geir__

Langvarig blank bil med lite jobb

Hei

Som tittelen antyder, er jeg veldig glad i å ha blank bil, men er ikke så motivert lenger at jeg orker å kjøre 2-3 stegs runde med roterende. Jeg håper derfor noen kan hjelpe meg med å finne en en stegs løsning som funker bra nok. Jeg er klar over at en slik løsning ikke vil bli 100% bra, men 98-99% holder :) I dag har jeg faktisk brukt Autoglym HD Cleanser (lakkrens som brukes for hånd), samt Collinite 915 og har blitt svært fornøyd ift megnde jobb.

Bilene jeg normalt polerer er nyere biler med småriper/vaskeriper. Normalt sett ingen dype riper. Som regel hard tysk lakk.

Jeg har en del utstyr fra før, så topp hvis noe av dette kan brukes, men er klar over at det har kommet noen nye ett stegs løsninger som kanskje er bedre (anbefalinger mottas med takk). Har bl.a. dette:

- Billig roterende (elektronisk hastighetsregulering og soft start, men litt svak motor)

- Rupes Duetto (ikke testet ennå)

- Gul 3m polish m/tilhørende pads

- Blå 3 m polish m/tilhørende pads

- Scholl S3 Gold polish

- Meguiars DA Microfiber Correction Compound m/tilhørende pads (ikke testet ennå)

- Meguiars DA Microfiber Finishing Wax m/tilhørende pads (ikke testet ennå)

- Collinite 915 voks

- Meguiars #21 lakkforsegling

- Div puter til roterende

- Bakplater til roterende, mikrofiber, vaskebøtter, IronX, Prickbort, Surfex, Barebones, med masse mer :P

Jeg synes generelt at roterende er litt vanskelig (men får det ok til med nok tid). Ettersom jeg ikke skal korrigere så mye, mistenker jeg at jeg vil bli mer fornøyd med å bruke Rupes maskinen. Jeg har vært ekstremt fornøyd med holdbarheten til Collinite 915.

Spørsmålene blir derfor:

- Bør jeg gå for DA maskinen? (det må svært gode argumenter til for at jeg kjøper en bedre roterende)

- Kan jeg bruke noe av det jeg har av produkter til en ett-stegs løsning med DA? Bør jeg kjøpe noe annet? (har lest at Rupes UHS eller Scholl S20 black kan være bra)

- Finnes det alternativer til Collinite 915 med omtrent like bra holdbarhet? (er ikke mange norske nettbutikker som selger Collinite 915 nå)

- Meguiars systemet jeg har, skal nok være bra, men virker ikke som det er ment å kun polere i ett steg og bruke valgfri voks over. Det vil antakelig derfor utgå.

Takker for tips og hjelp :)

Endret av geir__
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som ofte har vært bankers på hard tysk lakk som jeg har jobbet med er S3 gold på lilla eller blå scholl. Dette korrigerer bra men avslutter og fint nok til å kunne kjøre en enstegs med DA maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint bruke f.eks gul 3M som 1 steg. Det kommer aann på lakken og ønsket resultat.

Siden du har Duetto så har du også kanskje blå og gul Rupes produkter og puter. Begge disse kan også fint brukes som 1 steg. Blå på hard lakk og gul på medium (og i noen tilfeller på myk lakk). Du kan også "finjustere" ved å blande produk og pute som f.eks blå produkt på gul pute.

Når du står med bilen du skal ta så må du prøve deg frem til hva som gir best resultat på akkurat den bilen. Det er bare en fordel å ha litt å velge i så det er ingen grunn til å selge det du har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som ofte har vært bankers på hard tysk lakk som jeg har jobbet med er S3 gold på lilla eller blå scholl. Dette korrigerer bra men avslutter og fint nok til å kunne kjøre en enstegs med DA maskin.

Jeg hadde faktisk trodd den var for grov til å bruke som ett stegs (jeg har alltid kjørt over med gul 3m etterpå). Nå skal det sies at det sjelden er voldsomt med riper jeg tar (gjerne noen områder som er litt ekstra ripete bare). Skal teste dette ved anledning :)

Du kan fint bruke f.eks gul 3M som 1 steg. Det kommer aann på lakken og ønsket resultat.

Siden du har Duetto så har du også kanskje blå og gul Rupes produkter og puter. Begge disse kan også fint brukes som 1 steg. Blå på hard lakk og gul på medium (og i noen tilfeller på myk lakk). Du kan også "finjustere" ved å blande produk og pute som f.eks blå produkt på gul pute.

Når du står med bilen du skal ta så må du prøve deg frem til hva som gir best resultat på akkurat den bilen. Det er bare en fordel å ha litt å velge i så det er ingen grunn til å selge det du har.

Tenker du på gul 3m til DA maskinen? (det står på flasken at den er til roterende, så har ikke prøvd den på DA) Er litt lei roterende i utgangspunktet.

Til DA maskinen har jeg to Meguiars DA Microfiber Cutting Disc og to DA Microfiber Finishin Disc.

NB. Jeg er villig til å kjøpe noe mer, hvis det kan resultere i mindre jobb. Har derfor fundert litt på Rupes UHS pads og polish, men hvis det jeg har funker er det jo enda bedre :)

Endret av geir__
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Finnes det alternativer til Collinite 915 med omtrent like bra holdbarhet? (er ikke mange norske nettbutikker som selger Collinite 915 nå)

Har god erfaring med Fusso voks.

Bilnerden selger. Men de er tomme for den til mørk lakk i øyeblikket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har god erfaring med Fusso voks.

Bilnerden selger. Men de er tomme for den til mørk lakk i øyeblikket.

Takk for tips! Den skal prøves :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble kjøp av Rupes UHS puter og polish uansett :P Blir gøy å prøve :)

Fikk også bekreftet fra 3M at Perfect It systemet jeg har (gule/blå flasker og pads) fungerer på DA maskin. Jeg er litt skeptisk å langt (dels pga veldig myke puter), men kommer nok til å teste i sommer.

Men bare å komme med flere tips hvis noen har! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Menzerna endless shine quick detailer. Prøvde for første gang her om dagen på bil som er polert for ca 3 uker siden. Herlighet så blankt det blir av den sprayen:) lett å jobbe med og det ble ikke merker av noe slag etter den.

Så prøvde jeg den på bilen til kona, gammel audi som ikke er polert siden ifjor sommer. Ser helt nypolert ut etter en runde med ES:) like glatt og blank som nyvokset:) denne blir fast inventar i hylla mi ihvertfall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive