Gjest

Kompressor til Tornado

Min kompressor ble for liten til å bruke med min Tornado :( Så nå må jeg kjøpe ny, men hvor stor kompressor trenger jeg? Kom gjerne med tips

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en 3HK - 50 liter kompressor som gjør jobben greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en 3HK - 50 liter kompressor som gjør jobben greit.

Da må det bli en av disse Biltema eller Gebe. Hmmm

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo større jo bedre ;)

Selv har jeg 200 liter tank nå, og det ble noe heeeelt annet enn 50l/3hk jeg brukte før. Forsåvidt mindre effekt i motoren på den jeg har nå, men den leverer mer likevel.

En merker godt at Tornadoren ikke virker like godt når trykket faller, så det er en stor fordel om du får i noe hvor du kan justere innslagspunktet så trykket ikke blir alt for lavt før den starter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig er større bedre, som med veldig mye annet. Men så er det ikke alle som har 3-fas tilkoblinger og ikke minst plass til å ha en slik kompressor stående. Noen ganger er godt nok faktisk, "godt nok" =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er ofte godt nok det.

Har sine fordeler med 3fas f.eks at man kan bruke en del tyngre verktøy osv.

Og det har sine ulemper, f.eks at man må legge opp 3fas..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er ofte godt nok det.

Har sine fordeler med 3fas f.eks at man kan bruke en del tyngre verktøy osv.

Og det har sine ulemper, f.eks at man må legge opp 3fas..

Helt klart StianMH =)

Den gangen jeg bygger meg garasje skal jeg legge opp til 3Fas, det er en "no brainer".

Rotiform:

Jeg kikket en god del da jeg ordna meg kompressor. Handlet til slutt på Jula, mye grunnet prisen den stod til på tidspunktet, men har fungert helt topp for mitt bruk ihvertfall http://www.jula.no/kompressor-50l-2200w-412l-min-200013.

Har ikke noen erfaringer selv med den fra Biltema eller Gebe. Mener å huske at jeg leste noe på et forum av negativ karakter angående den Gebe saken. Han som hadde kjøpt den hadde byttet 3 eller 4 ganger. Mye mulig dette var et såkalt mandagsprodukt, uansett spesielt å bytte så mange ganger.

Sikkert flere erfaringer på forumet her, lurt å bruke søkeverktøyet litt slik at du kan lese i eldre emner/poster.

Lykke til med kjøpet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart StianMH =)

Den gangen jeg bygger meg garasje skal jeg legge opp til 3Fas, det er en "no brainer".

Rotiform:

Jeg kikket en god del da jeg ordna meg kompressor. Handlet til slutt på Jula, mye grunnet prisen den stod til på tidspunktet, men har fungert helt topp for mitt bruk ihvertfall http://www.jula.no/kompressor-50l-2200w-412l-min-200013.

Har ikke noen erfaringer selv med den fra Biltema eller Gebe. Mener å huske at jeg leste noe på et forum av negativ karakter angående den Gebe saken. Han som hadde kjøpt den hadde byttet 3 eller 4 ganger. Mye mulig dette var et såkalt mandagsprodukt, uansett spesielt å bytte så mange ganger.

Sikkert flere erfaringer på forumet her, lurt å bruke søkeverktøyet litt slik at du kan lese i eldre emner/poster.

Lykke til med kjøpet.

Hadde vel kjøpt den på jula jeg også, men orket ikke kjøre 40 mil tur retur til nærmeste butikk i Trondheim. Så da måtte det bli en som var tilgjengelig i Namsos. Og biltema sin like jeg ikke, så da ble det Gebe. Har i det minste 5 års garanti. :P Det ble i alle fall bedre, men den burde ha vert større...

Men en advarsel til alle som vurdere å kjøpe Tornado, det blir fort dyrt. For ikke snakk om hvis du skal ha 3fas kompressor, og må ha en elektrikker for å legge opp en ny kurs..

smileys-money-702364.gif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vel kjøpt den på jula jeg også, men orket ikke kjøre 40 mil tur retur til nærmeste butikk i Trondheim. Så da måtte det bli en som var tilgjengelig i Namsos. Og biltema sin like jeg ikke, så da ble det Gebe. Har i det minste 5 års garanti. :P Det ble i alle fall bedre, men den burde ha vert større...

Men en advarsel til alle som vurdere å kjøpe Tornado, det blir fort dyrt. For ikke snakk om hvis du skal ha 3fas kompressor, og må ha en elektrikker for å legge opp en ny kurs..

smileys-money-702364.gif

5 års garanti må jo være gull, da er det bare å peise på =) Tipper den funker gulle godt jeg..!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser at jeg kunne være litt uklar i det forrige innlegget mitt, og må presisere litt når jeg ser hvilke kompressorer det snakkes om nå.

Hadde selv en tilsvarende den fra Gebe (min er en Stanley kjøpt på Jula.)

Den klarer SÅVIDT å drive Tornador Black, men selv med 50 liter ekstra tank er det veldig knapt, og en kan ikke jobbe konstant med den. Uten ekstra tank vil driftstiden selvfølgelig være kortere.

Som nevnt merker en godt når trykket faller, og kompressorer i den klassen der leverer enkelt og greit ikke nok til å drifte Tornadoren ordentlig.

Skal en bruke den bare litt på de verste stedene er det sikkert ok, men om en planlegger å bruke den litt mer må en faktisk ha en større kompressor...

Det er ikke meninga å være negativ, jeg deler bare egen erfaring.

Som Rotiform nevner, det blir fort dyrt med Tornador.. Verdt det? Det får hver enkelt vurdere, men jeg synes de tre Tornadorproduktene jeg har er helt fantastiske, og sparer meg for mye tid og arbeid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er viktig når dere ser etter kompressor er : fritt avgitt luftmengde. Der ser du mye den leverer , det oppgis som regel ved 6 bars trykk. Belstningsgrad på stempelkompressor er vell ca65%,det vil si at den kan gå 65% av tiden den brukes, hvis du skjønner,resten bør vell være buffer i form av tank da. Skrukompressor er 100% til sammenligning

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer en oppdatering:

Jeg kjøpte meg en Gebe 50l med 3hk denne klarer å drifte Tornadoen en liten stund men trykket faller og du må ta en pause å vente at den bygger nok trykket. Dette var så irriterende at jeg solgte den, men Tornadoen er et så glimrende verktøy at nå har jeg bestilt en ny 90l/3hk fra Moe & co og satser på høyere driftstid. Er det noen andre her som bruker 90l fra moe & co sammen med Tornadoen, i så fall hvor lenge klarer man å jobbe med denne før den må bygg mere trykk?. Eller er ikke dette noe problem med denne kompressoren?.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må opp i et 2-300 liter for å få nok trykk over enn viss periode. Det er også hensiktsmessig, da kompressoren slipper å stå å gå hele tiden. Du har ikke vurdert ekstern trykktank?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den 90L/3HK kompressoren fra Moe&co, men har ikke Tornador, men har mye annet luftverktøy b.la Rupes mini75 som er luftdrevet, og den fungerer fint sammen med denne kompressoren, som jeg sikkert har hatt en 5 års tid, å har fungert helt upåklagelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Tornador Black og 90L/3Hk fra Moe&Co. Det fungerer "godt nok", men merker selvsagt at Tornador dabber av rimelig fort. Men det fungerer såpass greit at jeg ikke føler det verdt kostnaden å oppgradere til 3-fas etc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressoren min sviker litt, og den er ikke innstilt til å gå til veldig høyt trykk før den stopper, men jeg brukte vel tornadoren i 2-3 minutter kontinuerlig i kveld før kompressoren startet opp. Da hadde kompressoren stått uvirksom i ett par timer først slik at endel luft hadde sveket - innbiller meg at jeg kan bruke den ca et minutt lengre ihvertfall når tankene er helt fulle.

Jeg tror jeg har 200 liter da, men dette avhenger også mye av hvor høyt trykk kompressoren er innstilt på, og på hvor lavt trykk den skal starte å gå igjen. Min starter på ca 5,5 bar såvidt jeg husker.

Når det er sagt så gjør en jo ganske mye på 3 minutters kontinuerlig drift :)

Merker riktig nok ikke stort til at den dabber av. Finner ingen logisk forklaring på det, men merker en vesentlig forskjell etter at jeg fikk større tanker. (Hadde 3hk/50liter + 50 liter ekstern tank tidligere, nå har jeg fremdeles ekstern 50-liter pluss hovedtanken som enten er 150 eller 200 liter.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive