D.Mikalsen

S&S - BMW 525i

36 innlegg i emnet

BMW 525i

Detailed by Mikalsen

Fikk denne gangen besøk av en BMW 525i. Bilen hadde ca 120,000 km på telleren og hadde tydelig godt av en liten oppfrisking lakkmessig. Det ble avtalt en 1-stegs utvendig og skinnrens innvendig. Bilen ble levert søndag 25. Mai i kl. 12:00 tiden.

Grunnet veldig mye trafikk utenfor garasjen den første dagen, tydelig konfirmasjon eller noe slikt, så var det lureste å ta innvendig stell først ettersom det går en del timer med vasking når en først er igang.

En ting var sikkert, bilen var faktisk ganske stor, eller så var garasjen blitt liten...

Dag 1 - Ankomst, innvendig vask og skinnrens:

Starter med litt inspeksjon:

DSC_0037_1024x681_zpsad52b361.jpg

DSC_0038_1024x681_zpsfa9f84e2.jpg

DSC_0039_1024x681_zps2427b22f.jpg

DSC_0040_1024x681_zps91ef839c.jpg

DSC_0041_1024x681_zps882cfee3.jpg

DSC_0042_1024x681_zps1ae54fbb.jpg

DSC_0044_1024x681_zps14078c49.jpg

DSC_0045_1024x681_zps7c3963eb.jpg

DSC_0047_1024x681_zps82162e5d.jpg

DSC_0050_1024x681_zpsa1c9d653.jpg

DSC_0051_1024x681_zpsc50555ed.jpg

Startet med å støvsuge hele interiøret

DSC_0053_1024x681_zps43ad84a8.jpg

DSC_0054_1024x681_zps42fec8f7.jpg

DSC_0056_1024x681_zpsaf375bfa.jpg

DSC_0057_1024x681_zps22c6230b.jpg

DSC_0058_1024x681_zpsda0a475c.jpg

Fant mye spennende på min ferd rundt setene

DSC_0059_1024x681_zpsfe6acf9d.jpg

DSC_0063_1024x681_zps13f75355.jpg

DSC_0062_1024x681_zps7a317e23.jpg

Vent litt, hva er dette..

DSC_0065_1024x681_zpsa8c2a62c.jpg

Nei...

DSC_0066_1024x681_zps6f9de2cb.jpg

NEI!!

DSC_0068_1024x681_zpsbe949cad.jpg

Fant fram greenclean og microfiber for å fjerne flekker, støv og skit

DSC_0071_1024x681_zps9e1fcf55.jpg

DSC_0074_1024x681_zps4b0254d6.jpg

DSC_0075_1024x681_zps9443649a.jpg

DSC_0076_1024x681_zpsb24b1f8a.jpg

DSC_0077_1024x681_zps3477959b.jpg

DSC_0078_1024x681_zpsf0195673.jpg

DSC_0079_1024x681_zps3420eceb.jpg

DSC_0080_1024x681_zps1a60d042.jpg

DSC_0083_1024x681_zps117a21ff.jpg

DSC_0084_1024x681_zps8944fd8a.jpg

DSC_0086_1024x681_zps361cd483.jpg

DSC_0087_1024x681_zpsad5ec351.jpg

DSC_0089_1024x681_zps77acfa4c.jpg

Tok opp alle nakkestøtter for bedre tilkomst og fant fram leather kittet til swissvax og begynte med skinnrensen

DSC_0096_1024x681_zps77b944d2.jpg

DSC_0097_1024x681_zps820bcc00.jpg

Tok av meg skoene for å ikke skitne til

DSC_0100_1024x681_zpsb243bcd3.jpg

DSC_0095_1024x681_zpse4038484.jpg

DSC_0102_1024x681_zps4db8f010.jpg

DSC_0103_1024x681_zps9de62e4a.jpg

DSC_0106_1024x681_zps9b27857e.jpg

DSC_0110_1024x681_zpsa2266e25.jpg

DSC_0112_1024x681_zps55121e10.jpg

DSC_0113_1024x681_zpsffc1fe14.jpg

Smører setene og sidene på dørene godt med leather milk for hånd som skal få stå til dagen etterpå

DSC_0115_1024x681_zpsf80d83c6.jpg

DSC_0116_1024x681_zps946a2eb7.jpg

DSC_0117_1024x681_zps00f42494.jpg

DSC_0118_1024x681_zps57eddab5.jpg

DSC_0119_1024x681_zps18d7284d.jpg

Dag 2 - Avbuffing av leather milk, utvendig vask, maskering, lakkmålinger, lakkinspeksjon, kombotesting og korrigering (dette var en lang dag, ca 13 timer)

DSC_0120_1024x681_zps1d0272cf.jpg

DSC_0121_1024x681_zpsa8539048.jpg

DSC_0122_1024x681_zpsa6a83c7f.jpg

DSC_0123_1024x681_zpse3cca2d0.jpg

DSC_0124_1024x681_zpsa9577fec.jpg

Så over til vask av bilen, skiltplaten foran var limt, så den fikk være på, det var ingen problem for eier at skiltene vises på bildene

DSC_0125_1024x681_zpsac2a23e1.jpg

DSC_0126_1024x681_zps4f356e55.jpg

DSC_0127_1024x681_zpsf555d502.jpg

DSC_0129_1024x681_zps21fb9d4a.jpg

DSC_0130_1024x681_zps2127d257.jpg

DSC_0133_1024x681_zps0bcd56b3.jpg

DSC_0134_1024x681_zpscda430af.jpg

DSC_0135_1024x681_zps9ad2ae3e.jpg

DSC_0136_1024x681_zps8f60336a.jpg

Pollen sesong..

DSC_0137_1024x681_zps2b1a29e4.jpg

Motorrom inspeksjon, her må det vaskes og shines, en så fin motor må se bra ut

DSC_0138_1024x681_zps5f6a38de.jpg

DSC_0139_1024x681_zps622ec308.jpg

DSC_0140_1024x681_zpsb68d46f7.jpg

DSC_0141_1024x681_zpsa0a47cb4.jpg

DSC_0142_1024x681_zps16e51557.jpg

DSC_0143_1024x681_zpscacbf2d6.jpg

DSC_0144_1024x681_zpscb8312d7.jpg

Vaskefamilien, sett fra venstre - Prickbort, Surfex HD 1:5 - børster i front - Autofoam med litt grimereaper i - Håndvask med CG citrus wash and gloss - Iron X - Claybar og CG ecosmart som claylube

DSC_0149_1024x681_zps48eac8d2.jpg

Vi starter først med Prickbort fra vinduer og ned (denne får stå i ca 7-8 min)

DSC_0150_1024x681_zps5440ed73.jpg

Surfex HD 1:5 over prickborten og resten av bilen som ikke ble berørt av prickbort (denne får stå i ca 7-8 min også, før bilen blir toppet med autofoam), så blir litt diverse plasser brushet

DSC_0152_1024x681_zpsa6babfce.jpg

DSC_0153_1024x681_zps3df058e9.jpg

DSC_0156_1024x681_zps9eed7bf2.jpg

DSC_0161_1024x681_zps85cf4c7d.jpg

DSC_0162_1024x681_zps5507456c.jpg

DSC_0163_1024x681_zps8063fdbf.jpg

Bilen ble avspylt og gjort klar for motorrom vask

DSC_0164_1024x681_zpsa947243b.jpg

Dekker til dynamo, og andre utsatte plasser

DSC_0165_1024x681_zps3aeb11a4.jpg

Surfex HD 1:10 blir sprayet og jobbet inn med brush

DSC_0166_1024x681_zps608b0d05.jpg

DSC_0168_1024x681_zps1286a123.jpg

DSC_0169_1024x681_zps07801c9d.jpg

Etter litt brushing ble det skummet over med autofoam med litt grimereaper i, så ble det brushet litt mer før det ble lettere avspylt

DSC_0170_1024x681_zps8292259d.jpg

DSC_0172_1024x681_zpsc42e9ba6.jpg

DSC_0173_1024x681_zps922e25d8.jpg

Håndvask med CG citrus wash and gloss, vinduene ble også vasket før bilen ble avspylt

DSC_0174_1024x681_zps8378de55.jpg

DSC_0175_1024x681_zpsf7328cbd.jpg

Felger fikk en gode dose Iron X mens lakk fra vinduer og ned fikk en lett fin dusj

DSC_0176_1024x681_zps6b1cca20.jpg

DSC_0177_1024x681_zps8bd76d5e.jpg

DSC_0178_1024x681_zps008531b6.jpg

DSC_0179_1024x681_zps7b44c0de.jpg

DSC_0180_1024x681_zps96376fe2.jpg

Bilen ble så avspylt og clayet, slik så det ut etter halve siden

DSC_0183_1024x681_zps20d5dfb0.jpg

Snur om og tar resten av halve bilen

DSC_0185_1024x681_zpsbf2589f8.jpg

Slik så det ut på den andre siden

DSC_0186_1024x681_zps4cd83c4f.jpg

Bilen ble avspylt igjen, tørket og kjørt inn i garasjen for maskering og lakkmålinger m.m

DSC_0187_1024x681_zpscf667b00.jpg

DSC_0189_1024x681_zps181a7fe6.jpg

DSC_0190_1024x681_zpsa7900e07.jpg

DSC_0194_1024x681_zps409fb018.jpg

DSC_0195_1024x681_zps7054db6c.jpg

DSC_0208_1024x681_zps9e8d2834.jpg

DSC_0209_1024x681_zps0d5cdf45.jpg

Målingene rundt hele bilen lå mellom 90 (dette var laveste) og 130 um. Eneste panseret var omlakkert og hadde stabile målinger på 230 - 260 um.

Videre, lakkinspeksjon og kombotesting

DSC_0220_1024x681_zpsccf75968.jpg

DSC_0222_1024x681_zps969619ef.jpg

DSC_0233_1024x681_zpsc51ee1aa.jpg

DSC_0234_1024x681_zps2992b581.jpg

DSC_0249_1024x681_zpsf83c9cac.jpg

DSC_0251_1024x681_zpsc84fa4c0.jpg

Eier har påpekt et etsemerke fra en type fugl som han har hatt en stund på panseret, dette ville han ha bort

DSC_0212_1024x681_zpsa8f57193.jpg

DSC_0213_1024x681_zps03b176fb.jpg

Ny flex DA fra bilnerden som skal få prøvd seg

DSC_0257_1024x681_zps66f5d423.jpg

Kombotesting, prøver å finne en god 1-stegs kombo, har vært svært fornøyd i mange tilfeller med Menzerna FF 3000 og grønn uber, prøver her FF 3000 og Scholl S30 på grønn uber - kjøremønster, spre på 2, så høyere hastighet 5 på flexen med litt press, 4 passes, så over til hastighet 3 med ingen press, og 2 passes.

DSC_0258_1024x681_zpsaeb2cff8.jpg

DSC_0260_1024x681_zps702ca0c7.jpg

DSC_0268_1024x681_zps92cd1b3c.jpg

DSC_0269_1024x681_zpsb31dc8d7.jpg

DSC_0270_1024x681_zps84b468d0.jpg

Scholl S30:

DSC_0266_1024x681_zpsb6fffd5c.jpg

Menzerna FF 3000:

DSC_0265_1024x681_zps5e16351c.jpg

Scholl S30 før:

DSC_0271_1024x681_zps0cb3a2ba.jpg

Scholl S30 etter:

DSC_0272_1024x681_zpsff8b6464.jpg

Menzerna FF 3000 før:

DSC_0273_1024x681_zps74461c74.jpg

Menzerna FF 3000 etter:

DSC_0274_1024x681_zpsfec2af42.jpg

Begge avsluttet meget fint, 2 forskjellige testområder og litt forskjellig vinkel på lyset ved bildene. Det var det litt mer riper på det ene området, uansett så var det tilfredsstillende resultat fra begge selvom noen av de dypere RDS ble igjen litt her og der. Jeg tok å brukte Menzerna FF 3000 ettersom jeg har flere liter tilgjengelig med denne.

Litt diverse bilder videre

DSC_0309_1024x681_zps4d0be8ec.jpg

DSC_0332_1024x681_zps8878e0c9.jpg

DSC_0334_1024x681_zpscf32e602.jpg

Det var vanskelig å få noen skikkelige tydelige 50 / 50 ettersom jeg hadde altfor lite plass på sidene å bevege meg på og ikke særlig kameraflink så det fokuserte litt feil, slenger uansett med noen mens jeg jobber meg bortover siden

DSC_0369_1024x681_zps70b6a49a.jpg

DSC_0371_1024x681_zps25d85bad.jpg

DSC_0402_1024x681_zps134cfc7a.jpg

DSC_0435_1024x681_zps964e081f.jpg

Her var arbeidsplassen bak, bilen var stor og stod ca like langt til veggen på frontsiden

DSC_0465_1024x681_zps7311ed5c.jpg

Nederst på bakluken var godt preget - 50 / 50

DSC_0466_1024x681_zps3add0e23.jpg

DSC_0460_1024x681_zps414f2832.jpg

DSC_0464_1024x681_zps6a5b0f3e.jpg

Trangere plasser fikk kestrel trå til med 1-stegs komboen

DSC_0467_1024x681_zps9d16b92b.jpg

Eier sa at frontlyktene var begynt å bli litt sliten, fikk frisket opp disse litt

DSC_0468_1024x681_zpsa156f67d.jpg

DSC_0471_1024x681_zpsc6802090.jpg

DSC_0472_1024x681_zps40180c4b.jpg

DSC_0473_1024x681_zps1ca97b94.jpg

DSC_0474_1024x681_zps77e60159.jpg

DSC_0475_1024x681_zps636f4596.jpg

DSC_0476_1024x681_zpsc3be684b.jpg

DSC_0480_1024x681_zps9d0943b0.jpg

DSC_0484_1024x681_zps67d0ad14.jpg

DSC_0490_1024x681_zps47131825.jpg

Under dørhåndtakene

DSC_0512_1024x681_zpsf2f6b9ca.jpg

DSC_0513_1024x681_zps33d77f75.jpg

Dag 3 - Nedspyling av bil for å få vekk poleringsrester og støv, oppfrisking av motorrom og litt små detaljer utvendig, samt strafferunde, LSP og avslutningsbilder

Bilen ble kjørt ut og dynket i Surfex HD 1:5, skummet og avspylt for å fjerne poleringsrester og støv

DSC_0515_1024x681_zps882f2eaf.jpg

DSC_0516_1024x681_zps68b56ff2.jpg

Wipedown ble utført

DSC_0526_1024x681_zpsf82b193d.jpg

Etter wipedown så var det noe som ikke stemte, det var noen microriper litt og her der, dette var synlig spesielt på panser når jeg gikk over med hologram lykten. Uansett, det måtte ryddes opp i så hele bilen fikk en kjapp lett runde med blå uber og Menzerna SF 4000 sammen med kestrel

DSC_0518_1024x681_zps34cfd5e4.jpg

Det gikk en del kluter kan man si

DSC_0520_1024x681_zpsb28e4104.jpg

Bilen fikk en grundig wipedown og sjekket igjen, nå så det bra ut, kom ikke så mye støv fra blå uber og SF 4000, så ny avspyling var ikke nødvendig

LSP ble Swissvax Shield (fikk stå ca 2 timer før avbuffing mens jeg jobbet med andre detaljer)

DSC_0522_1024x681_zpscf32ff57.jpg

Endestuss ble jobbet litt med et slitt håndkle og autosol

DSC_0539_1024x681_zpsce061df9.jpg

DSC_0540_1024x681_zps9d570323.jpg

Motorrom fikk VRP dressing og seal feed, gummilister i dører fikk også seal feed, samt dekksider fikk VRP dressing

DSC_0523_1024x681_zps41d36aa9.jpg

DSC_0524_1024x681_zps2056a9b4.jpg

Motorrom før:

DSC_0525_1024x681_zps15e39153.jpg

Motorrom etter:

DSC_0529_1024x681_zps119c4552.jpg

Stemningsbilde

DSC_0544_1024x681_zps02997ab7.jpg

Avslutningsbilder denne gangen med sol og inspirasjon fra Meringdal :)

DSC_0561_1024x681_zps482d170c.jpg

DSC_0562_1024x681_zps535f48b1.jpg

DSC_0564_1024x681_zpsa4abfdcb.jpg

DSC_0565_1024x681_zps65801dfb.jpg

DSC_0566_1024x681_zps91f6c179.jpg

DSC_0567_1024x681_zps94dda4fb.jpg

DSC_0573_1024x681_zps87568c87.jpg

DSC_0574_1024x681_zps8d941c60.jpg

DSC_0604_1024x681_zps93196287.jpg

DSC_0605_1024x681_zpsb75c3377.jpg

DSC_0606_1024x681_zps8eaa8855.jpg

DSC_0608_1024x681_zps79130a09.jpg

Produkter som ble brukt:

Vask:

- Prickbort
- Surfex HD
- Autofoam

- Grimereaper

- Iron X
- CG Citrus wash and gloss
- CG ecosmart + vann (som claylube)
- Clay
- EZ brush
- Diverse børster

Polering:

- Menzerna FG 400 (Under dørhåndtak)
- Menzerna IP 2000 (Frontlyktene)
- Menzerna FF 3000 (1-stegs komboen)
- Menzerna SF 4000 (strafferunde)
- Flex DA
- DAS-6 Pro
- Menzerna Top Inspection (Wipedown)
- X antall - Microfiber kluter
- 1 stk - Uber gul pute 100mm (Under dørhåndtak)
- 2 stk - Blå uber 140 mm (strafferunde kombo)
- X antall - Uber grønn pute 100mm
- X antall - Uber grønn pute 140mm

Utvendig / innvendig:

- Swissvax Shield - lakk
- Swissvax seal feed - Gummilister i dører og motorrom
- Autosol (Endestuss)

- Påføringsputer

- Microfiberkluter
- Greenclean

- Auto Finesse Crystal - Glass Cleaner (Rask vask av rutene foran innvendig)
- Swissvax leather cleaning kit
- V.R.P Dressing

(Kan være jeg har glemt noen produkter)

Tidsbruk: 29 timer fordelt over 3 dager

Takk for at du tok deg tid til å se igjennom denne S&S :)

Endret av D.Mikalsen
54

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en grundig og veldokumentert S&S fra deg. Nydelig blankt sluttresultat også :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en ryddig og flott s&s :) .Cred knapp trykt B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nydelig utført jobb på en nydelig 5 serie :)

Endret av lillejordet
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott utført jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra rett og slett. Grønn knapp er trykket hardt og lenge!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Respect! SF4000 avslutter jaggu blankt på sort, nydelig! Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra! :) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blinker like godt som lynet mcqueen nå ;) meget blankt B)

cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette, ble veldig blank. Du får spørre eier om noen dager hva han synes om Seal Feed på dørlistene sine, hehe ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en grundig og veldokumentert S&S fra deg. Nydelig blankt sluttresultat også :thumbup:

Takker for hyggelig tilbakemelding Reidar :) Kjekt å høre fra deg!

Det var en ryddig og flott s&s :) .Cred knapp trykt B)

Takker for det, godt å høre :)

nydelig utført jobb på en nydelig 5 serie :)

Takker så meget :)

Flott utført jobb!

Takker for det :)

Kjempebra rett og slett. Grønn knapp er trykket hardt og lenge!

Takker for det Roger ;)

Respect! SF4000 avslutter jaggu blankt på sort, nydelig! Cred

Takker :) Ja det ble faktisk ganske så blankt, fornøyd! :)

Kjempebra! :) Cred!

Takker for det ;)

blinker like godt som lynet mcqueen nå ;) meget blankt B)

cred

Heheh, takker for det :)

Flott jobb dette, ble veldig blank. Du får spørre eier om noen dager hva han synes om Seal Feed på dørlistene sine, hehe ;)

Takker for hyggelig tilbakemelding :) Ja er kjent med at BMW sine lister er litt spesielle på den fronten med Seal Feed, har enda ikke fått oppleve/erfare i praksis noe ulyder i dørene enda, og jeg har bedt folk høre etter, satser på at denne går clean også, hvis ikke så får man fikse opp i det hvis man har laget ugang ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig blankt og fint. Var det litt myk lakk på denne? Cred ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat og god dokumentasjon :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat på flott bil! :)

Uvanlig å se 525i med manuell :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk vel ikke tatt de dypereste ripene med FF3000? Men det var jo kun 1steg da, uansett ble det bra løft på denne. Hva slags små pads bruker du på DAS-6 Pro maskinen? Genialt for små kriker og kroker :)

Endret av Aastrup
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg elsker S&S'ene dine! Alltid godt dokumentert og skrevet. Resultatet ble kjempeblankt og flott! Cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra!

Fine ferdigbilder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldokumentert S&S, grundig utført jobb og nydelig blankt resultat! Tommel opp fra Nedre Eiker :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en herlig jobb, kan på Bmw lakk også anbefale pf2500 og orange uber, litt mer cut :) cred seff

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig! Kjenner det kribler i hendene for å starte Rupes'n min for første gang når jeg ser slike resultater.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive