Gå til innhold

Tips til / Erfaring med vedlikeholdslader?

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg vurderer også å montere vedlikeholdslader, men kommer ikke til å gå for noe under 7A pga ladetid og størrelse/type batteri jeg har.

Det som også kan være greit å tenke på hvis man vil ta mest mulig "hensyn" til batteriet ved kjøp av lader, er at vanlige våtbatterier optimalt sett ikke skal lades på mer ampere enn ca.1/8 av batteriets kapasitet i Ah. AGM batterier på ca.1/4 og GEL batterier på ca.1/20.

Endret av trogha
  • 5 weeks later...
Skrevet

Har ctek lader selv og er fornøyd med den, selv om jeg har lite sammenlikningsgrunnlag. Det fine med ctek'en er at man får disse Comfort Connect kablene for fastmontering på batteriet, så det bare er en hurtigkontakt for å koble til laderen. Veldig greit på biler hvor batteriet er under trange deksler ...

(Link til kabel hos mekonomen)

/André

2010 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium S (Moondust Silver)
1992 Audi 80 2.0 (Titanium Grey)

mmosberg
Skrevet

En bekjent måtte ut med NOK 6000,- på hans BMW X6.VW og Audi er nok ikke mye billigere.

Har kjøpt meg Ctek 5A lader. Veldig fornøyd. Den er stor nok til å bli ferdig over natta både på Sharanen og Audien. Begge disse har store AGM batterier.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

VCDS / VAGCOM bruker.

olav framvik
Skrevet

Har selv C-tec 7.0 og 3,8. Men bruker nesten bare 7.0

Den er nyere og har muligheten til å få liv i helt flate batterier. (recovery mode) Det den da gjør er å sende små pulser som "rister" sulfateringen av platene. Platene sulfateres når batterier blir helt ladet ut. Dette er mye bedre for batteriet enn å kjøre på med masse ampere og nesten koke batteriet. Vi har vedlikeholdsladere på verkstedet der jeg jobber (jernvarehandel) Og kunder som kommer inn med flate batterier de ikke får liv i med vanlige batteriladere hjelper vi med å sette på en vedlikeholdslader over natta i recovery mode og levere kunden et toppladet batteri neste dag. (men noen ganger er batteriet ferdig og da hjelper ingenting). De fleste merker med microprosessor ladere har i dag recovery mode. 7 ampere er nok for de fleste batterier. 3.8 kan bli litt lite når det er kaldt ute.

Skrevet (endret)

Jeg vurderer også å montere vedlikeholdslader, men kommer ikke til å gå for noe under 7A pga ladetid og størrelse/type batteri jeg har.

Det som også kan være greit å tenke på hvis man vil ta mest mulig "hensyn" til batteriet ved kjøp av lader, er at vanlige våtbatterier optimalt sett ikke skal lades på mer ampere enn ca.1/8 av batteriets kapasitet i Ah. AGM batterier på ca.1/4 og GEL batterier på ca.1/20.

Hvorfor det egentlig? Uten at jeg har målt, men ladestrømmen fra dynamoen er vel langt høyere enn dette?

Jeg er bare nysgjerrig, batterier er ikke mitt felt. :)

Endret av CFM
Skrevet

Hvorfor det egentlig? Uten at jeg har målt, men ladestrømmen fra dynamoen er vel langt høyere enn dette?

Jeg er bare nysgjerrig, batterier er ikke mitt felt. :)

Lenge siden jeg fikk forklart dette, men det har noe med hva som er optimalt for de forskjellige batteritypene for å hindre/redusere gassing under lading, fordi de har forskjellig indre motstand. Husk at du også har forbruk samtidig som dynamoen lader, den lader som regel max 14,5v og leverer ampere tilsvarende forbruket til bilen.

Michael
Skrevet

Kjøpte selv Exide for noen år tilbake, men har ikke brukt særlig flitting. Hvor stor er egentlig gevinsten på å bruke slik vedlikeholdslader over natta en gang i måneden? Vil det være noen merkbar forskjell, eller vil batteriet enkelt og greit vare lengre? :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

mmosberg
Skrevet

Kjøpte selv Exide for noen år tilbake, men har ikke brukt særlig flitting. Hvor stor er egentlig gevinsten på å bruke slik vedlikeholdslader over natta en gang i måneden? Vil det være noen merkbar forskjell, eller vil batteriet enkelt og greit vare lengre? :)

Begge deler. Spesielt med mye riksekjørng på vinterstid.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

VCDS / VAGCOM bruker.

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan du bruker bilen, dog anbefales det generelt å lade opp batteriet ihvertfall 1 gang ila vinteren.

Skrevet

Har hatt C-tec'en i snart 10år her. Funker gull enda.

• 4 months later...
Skrevet

Har en CTEK Polar 5.0.

Ikke noe å utsette på den, fungerer fint når det er småkaldt, har gummikabler som er myke uansett temp.

Alle mine batterier er eldre enn åtte år, gir de en skikkelig lading eller to i løpet av vinteren, og ellers ved behov.

Tror faktisk den sto i tre døgn, og kjørte avsulfatering og rekondisjonering flere ganger på et bilbatteri til naboen, som han hadde gitt opp. Ble som nytt. Endte med at han også kjøpte seg en lik lader.

Eneste jeg kunne tenkt meg av ekstra funksjon en gang i blant er strømforsyningsmodus, for å holde liv i elektronikk når batteriet er ute av kjøretøyet.

Tror jeg ga rundt 7-800 kr for den, for fire-fem år siden.

Anbefaler å kjøpe ekstra ladekabler, med ringkabelsko, for fastmontering på batteriet. Terskelen for å lade blir mindre, og bortimot hvem som helst i husstanden greier det.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår