Gå til innhold
martinsens

Dekk/gateslicks

Recommended Posts

martinsens    13
martinsens

Noen som har erfaring med gateslicks? Vurderer å kjøpe et sett til kjøretrening og autoslalom. Har et sett med felger og Verdenstein Ultrac Sessanta som jeg kommer til å kjøre med til vanlig. Trenger dekk i dim. 205/50 17" og 225/45 17".

Vurderer Toyo R888, Yokohama Advan A048. Federal er vel billigere. Noen andre forslag og erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
The Punisher    98
The Punisher

Kommer an på hvor mye du kjører/ deltar på. R888 og Advan er de beste. Mye hardere dekksider enn Federal og sitter bedre. Kjører du 2 ganger ila året og ikke ønsker å legg 2000kr pr dekk så fungerer Federal bra. Kjører selv på det og det er bra value for money! Overraskende bra!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Federal rsr henger godt på og varer mye lengre enn r888 :) Ikke fullt så bra grep, men koster lite og henger godt på helt til det er minimalt med mønster igjen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
martinsens    13
martinsens

Høres ut som Federal RSR er et godt alternative. Noen andre som har erfaring med dette dekket eller andre gateslicks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oluf    328
Oluf

Kjører på Toyo R888 på banebilen nå, det beste "bang for your buck" semislick dekket synes jeg, Yokohama sitt er hakket bedre på alle punkter, men koster også litt ekstra. R888 er lite holdbar om du kjører hardt på bane/vei før det har blitt skikkelig varmt, lar du dekket bli varmt før du starter misbruken varer det enormt lenge. En kompis av meg kjørte 5 sesonger på stamme sett forran, eneste grunnen til att han byttet det i nye var fordi det hadde blitt veldig hardt etter utallige oppvarminger/nedkjølinger og grepet var ikke noe å skryte av lenger.

Endret av Oluf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O    774
Haakon O

Akkurat det er vel ankepunktet om bruken er f.eks autoslalom. Da starter man på kalde dekk, kjører kanskje 40-60 sekund og så inn og vente en halvtime/time på neste run..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    661
magne

Min erfaring fra autoslalom kjøring er at intervallene med kjøring er for korte til at dekkene blir skikkelig varme (toyo r888)

Man får derfor ikke utnyttet at dekkene blir "sticky" når de blir varme.

Når det gjelder min erfaring med autoslalom er det gjerne 2 minutter kjøring og 20 minutter venting.

Til banebruk derimot fungerer gateslicks utmerket. Forskjellen blir gjerne at de første rundene på bane må man ta det litt pent slik at dekket får varme og grep. De sitter ikke spesielt godt før de er varme.

Med tanke på hvordan man bruker banedekk, så er ikke levetid allverdens. Dette avhenger selvfølgelig litt av om man velger hard eller myk gummiblanding også.

Har et sett med toyo r888 som har vært brukt til dette formålet. De har også blitt brukt for transport til og fra banekjøringen. De har vel holdt ca 2000km. Men det tilsvarer mye banekjøring...

Skal du kjøre autoslalom ville jeg nok satset på en mellomting. hadde et settt med bridgestone potenza re070 på min gamle STI. De får du i 225\45-17 Disse er optimale til autoslalom, da de gir ekstremt grep når de er kalde og litt varme.

Men til banekjøring er det gateslicks som fungerer best.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oluf    328
Oluf

Som de to over meg påpeker, hvis autoslalom foregår slik som de beskriver har du bedre grep med ett bra gatedekk enn ett semislick bane dekk, det tar en stund før de er varme nok og har optimalt grep.

Toyo R1R tror jeg kan være ett godt alternativ her, uten att jeg har testet dette selv. Bridgestone Potenza RE050A og Potenza RE002 Adrenaline (sistnevnte spesiellt) har veldig bra grep i kald tilstand, det beste dekket jeg har brukt til nå mtp kalde egenskaper er Pirelli P-Zero Silver, det er ett kjempe dekk til allround bruk.

Tror forsåvidt også du vil slite med å finne semislick dekk i 205/50/17, i hvertfall til en vettug pris.

Endret av Oluf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
martinsens    13
martinsens

Ja, dekk1 svarte meg at de ikke har i 205/50 17. Er det odde dimmensjon? Er det mulig for meg å gå for noe i nærheten? Jeg har en 1990 911 C4. Det er mekanisk firehjulstrekk og slik jeg forstår derfor veldig følsom for endring og forskjell i diameter. Dekk 1 foreslo et annet Federal dekk. Mer gatedekk/performance dekk. Da tror jeg heller vil gå for pilot sport 2 eller noe annet som Porsche anbefaler på 964. Men som sagt kunne jeg nå tenke meg et sett med gateslicks i tillegg til det sette som står på bilen. Jeg får lete på dekkonline.com.

Ja, enig at jeg har ingenting eller lite å hente på autoslalom. Men PCN har 4 kjøretreninger og NSK har noen så blir en god del kjøring på bane. Ser på dekk og bremser som god forsikring på bane. Forsåvidt den eneste forsikringen man har på bane!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Blir nok berre n merka Michelin dekk på min bil. Eg kjøper mjuke gatedekk. (Treadwear på 140) Har Brigdestone potenza bak no, men virker som bilen sporer meir med dei dekka.

Eg køyrer ikkje på bane, berre på vanlig veg.

Porscher må ha skikkelige dekk, ellers føles dei ustabile ut. (Pga ein kraftig motor rett over bakhjula)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oluf    328
Oluf

Ja, dekk1 svarte meg at de ikke har i 205/50 17. Er det odde dimmensjon? Er det mulig for meg å gå for noe i nærheten? Jeg har en 1990 911 C4. Det er mekanisk firehjulstrekk og slik jeg forstår derfor veldig følsom for endring og forskjell i diameter. Dekk 1 foreslo et annet Federal dekk. Mer gatedekk/performance dekk. Da tror jeg heller vil gå for pilot sport 2 eller noe annet som Porsche anbefaler på 964. Men som sagt kunne jeg nå tenke meg et sett med gateslicks i tillegg til det sette som står på bilen. Jeg får lete på dekkonline.com.

Ja, enig at jeg har ingenting eller lite å hente på autoslalom. Men PCN har 4 kjøretreninger og NSK har noen så blir en god del kjøring på bane. Ser på dekk og bremser som god forsikring på bane. Forsåvidt den eneste forsikringen man har på bane!

Det er litt begreneset hvilke dimensjoner du har å velge i på semislicks. Du kan feks bruke http://www.dekkalkulator.com/, der kan du putte inn to dimensjoner og sammenligne rulleomkrets. Det som er viktig på en firehjulstrekker er att dim på forhjul og bakhjul varierer minst mulig, du kan jo prøve deg litt frem på dekkalkulatoren, men vær obs på hvis du avviker mye fra originalt på for og bakhjul så vil nok speedometeret ditt også avvike noe, men det ser jeg ikke på som noe stort problem på bane.

Endret av Oluf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
martinsens    13
martinsens

Ser ikke ut til at jeg finner noen gateslicks med den dim. jeg skal ha. Avviket blir for stort med tanke på at jeg har C4, firehjulstrekk. Så må kanskje gå for Michelin PS2. Eller annet performance dekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
martinsens    13
martinsens

Må du ha forskjellig dimmensjon fremme og bak?

Ser jeg skrev feil dimmensjon i første post, men ja, pga ulik felgbredde trenger jeg ulik dimmensjon. 

205/50 ZR17 og 255/40 ZR17 som er dimmensjonen i følge Porsche. Finner hverken Yokohama, Toyo, Federal eller andre gateslicks som er nærme nok dimmensjonen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
e30 tic    594
e30 tic

Jeg har federal rsr som herje hjul til e30en. Med vanlige federal Ss i 215 og 225 har jeg ikke feste rett frem i 3 gir på tørt. Med Rsr i 205 så sitter den greit på 2 og null slipp på 3. Dette på kalde hjul. Nå har ikke jeg testet dyre gatehjul men det er en enorm forskjell i grep vertfall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Eg brukte federal rsr på civicen som banedekk. Fungerte ganske bra, men så har eg heller ikkje prøvd noko anna. Denne sesongen har eg bestilt Toyo RA1 som banedekk.

For gatedekk vurdera eg sterkt Yokohama AD08R, mest fordi at det blir litt effekt i civcen denne sessongen.

http://www.speedhunters.com/2013/04/its-all-about-rubber-neova-ad08r-time-attack/

Endret av tharshan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig