smådetaljer. Veldig kjekt med ting som manuell kasse, delskinn og takluke, denne komboen er ikke så vanlig her til lands virker det som. Kjempefornøyd sålangt med den. Utrolig behagelig å kjøre. Fin lyd i rekkesekseren, greit forbruk og OK plass til mitt bruk.

Ettersom jeg nå har begynt å interessere meg mer for bilpleie får jeg vel lage meg en logg her inne etter hvert...? :)

Endret av Phinex

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kim-S    137
Kim-S

Fin bil! :)

hadde selv en is200 for noen år siden, fantastisk bil som at jeg angrer litt på at jeg solgte! :) 

Blir spennende å se hva du gjør videre med den!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Sport utgaven hadde ikke sperra diff forresten! Liker disse bilene godt jeg, design som holder seg veldig bra!

Tar gjerne en slik med TTE kompressor kit, eller en IS300:-)

Det var også desidert mest vanlig med delskinn/alcantara interiør, hvertfall mest vanlig i Norge såvidt jeg har merker meg!

Endret av tr86

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex

Differensialbrems da;)

Ja, godt fornøyd med min sålangt:) Bra i karosseriet, bortsett fra en del steinsprang da... Har sjekka litt rundt på forumet her inne etter bra fremgangsmåter for å få reparert steinsprang skader, håper jeg får det gjort snart!

Dukker jo opp biler med kompressor til salgs av og til ser jeg, men det spørs om jeg hadde kommet til å bygge om min...  koster en del mer en det smaker, hvis du ikke er heldig og får tak i et kit rimelig på ebay eller noe da.

Aner ikke hvilke valg man hadde som kjøper da disse ble lansert i Norge? På meg virker det litt som om mange valgte bort utstyr som delskinn, takluke, manuell kasse etc. men kanhende jeg tar feil...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Den har veldig lite brems, så relativt stor forskjell:-)

De fleste jeg ser hadde delskinn/alcantara, en del hadde også skinn.

Takluke var ikke altfor utbredt nei, automat var det en del av, men har aldri sett en 300 i manuell.

Tror du må kjøpe TTE kit brukt, disse er ikke å skaffe ny gjennom Toyota lenger hvertfall.

Men, prisen var jo relativt dyr, men man merket veldig godt effektøkningen:-)

Digger bilen, skulle gjerne hatt en slik selv i fin stand!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex

Her kommer en liten oppdatering!

Bilen ble EU-godkjent i begynnelsen av oktober, og er en drøm å kjøre!  :)

Dette ble gjort med bilen i løpet av sommeren:
Skiftet støtdempere bak.
Skiftet frontrute.
Lakkert panser og kanaler.
Lakkert bremsecalipere sølv.
Bytta til sportsgrill.
Reparert skader etter steinsprang.
Slissa og borra skiver foran og bak. Nye klosser.
Exedy clutch.
K&N Innsatsfilter.
Räzo girkule.
Rød instrument belysning.
Pioneer Appradio.
Skinn midtarmlene.

Videre planer:
Montere delskinn interiør.
Trekke om innvendig.
30mm senk.
Japan Racing JR3.
Større eksos.
2004 baklykter.
Toning av bakvinduer.
Understellsbehandling.
?

20150828_131238_zpspdknsaos.jpg

Fant ut at det å reparere skader etter steinsprang på bil med metallic lakk ikke var så lett som jeg trodde!  :lol:
Gikk løs på bilen med multitool i sommer, og fikk slipt vekk overflaterusta nedi steinsprang-skadene. La to tynne lag med Bilt Hamber Hydrate 80, og lot det tørke grundig før jeg la et lag med grunning i de dypeste skadene. Deretter la jeg et tynt lag med base før jeg til slutt pensla/trykket med tannpirker forsiktig i en blanding av base og klarlakk. Prøvde å legge lakken i slik at det kom mest mulig "kant-i-kant" med området rundt. Etter å ha polert forsiktig over ser det jammen ikke så verst ut! Målet mitt var å få bremsa rusta, men nå må man faktisk helt nært innpå karosseriet for å få øye på skadene.

Pussa ned og lakkerte opp kanalene selv, da lakken her var i ferd med å bli slitt bort, særlig foran bakre hjulhus. Et lakkverksted fikk i oppdrag å lakkere panseret. Brukte til sammen ca. 5000,- på bilen, og det var det verdt!  :lol:  Tidligere så særlig panseret helt forferdelig ut, nå er fronten på bilen meget pen!

20150826_223153_zpsrwtygcvq.jpg
20150826_223212_zpsd9zarxme.jpg
20150826_223143_zpsbnqbijfr.jpg
20150826_223121_zpskn6hjmk2.jpg

Bilder før og etter motorvask!
20150701_201726_zpsgkbir0gw.jpg
20150826_223041_zpsiormrwbd.jpg
20150826_223012_zpsufmoap1g.jpg
20150826_223032_zpsfbmzl2id.jpg

En stund siden sist dette ble gjort, men etter to runder med Autoglym engine & machine cleaner så motorrommet mye bedre ut. Gikk over med Scholl Boost plastfornyer, og demonterte og lakkerte opp dekslene over manifolden med høytemp lakk i samme slengen.

• DCN Poeng 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    662
magne

Morro med flere som tenker litt "alternativt" og velger Lexus :) Så ut til å være et veldig bra eksemplar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex

Jau... uhyre sjelden jeg ser en slik etter veiene nå for tiden. Fantes nok langt rimeligere alternativer da de ble lansert i sin tid.

Meget pent behandlet av forrige eier. Utrolig grei fyr forresten, som oppfordret meg til å ta kontakt om jeg trengte deler, så skulle hans se om han ikke fikk tak i til en hyggelig pris.

Ser forresten du kjører MR2...? Fikk låne en Mk2 Turbo av en kompis i sommer da jeg jobbet med min, fikk lyst på en selv!

20150821_170924_zpsmlclwm56.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    662
magne

Kjører både mr2 og sølvfarget lexus IS ;) Mr2 er bare kosebil som kun benyttes om sommeren. Kåret til peneste toyota på toyotatreff for noen år siden i regi ts-ogn.

2015-03-23%2014.05.44_zpsuciibil9.jpg

2015-04-17%2015.44.40_zpsdvrmfddz.jpg

Endret av magne
  • DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex

Kameraten min bruker også sin MR2 kun om sommeren. Nå står den trygt lagret for vinteren :)

Meget pent eksemplar du har der mister... Hadde jeg hatt plass hadde jeg kunnet hatt en slik, gjerne med rouge motorsport vinge... men for tiden har jeg mer en nok med min IS200. 

Faren min eier en Intensa Blue IS300h, godt fornøyd med den!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    662
magne
13 timer siden, Phinex skrev:

Kameraten min bruker også sin MR2 kun om sommeren. Nå står den trygt lagret for vinteren :)

Meget pent eksemplar du har der mister... Hadde jeg hatt plass hadde jeg kunnet hatt en slik, gjerne med rouge motorsport vinge... men for tiden har jeg mer en nok med min IS200. 

Faren min eier en Intensa Blue IS300h, godt fornøyd med den!

Intensa blue var vel navnet på blåfargen på 1.gen IS? Per idag heter vel dagens blåfarge ultrasonic blue? evt midnight blue hvis det er den mørke blå som man kun får på luxury utgaven av 2014 modellen.

Synes uansett ultrasonic blue fargen er lekker på IS. Var veldig nære ved å bestille min i den fargen, men etter noen runder med blå brukbil, orket jeg ikke jobben med å holde det pent, så endte opp med sølv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex

Det stemmer, jeg som blander litt. Midnight Blue er farven på hans bil.

Endret av Phinex

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bakken    125
Bakken

Kule biler dette! Og denne var intet unntak.:P

Jeg ser du har som plan å få bilen understellsbehandlet en gang i fremtiden. Har du undersøkt dette noe mer og er den behandlet fra før? Jeg kjøpte "ny" bil i sommer og ser det er litt sånn overflaterust under bilen, men min er ikke behandlet med noe fra før, så vidt meg bekjent iallefall. Lurer egentlig bare litt på hva man bør velge av alt man kan få understellet behandlet med, finnes jo så mye forskjellig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex
12.12.2015 at 22.51, Bakken skrev:

Kule biler dette! Og denne var intet unntak.:P

Jeg ser du har som plan å få bilen understellsbehandlet en gang i fremtiden. Har du undersøkt dette noe mer og er den behandlet fra før? Jeg kjøpte "ny" bil i sommer og ser det er litt sånn overflaterust under bilen, men min er ikke behandlet med noe fra før, så vidt meg bekjent iallefall. Lurer egentlig bare litt på hva man bør velge av alt man kan få understellet behandlet med, finnes jo så mye forskjellig. 

Takk! :D

Har veldig lyst, med tanke på klimaet her nord, og saltinga langs veiene her jeg bor tror jeg det kan være lurt med litt ekstra beskyttelse.

Kan heller ikke se at det er gitt noe ekstra behandling ut over det som ble gjort på fabrikk til min, men jeg har sjekket under, og kanalene etc. ser nå veldig bra ut for rust. I sommer gikk jeg over og lakkerte opp områder der lakken var i ferd med å bli slitt bort, og reparerte samtidig en skade i kanalen etter at forrige eier hadde kjørt over noe. Heldigvis bare en liten bungel, som ikke hadde begynt å ruste.

Vurderte en stund å understellsbehandle selv, men det innebærer mye jobb om resultatet skal bli bra. Ikke har jeg utstyr for å få rengjort og steamet ordentlig, og ikke har jeg plass eller mulighet til å få bilen heist opp bilen slik at en kommer til.

Jeg kommer nok til å levere inn bilen. Mange firma tilbyr gratis rust kontroll, tenkte å gjøre det først, og så høre hva de tilbyr av behandling, og til hvilken pris. Tror jeg heller mot Tectyl, men vet det går an å behandle med olje også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex

Endelig fått tak i emblem til sportsgrillen, synes det blir for harry å kjøre rundt uten. Målte opp og festa med litt sikaflex, da festene på emblemet var ødelagte. Ser mye bedre ut nå.

newISGrill.JPG

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kaw    299
kaw

Støtter emblemet i grillen. Så nesten ut som en Honda før du fikk på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex

Hehe ja :lol:

Har fått tak i originale mørke baklykter av en kontakt i England som driver med salg av deler til disse bilene. Ikke lett å få tak i akkurat denne typen lykter iogmed at denne modellen begynner å dra på årene. Ser ut som nye, fikk dem til en meget hyggelig pris.

Dør deksler i delskinn er på vei i posten fra Tyskland, så snart er konverteringen innvendig komplett. Stoler foran, og baksete ble satt inn for litt siden, gikk enkelt og greit for seg bortsett fra at jeg hadde sett for meg at det lå kabler klar under gulvteppet fra fabrikk for å koble til de "nye" elektriske setene foran. Etter litt plundring fikk jeg det til. Skal se om jeg ikke får lastet opp bilder.

12319587_10153752761011119_1973740360_n.jpg

s-l1600.jpg

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Phinex    7
Phinex

Kort stopp ved Gimsøystraumen bru på tur heim til jul.

20151224_121444.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig