rogersolmyr

S&S Grå Opel Insignia

21 innlegg i emnet

Denne gangen fikk jeg inn en bil gjennom via ryktebørsen :-) Det var en 2 år gammel Opel Insignia som skulle få utvendig behandling. Det var for det meste snakk om vaskeriper, og det var veldig lite grove riper på bilen.

Begynte med bilen fredag ettermiddag og startet med å ta et par bilder i sola.

DSC04105_zps59786d0e.jpg

DSC04109_zpsc93e168a.jpg

DSC04113_zps382d33ac.jpg

DSC04116_zps8ef49598.jpg

Her ser det ut som om noen har prøvd seg med polermaskin før....

Men utgangspunktet var, selv etter alle hologrammene, bra.

Bilen var ikke så veldig møkkete, men vaskeprosedyren er uansett akkurat den samme.

Begynte med å legge Espuma Revolution på felger og Surfex HD 1:5 på dekksidene.

DSC04122_zps569e5b40.jpg

DSC04120_zpscb253d9c.jpg

Og dynket deretter hele bilen under vinduen med Prickbort.

DSC04126_zpsd65908fb.jpg

For så å legge et lag med Bilt Hamber Autofoam påført med skumkanon over dette.

DSC04128_zpse1559e4f.jpg

Dekksidene var satt inn med ett eller annet middel som ga en utrolig blank og seig overflate. Prøvde det jeg kunne å vaske det bort.

DSC04131_zps8d0768c0.jpg

Fikk ikke bort alt, men faktisk så dekksidene veldig bra ut etter en grundig vask og skrubbing. Så det skulle ikke bli nødvendig å legge noe annet på senere.

Neste trinn var Bilt Hamber Korrosol. Dette for å løse opp metallpartikler (typisk piggstøv).

DSC04132_zps5c1d6294.jpg

Etter avspyling av dette ble det håndvask før en ny avspyling. Bilen ble så rygget inn i garasjen for tørk.

DSC04133_zps409e6a10.jpg

Claying av nedre paneler ble også utført, men det var utrolig lite å gripe tak i for leirklumpen her.

DSC04135_zpsd4784bee.jpg

Så var det klart for litt jobb for lakkdybdemåleren. Trodde dette skulle bli en ren formalitet på en såpass ny bil, men må si jeg ble litt overrasket.

DSC04136_zps766d1196.jpg

Noen har tydeligvis kjørt hardt på panseret, for her var lakken mye tynnere enn ellers på bilen. Så her gjaldt det å være forsiktig.

Tok så et par bilder av tilstanden før poleringsjobben.

DSC04138_zps121a65e0.jpg

DSC04140_zpsc84c4352.jpg

DSC04143_zps1131907a.jpg

Mye vaskeriper over hele bilen....

Men det var bare å brette opp ermene og sette i gang. Begynte på panseret hvor lakken var tynn, men uansett full av småriper. Tenkte at jeg fikk bruke en litt mild kombinasjon her og kjøre lett. Endte til slutt med å bruke Rupes grønn pute og grønn flaske (i alle fall korken). Dette er en medium kombinasjon, men det måtte såpass til for å få fjernet noe som helst. Kjørte lett over med Rupes Bigfoot 21 maskin.

DSC04144_zpsdc663b0e.jpg

DSC04150_zps97fde77c.jpg

Måtte si meg fornøyd med panseret. På resten av bilen valgte jeg å bruke den nye microfiber puta til Rupes. De finnes ikke for Rupes BF 21 ennå, så jeg måtte benytte bakplate fra BF 15. Dette fungerte over all forventning. Brukte blå microfiberpute og den groveste Rupes Polishen (Zephir). Der Bigfoot 21 ble for stor brukte jeg Rupes Bigfoot mini med samme kombinasjon av pute og polish.

DSC04158_zpsd46c9f5a.jpg

Et par 50/50 bilder.

DSC04151_zps2792ce49.jpg

DSC04154_zps98b34fe6.jpg

DSC04159_zpsb2807490.jpg

DSC04170_zps3214009f.jpg

DSC04175_zpsb3302151.jpg

DSC04185_zpsd3cf2e55.jpg

DSC04189_zpsdc835081.jpg

DSC04195_zps43e5ce15.jpg

Når hele bilen var tatt med denne kombinasjonen var det behov for å få opp glansen litt. Da monterte jeg den store bakplaten på Bigfoot maskinen igjen, satte på hvit pute, tok på litt Rupes Diamond Ultra Fine polish og tok en rask runde over hele bilen.

Det ble utrolig blankt, og denne polishen var lett å jobbe med. Første gang jeg bruker den, men langt i fra siste.

Hadde bestemt meg for at denne bilen skulle få Nanolex Professional lakk som siste steg. Dette er en forsegling som krever litt forberedelse før påføring. Det er viktig at lakken er helt ren, og at det ikke sitter igjen noe oljer eller andre rester etter poleringsjobben. Gikk først over en runde med IPA (30 % blårens og 70 % destilert vann) for å få bort det meste.

Til slutt tok jeg en runde med Nanolex sin egen lakkrens.

DSC04202_zps0d937fe0.jpg

Etter det tok jeg enda en runde med Nanolex lakkrens..... Bare for å være helt sikker.

Så begynte den møysommelige prosessen med påføring av Nanolex Professional. Et lite område om gangen, og buffe av etter kort tid. Helt håpløst å se hvor man har vært, så det er viktig å være systematisk.

DSC04203_zpsdb9d3e73.jpg

Vinduene fikk også Nanolex Behandling. Polerte disse med Nanolex glasspolish, før rens med Nanolex glassrens.

DSC04206_zpsba6fe6b4.jpg

Påførte til slutt Nanolex Glass Ultra på frontrute og sidevinduer foran. De øvrige vinduene fikk Scholl Neo som bare var å spraye på og tørke av.

Felger ble satt inn med Colinite #845, mens dekksidene så bra ut uten noe videre behandling. Døråpninger osv fikk også en runde med Scholl Neo i denne omgang.

Eksosstussene fikk også en runde - her ble det brukt Swissvax metal polish.

Og da ble resultatet til slutt slik:

DSC04207_zpsd2a3f49f.jpg

DSC04210_zps37f71ab4.jpg

DSC04211_zps1525d495.jpg

Endret av rogersolmyr
35

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra dette Roger. Er også imponert over de nye microfiber putene til Rupes.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred Roger! Meget bra! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint løft.Cred:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du sjekka lakkdybde :) utenom panser så ser dybden normal ut.cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall Roger! Sitter med rupes sine mf i hånda nå, men spørs om jeg får brukt de på i3`en (Laurel Grey) som står og venter på meg as we speak. Me får sjå! Credknapp trykket!

Endret av Vårhus
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott som vanlig dette, Roger!
Jeg er også knallfornøyd med Rupes MF-pads. :)

Cred er gitt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble veldig bra Roger , velfortjent cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert resultat. Tror jammen jeg må sjekke ut mf padsa til Rupes jeg og. Credverdig helt klart dette her! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blankt og fint dette :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid :) Godt å se at noen velger god pleie på disse bilene :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må sjekke ut padsene! Flott jobb, nok en gang :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så meget bra ut! :)

Ble litt imponert over at den har 245/45-18 dekk. Samme dim som er "orginalt" på A6 Allroad! Mens A6 har 245/35-40 som standard :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så meget bra ut! :)

Ble litt imponert over at den har 245/45-18 dekk. Samme dim som er "orginalt" på A6 Allroad! Mens A6 har 245/35-40 som standard :P

Har A6 40-toms felg som standard? :P

-----------

Bra jobb det her. Cred gitt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb Roger! :) Takk for hyggelig prat hos P&R på lørdagen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig jobb :) Morsomt å se bildene i starten også, litt holo show :) Cred herfra!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en gang leverer du 100% :thumbup:

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har A6 40-toms felg som standard? :P

-----------

Bra jobb det her. Cred gitt. :)

Neeei, var ment som mellom 40-35 da, var litt usikker :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat (som alltid), selv om jeg kom og forstyrret deg midt i seansen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive