Jimmen

Hva gjør jeg feil?

61 innlegg i emnet

Hei!

I går polerte jeg opp fruen sin bil, en 00- Honda Accord Type R.

Denne hadde mye vaskestriper og andre striper..

Fikk bort det værste, men jeg klarte rett og slett ikke å få vekk alle småripene!

De var ikke dype i det hele tatt, har jeg helt feil combo?

¨20150307_215754_zpsds2hig1t.jpg

Beklager dårlig kvalitet, men dere ser hva jeg mener.

Lakken er svart perlemor med blå flakes (Ja, noe porno farge!)

Bruker en flett ny Krauss 500w, 1 grønn og 1 gul skumpute fra Rupes ( http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_13&products_id=396 ) og poleringsmiddlet heter Rupes Quarz Gloss Gel - Medium. Har også den fine typen med gul topp.

Dette gikk ikke, også prøvde jeg også en vaffelpute fra menzerna med samme poleringsmiddel.

Samme resultat, fikk ikke bort ripene.

Kan legge til at alt utstyr var absolutt helt nytt og aldri brukt før.

Etter 7 timer på kun 1 steg ga jeg meg, og la på en lag med SW Onyx..

Endret av Jimmen
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kjørte du maskinen?

Beveget du maskinen med hastighet på ca 1cm pr sekund?

Begrenset du til 30x30cm arbeidsområde?

Fikk du litt varme i lakken?

Kjørte du på maks turtall?

Brukte du 1-2 kg press?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som at denne lakken er veldig hard. Prøv med tipsene som ØHN skriver ovdr her. Varme er ofte løsni gen på hard lakk.

Det er på lakk som dette en roterende maskin er veldig praktisk å ha da den er mye mer effektiv.

Grønn 3M pleier jeg å bruke på hard lakk. Avslutter ikke så pent og støver endel, men den er veldig effektiv. I våtsliptesten min fjernet den like mye lakk som p2000 våtslip.

Mulig du bør gå til innkjøp av et grovere produkt som f.eks grønn 3M, blå Rupes eller Scholl S3G eller lignende.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Press har mye å si.Produktene du bruker tror jeg skal ta bra nok.Legg bare litt press på maskina(godt på lakken men ikke presse hardt på), sånn at du ser bakplata går jevnt rundt.Ved for hardt press ser du at bakplata står omtrent stille.For mye press vil gjøre at komboen biter mye dårligere enn det den kan klare.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roterende må nok brukes, DA maskin på slike ting er nyttesløst......det er min mening, ullpad på roterende tar dette uten problemer.....men det vil bli mye holos....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roterende må nok brukes, DA maskin på slike ting er nyttesløst......det er min mening, ullpad på roterende tar dette uten problemer.....men det vil bli mye holos....

Da tror jeg du gjør noe feil, om du mener DA generelt ikke kan fjerne riper på hard lakk, for det gjør ca. 90% av de som er her inne ;)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville startet med å skaffe grovere pute og polish, og ikke minst følge tipsene til ØHN.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Honda har jo pleid å ha smørmyk lakk som får riper om man nyser i bilens generelle retning...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roterende må nok brukes, DA maskin på slike ting er nyttesløst......det er min mening, ullpad på roterende tar dette uten problemer.....men det vil bli mye holos....

Synes du har gitt dette tipset litt vel mange ganger nå. Hva med å heller åpne opp for at det er andre ting som fungerer vel så bra...

Honda har jo pleid å ha smørmyk lakk som får riper om man nyser i bilens generelle retning...

Enig

Jeg har hatt god erfaring med blå (zephir) på gul rupes mf og godt med press på myk lakk. Da går korrigeringen unna

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Honda har jo pleid å ha smørmyk lakk som får riper om man nyser i bilens generelle retning...

Jeg vet, men jeg synes at ripene ser litt for tilfeldige ut for å komme fra maskinen med for grov kombo. Ved for grov kombo på myk lakk danner ripene ofte et ryddig mønster, ikke riper på kryss og tvers som på bildene til TS.


Bare så jeg har sagt det så mener ikke jeg at det ikke er mulig å få til dette med DA. Jeg har tidligere hvert skeptisk til DA på hard lakk, men etter å ha testet litt DA på det blå testpanelet mitt som har hard lakk så har jeg bare blitt mer og mer imponert hva som er mulig med en DA maskin.

Roterende er mer effektiv, men den krever også litt mer trening. Selv startet jeg med roterende og har kjøpt DA i ettertid for å teste. Jeg trives best med roterende pga. minimalt med vibrasjoner, men det er veldig nyttig med DA til tider også.


Press har mye å si.Produktene du bruker tror jeg skal ta bra nok.Legg bare litt press på maskina(godt på lakken men ikke presse hardt på), sånn at du ser bakplata går jevnt rundt.Ved for hardt press ser du at bakplata står omtrent stille.For mye press vil gjøre at komboen biter mye dårligere enn det den kan klare.

Mer press utvikler mer varme og blir mer effektivt ja. Det er litt begrenset hva man kan legge av press på 500w her er DAS6 pro mye råere da den har sterkere motor. Det er her hovedforskjellen mellom disse 2 maskinene er.

Uansett så får man gitt endel press og dette får som sagt opp temperaturen og korrigerer bedre. Kombinerer du dette med å bevege maskinen sakte bortover (ca 1cm i sekundet) så vil du få ganske varm lakk.

Husk på at dette kan over lenger tid skade putene dine. Det har ikke skjedd med meg, men jeg har ikke kjørt så hardt med dette maskinen før. Har lest her på forumet at mange har ødelagt putene sine ved at puten revner ved borelås.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trives best med roterende pga. minimalt med vibrasjoner, men det er veldig nyttig med DA til tider også.

X2

Det er forsåvidt relativt greit og komfortabelt å kjøre finsteg med myk pute og lite press på DA maskin, men armene mine har ingenting til overs for vibrasjonene man får ved korrigering (hard pute og mye press) over tid. Da er roterende langt mer behagelig å kjøre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en gammel bil, og testet denne med DA pro6, muligens det er maskiner som er mye bedre enn denne, og der var det mye riper, kjørte sv cf strong på et stykke 60x60 med DA maskin, kjørte vel ca 1 time, mye turtall, lite turtall, ingen press litt press, og etter flere buffinger, jeg vil si at det var lite merkbart, desverre... Satte puten over på roterende flex maskin, kjørte vel ca 5 min, og 95% var borte,DA maskin mener jeg er best å fjerne holos, og siste finish så er den bra, men folk kan mene mye her inne, det jeg skrive er min mening, og som et tips til andre. Hvis folk vil sitte timevis med en DA maskin på et lite stykke, så må folk gjøre det. Det er jo opptil hver enkelt å bestemne hva som skal brukes,... Det er bare et Tips

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... folk kan mene mye her inne, det jeg skrive er min mening...

Helt enig i at alle skal si sin oppriktige mening.

Forskjellen på grov korrigering med en god DA-maskin er ikke alarmerende mye dårligere enn med roterende, når man lærer seg å kjøre det. Men det er tryggere.

Jeg vil advare mot at skader kan skje veldig fort når man dundrer i gang med roterende, ull og grov polish. Det er noe å tenke på, særlig om man jobber på andres biler. Det er gjerne folks mest dyrebare eiendel etter bolig. ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en gammel bil, og testet denne med DA pro6, muligens det er maskiner som er mye bedre enn denne, og der var det mye riper, kjørte sv cf strong på et stykke 60x60 med DA maskin, kjørte vel ca 1 time, mye turtall, lite turtall, ingen press litt press, og etter flere buffinger, jeg vil si at det var lite merkbart, desverre... Satte puten over på roterende flex maskin, kjørte vel ca 5 min, og 95% var borte,DA maskin mener jeg er best å fjerne holos, og siste finish så er den bra, men folk kan mene mye her inne, det jeg skrive er min mening, og som et tips til andre. Hvis folk vil sitte timevis med en DA maskin på et lite stykke, så må folk gjøre det. Det er jo opptil hver enkelt å bestemne hva som skal brukes,... Det er bare et Tips

Helt ærlig, og ikke for å være verken frekk eller ufin. Men da har du ikke kjørt med enten: rett kombo, rett teknikk eller begge deler. Det er en forskjell på DA og roterende, men ikke alltid, og den er ikke så stor. Det hører til skjeldenhetene at forskjellen er så stor.

Jeg har selv vært borti lakk hvor DA har tatt bedre enn roterende :) Og fyi: jeg digger mine roterende maskiner, men prøver alltid å bruke rett "våpen" til rett "krig"

3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt ærlig, og ikke for å være verken frekk eller ufin. Men da har du ikke kjørt med enten: rett kombo, rett teknikk eller begge deler. Det er en forskjell på DA og roterende, men ikke alltid, og den er ikke så stor. Det hører til skjeldenhetene at forskjellen er så stor.

Jeg har selv vært borti lakk hvor DA har tatt bedre enn roterende :) Og fyi: jeg digger mine roterende maskiner, men prøver alltid å bruke rett "våpen" til rett "krig"

Det kan godt være, jeg har ikke funnet det enda, jeg ser det er detailere som flere anbefale her inne fra stavanger som heller ikke får bort riper, med DA maskin, hadde dette fungert, så hadde denne bilen vært flott, men ble levert tilbake med like mye riper, og 4000 kr fattigere, jeg synes det var merkeligt, når flere anbefale han, jeg tok en tlf til og spurte hva han brukte, han brukte bare DA maskin, okei, tar den alle riper, Nei fikk jeg til svar, for det går ikke, jeg fant ut det var mye tull og lureri her, og det stemte nok mye desverre om hva han opplevde som leverte inn bilen der,... Så tydligvis så fjerne ikke han riper......og det er en som dere med mest kurs som anbefale på det sterkeste, så vær forsiktig hvem dere anbefale, der var litt utenom.......noen har nok mer kurs, men har nok sovet mye og...hahaha,

Men veldig enig.... Rett våpen til rett krig

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig i at alle skal si sin oppriktige mening.

Forskjellen på grov korrigering med en god DA-maskin er ikke alarmerende mye dårligere enn med roterende, når man lærer seg å kjøre det. Men det er tryggere.

Jeg vil advare mot at skader kan skje veldig fort når man dundrer i gang med roterende, ull og grov polish. Det er noe å tenke på, særlig om man jobber på andres biler. Det er gjerne folks mest dyrebare eiendel etter bolig. ;)

Det stemme har erfart det allerede å gått gjennom klarlakken, men man lærer av feilene, det var å prøve å fjerne noen grove riper.....som sagt det gikk nesten.,hehehe, men men det er det man lære av...

Det er morsom "manneblogg" dette, ufattelig mye bra tips....mye dyktige folk

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan godt være, jeg har ikke funnet det enda, jeg ser det er detailere som flere anbefale her inne fra stavanger som heller ikke får bort riper, med DA maskin, hadde dette fungert, så hadde denne bilen vært flott, men ble levert tilbake med like mye riper, og 4000 kr fattigere, jeg synes det var merkeligt, når flere anbefale han, jeg tok en tlf til og spurte hva han brukte, han brukte bare DA maskin, okei, tar den alle riper, Nei fikk jeg til svar, for det går ikke, jeg fant ut det var mye tull og lureri her, og det stemte nok mye desverre om hva han opplevde som leverte inn bilen der,... Så tydligvis så fjerne ikke han riper......og det er en som dere med mest kurs som anbefale på det sterkeste, så vær forsiktig hvem dere anbefale, der var litt utenom.......noen har nok mer kurs, men har nok sovet mye og...hahaha,

Men veldig enig.... Rett våpen til rett krig

Du får bort akkurat det samme med DA som roterende, som for hånd. Spørsmålet er produkt og tid. Kan fjerne alle riper i klarlakk som ikke har gått igjennom klarlakken for hånd, tar bare inni h... lang tid og såre muskler og fingre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får bort akkurat det samme med DA som roterende, som for hånd. Spørsmålet er produkt og tid. Kan fjerne alle riper i klarlakk som ikke har gått igjennom klarlakken for hånd, tar bare inni h... lang tid og såre muskler og fingre.

Alt fjernes over tid.....og det vil ta tid....men mange har god tid

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jimmen: Er du sikker på at puta gikk rundt og ikke bare oscillerte ?

Et triks for å følge med på dette er å sette noen sprit tusj merker på puta eller bakplaten

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo greit å tenke på at det kan være stor forskjell på de forskjellige DA maskinene, kan man ikke legge mye press under korrigering uten at noe stopper opp, vil den nok virke ubrukelig (til korrigering) sammenlignet med en god roterende maskin.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive