Sega

Hvilken trackday bil?

59 innlegg i emnet

Driver å drømmer/vurderer litt og kommer egentlig ikke frem til så mye(-:

Alt har sine fordeler og bakdeler.

Hvilken bil ville dere hatt, eller enda bedre har dere til trackday?

Vi snakker bil innenfor rimelighetens grenser her, gjerne så standard som mulig.

Mest bang for the buck.

En bil som man kan ha det gøy på bane med, med mer eller mindre standard oppsett.

Selvsagt litt oppgradering av bremser understell og sånnt, men mest mulig

rett ut av boksen, så man kan kjøre mer enn å mekke.

Helst i prisklasse langt under 911, Får man noe "bra" for under 250000 (med skilter)?

Bør jo også være relativt nytt, dvs ikke Escort Mk1 (selv om dette sikkert hadde vært mye moro)

Det jeg tenker litt på er biler som Impreza og Evo, egner de seg like bra på asfalt som utenfor?

Lotus Elise er jo langt oppe på listen over biler som egner seg god på banen for lite penger.

Ideer? innspill?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderer å selge bilen min i år. Den er strengt tatt klar for banekjøring og definitivt morsom å kjøre :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver å drømmer/vurderer litt og kommer egentlig ikke frem til så mye(-:

Alt har sine fordeler og bakdeler.

Hvilken bil ville dere hatt, eller enda bedre har dere til trackday?

Vi snakker bil innenfor rimelighetens grenser her, gjerne så standard som mulig.

Mest bang for the buck.

En bil som man kan ha det gøy på bane med, med mer eller mindre standard oppsett.

Selvsagt litt oppgradering av bremser understell og sånnt, men mest mulig

rett ut av boksen, så man kan kjøre mer enn å mekke.

Helst i prisklasse langt under 911, Får man noe "bra" for under 250000 (med skilter)?

Bør jo også være relativt nytt, dvs ikke Escort Mk1 (selv om dette sikkert hadde vært mye moro)

Det jeg tenker litt på er biler som Impreza og Evo, egner de seg like bra på asfalt som utenfor?

Lotus Elise er jo langt oppe på listen over biler som egner seg god på banen for lite penger.

Ideer? innspill?

Ariel Atom uten tvil! ;) går noe jævelig, og er gøy og kjøre! mmen ville nok droppa skilter, er redd det blir svindyrt men norske avgifter.....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderer å selge bilen min i år. Den er strengt tatt klar for banekjøring og definitivt morsom å kjøre :)

Den som står i signaturen din? E90?

Ja, atom er jo helt rå!

Men må være skilter på, bilhenger og trekkvogn blir mye stress og tar alt for mye plass.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som står i signaturen din? E90?

Ja, atom er jo helt rå!

Men må være skilter på, bilhenger og trekkvogn blir mye stress og tar alt for mye plass.

Jepp :)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp :)

Pen bil, litt for likt hverdagsraceren min.

Jepp, kostbart.

Skal forøvrig ikke kjøpe noe bil akkurat nå, bare ute etter om noen har erfaringer i den retningen.

Først må jeg få begynt på garasje, så jeg har plass til leketøy.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får RS4 B7 fra sverige til den prisen ferdig momsa inn. Er definitivt en morsom trackday bil. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal bil som stort sett blir brukt til trackday, ville jeg satset på noe uten turbo faktisk.
Det blir mer holdbart som regel, og man kan virkelig kjøre bilen helt på grensen til hva som er mulig.
Ville nok satset på noe i en litt lavere prisklasse, men prøvd å beholde skilter på det.
Har kjørt flere forskjellige biler på trackdays før, både Impreza STI som jeg eide før, og en toyota mr2 som jeg har nå. Mr2en er mer underholdende på bane enn imprezaen var. rett og slett fordi man kan tyne mr2en mye nærmere dens grenser.
Det trenger nødvendigvis ikke å gå så fælt for at det skal blir morro. Men bilen må være bra satt opp med god balanse og kjørbarhet.

har mange forslag til deg. Noen er mer holdbare enn andre, men det spørs litt om du skal bruke bilen som bruksbil, eller rein banebil, eller litt kosebil som også banekjøres.

I prisklasse mellom 50k og 200k:

Caterham super seven.
Mazda mx5.
Toyota mr2 2.gen
Lotus Elise eller Exige
Diverse BMW, feks m3 2\3 gen.

Hvis du vil mekke minst mulig er nok Mx5 en godt utgangspunkt. Og man får plenty av deler til oppgardering som er bolt on. Blandt annet kompressor kit. et utall coil overs, osv osv.
Enkel bil som er grei å skru på. 50\50 vektfordeling. Motor foran og bakhjulstrekk.

Hør evt inne på norsk sportsvogn klubb sitt forum. www.sportsvogn.no
Mange der som kan gi deg gode råd alt etter hva du ønsker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får RS4 B7 fra sverige til den prisen ferdig momsa inn. Er definitivt en morsom trackday bil. :) bare fylle bensin å kjøre med den deilig 4.2literen som står i. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Honda S2000,en bil bygget for banekjøring. God å kjøre i det vanlige og helt konge på bane. Går godt med sine 241hk og med en turtallsperre på 9200. Honda er jo og kjent for god kvalitet,og det som er best her er jo att du får en helt grei en for 170000 hos meg :-)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen bil, litt for likt hverdagsraceren min.

Jepp, kostbart.

Skal forøvrig ikke kjøpe noe bil akkurat nå, bare ute etter om noen har erfaringer i den retningen.

Først må jeg få begynt på garasje, så jeg har plass til leketøy.

Copy that ;)

Honda S2000,en bil bygget for banekjøring. God å kjøre i det vanlige og helt konge på bane. Går godt med sine 241hk og med en turtallsperre på 9200. Honda er jo og kjent for god kvalitet,og det som er best her er jo att du får en helt grei en for 170000 hos meg :-)

Honda S2000 er ingen dårlig bil nei, kan også se på Mazda Rx utgavene, mye morro med Wankel :)

holdt på og handle S2000 for noen år siden, men blei litt for kostbart den gangen..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lotus Elise

Lotus Exige

BMW E36 M3

Har hatt alle selv, å blitt brukt til trackday (har exigen enda) morsomme biler, billige i drift/vedlikehold, og lett tilgang på deler/oppgraderinger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting å tenke på med banebil er at det blir stadig vanskeligere med EU kontroll, og hvis du er så heldig å få til det, så er kontrollene mange langs etter veien. Snakker av erfaring! Kommer helt an på hvor langt du vil dra strikken. 450++hk etter vei begynner å gå fort, men du verden så morro!

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting å tenke på med banebil er at det blir stadig vanskeligere med EU kontroll, og hvis du er så heldig å få til det, så er kontrollene mange langs etter veien. Snakker av erfaring! Kommer helt an på hvor langt du vil dra strikken. 450++hk etter vei begynner å gå fort, men du verden så morrBMW E36 M3

Helt sant! men i dette landet så kan du ikke ha det gøy uten at det skal koste skjorta i avgifter o.l desverre...

så det beste er en vanlig hverdagsbil og en billig trackcar. skal du ha en "trackcar" på veien begynner KR og trille VELDIG fort :)

kjørt evo 6 med 780Hk på vei, og det var morro, men lite behaglig :P stivt som F, og øreklokker var et must.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen bil, litt for likt hverdagsraceren min.

Jepp, kostbart.

Skal forøvrig ikke kjøpe noe bil akkurat nå, bare ute etter om noen har erfaringer i den retningen.

Først må jeg få begynt på garasje, så jeg har plass til leketøy.

Hehe takk, du får ha det i bakhodet. Den sitter som klister på veien nå med nye dempere og fjærer samt gummi på sommerhjula. Den går meget godt og sparker virkelig fra ca 4.2k omdr og oppover. Den har gått 85k og jeg regner med å avertere den for 200-220k :)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E46 m3 uten skilter med kompressor?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er noe farget i valg av bil, men jeg ville kikket i retning av Mini cooper S evt en coupe s. Den får du til en grei penge, sitter som klistret og er mulig å hente 220-250hk ut av 1.6 literen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke Miniene som alltid skal velte på bane? (ref: youtube)

Tror ikke jeg hadde brydd meg om å ha en bil med fin lakk, da lakken får mye sprut av stein.

Også går det ikke så fort med en bil en er glad i ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha droppet alt av dyre biler og valgt en mr2 mk2 3 gen turbo med rundt 400 driftssikre hester :) Hadde bare ca.270 i den jeg hadde, men den var det morsomste og mest utfordrende jeg har kjørt noen gang! Jeg kjører evo9 til vanelig.Må ærlig innrømme at den er drittkjedelig å kjøre hardt.Raskere enn det meste, men alt for forutsigbar.Når en skal leke seg og finne grenser, så er motor bake og bakhjulsstrekk altid det morsomste :) Porsche er sikkert moro sånn sett, men koster jo dobbelt så mye som en ferdig rigga mr2 banebil med 400-600hk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive