mmosberg

Er det mulig å lufte bremser by gravity?

Er det mulig å lufte bremser kun ved å åpne på luftenippelen? Eller må man pumpe med bremsepedalen?

Har alltid tidligere gjort det med 2 mann, en som pumper pedal og en som åpner/lukker luftenippel. Nå i påska er jeg alene og har ikke særlig lyst til å be nabokona om å pumpe noe som helst  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også den saken fra Biltema, funker som en kule.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er lukket system klarer du det ikkje uten å pumpe eller vakum

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes flere DIY'er på hvordan du kan lage egne kits, men lettest er det å kjøpe lignende den som ble linket tidligere her, funker fjell å gjøre det alene med et sånt kit  :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte deg på VACN også... Men det går helt fint å la nippelen være åpen mens du pumper, den vil ikke dra inn luft, men stor fordel med slange og flaske ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne saken her er helt genial når man skal lufte bremser generelt og spesielt er alene:

http://www.gunson.co.uk/item.aspx?item=1818

Trykksatt via hjulet.

Også nødvendig når man skal lufte CSC/clutch.

Billig er den også. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har luftet et utalll bremser i mitt tidligere liv som bilmekaniker og etter mye banekjøring.

For å unngå å få luft i bremsesystemet hvis du åpner nippelen og pumper på egen hånd, trenger du en eller annen form for tilbakeslagsventil i systemet.

Det letteste er biltema sin billige lufter, med dette innebygd i enden av slangen.

Jeg har investert i egene nipler på caliperene med innebygd tilbakeslagsventil.

Tro meg når jeg sier at hvis du prøver å kun skru opp nippelen og pumpe, er du nesten garantert å få luft inn i systemet.

Skal du unngå dette kan du med litt flaks i så fall kun åpne nippelen så lite at det akkurat er mulig å presse ut litt væske med hardt trykk på pedalen.

Hvis du har litt flaks suger du ikke luft inn igjen når du slipper pedalen, siden klaringen er så trang som den er når nippelen nesten er helt igjenskurdd.

Vill uansett heller tatt hjelp av en eller annen som sitter i bilen og pumper på pedalen. Da er du sikker på å slippe luft i systemet hvis det gjøres riktig.

Du må da kjenne en eller annen som kan helpe deg selv om det er påskeferie?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en vakumsak på biltema som man setter på kompressoren. Så setter man slangen på nippelen og åpner opp. Så suger den bare ut væska. Lukker igjen når væska er fri for luft. Enkelt og greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har flere ganger satt på ei tang/klemme på bremseslange ganske nært nippel på calipper, byttet calipper, åpnet luftenippel og så tatt av tanga. Dette har fungert helt fint og aldri hatt problemer med det i ettertid. Sist ble det gjort på en mercedes e klasse med SBC bremser. Dvs en litt sær bremsestyreenhet men også her fungerte det helt fint. Men det beste er selvsagt å bruke ett lufteverktøy.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et bilde av den jeg bruker, funker fjell så lenge du har trykkluft.

P1020304.JPG?m=1428248734

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive