mmosberg

Tips til / Erfaring med vedlikeholdslader?

37 innlegg i emnet

Jeg har fått med meg at å skifte batteri på nyere biler er smertefullt for lommeboka. Ny batterikarakteristikk må bla kodes inn via bilens diagnosekontakt. Har derfor bestemt meg for å anskaffe en intelligent vedlikeholdslader for å øke levetiden på batteriene i bilene våre. Kommer til å lade over natta en gang eller to pr mnd i vintersesongen.

Mange skryter av denne CTEK Zafir laderen til NOK 499,-http://www.jula.no/catalog/bil-og-ga...ilader-608060/.

Biltema har også en intelligent lader på tilsvarende størrelse. Den koster NOK 299,- http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektr...2-V-4-A-37744/

Er det noen som har erfaring med sistnevnte eller andre anbefalinger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok definitivt valg CTEK til den lille kostnaden ekstra. Husker ikke helt merke på hva jeg/vi har, men det er en liten snerten sak som er fin å ha liggende i bilen.

edit: Exide lader er det jeg bruker, den er veldig kurrant.

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ctek er kvalitet, bruker min myyye, har riktig nok hatt en med feil men fikk ny på garanti

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal bruke laderen kun på din bil, så kan jo defa sin være ett alternativ.. Da slipper du å åpne panseret når du skal lade.. Bruker samme støpsel som kupévarmeren

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en vedlikeholdslader fra Ctek XS 4003 jeg er veldig fornøyd med :) Hatt den i 4 år tror jeg, og brukes ofte :)

Endret av TobiasW
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en fra Sønnak Exide, som koster 1200kr. Den er helt rå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker også Exide og den gjør tilsynelatende det som står på boksen. Har desverre ikke noe annet å sammenligne med selv (og er glad til, bare driten lader uten å eksplodere).

Jeg kjøpte gjennom NAF etter en kampanje de hadde, ganske rett etter en test av batteriladere

Ser ut som NAF har 20% kampanje på exide nå i januar også, men de har ikke nettbutikk lenger og har ikke nødvendigvis lav pris til å begynne med.

Endret av Ingolf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte Ctek i høst, kostet ca 800kr.

Skjønner ikke at jeg ikke har kjøpt en skikkelig lader før..

Biltema sine er ikke dårlige de heller, men de er treige på lading, hvis du en dag skulle ha flatt batteri.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladac/Defa Handy 70 her, hatt den i 5-6 år nå og brukes mye, veldig fornøyd..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler Ctek MXS 7.0!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt om det er til egen bil, ville jeg instalert en defa vedlikeholdslader, de er veldig fine og brukes under kjøring, ev ved smartstartsystemet..

om du skal ha lader til flere biler er vel alle de nevnte gode ladere:)?

Jeg har en ctek som jeg har hatt lenge, den er fin til mc/båt også..

lykke til i jakten!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Sønnak Exide sin 7A, har selv brukt CTEK tidligere men virker som den ikke topplader batteriene siden Exiden fortsetter å lade etter lader bytte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv bruker jeg Ctek lader og kjempe fornöyd, kjöpte på Clas Ohlson for 4-5år siden nå.

Funker like bra enda, om jeg må ha ny en gang blir det Ctek utentvil ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blank bil selger Defa smart charge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blank bil selger Defa smart charge.

Får dessverre ikke noe opp når man velger defa i menyen på venstre side hos dem. Hemmelig prosedyre for å komme frem til dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilradiospesialisten og mekonomen selger defa smart charge inkludert ledninger. Bilrsdiospesialisten er billigere, men viser du litt lår og blunker litt pent til de hos mekonomen, får du nok en god pris av de også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også Defa Handy 70 som jeg er fornøyd med, jeg liker at både nett og ladekabler kommer ut i samme ende og at det følger med veske som holder laderen og ledningene sånn at det er ryddig å ha den liggende i for eksempel hanskerom.

Denne er vel nå erstattet av Defa SmartCharge 4 A og 8 A. Gitt NAFs test linket i post #7 hvor de målte at min som er oppgitt til 7 A ladet med opptil 9 A, ville jeg nå valgt Defa SmartCharge 4 A som fås for under 700 hos for eksempel bilradiospes.no eller marineshop.no, de har også ledningskit til litt over 300, jeg fant det ved å søke på smartcharge.

For å få et system med én plugg i veggen og én plugg i bilen for å lade er jo dette vesentlig billigere enn tidligere systemer, for eksempel Defa MultiCharge basert med lader montert i bilen, som vel koster minst det dobbelte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De større Ctek laderne har også recondition mode, noe som har reddet flere av våres batterier :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får dessverre ikke noe opp når man velger defa i menyen på venstre side hos dem. Hemmelig prosedyre for å komme frem til dette?

Det var rart. Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte min lader fra Blankbil. Send PH/Blankbil en PM å spør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive