rogersolmyr

Sort Tesla får Modesta av Solmyr Autodetailing

28 innlegg i emnet

Autodetaillogo_zps7c3f17c4.png

Denne gangen var det en sort Tesla S som skulle i ilden hos meg. Det vil si det var jeg som skulle i ilden med en sort Tesla S.....

Forespørselen kom fra en hyggelig kar som hadde sett meg her på DCN og vi gjorden en avtale om at jeg skulle ta bilen hans mens han var på en aldri så liten sydentur. Og det var godt at jeg hadde litt mer enn en helg skulle det vise seg :-)

Bilen kom til meg samme dagen som jeg var ferdig med Mazda 5'eren så det var bare å sette i gang...

Først et par bilder av tilstanden før vask.

DSC08398_zpstod2xpe3.jpg

DSC08399_zpsc4ixrza0.jpg

DSC08404_zpskzfskfev.jpg

DSC08406_zps7lwxygko.jpg

DSC08408_zpsysmm2gse.jpg

DSC08410_zpswltpm8q3.jpg

OK, nok fotografering, her trengs det storvask... :-)

Surfex HD 1:10 på dekksider.

DSC08411_zpscwfy0e8y.jpg

Espuma Revolution 1:10 på felger.

DSC08412_zpsrmq7a7nk.jpg

Og Prickbort på lakk under vinduer.

DSC08413_zpswq6fs7l7.jpg

Dette fikk stå og virke noen minutter.

DSC08414_zpshlvulhsa.jpg

I mens tok jeg ut mattene.

DSC08415_zps2udny6qt.jpg

Mattene skummet jeg med Autofoam når det ble gjort på bilen og spylte de eterpå med høytrykkspyleren.

Sommerhjulene til Tesla'en ankom med bud fra dekkhotellet de har hvilt seg hele vinteren. Og avtalen var at de også skulle rengjøres og settes på bilen.

DSC08421_zpsbxjwunpb.jpg

Men vinterhjulene på bilen fikk litt pleie de også mens de ennå satt på bilen. Nå Korrosol.

DSC08424_zpslu3msqgq.jpg

Korrosol ble også lagt på lakk under vinduer etter at vannet etter forrige avspyling hadde fått rent litt av bilen. Mens dette virket gjorde jeg litt småtteri.

Som å børste i hjulhusene.

DSC08429_zpsctwmeozl.jpg

Spraye Surfex HD 1:5 i døråpningene.

DSC08430_zpsvbxvyhre.jpg

Pluss litt annet som ikke ble dokumentert på en vellykket måte....

Etter en grundig avspyling av Korrosol var det tid for håndvask. Gritguardbøtter, spesialsvamp og Adam Polishes shampoo var remediene som ble brukt til det.

DSC08432_zpsqednbrry.jpg

DSC08434_zpsje3oqgak.jpg

I døråpningene spylte, eller rettere sagt skylte, jeg bort såpen med en hånddusj med varmt vann.

DSC08435_zpsrjqpn9h0.jpg

Da var bilen ren og ganske pen, klar for å kjøres inn i garasjen for tørk og clay.

DSC08436_zps2xaeyfva.jpg

Gulvmattene tok jeg også inn i garasjen, og de var nokså våte. Jeg sprayet på litt APC fra Blank Bil og børstet godt.

DSC08441_zpsh6sgzarg.jpg

Før rensemaskinen fikk jobbe litt med å skylle bort såpe og trekke opp mest mulig væske.

DSC08442_zpslsy02jno.jpg

Da var bilen klar for polering, og jeg testet et område på panseret først.

DSC08444_zps9ttkomkz.jpg

Det hadde blitt forholdsmessig mye riper på et år selv om bilen kun var håndvasket. Prøvde litt forskjellig kombinasjoner, men for å ta nok uten å jobbe meg ihjel endte jeg opp med Menzerna FG400 på gul Rupes pute. Altså grov polish, men forholdsvis myk pute. Ryddet greit opp, men laget massevis av hologrammer skulle det vise seg....

Men nok prat, et par bilder av tilstanden før polering kanskje?

DSC08449_zpscsbppukf.jpg

DSC08449_zpscsbppukf.jpg

DSC08453_zpszyjdigc8.jpg

DSC08457_zpspya2p4c4.jpg

DSC08458_zpsuiitizdo.jpg

Oi, oj, åj. Her var det bare å sette i gang...

DSC08466_zps5kidhitt.jpg

Men etter å ha gjort første runde på panseret, kom jeg på at siden denne bilen har ekstremt myk lakk og masse glass var det kanskje lurt å begynne øverst. Man kan jo lett komme borti lakken når man skal bøye seg over bilen for å rekke til midten av taket, som altså er av glass...

Som tenkt, så gjort. Nanolex glasspolish på hvit Menzerna pute (hard) jobbet inn med Rupes Duetto var første steg på alt av vinduer inklusive panoramaglasstaket.

DSC08467_zpsfvk8xlsi.jpg

DSC08469_zps2p3lmeer.jpg

Så avbuffing og rens med Nanolex Glass rens.

DSC08470_zps7jsljfkn.jpg

Før forsegling med Nanolex Glass Ultra.

DSC08471_zpsiqojsqpw.jpg

Når det var gjort kunne jeg fortsette med grovkorrigeringen.

DSC08474_zpsqndjtvqs.jpg

DSC08486_zpslknsh6a4.jpg

DSC08502_zpsanpcszgb.jpg

DSC08508_zpsj0nzfiza.jpg

DSC08516_zpsmoclew8x.jpg

DSC08519_zpsielspqhd.jpg

DSC08521_zps1ipimi0k.jpg

Etter grovkorrigeringen gikk jeg en runde med Hvit Rupes Pute, Menzerna FF4000 på Rupes Duetto og Mini.

Så relativt bra ut etter dette med tanke på hologrammer. Lyste med diverse ledlykter for og var stort sett fornøyd, bortsett fra førerdøren....

DSC08538_zpsm2zck23o.jpg

Holdt på å bli gal av den døra, men til slutt var jeg tålig fornøyd også her.

DSC08543_zpsbpkrl0uo.jpg

Gikk så over hele bilen en ekstra runde med silikonfjerner for å gjøre klart for Modesta Primer.

Kjørte to runder med primer med natten i mellom lagene. Denne ble påført med hvit Rupes pute på Rupes Duetto.

DSC08530_zpsykpzrt3u.jpg

Og det ble utrolig blankt...

DSC08548_zpsirew4oo5.jpg

Mens primerlag nr 2 fikk herde gikk jeg løs på sommerhjulene. De var rene og fine, men trengte litt ekstra glans og beskyttelse.

DSC08549_zpslytqioqd.jpg

De ble først makinpolert med Rupes Mini påmontert gul pute som igjen var påført Rupes gul polish (keramik gloss altså). Av en eller annen grunn er bildene av det borte vekk...

Men etter polering var det tid for å prøve et nytt produkt; Slickrims!

Dette ble påført med en myk påføringspad.

DSC08550_zpsy52zos6g.jpg

og buffet av med mikrofiber.

DSC08552_zpsdyrqkj3v.jpg

DSC08553_zpsg2psho6w.jpg

Dekksidene fikk Swissvax Pneu

DSC08554_zps8bub66hf.jpg

Ble ikke så værst blankt.

DSC08555_zpshy2gkdhv.jpg

Da var det av med vinterhjulene.

DSC08557_zps3gezfzrt.jpg

Og mens hjulene var av ble det rengjøring av kalipere.

DSC08559_zpswmaes2s7.jpg

DSC08560_zps3c7hgfno.jpg

Og litt børsting av møkkete hjulhus....

DSC08562_zpsnqdrgpji.jpg

Dette ble som det ble....

Før montering av sommerhjul tok jeg litt aluminiumspasta på flatene som får kontakt med hverandre.

DSC08564_zps7w3bc9lb.jpg

DSC08566_zpsbuxuavxl.jpg

Bremsekaliperne ble satt inn med Swissvax Autobahn før hjulen ble montert. Hjulmutterne ble skrudd løst på for hånd.

DSC08567_zpsnorve1ev.jpg

Og strammet lett med Makita supermuttertrekker. (jeg er glad i denne altså)

DSC08568_zpsrufatwoj.jpg

Og til slutt ble mutterne etterstrammet og moment sjekket med momentnøkkel. (170 nm)

DSC08570_zpsonaz92kr.jpg

Og på dette ene hjulet hadde jeg glemt å smøre inn dekksiden med Pneu, så det måtte gjøres nå.

DSC08571_zpsgsnfgydn.jpg

Vinterhjulene ble tatt ut for rengjøring.

DSC08573_zps7iw47g9e.jpg

Først Espuma felgrens, så avspyling og neste trinn var Bilt Hamber Korrosol..

DSC08574_zpsjkc7aqey.jpg

Litt å ta av her ja.

Resten av vasken ble ikke dokumnetert, men dere skjønner gangen i det selv tenker jeg :-)

Men nå over til hedersgjesten...

DSC08575_zpsaep83m98.jpg

Modesta BC-04 skal legges vått så jeg fant frem en stor balje som jeg la påføringspad og en mikrofiberklut oppi.
DSC08578_zps54wexavr.jpg

Selve påføringen skjer altså med noen dråper BC-04 på en fuktig påføringsvamp.

DSC08579_zps2q30asqb.jpg

Tørkes så over med fuktig mikrofiber og buffes tørt til slutt med en tørr mikrofiber.

DSC08581_zpscoeno2ak.jpg

Tok et lite område om gangen, så dette er en tidkrevende prosess. Veldig viktig å være grundig slik at det ikke blir liggende igjen noen rester, men egentlig ganske enkelt å jobbe med dette.

Og resultatet ble bra, men førerdøren..... Her var det fortsatt hologrammer. Jeg pleier ikke å banne, men må innrømme at det for en del mørke tanker gjennom hodet mitt nå...

Kunne ikke ha ha på meg å levere en bil slik, så her ble det strafferunde. Først polere bort Modesta som hadde fått herde noen timer, og så polere med den mykeste poleringsputa jeg fant, igjen med Menzerna FF4000 som polish. Ble bedre og jeg måtte også gjenta prosessen med primer og BC-04 på førerdøra.

Bildet under er et forsøk på 50/50 hvor høyre side er polert...

DSC08587_zpsw6hfnx3o.jpg

Roger var sliten nå, og formen begynte også å skrante, men det var bare å stå på...

Døråpningene og spesielt innstegsområdet (vet ikke hva jeg skal kalle det) var i behov for polering det også... så det var noe jeg kunne gjøre mens coatingen herdet.

DSC08594_zps5u7n1iyg.jpg

Og all chrome ble tatt med Swissvax metalpolish.

DSC08598_zpsztmkkfzr.jpg

Plastlistene nederts på bilen fikk Carpro Dlux etter at de var renset med silikonfjerner.

DSC08600_zps0pokvlff.jpg

Lakk i døråpninger ble satt inn med Nanolex Nanovoks, og så var det tid for litt skinnrens.

Rattet først.

DSC08602_zpsgicfrfxf.jpg

Så resten.

DSC08603_zpsjnosooxd.jpg

Brukte Swissvax skinnrens og swissvax børste.

Tørket av med et kjøkenhåndkle.

DSC08605_zpswsakvu2a.jpg

Etter noen timer ble skinnet påført Swissvax Skinnmelk.

DSC08607_zpslbhdyo5x.jpg

Dette fikk stå og godgjøre seg over natten.

Nøkkelen, ja det er en nøkkel, fikk litt voks den også. Her brukte jeg Colinite #845.

DSC08608_zpskyiwybfl.jpg

Under panseret var det nokså grått og trist.

DSC08614_zps3j53icwo.jpg

Etter litt støvsuging, APC og Scholl Neo ble det bedre.

DSC08616_zpsg9mlx2gw.jpg

Vinduer ble vasket på innsiden med Swissvax Crystal.

DSC08619_zpsjqgsgnyu.jpg

Da skinte solen ute og jeg måtte benytte sjansen til å inspisere Modesta behandlet lakk i sollys...

DSC08621_zpshuxvjoft.jpg

Egentlig var jeg livredd for å kjøre ut bilen, tenk om jeg oppdaget masse hologrammer...

DSC08622_zpsbxcxinws.jpg

DSC08628_zpshe9lveab.jpg

DSC08630_zpssmnrgvwr.jpg

DSC08636_zpsfeeb8kof.jpg

Men det så aldeles strålende ut.. :-)

Inn i garasjen igjen for å fortsette.

Nå støvsuging av gulv.

DSC08639_zpsh9at3kra.jpg

Swissvax Seal Feed på gummilister.

DSC08642_zpsgzqm3khc.jpg

Og litt smådetailing. Samnt et lag med Modesta M-1 shot for å beskytte coatingen. Og da var vi ferdige.

DSC08644_zpsbqqmeztm.jpg

DSC08647_zps4thitwx5.jpg

DSC08650_zpshetixg6n.jpg

DSC08654_zpszcsbbaxv.jpg

DSC08657_zpsrj0r9c7i.jpg

DSC08662_zpspiuvalfd.jpg

DSC08666_zps24a3j18h.jpg

Det vil si, ikke heeeelt ferdig. Eier av bilen hadde lest værmeldingen, og det var spådd snø de nærmeste dagene, så han lurte på om vi kunne sette på vinterhjulene igjen.

Ja, ja det var egentlig ikke noe problem. Mellomste sønn skal snart lære seg å kjøre bil, og da måtte jeg jo benytte anledingen til å gi ham litt opplæring i å skifte hjul også.

DSC08670_zpsnluuqkwo.jpg

Vinterfelgene hadde også fått et lag Slickrims forøvrig.

Da var vi ferdig, og bilen er overlevert eier. Takk for oppmerksomheten.

En liten oppdatering: Det viste seg at den vanskelige førerdøren var omlakkert for ikke så lenge siden. Kan forklare hvorfor den var så mye vanskeligere enn resten av bilne..

Endret av rogersolmyr
64

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fullført sort tralala :) det ble veldig bra til slutt !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget solid jobb dette Roger, med et aldeles nydelig resultat :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blankt!! Nydelig jobb og resultat :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra dette Roger!  :thumbup:

Gald jeg ikke har kranglete svart lakk på egen bil lenger.  :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en sann glede å lese dine s&s'er Roger! :) strøkent resultat !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo blankt :-)

Går litt tid med Modesta,hvor mangen timer hadde du på denne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fullført sort tralala :) det ble veldig bra til slutt !

Takk for det. Til slutt er vel ordet, trodde aldri jeg skulle bli fornøyd med denne.

Meget solid jobb dette Roger, med et aldeles nydelig resultat :)

Takk  for det Reidar.

Blankt!! Nydelig jobb og resultat :)

Takk

Meget bra dette Roger!  :thumbup:

Gald jeg ikke har kranglete svart lakk på egen bil lenger.  :fun:

Takk for det. Jeg tror ikke svart lakk står på ønskelista her heller.

en sann glede å lese dine s&s'er Roger! :) strøkent resultat !

Tusen takk for veldig trivelig tilbakemelding.

Dette ble jo blankt :-)

Går litt tid med Modesta,hvor mangen timer hadde du på denne?

Takk for det. Timeforbruk på denne har jeg gått helt surr i... Men det er ikke Modesta jeg brukte mest tid på. Det var å få gjort lakken klar for Modesta.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor applaus! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget oppegående og gjennomført jobb Roger. Denne ble virkelig fin der den stod og mesket seg i solsteken :) Cred er gitt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som en skikkelig hat-jobb egentlig. Men dette klarte du selvsagt bra. Seiers-fanfare sendt fra Nedre Eiker! :thumbup:   

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra :) Kjenner igjen den følelsen av å være redd for hologrammer når bilen blir kjørt ut ferdig behandlet ;) Særlig fordi jeg kun bruker ledlykt underveis..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall bra S&S dette :) Ser det at Svart Tesla så bør man legge inn ekstra tid om man tar på seg en slik bil med tanke på lakk korrigering, ja Modesta primeren gjør at lakken blir utrolig blank! :) Kjekt å legge Coating men ikke like kjekt når man får problemer og må prøve å rette på det etter coatingen har herdet, man får litt ekstra hodebry, og da tenker man fakerten koffor tok eg ikke å la voks på denne lakken her hehe.

Men dette fikset jo du uten problem :)  :thumbs: 

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra Roger! Smart valg med 04 og ikke 05 på den lakken der ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor applaus! :D

:blush: :blush: Tusen takk!

Meget oppegående og gjennomført jobb Roger. Denne ble virkelig fin der den stod og mesket seg i solsteken :) Cred er gitt..

Takk for det. Må innrømme jeg var godt fornøyd når den så bra ut i sollys også og ikke bare i led-lys.

Så ut som en skikkelig hat-jobb egentlig. Men dette klarte du selvsagt bra. Seiers-fanfare sendt fra Nedre Eiker! :thumbup:   

Jepp, det ble en hat-jobb etterhvert... Men det er bare å hate i vei og stå på så blir det bra til slutt. Tusen takk Øyvind.

Knallbra :) Kjenner igjen den følelsen av å være redd for hologrammer når bilen blir kjørt ut ferdig behandlet ;) Særlig fordi jeg kun bruker ledlykt underveis..

Led-lykt er jo ganske effektivt for å avdekke hologrammer, men sol-lys er noe eget. Tusen takk.

Knall bra S&S dette :) Ser det at Svart Tesla så bør man legge inn ekstra tid om man tar på seg en slik bil med tanke på lakk korrigering, ja Modesta primeren gjør at lakken blir utrolig blank! :) Kjekt å legge Coating men ikke like kjekt når man får problemer og må prøve å rette på det etter coatingen har herdet, man får litt ekstra hodebry, og da tenker man fakerten koffor tok eg ikke å la voks på denne lakken her hehe.

Men dette fikset jo du uten problem :)  :thumbs:

Cred!

Jeg visste jo på forhånd at en sort Tesla ikke er en helgejobb for meg. Tusen takk for god tilbakemelding.

Knallbra Roger! Smart valg med 04 og ikke 05 på den lakken der ;)

Jeg liker faktisk best å legge Modesta vått som BC-03 og 04, og har også hørt at BC-05 er litt trått på sort Tesla. Takk skal du ha.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk S&S Roger.

Deilig å lese. Straffe runder er sjelden gøy, men de kan være lærerike..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en vrien lakk;) Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb. Ble aldeles nydelig ute i solen. Bra S&S som alltid. Cred er selvfølgelig gitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott på en utfordrende møkkalakk dette, Roger!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk S&S Roger.

Deilig å lese. Straffe runder er sjelden gøy, men de kan være lærerike..

Strafferunder er noe dritt, men det blir heldigvis stadig færre av dem så man lærer vel.... Takk!

Flott jobb på en vrien lakk;) Cred

Takk for det Patrick

Fantastisk jobb. Ble aldeles nydelig ute i solen. Bra S&S som alltid. Cred er selvfølgelig gitt.

Takk for trivelig tilbakemelding.

Flott på en utfordrende møkkalakk dette, Roger!

Takk for det David. Du har vel masse erfaring med disse, så du vet hva du snakker om :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive