Gå til innhold
rogersolmyr

Burgunder Mazda 5 - med malingsprikker

Recommended Posts

rogersolmyr    3 025
rogersolmyr

Autodetaillogo_zps7c3f17c4.png

Da var det klart for årets andre S&S fra meg.

Denne gangen var det en Mazda 5 i en flott rød-burgunder farge som skulle til pers. Full utvendig pakke pluss rengjøring innvendig. I tillegg var det noen malingsflekker som skulle fjernes.

Fikk bilen hjem i gården og fjernet skiltene.

DSC08230_zpsm5d3rdcg.jpg

DSC08233_zpsymi3d281.jpg

DSC08235_zpssmcowglx.jpg

Eier hadde også bedt om at jeg la om til sommerhjul, så de lå klar i bagasjerommet.

DSC08237_zpslcfyrixq.jpg

Motorrommet var nokså møkkete, og jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til motorvask på denne, men etter tildekking av "skumle" områder lot jeg også det stå til.

DSC08238_zpsacihyrae.jpg

Startet med Espuma felgrens på hjulene og Prickbort på lakk og i motor-rom.

DSC08243_zpslbfouqvh.jpg

DSC08241_zpsuobze3tw.jpg

Sommerhjulene fikk seg også en omgang. Her var det mye fastgrodd møkk....

DSC08246_zpssgcey2wg.jpg

La et lag med Bilt Hamber Autofoam utenpå Prickbort, bare fordi det er gøy.

DSC08250_zpsspavp8yr.jpg

Ikke bare gøy da, skummet har jo en viss rensende effekt i seg selv og det løses opp mye her.

DSC08251_zpsfegl8u0o.jpg

I motor-rommet hjalp jeg kjemikaliene litt med håndkraft også..

DSC08253_zpslhofys3o.jpg

DSC08254_zpsptnrillr.jpg

Etter en grundig avspyling med HT, var det på med Korrosol.

DSC08256_zpsjfrehdfc.jpg

DSC08257_zpsvli9msnl.jpg

Dette fikk virke noen minutter før ny avspyling. Og da var det klart for berøringsvask. Swissvax børste på trange steder.

DSC08260_zpsyokuqfv9.jpg

DSC08261_zpsaapjdzma.jpg

Og spesialsvamp fra Concours på lakk og vinduer.

DSC08262_zpshnsvwpdz.jpg

Da var bilen ganske så ren...

DSC08263_zpszpy4trzh.jpg

Men det var de hersens malingsflekkene da.

DSC08265_zpsfpwti9k3.jpg

Tenkte at clay, eller claytowel ville få løsnet disse prikkene, så jeg prøvde.

DSC08266_zpscbjb6tjl.jpg

Null effekt faktisk, ikke vanlig claybar nyttet heller.

DSC08269_zpsf2mjztmv.jpg

Prøvde også å polere bort med grov polish, men det var nyttesløst det også. Malingen hadde rett og slett etset seg inn i lakken.

Kjørte bilen inn i garasjen og holdt nesten på å ringe eier for å si at dette var håpløst. Men måtte jo prøve å se om våtslipepapir hadde noen effekt først.

DSC08272_zpsfsbhddbq.jpg

Og sannelig, sannelig jeg sier dere: JAAA!

Men i søken etter løsning hadde jeg helt glemt å sjekke lakkdybden på denne bilen, så da var det frem med apparaturen før jeg gikk for hardt til verks.

DSC08275_zpsgxlhokq1.jpg

Sukk, her var det ikke mye å ta av. Målingene viste verdier mellom 80 og 100 på hele bilen, så fornuft måtte utvises.

Et nærmere bilde av elendigheten..

DSC08280_zpshyr6zlco.jpg

Det var egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette med lett våtsliping av malingsflekkene. Tror faktisk at det er mer skånsomt enn å gå løs med grov polish og roterende maskin for å få bort alle de hvite prikkene.

Men for å gjøre noe annet begynte jeg med polering på de delene av bilen som ikke var besudlet av malingsregn.

Bilen hadde nokså mye vaskeriper så jeg testet meg frem til at Rupes maskiner (21, Duetto og Mini) med UHS pute påført Menzerna FG400 var kombinasjonen som var rett her. Kunne kanskje brukt Menzerna 2500, men syns det tok for lang tid å få ønsket resultat og UHS polish fungerte ikke her. Mengden lakk som fjernes vil uansett være nokså lik.

50/50 bilde fra panseret.

DSC08288_zpsazbqzzut.jpg

Det var noen litt dypere riper også som ikke gikk bort med kombinasjonen over heller (trodde det var myk lakk på alle japsebiler jeg...)

DSC08291_zpsiofbvoer.jpg

Her prøvde jeg med Rupes Mini, blå mikrofiber og Rupes Zephir polish.

DSC08292_zpsl2umg5te.jpg

DSC08294_zpsdfv2sh6g.jpg

Turte ikke å gå så hardt til verks, men ripa ble nesten borte.

DSC08295_zpsayzns7bn.jpg

Et par 50/50 bilder til...

DSC08297_zpsaznez3eu.jpg

DSC08302_zpst9qx4yok.jpg

DSC08309_zpsyacuhtc4.jpg

Før:

DSC08314_zpsduehlfdd.jpg

Under bearbeidelse:

DSC08316_zpsehj2ac1s.jpg

Etter:

DSC08317_zps7ndyfyvm.jpg

Fangeren bak var den vanlige historien... Masse riper etter at ting blir subbet over støtfangeren istedet for å bli løftet inn.

Så her var det ikke råd å få bort alt, men bedre ble det.

DSC08318_zpsy8phyye5.jpg

Men da var jeg kommet over på prikkesiden.... Her var det bare å pusse forsiktig på flekkene med 3000 papir på liten kloss.

DSC08323_zpsjzn0vfi7.jpg

Polerte over med blå Rupes kombo på mini på siden av taket eller over vinduene (velg det som passer)

DSC08324_zpsyarvrrjz.jpg

Og resultatet ble slett ikke så hakkanes gæærnt.

DSC08325_zps6gkmquok.jpg

Slik var det bare å ta hele siden av bilen. Brukte UHS pute og Menzerna FG400 på de store flatene.

DSC08329_zpsyjfnftwz.jpg

Etter denne grovjobben gikk jeg over all lakk utvendig en gang til, denne gangen med Swissvax CF pro regular på gul Rupes pute. Dette for å få frem enda mere glans og dybde fra den fantastiske fargen på denne bilen.

Når jeg endelig var ferdig med lakken, var det mere lakk i døråpningene. Her måtte det først og fremst gjøres ordentlig rent.

DSC08333_zpse9ajymaq.jpg

Da er damp tingen har jeg funnet ut. Det er effektivt og morsomt.

DSC08334_zpsxjgbrh75.jpg

Ble bedre.

DSC08335_zpsnm8zy8x8.jpg

Så fikk lakken et lag med en skikkelig gromvoks. Utopia by Tommy Lund! God å jobbe med og det blir altså blankt.

DSC08337_zpsc2bce6qy.jpg

Vinduene fikk den sedvanlige Solmyr-behandlingen.

Nanolex glasspolish

DSC08340_zpsjb9jszcu.jpg

Nanolex glassrens

Ingen bilder av den, men den er jo usynlig så da er det kanskje ikke noe problem?

Og til slutt Nanolex Glass Ultra

DSC08341_zps9rsttfla.jpg

Sommerhjulene ble også klargjort. Først en rens med Swissvax Cleaner Fluid Regular

DSC08344_zpst5rszfb6.jpg

Og så Swissvax Autobahn

DSC08346_zpst64q8zxu.jpg

Swissvax Pneu på dekksidene.

DSC08347_zpsavpmrtyd.jpg

Og da ble det slik.

DSC08348_zpscxudbczs.jpg

Pneu blir mattere etter at den har trukket inn.

Så var det litt interiør.

DSC08350_zpsn8seqtyc.jpg

DSC08350_zpsn8seqtyc.jpg

Dampmaskinen måtte til pers igjen.

DSC08354_zpsfzyrmlxq.jpg

Litt støvete dashboard

DSC08357_zpssvk3ppri.jpg

Og her ble det ikke brukt damp, men derimot Swissvax Quick Interior Finish...

DSC08362_zpsbt0qrer6.jpg

DSC08359_zpsjqjtpoyn.jpg

DSC08363_zps2l4uzp6o.jpg

DSC08364_zpseg68c7bl.jpg

Rattet ble renset med Swissvax Leather Cleaner og senere påført Swissvax Leather milk.

DSC08360_zpso9fyfipv.jpg

Samme prosedyre på girstangen, eller nærmere bestemt skinngreia rundt den.

DSC08361_zpspp2bpboe.jpg

Pensel måtte brukes i luftdyser o.l.

DSC08365_zpserteqdoq.jpg

Litt sliten gammel mann, men like blid, og hodelykt er genialt når man jobber med interiør.

DSC08369_zpssijnnts6.jpg

DSC08371_zpshtezljn9.jpg

DSC08373_zpsjkkfam3b.jpg

DSC08374_zpsek5etjh5.jpg

Etter litt ytterligere detailing utvendig og innvendig som ikke ble dokumentert var bilen omsider ferdig.

DSC08375_zpsokapyuuv.jpg

DSC08389_zpsi1l8e7lm.jpg

DSC08385_zpsag09nhxz.jpg

DSC08376_zpsfx920han.jpg

DSC08387_zpsuchd7j6s.jpg

DSC08377_zpslzvuonts.jpg

DSC08380_zps4lyiambf.jpg

DSC08383_zpsx1fsgejf.jpg

Lufttrykk ble sjekket og luft etterfylt.

DSC08390_zpsczc5iux5.jpg

Men vinterhjulene som jeg hadde byttet ut med sommerhjul måtte jo også få en omgang..

DSC08392_zpskt05y5p6.jpg

DSC08395_zpsvsucmnwn.jpg

DSC08396_zps8jetudbk.jpg

De ble satt inn med Colinite #845 og lagt inn i bilen, og da bar bilen klar til å bli hentet av en tilsynelatend fornøyd eier.

De var det jeg hadde å by på denne gang.

Endret av rogersolmyr
  • DCN Poeng 57

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    402
Michael

Veldig flott arbeid! :) Hvor lang tid brukte du? Vanlig med så tynn lakk på slike biler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 876
alexanderst

Prima arbeid fra den kanten som vanlig. Denne fargen ble veldig pen etter behandlingen :)

Ser du renset rattet også denne gangen hehe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Robin S    1 789
Robin S

Syk forskjell i fargen før og etter ja. Knall jobb på stor bil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Her hadde du litt å stri med, men ble knallbra til slutt! Hvilken pad bruker du for å maskinpolere ruta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 025
rogersolmyr

Kudos for et glimrende resultat!

Takk for det

Veldig flott arbeid! :) Hvor lang tid brukte du? Vanlig med så tynn lakk på slike biler?

Takk, jeg brukte drøyt 30 timer på denne. Og det er dessverre ganske ofte at jeg ser at det er overraskende tynn lakk på nyere biler.

Ble pent! Bra jobba :)

Takk

Prima arbeid fra den kanten som vanlig. Denne fargen ble veldig pen etter behandlingen :)

Ser du renset rattet også denne gangen hehe...

Tusen takk for hyggelig kommentar, og ja rattet ble renset - tør jo ikke å la være :-) Fargen er jeg enig i, utrolig pen i sola.

Syk forskjell i fargen før og etter ja. Knall jobb på stor bil

Takk for det Robin.

Flott jobb!

Takker og bukker.

Godt utført, og ikke minst ufattelig bra resultat! Cred! :)

Takk for trivelig tilbakemelding.

Her hadde du litt å stri med, men ble knallbra til slutt! Hvilken pad bruker du for å maskinpolere ruta?

Det var litt å jobbe med her ja, spesielt malingen som hadde etset seg fast. Tror den har vært på lakken lenge. Ruta polerte jeg med Nanolex Glass Polish og hard Menzerna pute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johime(joakim)    474
johime(joakim)

Cred for et knallbra arbeid! Kjørte du hele bilen med mini'en? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skydancer    161
Skydancer

Et flott stykke arbeid, sluttresultatet ble vakkert. Fin farge i vår sola når den var ferdig. Blitt glad i damp selv. Hva slag steamer har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 025
rogersolmyr

Cred for et knallbra arbeid! Kjørte du hele bilen med mini'en? :D

Takk for det. Jeg brukte nok både Bigfoot 21, Duetto og Mini alt ettersom hva som passet best. Bare Minien som er avbildet ser jeg.

Et flott stykke arbeid, sluttresultatet ble vakkert. Fin farge i vår sola når den var ferdig. Blitt glad i damp selv. Hva slag steamer har du?

Takk for det. Jeg har en Foma Steam 7000

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Meget bra resultat av en kjempejobb. Stas å lese! :thumbup:

Malingsflekker kan være skikkelig plunder. Jeg brukte nanosvamp/melaminsvamp til å gni av maling på en Volvo XC60, der clay og slikt var nytteløst. Jeg fant at nanosvamp, selv om det tok lengre tid enn våtslip, fjernet minst av lakken under. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 596
Audi S8

Topp S&S dette med mangen flotte bilder, må si eg får bare mer å mer lyst på en steamer når eg ser kor kjekk den er i bruk :D  No har eg vert borti et par biler med malingsflekker men ser ut som du har fått den verste med tanke på hvordan flekkene var å få løsnet, har som regel klart å fjerne dei med en del jobbinng med clay, men tar som regel altfor lang tid!

Fin fgarge det der, den vart i vertfall meget shiny nå :)

Cred!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 025
rogersolmyr

Meget bra resultat av en kjempejobb. Stas å lese! :thumbup:

Malingsflekker kan være skikkelig plunder. Jeg brukte nanosvamp/melaminsvamp til å gni av maling på en Volvo XC60, der clay og slikt var nytteløst. Jeg fant at nanosvamp, selv om det tok lengre tid enn våtslip, fjernet minst av lakken under. :)

Takk for hyggelig og konstruktiv tilbakemelding Øyvind. Nanosvamp burde jeg jo selvsagt prøvd, men den tanken slo meg aldri :blush:

Topp S&S dette med mangen flotte bilder, må si eg får bare mer å mer lyst på en steamer når eg ser kor kjekk den er i bruk :D  No har eg vert borti et par biler med malingsflekker men ser ut som du har fått den verste med tanke på hvordan flekkene var å få løsnet, har som regel klart å fjerne dei med en del jobbinng med clay, men tar som regel altfor lang tid!

Fin fgarge det der, den vart i vertfall meget shiny nå :)

Cred!!

Det er sikkert forskjell på hva slags maling som har blitt brukt, og tiden den har fått "virke" på lakken har sikkert også en del å si. Dette var oljebasert maling til vindskier har det blitt meg fortalt. Skulle ønske at steameren tok malingsflekker også.., i alle fall kjekk på mye annet. Takk for hyggelig tilbakemelding.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KristianLomeland    312
KristianLomeland

Solid stykke arbeid på flott farge! Heller ikke dumt med hodelykt ved rengjøring av interiør :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen    2 907
D.Mikalsen

Nok en topp jobb fra deg Roger, det er gøy å se deg i fint driv på S&S fronten :) Her fikk du frisket godt opp, og jeg blir alltid like lei meg når jeg ser et slikt motorrom ved første innsyn under panser.. :wacko: Ser fram til neste S&S fra deg, cred er levert! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Du har starta ny trend med selfies du nå! Godt jobba!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    681
Conkey

Fin farge som fikk seg et skikkelig løft. Standard nyere mazda med løvtynn lakk. Cred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig