bsa

Tolke resultater av firehjulskontroll

28 innlegg i emnet

Dette var jeg ikke helt med på.
Har guugla litt uten at jeg ble veldig klokere.

Før jeg drar til SVV og viser viser frem senken min hadde det vært fint å få bekrefta at detta faktisk er ok.
Bilen oppfører seg flott og rattet ble rettet opp og alt virker fint.

Synes det så ut som det var veldig mye rødt her, og kun totalen i grønt. Alle andre på nett har mye mer grønt... :huh:
Er det kun totalen som gjelder her, eller er den innenfor verdiene selv om det er rødt på hvert enkelt hjul.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan verdiene leses engang, grader og hva...tommer eller er det en dustete måte å skrive x,y grader?
Og hvorfor er de grønne feltene ulike i str på h og v side under camber?

20150207_162215_zpsnhk8zvez.jpg

20150208_211447_zpsiioh80y6.jpg


På forhånd takk.

:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er resultat etter justering har verkstedet gjort en dårlig jobb...

Resultat er angitt i grader og minutter. Minutt er da en brøkdel av en grad.

optimalt sett skal alt være innenfor toleransen og i det grønne området.

Ser ut som om forstillingen på denne bilen har fått seg en trykk? Vært i kollisjon på noe tidspunkt?

Camber og spissing foran bør kunne justeres inn bedre. Er om og gjøre å få verdiene likest mulig på begge sider.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bra. Er det så ille at man bør høre med de igjen eller blir dette godkjent?

Den har nok vært borti noe da langsida er opplakkert,uten at jeg vet noe om hvor kraftig det har vært.

Men jeg har jo da montert senk, var til en kontroll etter det, men fikk aldri somla meg til svv for innføring i vognkort.

Nå har jeg nylig bytta stag,bærebruer, endeledd og foringer og således hatt subframer og greier nede, så det forklarer kanskje store unøyaktigheter? Men alt dette fikk de beskjed om...

Her er forrige sjekk.20150209_1928542_zpsujwmzjtn.jpg

Takk for innspill :-)

Endret av bsa
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ingen ting om dette dessverre, men hva kostet en 4-hjulskontroll?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at det står sånne camberbolter foran. Skulle visst være så fint,«da får de justert det bang on vettu»

Veit ikke om det bare er fjas?

på første justering klarte de iallfall ikke å få noe effekt av de sa de...?

1500 uten moms ca

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser ikke bra ut. Ikke alle biler som kan justere alle vinkler, men camber kan ofte taes, og spissing skal på samtlige biler uten skade gå an å få i midten.

Jeg hadde krevd å få vite årsaken til at resultatene er så dårlig etter justering, og avhengig av grunnen også krevd ny justering.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ingen ting om dette dessverre, men hva kostet en 4-hjulskontroll?

1490 hos Naf.no for medlemer også fikk jeg de til å justerert lysene før visning hos biltilsynet, dette gjorde de gratis :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at det står sånne camberbolter foran. Skulle visst være så fint,«da får de justert det bang on vettu»

Veit ikke om det bare er fjas?

på første justering klarte de iallfall ikke å få noe effekt av de sa de...?

1500 uten moms ca

Du kommer aldri igjennom hos biltilsynet med dette. Og om du ble krevd 1500kr for det så ville jeg gått tilbake og laget hellvette. Det er som å lever inn bilen med oljelekasje og be om å få den fikset, og så bare fyller dem olja og sender den tilbake. Du har IKKE fått noe valutta for pengene.

Jeg har camberbolter på min, og om de ikke har fått noen effekt av dem så har de overhode ikke anelse om hva de holder på med. Problemet er at du har vært hos et verksted med folk som tror de vet alt, og som har driti seg loddrett ut. Jeg har selv vært borti det det, og jeg sto og forklarte folka hva de måtte gjøre og hvordan de skulle gjøre det men det dreit dem i. Tar ikke bilen med tilbake dit igjen i hvertfall.

Det du må sjekke er:

  • Er støtdempertoppene dine stillt riktig. Noen merker har usymetrisk feste i toppen slik at man kan justere camber og caster ved å senke støtdempertoppen ned, og snu den ett hakk. På min er det slik, men når jeg forklarte det så fallt det for døve ører.
  • Camberboltene. Ta av hjulet og verifiser at det virker å skru på dem. På min vises det ganske tydelig at ting beveger på seg når jeg roterer den. Som sagt så hadde jeg også camberbolter på den, og det forklarte jeg dem når de sto å jokka på støtdempertårnet for å få den innafor (men på feil måte) men fikk inget gehør. De bare blindt følger det soms tår på skjermen, mens jeg har verkstedshåndboken (fra Mazda) som referanse selv.
Endret av Zepticon
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte sliter man med å få ett eller to tall innom grensene for fabrikkspec, men ikke alle.

Enten er det gjort en dårlig jobb, eller så er understellet på bilen med samtlige foringer og kuler fullstendig utslitt, eller alle fire hjulene løse, eller så er bilen så mye senket at du ikke får det godkjent. :)

Den første kontrollen din ser jo bra ut, men ikke den nyeste.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger, virker jo som enstemmig vedtatt bajs den kontrollen her.
Typisk, de få tinga en trenger fagfolk til klarer f**n ikke de å gjøre heller <_<

Jeg sendte bildene med et par spørsmål til SVV, så kan man jo håpe de gidder å svare.
Da kan ikke verkstedet bortforklare seg skulle de prøve.
Gir det et par dager og så hører jeg hva verkstedet har å si.

Det er usymetriske fester i støtdempertårn, men det gir ikke noen justeringsmuligheter så vidt jeg vet.
Camberboltene testet jeg ved montering, og de skal da funke etter prinsippet de såvidt jeg kan skjønne.

Greia er jo Knutis, at det er jo ikke en dritt under der som er gammelt i det hele tatt. Alt er jo bytta med polyforinger.
Alt som har kuler er nytt.
Senken er vel som moderat å regne, Bilstein B8 med Eibach fjærer, ganske så vanlig combo for SAAB-folket. Senker ca 30mm.
Hjula sitter som de skal og ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser jo litt skremmende ut med så mange røde tall, men før du snakker med verkstedet så er det greit å vite det at det er ikke alt som er justerbart på alle biler og det er heller ikke alt av dette som spiller så stor rolle da det er i nærheten av der verdiene skal ligge.

Jeg vet ikke hva som er justerbart på din bil, men ofte så er det lite å justere på bak, caster kan justeres i noen tilfeller og camber kan justeres litt på ganske mange biler, men ikke alle.

På biler med justerbar camber er det veldig lite som kan justeres. Camberbolter som du har montert fungerer det så det gir litt større justeringsmuligheter. Viste verkstedet/mekanikeren om disse boltene?

Stort sett så er det egentlig kun spissing som har en betydning i praksis. De andre verdiene spiller også en rolle, men dette er snakk om fin justering av verdier som man ikke merker ved vanlig kjøring. Spissingen er rett justert på totalen, men midtstilling er ikke i senter. Dette har de sikkert løst ved å flytte litt på rattet eller så har de tatt utgangspunkt i hvordan rattet står og noen andre har flyttet på ratt eller rattaksel tidligere. Det er mest sannsynlig sistnevnte metode som har blitt brukt.

Jeg vet ikke hvor stor betydning midtstillingen har å si på personbiler, men på lastebiler med snekke som jeg jobber med har dette mye å si. Jeg sliter litt med at mine biler trekker til høyere når jeg slepper rattet og jeg lurer litt på dette med midstilling av tannstang på personbiler så dette har jeg tenkt å spørre/lese litt om. Er redd for at ingen av de som jobber med personbiler vet så mye om dette da det stort sett ikke har hvert noe fokus på dette.

Som sagt jeg jobber med lastebiler så noe av dette må kanskje taes med en klype salt, men jeg følte bare jeg skulle fortelle litt om dette så ikke du "kjefter" på verkstedet uten grunn. Stort sett vet mekanikeren hva han driver med, men samtidig så kan alle gjøre feil. Er det en feil så får du sikkert en ny kontroll og justering uten å betale noe for det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Grunnen til at jeg nevner alt det, er fordi at jeg har prøvd alt det. :P

Og da får man røde tall gitt. Eibach er good shit, har det selv på s6'en.

Edit:

Som Øyvind skriver så er det ikke alle modeller alt kan justeres på, og da er det som sagt normalt at ett eller to tall er utenfor fabrikkspec. Men ikke alle.. og det er det som gjør at jeg stusser. Har senket sikkert 15 av bilene mine med tilhørende 4-hjulskontroll, men med ett unntak ikke hatt så røde tall. Unntaket var golf 1 med coilovers uten hjelpefjær og 2cm klaring fra bærebro-innfesting til asfalt: fullstendig ubrukelig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser jo litt skremmende ut med så mange røde tall, men før du snakker med verkstedet så er det greit å vite det at det er ikke alt som er justerbart på alle biler og det er heller ikke alt av dette som spiller så stor rolle da det er i nærheten av der verdiene skal ligge.

Jeg vet ikke hva som er justerbart på din bil, men ofte så er det lite å justere på bak, caster kan justeres i noen tilfeller og camber kan justeres litt på ganske mange biler, men ikke alle.

På biler med justerbar camber er det veldig lite som kan justeres. Camberbolter som du har montert fungerer det så det gir litt større justeringsmuligheter. Viste verkstedet/mekanikeren om disse boltene?

Stort sett så er det egentlig kun spissing som har en betydning i praksis. De andre verdiene spiller også en rolle, men dette er snakk om fin justering av verdier som man ikke merker ved vanlig kjøring. Spissingen er rett justert på totalen, men midtstilling er ikke i senter. Dette har de sikkert løst ved å flytte litt på rattet eller så har de tatt utgangspunkt i hvordan rattet står og noen andre har flyttet på ratt eller rattaksel tidligere. Det er mest sannsynlig sistnevnte metode som har blitt brukt.

Jeg vet ikke hvor stor betydning midtstillingen har å si på personbiler, men på lastebiler med snekke som jeg jobber med har dette mye å si. Jeg sliter litt med at mine biler trekker til høyere når jeg slepper rattet og jeg lurer litt på dette med midstilling av tannstang på personbiler så dette har jeg tenkt å spørre/lese litt om. Er redd for at ingen av de som jobber med personbiler vet så mye om dette da det stort sett ikke har hvert noe fokus på dette.

Som sagt jeg jobber med lastebiler så noe av dette må kanskje taes med en klype salt, men jeg følte bare jeg skulle fortelle litt om dette så ikke du "kjefter" på verkstedet uten grunn. Stort sett vet mekanikeren hva han driver med, men samtidig så kan alle gjøre feil. Er det en feil så får du sikkert en ny kontroll og justering uten å betale noe for det.

Jeg får panikk av biler som drar ene eller andre veien. Sist kostet det meg 50k. Audi 80 hvor alt måtte byttes. Da dro bilen til venstre ved pådrag og høyre ved bremsing -.- Endret av polishduden
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som gammel bilmekaniker skal jeg prøve å gi en grei og enkel forklaring På vinklene og hva som evt må gjøres.

Først og fremst, det er troligvis bare spissing og camber foran, og spissing bak som lar seg justere.

spissing er enkelt å justere. Foran låser man rattet under justering. Bak justerer man bare.

dette skal være enkelt og greit, og når et verksted ikke klarer å få spissingen korrekt beviser de sin egen inkompetanse.

camber lar seg nok justeres foran, siden du nevnte at camberbolter er satt inn.

forklar i såfall dette for den som justerer. En camberbolt er en oval bolt som forskyver støtdemperen litt etter hvordan den ovale delen er plassert.

Castervinkel vil justere seg noe ettersom camber justeres. Utover dette er den ikke justerbar.

Spissing = hjulets vinkel mot nullpunkt foran bilen.

camber = hjulets vinkel innover/utover iforhold til loddrett akse gjennom nav.

caster = støtdemperes vinkel i forhold til loddrett akse sett fra siden.

Illustrasjonene på bildene i oppsummeringen din beskriver også dette ganske greit.

Uansett, finn et bedre verksted og få justert forstillingen til tålelig greie verdier.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en Saab 2003 model kan ikke jsutere alt, mens min 94 mazda 626 super cheap edition kan? Det høres etter min mening veldig merkelig ut. Hadde det vært en Hyundai Elantra eller noe tilsvarende, så hadde jeg lett tatt det for god fisk, men at denne bilen skal være vanskelig å få innafor er merkelig.

Uansett, med camberbolter både forran og bak er også det justerbart :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er langt ifra alt som er justerbart på en god del nyere biler også. Spesielt caster.

Camber kan til dels løses med nye bolter til dempere nede slik man kan justere litt.

Men spissing foran er jo samtlige biler som kan justeres, der finnes knapt unnskyldninger spør du meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for innspill, godt å ha litt "kjøtt på beinet" når jeg kontakter de igjen.
Hadde ikke tenkt til å gi de huden full nei, pleier riktignok å være flink til å hisse meg opp i forkant, men fornuften seirer når det kommer til stykket ;)

Det som plutselig slo meg er jo at toleranseverdiene er ulike på de to testene. De har brukt litt ulike bilmodeller og understelloppsett som utgangspunkt. Vet ikke hvordan det der funker?
Ingen av de er jo forsåvidt riktig da komboen jeg har senker mer enn noe originalt SAAB.

De ble forøvrig ikke informert om camberboltene. Litt fordi jeg glemte det i farta, litt fordi forrige verksted "ikke fikk noe ut av de", og litt fordi det ble utført en PKK samtidig, så jeg antok at de kanskje ville sjekket om de fikk problemer med verdiene.
Litt optimistisk kan det se ut til ja.
Men de fikk beskjed om at den var senket og at det var byttet endel understellsdeler og at subframen og greier var droppa i forbindelse med det.




0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de har brukt forskjellige bilmodeller og understellsoppsett som utgangspunkt vil jeg si at de ikke har gjort jobben sin skikkelig, og hadde krevd ny, gratis kontroll med riktig utgangspunkt, eller pengene tilbake og gått et annet sted.

Jeg mener Simen fikk godkjent Galanten sin med masse røde tall, men siden verdiene var så å si like på begge sider ble det godtatt likevel... mulig han kan kime inn hvis han fremdeles er med oss.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å presisere det, de to testene er utført på ulike steder med, tja et halvår (da er det sikker ett og et halvt år ;) )eller mer i mellom.

Men hvordan bestemmes ytterpunktene da? Kan man oppgi en høyde fra sånn til slik eller en senk i forhold til ett eller annet originalt oppsett eller hva?

Skal vidreformidle SVV sitt svar...hvis de svarer.

Endret av bsa
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grenseverdiene oppgis av bilfabrikanten, og det er det SVV forholder seg til. Deretter er det opp til deg og jukkeverkstedet å få jukket ting på plass sånn at de faktiske vinklene på bilen er innenfor hva fabrikant (og SVV) sier er riktig.

Fabrikanten gir eff i hva du gjør, SVV kan være hyggelige og godkjenne bilen med verdier som er utenfor grenseverdiene dersom man kan dokumentere at det er skrudd skikkelig sammen og at hjulstillingspapirene viser at verdiene på høyre og venstre side er ca identiske sånn at bilen i det minste er forutsigbar.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive