Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Det gjorde jeg nå i helgen... Rundt hele bilen før jeg buffet! Helt smertefritt det!

Syntes faktisk den var latterlig lett å buffe! :P

• Moderatorer
Skrevet

Har også klint Fusso utover hele bilen før jeg har buffet av (2 ganger), og jeg har heller ikke hatt noen problemer med å buffe.

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Skrevet

Kan skimte vokshologrammer etter buffing ja, men da hadde jeg sterk ledlys og rett vinkel! De forsvant mer og mer etterhvert som jeg buffet.

La riktignok voksen i 10-13ish grader noe som ikke hjelper på akkurat!

Skrevet

Enkleste er å ta ett eller to paneler av gangen og buffe av fortløpende. Ellers syns jeg den blir litt vel standhaftig. Ikke "umulig" å fjerne, men nok til å angre. To lag er vel kanskje også å foretrekke? :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Bayerische
Skrevet

Skal nevnes at det er den eneste voksen jeg har lagt og men kommer til å ta 1-2 paneler om gangen da man får litt bedre oversikt og rekker å fjerne fra kriker og kroker før det tørker inn og man må stå med meisel for å få det ut

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Godtriksene for kranglete voks er:

- Legg på mer voks (likt løser likt) og buff med en gang

- Buff med fuktig klut (fuktig, ikke våt), deretter tørr

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Absolutt, men det letter bare påføringen. Hvis voks lagt med fuktig pad får ligge for lenge blir den like vanskelig som den lagt med tørr. Jeg har prøvd :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Er det noen som har noe form for datablad på Fusso? Ser det inneholder Fluoridpolymer som er ganske så giftig. Har etterspurt fra forhandler der jeg kjøpte voksen uten resultat.

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen her :( lå voks på hele bilen i går også kom en kamerat og vi ble stående å snakke i ca 1 time før jeg plutselig kom på at det lå voks på :)

Da var klokken blitt 2200 og det var i Bergen (les fuktig), men buffing gikk som en drøm :)

Bare digger denne voksen, er definitivt mest bang for bucks jeg noen sinne har testet.

Skrevet

Er det noen som har noe form for datablad på Fusso? Ser det inneholder Fluoridpolymer som er ganske så giftig. Har etterspurt fra forhandler der jeg kjøpte voksen uten resultat.

Jeg er ikke ekspert, men dette fant jeg kjapt ved litt søking :) Fluoridpolymer er en gruppe polymer (PFC's) som er ekstremt motstandsdyktige for bla. løsemidler, syrer og baser. Åpenbart blant de mest unedbrytbare menneskeskapte kjemikaliene. Blant de er PTFE, som Fusso inneholder, en av de vanligste. PTFE er bedre kjent som teflon, slik som f.eks. mange stekepanner er dekket av. Ikke akkurat det mest miljø- og helsevennlige kjemikaliet:

1. "PTFE is the registered trade name of Teflon™, a highly useful plastic material in a class known as pluoropolymers—the most common being polyester, and nylon. PTFE is widely used to infuse stain-resistance to fabrics, carpets, wall coverings, and for weather-proofing outdoor signs. It has also been woven into fiber for socks, the low friction of the fabric makes the socks exceptionally smooth and protects against blisters and sore spots, yet can be toxic.

According to tests commissioned by the Environmental Working Group (EWG), the organization whose reputation is beyond reproach, reported that Teflon surfaces for cookware and non-stick surfaces can exceed temperatures at which the coating breaks apart and emits toxic particles and gases linked to perhaps thousands of pet bird deaths and unknown number of human illnesses annually—they have truly been the "canaries in the coal mine" and that is a warning for us all. The toxic effects are released in just two to five minutes on a conventional stovetop." http://www.totalhealthmagazine.com/articles/diet/pfoa-ptfe-pfos-non-stick-chemicals-can-stick-you-with-thyroid-heart-liver-and-immune-system-disorders.html

2. "Perfluorooctanoic acid (PFOA, or C8) has been used as a surfactant in the emulsion polymerization of PTFE, although several manufacturers have entirely discontinued its use. Overall, PTFE cookware is considered an insignificant exposure pathway to PFOA." http://en.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoroethylene#PFOA

Mer info: http://fluoroconsultants.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/introductiontofluoropolymers.pdf

Så vidt jeg skjønner, så er dette stoffet mest skadelig når det varmes opp til høye temperaturer. Da brytes kjemikaliets molekylære bindinger og danner gasser som er giftige å innånde. Så nei, man skal nok ikke sniffe Fusso som en del av daglig rutine, men det er nok mange andre midler i dagligdagen som er minst like foruroligende.

• DCN Poeng 1

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Skrevet

Som så mange andre produkter kan være greit å bruke engangshansker. Safety first.

Skrevet (endret)

Takker for godt svar, Michael. :)

Pleier alltid å bruke hansker ved kontakt med div kjemikalier, men greit å være sikker. Er ikke akkurat lett å tyde skriften på Fusso-boksen heller.

Sendte mail til bilnerden med etterspørsel for datablad på mandag/tirsdag men ikke fått svar.

Endret av ovlov86
Skrevet

Takker for godt svar, Michael. :)

Pleier alltid å bruke hansker ved kontakt med div kjemikalier, men greit å være sikker. Er ikke akkurat lett å tyde skriften på Fusso-boksen heller.

Sendte mail til bilnerden med etterspørsel for datablad på mandag/tirsdag men ikke fått svar.

Får håpe du ikke får datablad på japansk da  :P

• DCN Poeng 1

• 3 weeks later...
maitruckz
Skrevet

Låner tråden litt, men trenger litt tips angående påføring av Fusso.

Jeg har brukt Swissvax Shield til nå, og hadde lyst til å la Fusso'n få en sjanse. Jeg la på ett tynt lag og lot det tørke i ca 5 minutter, men det ble jo bare masse skjolder etter buffing? Det var riktig nok ikke mer enn 10-12 grader der jeg jobbet, og det hele var egentlig bare en test. Men ble ikke akkurat som forventet. Rubbet/polert med S20, og tørket over med kontrollspray i forkant.

Noen som har vært borti det samme?

Michael
Skrevet

Jeg har lest om flere andre som har opplevd å få skjolder etter Fusso, men jeg husker ikke hvorfor det oppsto. Mulig du venter for lenge med å buffe av. Gjør et søk på forumet, evt. på Detailingworld, og les trådene om voksen, kanksje du finner noe info :)

ovlov86
Skrevet (endret)

Jo, jeg tror det. Er en smule tungvint å måtte sende mail etter datablad om man står der med øynene fulle av Prickbort.

Men dette gjelder alle forhandlerne her inne, ikke bare Bilnerden.

Endret av ovlov86
  • DCN Poeng 1
Skrevet (endret)

Etter et kjapt søk på datablad på forhandleren som opererer her inne, ser det ut som de har en stor jobb foran seg.

Hva gjør man når ungen har spist voksen fordi den lukter så godt. Vet at det er flere her inne som kunne tenkt seg å smake på det selv :)  

Når det er sagt står det som regel litt info på emballasjen. 

Endret av Chef
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet

Jo, jeg tror det. Er en smule tungvint å måtte sende mail etter datablad om man står der med øynene fulle av Prickbort.

Men dette gjelder alle forhandlerne her inne, ikke bare Bilnerden.

Ikke alle. Autoglaze sine ligger tilgjengelig på siden dems
  • DCN Poeng 2

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Skrevet

Om sikkerhetsdatablader

Et sikkerhetsdatablad er et følgeskriv som skal inneholde informasjon om farlige egenskaper og anbefalte vernetiltak ved bruk av farlige kjemikalier.

Leverandører av kjemikalier har plikt til å stille sikkerhetsdatablad til rådighet for mottakerne, gratis på papir eller elektronisk. "Å stille til rådighet" skal være en aktiv handling. Det å legge sikkerhetsdatablader på en leverandørs hjemmeside eller i en database er ikke nok.

En leverandør er i REACH definert som "enhver fremstiller, importør, etterfølgende bruker/nedstrømsbruker eller distributør som bringer i omsetning et stoff/stoffblanding". 

Farlige kjemikalier til yrkesmessig bruk skal ha sikkerhetsdatablad. Det vil si stoffer og stoffblandinger som har helsefarlige, brannfarlige, eksplosive eller miljøskadelige egenskaper.

Tatt ifra arbeidstilsynets nettsider. 

Skrevet

Det er vel sånne opplysninger som skal stå i databladet. 

Evt legge med datablad i pakken.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår