CFM

Knirking når jeg svinger til venstre

Audien har begynt å lage høye knirkelyder når jeg legger om til venstre. Både stillestående og i fart. Ingen lyd når jeg svinger til høyre. Har sjekket servoolja og nivået var fint.

Skal ha bilen på bukk etterpå, men vil høre her først om noen har noen tips om hva jeg bør sjekke. Jeg tenker fjær eller fjærbeinslager eller lignende i og med at lyden kun kommer når jeg vrir rattet mot venstre.

Bilen er en Audi A6 quattro av den gode årgangen 1999 med multiknirk oppheng. Bilen har forøvrig originalt sportsunderstell, vel annerledes fjærer og dempere i hvertfall. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styrestag + foringer. Sjekk hele forstillingen når bilen er på bukken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, sjekker alt. :)

Men lyden kommer kun når jeg vrir på rattet, ingen lyder ellers når jeg kjører. Heller ikke over fartsdumper... Må være et eller annet med styrestag og ledd da i såfall, hvis det ikke er noe med fjær/demper?

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel forsåvidt være flere ting - fjærbeinslager, endeledd, bikkjebein (stabstag).

Ok, sjekker alt. :)
Men lyden kommer kun når jeg vrir på rattet, ingen lyder ellers når jeg kjører. Heller ikke over fartsdumper... Må være et eller annet med styrestag og ledd da i såfall, hvis det ikke er noe med fjær/demper?

Tipper du ville hørt litt i fartsdumper mtp om det hadde vært fjær/demper!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, takk for tips! Kan også nevnes at lyden plutselig har kommet, akkurat som om noe har røket...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, takk for tips! Kan også nevnes at lyden plutselig har kommet, akkurat som om noe har røket...

Hehe, det har det nok gjort ja. Men du må huske det at på ett eller annet tidspunkt vil alltid lydene starte, om det er foringer, lager eller deler som ryker. Sannheten er vel ofte den at de muligens har vært dårlig en liten stund, men først akkurat NÅ begynner å lage lyden som gjør at du føler for å gjøre noe ;-)

Lykke til med søket!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe høres fornuftig ut! Har utrustet meg med et lite arsenal av lithiumspray så får i værste fall bruke det om jeg ikke finner noe åpenbart... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekket og det er mest sannsynlig indre og ytre endeledd høyre side, samt ytre endeledd venstre side. Mansjetten og gummiforingen rundt kulene har gått, så det som en gang var smøring er nå slipepasta bestående av vann og sand... Løsnet de ytre leddene fra hjulsiden og det er ikke slakk i dem ennå, men de går skikkelig tråkt mot sidene mens man hører det skraper i sanda.

Nå kommer det lyd kun fra høyre side i stedet for venstre, så det må være dette. :)

Ellers så foringer i understellet helt fint ut, men girkassefestene må nok byttes. Det høyre er helt morkent og begynner å gå i stykker.

Jeg fant også litt slakk i indre drivledd foran på høyre side, men etter litt vrikking ser det ut som at slakken kommer fra selve girkassa/diffen? Altså der drivleddet er festet. Med 99% sikkerhet er det nok det som lager den lille klukkelyden når jeg setter bilen i revers og mest sannsynlig det som er årsaken til "quattroslakken" i mitt tilfelle. Jeg aner ikke hva det kan være, eller åssen jeg kan fikse det, men det er nå der lyden kommer fra. Det er uansett ikke mye så det er ikke noe stress med å fikse akkurat det nå i hvertfall. :)

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg ikke helt på jordet! ;-) Endeledd er nokså grei skuring å bytte, men husk forstillingskontroll etterpå!!! Mange veksteder gjør dette for 500,- kroner ca.

Da har jeg fått sjekket og det er mest sannsynlig indre og ytre endeledd høyre side, samt ytre endeledd venstre side. Mansjetten og gummiforingen rundt kulene har gått, så det som en gang var smøring er nå slipepasta bestående av vann og sand... Løsnet de ytre leddene fra hjulsiden og det er ikke slakk i dem ennå, men de går skikkelig tråkt mot sidene mens man hører det skraper i sanda.
Nå kommer det lyd kun fra høyre side i stedet for venstre, så det må være dette. :)

Ellers så foringer i understellet helt fint ut, men girkassefestene må nok byttes. Det høyre er helt morkent og begynner å gå i stykker.
Jeg fant også litt slakk i indre drivledd foran på høyre side, men etter litt vrikking ser det ut som at slakken kommer fra selve girkassa/diffen? Altså der drivleddet er festet. Med 99% sikkerhet er det nok det som lager den lille klukkelyden når jeg setter bilen i revers og mest sannsynlig det som er årsaken til "quattroslakken" i mitt tilfelle. Jeg aner ikke hva det kan være, eller åssen jeg kan fikse det, men det er nå der lyden kommer fra. Det er uansett ikke mye så det er ikke noe stress med å fikse akkurat det nå i hvertfall. :)

Husk at morkne/slakke motorfester/girkassefester også kan gjøre at du får mer bevegelse da! Dette kan også spille inn på denne berømte "klukke" lyden du referer til =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg ikke helt på jordet! ;-) Endeledd er nokså grei skuring å bytte, men husk forstillingskontroll etterpå!!! Mange veksteder gjør dette for 500,- kroner ca.

Husk at morkne/slakke motorfester/girkassefester også kan gjøre at du får mer bevegelse da! Dette kan også spille inn på denne berømte "klukke" lyden du referer til =)

Nye indre og ytre endeledd til begge sider er bestilt, samt nye girkassefester så da blir det orden i sakene her igjen håper jeg!

Begge ytre endeleddene så slik ut:

post-2465-0-85885200-1416320879_thumb.jp

post-2465-0-90132800-1416320886_thumb.jp

Og det indre på høyre side så slik ut... (Det på venstre side ble byttet for under ett år siden):

post-2465-0-87152200-1416320893_thumb.jp

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har nok gjort jobben sin ja =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive