skoTner

NAF: Slik vasker du bilen utvendig

31 innlegg i emnet

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/vedlikehold/slik-vasker-du-bilen-utvendig

Jeg synes det er utrolig synd at en stor og seriøs organisasjon som NAF går til stadighet ut med dårlige tips til sine medlemmer, og andre som leser sidene deres. Nå har de altså laget en guide på hvordan man skal vaske bil utvendig, og det på en særdeles dårlig måte.

Det å foreslå Zalo som såpe til bil er noe ikke jeg hadde trodd NAF skulle gjøre, og de har tydelig ikke innhentet fagkompetanse i sin artikkel.

Jeg kommer i løpet av morgendagen til å skrive et brev til NAF hvor jeg adresserer feilene i artikkelen deres. De må få lov å tipse om "ikke-optimale" produkter som svamp og vanlig bøtte, men å bruke Zalo var å dra det langt. Jeg forventer ikke at alle skal vaske bil som en detailer, men jeg forventer at NAF ikke anbefaler å bruke husholdningsmidler på bilen.

Hvis noen andre detailere er interessert i å være med å signere et slikt brev, så gi meg en notis. Fagpressen i Norge blir dårligere og dårligere på å gi kvalifisert råd, og på kvalifisert journalistikk. Detailere må stå sammen mot denne typen skriverier.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det minste godt de anbefaler folk å bytte vann ofte. Vaskemetodene deres etterlater nok riper som det er.. Synes også godt de kan alliere seg med litt fagkompetanse når de først skal lage en guide.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det minste godt de anbefaler folk å bytte vann ofte. Vaskemetodene deres etterlater nok riper som det er.. Synes også godt de kan alliere seg med litt fagkompetanse når de først skal lage en guide.

Hva mener du med det? NAF er jo best på alt når det kommer til bil.... (Det tror de faktisk selv, noe som er helt tragisk....)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var litt ironisk ment. Samtidig - når de først legger opp til berøringsvask av skitten bil er det jo litt sympatisk at de anbefaler å skifte vann så man drar litt mindre dritt rundt på lakken enn om man hadde brukt samme vannet hele veien. Men det sitter vel gjerne nok dritt i billigsvampen de bruker uansett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir irritert over at de blander ordene polering, polish og voks om hverandre mange ganger, uten å vite hva det er de egentlig snakker om...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ordentlig pusseskinn"  :shocking2:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at NAF skriver for folk som ikke bryr seg om bil eller bilpleie. I så måte er det de skriver helt skivebom, siden dette vaskeopplegget de beskriver tar mer enn 10 minutter og dermed er helt uinteressant for de fleste av medlemmene deres.

Det er også like uinteressant lesning for oss som kan vaske, så hvorfor dette blir tatt opp igjen og igjen hvert eneste år skjønner jeg egentlig ikke.

Blir irritert over at de blander ordene polering, polish og voks om hverandre mange ganger, uten å vite hva det er de egentlig snakker om...

Tillat meg å oversette for deg:

Polering: å smøre noe på lakken og deretter tørke det av igjen

Polish: voks eller poleringsmiddel, avhengig av hva man holder i akkurat da

Voks: voks, men kan også være polish (poleringsmiddel) hvis de har tatt feil flaske

12

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er til dels enig med deg skotner. Dog mener jeg at de kunne delt det opp i 3 kategorier. Vanlig vask for den uinteresserte eller de som velger å sette bort bilen til andre. Del 2 som er for den som vil ta litt mere vare på bilen og som tar litt mer tid. Og del 3 som er "hardcore" for de som vil/liker og storkoser seg med vask/vedlikehold

Da med produktanbefalinger og hva man bør og ikke bør gjøre. Litt lettere å stake ut kursen for folk hva de vil, kan og har tid til :)

Det blir litt gresk for mange med den produktjungelen som finnes. Og ikke minst besserwissere som ikke har peiling.

Endret av polishduden
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja. Steike så idiot jeg føler meg nå. Trodde jeg visste hva ordene betydde. Takk for oppklaringen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Guiden deres er ikke perfekt. Men på den ene siden; det de anbefaler er for hvermannsen bedre enn ikke å gjøre noe som helst. Og for de som skal polere og vokse bilen etter vask, så kan faktisk zalo fint brukes om ikke annen bedre egnet såpe er tilgjengelig.

På den andre siden; dersom NAF ønsker å være så seriøse og uavhengige som de fremstår, så burde de nok sørget for å få litt faglig støtte fra de som driver med bilpleie heltids. Og kanskje delt opp fremgangsmåten slik polishduden sa over.

Men igjen, så er dette ingen nyhet når det gjelder NAF :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare medlem av NAF for å bli plukket opp 3 ganger i året for 500 kroner...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, tenkte dette emnet kom opp.

Jeg sendte de en mail tidlig på dagen, før denne tråden ble laget.

Er spent på hva de svarer   :P

-----Original Message-----

Sent:  22.04.2015 00:00:00
To:  <
kundeservice@naf.no>
Subject:  Din henvendelse fra NAF.no

Slutt med å gi råd om ting dere ikke kan!!!
Med dette tenker jeg på typiske artikler som:
"Slik vasker du bilen utvendig"

Jeg blir flau på deres vegne! pusseskinn ?? seriøst.

Gå på detailersclub.no og lær å vaske bil.

Endret av jonarnes
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Var ikke mye saklig den der da

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner jeg blir mer flau på dine vegne, jonarnes...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sendte de en mail tidlig på dagen

Jeg skjønner frustrasjonen, men det der er ikke tonefallet som blir respektert og forstått av en organisasjon som oppfatter seg selv som en autoritet på "bil" dessverre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, tenkte dette emnet kom opp.

Jeg sendte de en mail tidlig på dagen, før denne tråden ble laget.

Er spent på hva de svarer   :P

-----Original Message-----

From:  jonarnes@yahoo.no

Sent:  22.04.2015 00:00:00

To:  <kundeservice@naf.no>

Subject:  Din henvendelse fra NAF.no

Slutt med å gi råd om ting dere ikke kan!!!

Med dette tenker jeg på typiske artikler som:

"Slik vasker du bilen utvendig"

Jeg blir flau på deres vegne! pusseskinn ?? seriøst.

Gå på detailersclub.no og lær å vaske bil.

Du skal være forsiktig med å være ambassadør for DCN når du ikke klarer å være moden og saklig, det får oss til å fremstå som idioter..

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike tråder som dette, kan gi DCN mer negativ oppmerksomhet, enn de tråden er ment å handle om. Det gir DCN et "bessewisser"-stempel som ikke er ønskelig. :)

Å påpeke andres feil på en negativ måte, motiverer sjelden til noen positiv endring. Ordlyden i henvendelsen sitert over, stiller DCN seg på ingen måte bak.  

6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NAF sin fremgangsmåte er ikke helt etter DCN-standard, men det fremgår ganske tydlig at Zalo kan brukes før polering og mild såpe skal benyttes på behandlet lakk. "Microfiberklut" er også nevnt som alternativ til pusseskinn, så jeg ser ikke den helt store krisen i denne artikkelen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart trogha og ØHN har rett, men det er lett å kaste seg på en slik tråd :)

Det som egentlig er litt rart er at NAF ikke har laget guiden sammen med Bilpleiekongen, de har samarbeid på andre ting. Mange er skeptisk til BK også, men det ville blitt en langt bedre guide uansett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive