MichaelM5

Legge voks?

Lurer litt på hva som er rett når det kommer til og legge voks. Har sett på en video til bilpleiekongen at han legger voksen i rette linjer å kjøre retning. Men tenker da at man ikke maserer inn voksen noe jeg trodde skulle gjøres, er hvertfall det jeg har gjort et par ganger før når jeg har lagt voks, men nå kjøpte jeg swisswax shield og prøvte og legge de på i rette bevegelser men synest virkningen av vannprelling og hvordans skitten fester seg fungerte dårligere en når jeg la på biltema sin hardvoks i sirkulere bevegelser og maserte den inn for et par år siden. Hva mener dere er rett? :)

Endret av MichaelM5
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er diskutert i lange tråder før, så anbefaler å søke etter hva de kloke hodene har sagt tidligere :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smak og behag mener jeg. Noen foretrekker rette linker, andre legger sirkulært.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvte og søke litt men fant ikke de :) men for vell prøve meg litt frem :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd begge deler når det gjelder SV, kan ikke si jeg legger merke til verken hvordan vannet preller av, skiten fester seg og holdbar het. Jeg legger i rette linjer i "tilfelle rottefelle" det skulle være noe du kan drege med deg i aplikatoren som kan lage striper eller micro riper. Personelig føler jeg at jeg har bedre kontroll på slikt når jeg legger i rette linjer. Men folk har forskjellige meninger om det ene og det andre, så det beste er vel og finne ut hva du mener selv er best?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger rette linjer fordi jeg opplever at det er enklest å legge tynt. Jeg metter lakken med voks ved å legge i rette, men gjentatte bevegelser på samme området, og ytterligere jevner ut ved å stryke i rette linjer 90 grader på utgangspunktet.

Voks som hazer/tørker før avbuffing ser da slik ut etter at jeg har lagt den:

IMG_0765_zpsb667cb26.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet tips kan være å lese på hjemmesiden til den respektive voks produsenten. Der står det mange ganger hva de anbefaler. SV har jo egen håndbok du kan kikke i for eksempel. Kan forøvrig ikke huske at de spesifiserte dette der, men mulig jeg tar feil. På polishangel sine nettsider kommer de med anbefalinger.

Mvh

Raymondo

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips :) bilen var nettopp rubbet og polert, er de da rett og bare legge voksen rett på eller må lakken renses før jeg legger på voksen? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En wipedown kan anbefales, da fjerner du siste rester av oljer og fett eventuelt.

Hva er det siste du brukte av produkt under polering?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste produktet var medium polish fra rupes før jeg la på voksen, eller rettere sagt så var det eieren av bilen som begynte og legge voksen mens jeg holdt på med polering av siste delene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da kan du nok legge den på uten wipedown, men ha i bakhodet at det ofte er ok med en wipedown av bilen etter ferdig polering, da fjerner du oljer etc og har en fettfri flate som voksen hefter godt på, samt at det er fort gjort :)

Sist jeg polerte her, avsluttet jeg med hvit Rupes polish/pads og la voks rett på (annet en 50% av panser pga test) og følte flaten var god og "tørr" når jeg kjente etter poleringsjobben..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte en som sa jeg skulle bruke isopropanol blandet med 1:1 med vann for og fjærne poleringsrester og fett?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte en som sa jeg skulle bruke isopropanol blandet med 1:1 med vann for og fjærne poleringsrester og fett?

Blandingsforholdet avhenger av Isopropanolens alkoholnivå, ferdig blandet kalles det IPA. Jeg mener blandigen må være så mild som mulig, men det kan du lese mere om her. Les også: Hvor kjøper dere isopropanol.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive