Gå til innhold
Reidar

Rimelig jobb bil?

Recommended Posts

Reidar    2 320
Reidar

Fra august begynner jeg i ny jobb og får da ganske kort reisevei til og fra jobb.

Tenker bil til 50-80k og så rimelig i drift som mulig.

Er brukt el bil noe å satse på?

Eller bør en gå for en liten bil med diesel som polo,A2 eller lignende?

Kom med meninger folkens :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt    184
griffenfeldt

Fra august begynner jeg i ny jobb og får da ganske kort reisevei til og fra jobb.

Tenker bil til 50-80k og så rimelig i drift som mulig.

Er brukt el bil noe å satse på?

Eller bør en gå for en liten bil med diesel som polo,A2 eller lignende?

Kom med meninger folkens :)

Kort reisevei + diesel = usant.

Ikke velg diesel til svippkjøring. Bilen blir aldri varm og dritten kommer til å Gå istykker på lang sikt ( krisemaksimering )

Jeg kjøpte Citroen C1 til fruen og den har vært feilfri i 1 1/2 år nå. Dessuten er den veldig retningsstabil og føles overraskende fin i høy fart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar    2 320
Reidar

Sykkel er ikke noe alternativ da vi trenger 2 biler.

Hadde også vært fint om det var litt bagasjeplass i den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
CooperWorks    211
CooperWorks

Kort reisevei + diesel = usant.

Ikke velg diesel til svippkjøring. Bilen blir aldri varm og dritten kommer til å Gå istykker på lang sikt ( krisemaksimering )

Jeg kjøpte Citroen C1 til fruen og den har vært feilfri i 1 1/2 år nå. Dessuten er den veldig retningsstabil og føles overraskende fin i høy fart.

X2 på denne 

Diesel har ikke godt av korte reisestrekninger 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aero    125
Aero

varebil? Litt eldre caddy uten EGR ventil tullet, så fungerer diesel fint til småkjøring :) hadde en 04 caddy som arbeidsbil..kanon bil som eg savner stort!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Må du tenke på at det kan bli forbudt for ein del dieselbiler i visse plasser i perioder om vinteren?

Kva med ein Toyota corolla? Rundt 06-07 modell med bensin. Ser ut som dei har registerkjede. (Iallefall info i ei annonse på 1.6 literen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Question mark    22
Question mark

Lupo ;)

Støtter denne! Vi hadde en Lupo i 14 år som rundet 280k km. Var nesten aldri noe tull, kun små bagateller! Den ble solt til huggern pga. Den nærmet seg en eu kontroll og vi trengte kanskje en mer sikker bil. Hadde sikkert gått ganske smertefritt igjennom..

P.s. Den bilen vant vi, så det kan man si var en billig bil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Kan dele litt erfaringer om Lupo om du skulle vurderer den.

Hadde min i et halvt år eller noe, var generelt sett veldig fonøyd. Kjørte den Lillesand-Stavanger flere ganger, og den funket greit til det. Ellers brukte jeg den til og fra jobb. Min hadde 1.0 liters motor, og det synes jeg var litt lite. Man kunne holde 5. gir opp bakker, men da mistet man endel fart i slutten av bakken. Skjedde ikke så mye når man giret ned heller, bortsett fra litt mer lyd. Bilen brukte gjevnt over 0.5-0.6 på milen, og det med normal kjøring uten å tenke på forbruk. Skal du pendle på motorvei må du regne med litt høyt turtall og sikkert litt høyere forbruk.

Satt egentlig greit i den, og det er plass til passasjerer bak også, utrolig nok! Jeg satt bedre i baksetet der enn i moren til en kamerats VW Beetle fra samme år, uten at det sier så mye. Bagasje kan du derimot bare drite i, det er ikke plass til noe i bagasjerommet.

Koster ingenting å forsikre heller, betalte vel 5 000 i året med 30% bonus og delkasko med ganske lang kjørelengde.

Finnes ingeting utstyr, til og med speilene er manuelle, noe jeg synes er litt kult på en 2000 modell :) Servo hadde den heller ikke, men det trenger du strengt tatt ikke hvis du ikke skal bruke bilen til å øve på å lukeparkere med da bilen har 155 brede dekk eller noe i den duren :)

Varmeapparatet var helt knall, og når kupeen er så liten som den er tar det noen få minutter så er det varmt og godt. Min hadde i tillegg motorvarmer.

Skjedde ingenting med min bil i den perioden jeg hadde den bortsett fra at varsellampen for kjølevæske lyste uten at det var noe galt, og at bakre lyddemper datt av. Fikset ikke dette da den nesten ikke bråkte noe uansett!

Finnes en hel del ting du kan gjøre med den, og mange entusiastiske eiere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Hvorfor ikke en elbil? Er det snakk om billig bilhold er jo det tingen, og perfekt til småkjøring. Lite vedlikehold, lite slitasje.

I en Nissan Leaf passer to bakovervendte barneseter, om du ikke er veldig lang, og en stor Emaljunga city cross i bagasjerommet, samt handleposer ++.

Flesland auto tar 1300 for 1. Års service, og 1900 for 2. Års service, slik går det om igjen hvert 2. År.

Du kan egentlig fint droppe service om du ikke trenger stempel i boken. Det er bare skifting av kupefilter og smøring av hengsler.

Du trenger aldri å tenke på å sette deg i en kald bil lengre, eller skrape is.

De holder seg svært godt i brukt pris, så de er kanskje litt dyrere enn du hadde tenkt deg? Men driftsutgiftene blir veldig lave.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Helt til du skal bytte batteripakke eller at noe annet går skeis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Joda, det er dyrt å skifte en diesel eller bensinmotor også. Faktisk dyrere enn å skifte til ett ett nytt batteri på en leaf, som er ganske enkelt. Kjangsen er mye større for at en fossilmotor havarerer enn litiumbatteri i en moderne elbil, eller motoren.

Ca 0,4% av fossildrevne motorer havarerer, ca 0.025% av nyerer batteripakker har like alvorlige feil.

Motoren og batteripakken i en moderne elbil har lengre levetid enn det man kan forvente av en fossilmotor i bil.

Så kommer skader som følge av registerreim/-kjede også, dette slipper man på elbil. Elbil har mindre feilkilder og mye mindre vedlikehold opplagt nok. Det er jo knapt en bevegelig del i det hele. Kun kulelager, til man kommer til drivverk osv.

EDIT: kan legge til at Norge har ett perfekt klima for å gi ett Lithiumbatteri optimale leveforhold. De stedene man får hetebølger på rundt 40+ grader er det nå kommet ny batteriteknologi man tar i bruk for å beherske de temperaturene også.

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Dette er et fattig argument og et godt tegn på at man er uviten på området og at man låner argumentene til resten av flokken som "hater" elbil uten å helt skjønne hvorfor.

Hvor mye koster et batteribytte eller det andre (hva nå enn det er) som går skeis, om jeg tør spørre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O    773
Haakon O

Har både hatt tidenes sparebøsse av en Lupo (Lupo 3L tdi - går på 0,29liter på mila på blandet kjøring) og en Yaris Verso 1.3 bensin. Etter snart et år med Yaris så er det en bil jeg absolutt vil anbefale å ta med i vurderingen. Som varebil har den masse plass, og som personbil så legges setene helt ned i gulvet så den blir identisk med varebilen ang plass baki. Får nok en veldig bra en for 50k. Jeg kjøpte en helt ok en for 5k :P

Lupoen har plass til 3 fulle handleposer i bagasjen, that's it :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Dette er et fattig argument og et godt tegn på at man er uviten på området og at man låner argumentene til resten av flokken som "hater" elbil uten å helt skjønne hvorfor.

Hvor mye koster et batteribytte eller det andre (hva nå enn det er) som går skeis, om jeg tør spørre?

2-300k for en tesla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig