Lysholm

S&S 2008 BMW 530XDA

27 innlegg i emnet

2008 BMW 530XDA

(Spacegrau Metallic)

DSC03411_zps61cfcd20.jpg

Vi ble kontaktet direkte av eier som ønsket å få hjelp til en nullstilling slik at han kunne få en enklere inngang til sin gryende detailerinteresse. Bilen som ankom var å betrakte som velholdt og lakkmessig et meget godt utgangspunkt for "showfinish". Både eieren og vi ble veldig fornøyd med resultatet.

Detailed by

ELCO_RedWhiteSampS_zpsa54c792c.jpg

Tidsbruk 35 timer effektiv arbeidstid.

Produkter som ble brukt:

Noen av produktene:

Vask:
Prickbort
Surfex
Iron X
Magifoam
P21S
Poorboys såpe
Clayhanske
Bøtte med gritguard

Spam
Div svamper og børster

Polering/lakk:
Flex roterende
Rupes DA (15 og Mini)
Rupes blå

Rupes hvit
Menzerna ull pad
Rupes grønn og gul pad

Über gul pad

Beskyttelse:
Swissvax Concorso
Swissvax Autobahn

Rain X

GTechniq Glass forsegling

Swissvax Pneu

Interiør:
Swissvax Leather Cleaner
Swissvax Leather Milk

Nilfisk og støvsuger ble også brukt.

Noen utvalgte bilder av produktasjenalet:

DSC03395_zps45b55854.jpgDSC03394_zps81a95eda.jpg

Så var vi i gang:

Ingen bilder av vaskeprosessen denne gangen, både pga at bilen var relativt ren og at dere er godt kjent med vaskeprosedyren.

Eier ønsker at vi prøvde å gjøre noe med frontvinduet, da dette var meget befengt med små steinsprut skader. Vi prøvde derfor med både clay og polering uten at det ble stort bedre. Her er fra claying av vindu med hanske:

DSC03268_zps411c105b.jpg

DSC03267_zps4f074247.jpgDSC03397_zps09ae3cef.jpg

Inspeksjon av lakkdybde må til. Lakkdybden varierte fra 100-400 my. Nesten hele bilen er blitt lakkert opp så her var det ingen fare med lakkdybden.

DSC03298_zpsf2780faf.jpg

Eier ønsket at vi fylte i de steinsprut sår som var i lakken, samt andre mindre og større lakkskader. Det ble derfor mye våtsliping av lakk:

Markering av områder som trengte spesiell omtanke:

DSC03279_zps1fe29d66.jpgDSC03281_zpsea613aaa.jpgDSC03285_zpsa45c336a.jpgDSC03286_zps3da7e639.jpg

Fylling av lakk:

DSC03278_zps44519d69.jpgDSC03280_zpsf19d20c3.jpg

Våtslip av lakk:

DSC03284_zps5b91964b.jpgDSC03283_zps42b7f4e3.jpgDSC03272_zps0d03c93c.jpgDSC03269_zps749adba8.jpgDSC03266_zpsa3359767.jpgDSC03309_zps6e71f8c1.jpgDSC03303_zpsf3fceebd.jpgDSC03320_zps1fed4598.jpg

Bakre fanger hadde noen stygge sår. Eier ville at vi skulle prøve det vi kunne for å få dempet det meste. Usynlig ble det ikke, men veldig dempet.

Her er vi i gang med roterende og ull:

DSC03291_zps05341b72.jpgDSC03292_zps6c4e54b6.jpgDSC03293_zpsbd9b4f17.jpg

Området etter korrigering:

DSC03388_zps143584c0.jpg

Så var vi igang med kombotest for resten av bilen:

DSC03296_zpsa1de4040.jpg

Fra venstre mot høyre på bildet ovenfor:

Rupes blå microfiber, Rupes gul microfiber, Über gul. Alle med Menzerna 400

Omvendt rekkefølge nedenfor:

DSC03294_zps1a4f988d.jpg

Vinneren er (trodde vi):

DSC03297_zps7201cb2f.jpg

......så tilfeldigvis prøvde vi komboen Rupes grønn/Über gul med Rupes blå polish og dermed fant vi en ny vinner. Vi synes den korrigerte bedre enn kombinasjonen med Menzerna 400 og ikke støvet den heller:

DSC03338_zps3a40c5e2.jpg

Så til noen 50/50:

DSC03339_zps1ab0755a.jpgDSC03340_zpsf5e10d8b.jpgDSC03343_zpsed23f26e.jpgDSC03346_zpsbace42a0.jpgDSC03330_zps1b7c2053.jpgDSC03328_zpsa9d726dc.jpgDSC03326_zps1007b752.jpgDSC03325_zps935d558d.jpgDSC03353_zps3eef65cb.jpgDSC03342_zpsa144ac19.jpg

Vi må heller ikke glemme speilene:

DSC03355_zpse36e6c9e.jpg

Skiltene måtte strippes for gamle oblater:

DSC03274_zpsbb892500.jpg

Ferdigbilder:

Motorrom:

DSC03287_zps678eeee2.jpgDSC03288_zps0d0ab869.jpgDSC03289_zps3ac90873.jpgDSC03290_zpsc48318f3.jpg

Eksteriør:

DSC03435_zpsfb5f6d8d.jpgDSC03412_zps8146aee0.jpg

DSC03424_zps15f5b5f9.jpgDSC03426_zps6b51491a.jpg

DSC03373_zpscf26eb87.jpgDSC03401_zps3f6377b2.jpgDSC03403_zpsff32519c.jpgDSC03409_zpse79fcf2b.jpgDSC03413_zps3dcc114c.jpgDSC03414_zps1412d43c.jpg

DSC03418_zpsf7f46c0b.jpgDSC03419_zpsc9474e81.jpgDSC03420_zpsa6ee5a4c.jpgDSC03421_zps550c11ec.jpgDSC03423_zps1c7e7707.jpg

DSC03406_zps99027113.jpgDSC03408_zpsb47d835f.jpg

DSC03376_zpsff013653.jpgDSC03404_zps96b3a888.jpg

DSC03405_zps182ae3c4.jpg

Dører og interiør:

DSC03380_zps0108de87.jpgDSC03382_zps2dd2ca80.jpgDSC03384_zpsa5f87564.jpgDSC03385_zps9ec9e487.jpg

DSC03438_zps6ee744da.jpgDSC03440_zpsbba701c8.jpgDSC03443_zps9d3fba70.jpgDSC03444_zpse7b4e497.jpgDSC03445_zps4ade81b3.jpgDSC03447_zps2d5685e7.jpgDSC03449_zps8e51db01.jpgDSC03451_zps2580e599.jpgDSC03453_zps1d2f5be8.jpgDSC03454_zps9e1b77ff.jpg

Felger:

DSC03436_zps39dbba81.jpgDSC03458_zpsc58f3cef.jpgDSC03457_zps57bfe84d.jpgDSC03456_zps685198a1.jpgDSC03455_zps59310efc.jpg

Grand finale:

DSC03460_zps96a74fe1.jpg

Takk for titten og takk til prospectet vårt (Zepticon) for hjelpen.

Hilsen Christian og Espen

Endret av Lysholm
29

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred:) meget bra

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra det :)

Hvordan var lakken? Hard som BMW stort sett er?

Hva med antall pass, og runder? Liker alltid å lese hva folk gjør :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert resultat dette her, vart jo blankere en når den var ny sikkert :) Behaglig farge det der, den ser jo ikke skitten ut bare etter 10m kjøring med en slik farge :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred:) meget bra

Takk, takk.

Ble bra det :)

Hvordan var lakken? Hard som BMW stort sett er?

Hva med antall pass, og runder? Liker alltid å lese hva folk gjør :)

Lakken var faktisk veldig ok å jobbe med. Korrigerte relativt greit, men likevel hard nok.

Vi kjørte 2-3 steg. Ligger på 5-6 pass på grov og 4-6 på fin.

Supert resultat dette her, vart jo blankere en når den var ny sikkert :) Behaglig farge det der, den ser jo ikke skitten ut bare etter 10m kjøring med en slik farge :)

Cred!

Takk. Den ble faktisk veldig fin, blank og som ny. Veldig fin farge og lakk. Jobben gikk veldig fint og uten komplikasjoner.

Dvs vi fikk en komplikasjon, men den hadde ingenting med detailingen å gjøre. Når eier skulle hente bilen så var den fullstendig tom for strøm. Årsaken er nok en kombinasjon av noe slitent batteri kombinert med en bil fullstendig spekket til langt over pipa med ekstrautstyr. Christian foreslo at vi skulle sette den på vedlikeholdslading på torsdag pga at alle dørene hadde "soft close" og bakluken var elektrisk, men jeg så ikke helt poenget med det. Da ble det slik at vi ikke gjorde det og det kan vel diskuteres om det var en klok uttalelse fra Mr Lysholm. Uansett førte denne "tabben" til at ny rutine innføres av ELCO. Alle biler skal vedlikeholdslades :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en flott jobb gutter! Tommel opp

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra resultat :D Morro å se dere i arbeid, og resultate ble strøkent :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og flott bil. Cred levert. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb!!

Hvor lenge fekk ny lakk herde før våtslip?

Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb!!

Hvor lenge fekk ny lakk herde før våtslip?

Cred

Det lakkeres og klarlakkes før våtslip med andre ord?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en flott jobb gutter! Tommel opp

Takk for det.

Bra resultat :D Morro å se dere i arbeid, og resultate ble strøkent :D

Takk og takk for hjelpen. Prospectet begynner å komme seg nå :-)

Flott jobb og flott bil. Cred levert. :)

Takk.

Flott jobb!!

Hvor lenge fekk ny lakk herde før våtslip?

Cred

Takk for det. Basen fikk herde 2-3 timer. Klarlakken fikk herde over natta.

Det lakkeres og klarlakkes før våtslip med andre ord?

Base -> slip -> klarlakk -> slip

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb!!

Hvor lenge fekk ny lakk herde før våtslip?

Cred

Takk. :)

Hei, eieren av bilen hadde fylt steinsprangene før bilen kom til oss, men flere av fyllingene var for grunne.

Valgte derfor å først fylle med farge, la denne herde i to timer, forsiktig våtslip, dette tok overskytende fylling. Uten å ta hele fyllingen.

La deretter godt med klarlakk over fyllingene, dette fikk herde til neste dag, så i dette tilfellet ca. 10. timer.

Våtslipte alle fyllingene med 3M mini rondell, på 9 Micron, mener dette tilsvarer ca. 1500-2000 korning.

Våtslipte deretter med 3000 korning mini rondell papir fra Festool. Dette for å gjøre det enklere å polere bort slipe riper.

Rupes Zephir (blå) polish med grønn Rupes pute fjernet slipe ripene lett. :)

Vi mangler dessverre før bilder av høyre bakskjerm, bildet som er merket med før, i tråden, er i realiteten etter våtslip og polering med roterende og ull pute.

Bakskjermen så ikke bra ut før vi startet.

Det lakkeres og klarlakkes før våtslip med andre ord?

Ja, det stemmer, se svar over. :)

På de bilene vi skal fyllesteinsprang på, så skal vi be eier av bilen om å kjøpe lakk via lakkforhandler.

Og da i form av sprayboks eller base lakk for lakksprøyte.

Det er dessverre nyanse forskjeller i fargen på en del av fyllingene.

Selv om lakken er kjøpt hos BMW forhandler i Tr.heim.

Har sett dette problemet på mange flekklakker fra flere forskjellige merkeverksted.

De som lever av å levere lakk gjør selvsagt en bedre jobb. :)

Det er nyanser innen alle farger.

Det holder ikke å vite bare lakkoden.

Du må også oppgi årsmodell og typebetegnelse på bilen.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjelden passer ordet STRØKENT bedre enn her. Meget meget bra! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike denna blei blank,var flotte felgar på denna. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ååå denne ble virkelig speilblank!! Et nydelig stykke arbeid som lett fortjener cred :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydlig utført jobb på flott tysker,cred knappen trykt B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjelden passer ordet STRØKENT bedre enn her. Meget meget bra! :thumbup:

Takk for flotte ord ØHN. Den ble heldigvis like fin som bildene viser.

Steike denna blei blank,var flotte felgar på denna. :)

Takk for det. Felgene er veldig fine og passer bilen veldig bra, noe vi også kommenterte til eier.

ååå denne ble virkelig speilblank!! Et nydelig stykke arbeid som lett fortjener cred :thumbup:

Takk, takk.

Nydlig utført jobb på flott tysker,cred knappen trykt B)

Takk for det. Vi liker cred :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trønder-detailing av toppklasse ;) Kunne godt ha mellomrom mellom en del av bildene, så fremstår det som mere ryddig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft på en fin farge og bil :) Credpoeng!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi mangler dessverre før bilder av høyre bakskjerm, bildet som er merket med før, i tråden, er i realiteten etter våtslip og polering med roterende og ull pute.

Bakskjermen så ikke bra ut før vi startet.

Er ikke så lett å holde styr på 191 bilder og samtidig huske hvilke som hører igjen hvor :P Jeg ble dessverre lurt av en skygge i falsen på fangeren som gjorde at jeg trodde det var et "før bilde". Er nå fjernet og tråd oppdatert.

Godt utfyllende svar om våtslip og lakk :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive