StianMH

Kjøp av Kia

Nå drar jeg i gang med tråd nr 3 som ikke handler om bilpleie. Så skal prøve å gjøre den mer attraktiv! :lol:

Jeg har en kollega som er på jakt etter ny bruktbil, og hun har rundt 130.000,- å bruke på bil. Hun trenger bil kun til seg selv.

Jeg har funnet det jeg mener kan være det beste kjøpet for henne, en 2012 Kia Rio 1.2 Bensin. Gått 39k km. Det er altså 5 år/110.000 km garanti igjen.

Hun har derimot et par kompiser som fraråder henne å kjøpe det, med grunnlag av "det er koreansk" og "jeg liker ikke Kia".

Meget surrete forklaringer mener jeg.

Er det noen her som har erfaringer med Kia i Norge, etter at de lanserte 7 års garanti. Så de "gode gamle" tells ikke.

Og, hvordan er lakken på disse? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvekjørt èn Kia , og det var nok. Prøvekjørte en ny Sorento i 2012 da vi var på utkikk etter ny arbeidsbil på jobben og det ble første og siste gang jeg satte min fot rattet i en Kia, værre komfort skal man lete lenge etter. Brukte 30 min på å justere sete og ratt uten att jeg fant noen god sittestilling. Har sittet på kirkebenker med bedre ergonomi. Støynivået inne i kupeen var også ganske høyt, kombiner dette med en ubrukelig automatkasse, ett elendig understell og du har en sikker "vinner" av årets værste kjøreopplevelse.

Men billig er det...

Så må jeg nesten legge til att jeg er ganske kresen på bil, vant til god komfort og kan ikke fordra automatbokser generelt så jeg er nok noe inhabil :D

Jeg har heller ikke inntrykk av att det er mye mere galt på disse bilene enn andre merker. Kia er sikkert en kjekk bil for de som skal flytte seg fra A til B, men ikke noe mer enn det.

Endret av Oluf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvekjørt èn Kia , og det var nok. Prøvekjørte en ny Sorento i 2012 da vi var på utkikk etter ny arbeidsbil på jobben og det ble første og siste gang jeg satte min fot rattet i en Kia, værre komfort skal man lete lenge etter. Brukte 30 min på å justere sete og ratt uten att jeg fant noen god sittestilling. Har sittet på kirkebenker med bedre ergonomi. Støynivået inne i kupeen var også ganske høyt, kombiner dette med en ubrukelig automatkasse, ett elendig understell og du har en sikker "vinner" av årets værste kjøreopplevelse.

Men billig er det...

Så må jeg nesten legge til att jeg er ganske kresen på bil, vant til god komfort og kan ikke fordra automatbokser generelt så jeg er nok noe inhabil :D

Jeg har heller ikke inntrykk av att det er mye mere galt på disse bilene enn andre merker. Kia er sikkert en kjekk bil for de som skal flytte seg fra A til B, men ikke noe mer enn det.

Ja... Nå skal ikke hu ha Sorento :P haha..

Men, det er klart, de kan ikke måle seg med "premium" biler, heller ikke tyske biler hva det gjelder komfort.

Ganske uslåelig på pris og garanti da (før de gikk tilbake til 5 års garanti nå i sommer)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt en Rio med den motoren, og kjøreopplevelsen var helt på det jevne. Det er ikke noen sportsbil, og den har vel heller aldri vært omtalt som sportsbil heller, men den er ganske kvikk og morsom å kjøre. Setet var litt lite til meg, men så er jeg 193 høy og tar en del plass.

Støydempingen er typisk asiatisk, dvs ganske fraværende, men bedre enn jeg er vant til fra Galanten, selv etter at jeg fikk inn ekstra dempemateriale ifbm omlakkering. Styringen var presis og fin, girkassen var grei og girte stort sett som den skulle og brukte ikke lang tid på å bestemme seg når det gjaldt (i motsetning til INVECS-II-kassen i Galanten som trenger 2-3 sekunder på å finne ut hva som skjer...).

Hadde jeg ikke hatt behov for så stor bil som jeg har, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å verken eie eller bli sett i en Rio. Mye bil for pengene, og kvaliteten på Kia har jo fått et vanvittig løft de siste årene.

Når det gjelder tysk "premium" synes jeg ikke det er så premium, og tyske "premium"-bilseter er noe av det verste jeg har sittet i. Jeg har heller ikke inntrykk av at kvaliteten på tysk premium er så premium at det gjør noe. Men det er min oppfatning...

Summa summarum er det egentlig bare å kjøpe Rio hvis hun liker bilen og den er godt fulgt opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kia har god kvalitet i dag. Tror 7års garanti taler for seg selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kia og hyundai er omtrent samme bilene. De har mange delte plattformer og søsterbiler.

Kia venga og hyundai ix20 er samme bil. Samme med kia rio og hyundai i10.

Samboeren har nå hatt hyundai i tre år, og vi byttet den nylig ut med en kia carens 2014.

Med tanke på at bilen har garanti i fem år til trenger man hvertfall ikke bekymre seg for store utgifter.

Kjøreopplevelsen er vel uansett ikke stor i en småbil av den typen. Men det gjør jobben.

Synes faktisk kia har vært veldig varierende. Kiaen vi kjøpte nå er på linje med en hvilken som helst annen tilsvarende bil. Like gode seter og like lite støy. Kjørt en del vw touran, og carens er ikke noe dårligere.

De litt eldre kiaene fra noen år tilbake kikket vi også på når vi kjøpte hyundaien, de skranglet mye mer og føltes generelt dårligere skrudd sammen.

Når det gjelder feilprosent hadde vi på tre år med hyundai tre feil som skyldtes andre ting ennn service. Ingen av feilene var "stoppende feil". alt ble tatt på garanti.

VI måtte bytte bakluke list som inneholdt åpner til bagasjerom, da denne røyk i innfesting når vi åpnet bakluka. Lista var laget i for dårlig plast. Måtte byttes tre ganger, før det ble orden på dette.

Vi måtte bytte calipere bak da parkbrems sluttet å virke.

Vi måtte bytte ryggelysbryter etter at den begynte å lekke olje fra girkasse.

Googlet litt etter kjente feil og mangler på kia før vi kjøpte.

Kom frem til at det er lite kjente feil og mangler på kia generelt etter de kom med 7 års garanti. De eldre kiaene fra rundt 2007 og tidligere hadde en del feil.

Så lenge vedkommende som skal ha bilen kan leve med komfort, støynivå og evt skrangling fra ting som ikke føles så solid, har jeg ingen betenkligheter med å anbefale.

De nye kiaene er overraskende gode å kjøre. Vår nye kia ble jeg veldig overrasket over. Gode seter, lite støy, presis styring og veldig brukervennlig.

Endret av magne
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet i40, og det syns jeg er en knallbil til den prisen i hvert fall. :)

Målte lakktykkelsen også: jevnt over 120-140my, altså tilsvarende som en standard tysker.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søstera mi har en 2012 Sportage. Kjekk å grei bil det, som er god å kjøre.

Kan selvfølgelig ikke måles med tyske biler i premium klassen, men så koster den jo under halvparten også.

Utenom en ryggelys bryter som ble skiftet for ca. ett år siden, har bilen vært feilfri.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2011 ceed selv, grei bil til prisen. Men tynn lakk, å litt små feil innimellom. Har Dn inne et par ganger minst i året for rep av ting, på garanti.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive